Gå til innhold

Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg får igjen på skatten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har regnet ut årsinntekten min både brutto og netto, og funnet ut at jeg havnet på ca 220.800 brutto og ca 132.300 netto. Jeg har trukket mellom 23-30% i skatt. Jeg har flyttet og har hatt flere arbeidsgivere, i tillegg ble det tull med lønningene mine fra i sommer da jeg fant ut at jeg hadde fått for mye i lønn.

Jeg har ikke peiling på hvordan de regner ut hvem som får igjen på skatten og hvem som blir skyldig. Er det noen som har peiling på dette som klarer å se sånn ca hvordan jeg ligger an, eller er det umulig å si? Ble heltidsstudent igjen i høst og tjener sinnsykt dårlig pga dette, og er veldig nervøs for å bli skyldig en større sum neste år.

Anonymkode: 33702...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk skattekalkulator. De er ganske greie å fylle ut og gir et ganske greitt svar så fremt du fyller ut ting riktig. Husk nå at feriepenger du fikk i år teller med i bruttoinntekt for i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor sannsynlighet for at du får igjen en del tusen.

Anonymkode: 090e0...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor sannsynlighet for at du får igjen en del tusen.

Anonymkode: 090e0...b33

Kan du begrunne det?

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å finne ut betalt skatt, tar man bruttoinntekt - nettoinntekt? Og det som står igjen blir det man har betalt? Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lønnslipper der skattetrekket ditt står? På mine lønnslipper står det skatt trekt for denne perioden og samlet for hele året. 

Forøvrig inkluderer bruttoinntekt også feriepengene (rotet litt i sted), og man skatter ikke av feriepengene. Hos meg står det ikke noe netto på lønnslippen, men det står feriepengergrunnlag. Feriepengergrunnlag er alt jeg har tjent før skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, missmcbeal skrev:

Har du ikke lønnslipper der skattetrekket ditt står? På mine lønnslipper står det skatt trekt for denne perioden og samlet for hele året. 

Forøvrig inkluderer bruttoinntekt også feriepengene (rotet litt i sted), og man skatter ikke av feriepengene. Hos meg står det ikke noe netto på lønnslippen, men det står feriepengergrunnlag. Feriepengergrunnlag er alt jeg har tjent før skatt.

Ikke på alle. Flyttet til en annen by og fikk ny to nye jobber i september, og der står det kun netto utbetalt hittil i år. Merkelig lønnsslipp i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke på alle. Flyttet til en annen by og fikk ny to nye jobber i september, og der står det kun netto utbetalt hittil i år. Merkelig lønnsslipp i grunn...

Vel netto betyr jo etter fratrekk så det kan stemme at du tar brutto - netto? Eller så blir det feil pga. feriepengene er inkludert i brutto? Sorry, klarer ikke å tenke helt nå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du noe annet i tillegg til skatt? Nettoen kan jo også inkludere andre trekk om jeg ikke tar feil. Jeg har blant annet automatisk pensjonstrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, missmcbeal skrev:

Vel netto betyr jo etter fratrekk så det kan stemme at du tar brutto - netto? Eller så blir det feil pga. feriepengene er inkludert i brutto? Sorry, klarer ikke å tenke helt nå :P 

Huff det roter seg for meg når det kommer til de feriepengene. Jeg har regnet med de når jeg regnet ut både brutto og netto. Blir det feil?

Prøvde å finne ut hvor mye jeg betalte i skatt ut i fra lønsslippene mine og litt hoderegning, og det stemte iallefall ikke overens med å ta brutto minus netto.

Men ut i fra det jeg har regnet på nå ser det ut som jeg får skatt til gode, men man vet aldri. Har ikke telt med noen fradrag da jeg ikke skjønner så mye av det. Leier en leilighet og betaler husleie, ellers har jeg vanlig inntekt og ikke noe ekstra. Har en bilforsikring og sparer til BSU, og har lån + stipend fra Lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, missmcbeal skrev:

Betaler du noe annet i tillegg til skatt? Nettoen kan jo også inkludere andre trekk om jeg ikke tar feil. Jeg har blant annet automatisk pensjonstrekk. 

Jeg betaler for pensjon ja. Også har jeg tidligere betalt for å være med i organisasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har betalt mellom 23-30 prosent skatt så er gjennomsnitsskatten din gjennom året ca 26 prosent. Tar du beløpet og trekker fra 26 prosent (220 800x,0,26) så blir det ca 57 000 i skatt.

Min umiddelbare reaksjon er at du har ingenting å bekymre deg over, og at du sannsynligvis kan vente deg å få tilbake en del på skatten. Søsteren min betaler toppskatt som er rundt 50%, og om jeg ikke tar feil må man tjene over 500 000 for å gjøre det? Du tjener halvparten så lite og jeg tviler på at det er meningen at du skal skatte noe mer enn 25% iallfall. Så tror du er innenfor med god margin.

Er du fremdeles usikker kan du jo prøve med disse tallene i skattekalkulatoren og se hva du får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo at du har oppgitt bruttolønn, og da må du vel ta minus feriepengene før du kan ta minus skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...