Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Aslak?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grusomt stygt. 

Anonymkode: e7b0f...1ec

• Liker 1
Gjest C.Tramell
Skrevet

Jeg liker det. Liker Aksel enda bedre, men Aslak er også et sterkt og flott navn. Synes det er så mange som velger pusete jålenavn til sønnene nå. Søtt nok på smågutter, men kanskje ikke fullt så kledelig på voksne menn.

Skrevet

Et av guttenavnene jeg ikke fikk brukt. Liker det veldig godt.

Anonymkode: ce7e2...036

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på den som har navnet. Ganske vanlig på barn, vet om flere. Aldri sikker på om man skal si Ass-lak eller Asch-lak. Jeg er østlending, og for meg er det naturlig at SL blir uttalt schl (schl).

Slik uttales schlik, Oslo uttales Oschlo, slå er schlå, firfisle blir firfischle.

Anonymkode: 72b69...215

Helt enig, synes ikke navnet er noe fint men enda verre blir det når endel her på Østlandet sier "Aschlak", samme som Lars veldig stor forskjell på uttale på Østlandet i forhold til Vestlandet for eks. 

Anonymkode: e7b0f...1ec

• Liker 1
Skrevet

Litt inhabil, eldstemann heter Aslak. 😍(Uttaler det IKKE Ashlak).

Synes navnet er helt nydelig.

Anonymkode: e29a1...2fe

Skrevet

Jeg syns navnet er fint. Jeg kjenner dog flere på min egen alder som heter det, derfor framstår det i mine øyne som litt uspennende, men sånn blir det vel når man forbinder navnet veldig med egen generasjon. Og så vet jeg at noen som heter det ikke liker det når det f.eks. uttaler Aschlak. Og hvis man bor et sted hvor et navn kan uttales på flere måter og man absolutt ikke liker den ene måten, har det hvertfall vært navn som har utgått for vår del. Vi vurderte f.eks. Aslaug som navn til førstemann, da vi ikke visste kjønn, men var redd det fort ville bli Aschlaug, eller Aschlæv, så det røk fort ut av lista. Vet om flere som har oppkalt etter slekt andre steder i lander, og som har hatt en ambisjon om at barnets navn skulle uttales slik som oldefaren. Men det blir fort slik at det uttales som det er mest vanlig der barnet bor, siden det blir vanskelig å gå og rette på folk hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Veldig fint😊

Anonymkode: 9a74f...99e

Skrevet
På 20.12.2017 den 6.04, AnonymBruker skrev:

Kommer an på den som har navnet. Ganske vanlig på barn, vet om flere. Aldri sikker på om man skal si Ass-lak eller Asch-lak. Jeg er østlending, og for meg er det naturlig at SL blir uttalt schl (schl).

Slik uttales schlik, Oslo uttales Oschlo, slå er schlå, firfisle blir firfischle.

Anonymkode: 72b69...215

Selv om "slik" uttallet schlik, så trodde jeg det var helt vanlig at Aslak uttales Aslak og ikke ashlak. Jeg er også fra oslo-området. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes det er fint. Veldig mange navn blir jo uttalt forskjellig i forskjellige landsdeler. Jeg ser heller ikke hva som er stygt med Aslak med hvisle-s?

Skrevet
2 timer siden, Nuttery skrev:

Selv om "slik" uttallet schlik, så trodde jeg det var helt vanlig at Aslak uttales Aslak og ikke ashlak. Jeg er også fra oslo-området. 

Jeg er fra Oslo øst, og naturlig uttale for meg er «Ashlak». 

Anonymkode: b4b9b...44d

• Liker 1
Skrevet

Det teiteste som finnes er hvertfall foreldre som retter på hvordan andre sier navnet. Vet om mammaen til Maria som bor i innlandet, og hun klager på at alle der sier «marria». Aslak er et slikt navn som folk uttaler ulikt, og da må dere vurdere om dere ønsker dette navnet uansett. Selv syns jeg begge uttalelsene av Aslak er pene. 

Anonymkode: 70f52...5c4

• Liker 2
Skrevet

Fint, får meg til å tenke på samer :P

Anonymkode: 38b9f...9f3

Skrevet

Kjempeflott navn. Om jeg liker Aslak-uttalen best, ville ikke Aschlak-uttal vært en showstopper 

Anonymkode: 27cf9...375

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...