Gå til innhold

Hvordan få mer tid til barna? 😊

flinn

Anbefalte innlegg

23 timer siden, Sushi skrev:

Mye er nevnt, men jeg skriver likevel mine tips. Har egentlig aldri kjent på den såkalte "tidsklemma" som alle snakker om.

- Ammefri fram til barnet er ett år. Jeg var så heldig å ha to timer betalt ammefri om dagen, og det var skikkelig luksus. Dro hjem klokka 14 hver dag og fikk holdt amminga i gang samtidig som jeg fikk mer tid med barnet.

- Alt husarbeid gjøres i helgene. Jeg er grunnleggende uenig i at man skal sette bort vasking til en hushjelp. Barn bør se og oppleve hva som må gjøres og de bør hjelpe til så tidlig som mulig.

- Mathandling én gang i uka. Vi planlegger alltid middagene for hele uka og handler kun den ene gangen i uka. Er det noe vi har glemt så tar vi det på nærbutikken på kveldstid.

- Faste oppgaver. Jeg synes det er greit å slippe å bruke tid på å diskutere hvem som skal gjøre hva, så vi har fordelt det meste av arbeidsoppgaver. Mannen tar klesvask, jeg lager matpakker osv. 

- Sist men ikke minst: Dropp begrepet "kvalitetstid". Det er ikke sånn at du må være 100% fokusert på barnet hvert ledige minutt. Vær sammen og slapp av, ikke tenk at du alltid må underholde ungen din. Du bør la mobilen og andre skjermer ligge før barnet har lagt seg, men utover det er det faktisk helt innafor å gjøre litt egne ting også. Sitt i sofaen sammen og les en bok mens barnet leker, snakk med mannen din osv.

Dette går nok fint :) 

Takk for gode råd 😊 Ja, det går nok bedre enn jeg tror. Litt skummelt å skulle ut av babyboblen bare 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, våren14 skrev:

Jeg er så enig i alt her! Kvalitetstid er bare en unnskyldning for for travle foreldre... for kvantitet teller så absolutt iaf når barna er små! De har mye bedre av bare  få være med å det du gjør enn å ikke være med i det hele tatt. Også lærer de jo sinnsykt mye av å få være med å helt hverdagslige ting. Og med små barn kan nesten alt bli til en lek eller et læringsøyeblikk! Mi elsker å være med å lage middag enda hun ikke er to en gang. Kan navnet på masse grønnsaker, får smakt på masse mat både rått og ferdig (like grønnsaker best rå...), vil røre, blande, steke osv. Har fått eget lekekjøkken, men mest stas er det helt klart å stå ved kjøkkenbenken og "hjelpe" oss. Flink på å kaste rester i matavfallet, kan allerede kildesortere mat, bleier og papp/papir til rett sted. Og finner slik glede i å mestre og hjelpe til :)  Så hverdagen er minst like viktig som lek opplever jeg her. Vær tilgjengelig når barnet vil det, og benytt tiden da barnet leker alene til å puste ut og gjøre noe annet :) Viktig å se at mamma og pappa ikke alltid vil gjøre det samme som deg også.

Skal prøve å gjøre husarbeid til en lek etterhvert 👍🏼 😊 Nå synes han bare at det er totalt uinteressant, men så er han jo ikke så gammel heller da 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solstråletårer skrev:

Du har mye penger du. For dette vet jeg koster. Vanlig renhold ikke alt for ille.  150 til 300 i timen kommer ann på byrået. Men med alle disse tilleggene  du har da blir det dyrt. Vindu inni skap og stryke er ikke standar.  Det er hoved og periodisk  og koster  mere. Viss ikke du er sleip å har en som jobber svart uten byrå

Tror du virkelig at hun vasker vinduer og inni skapene hver uke? Det går noen tusen til vask i mnd ja men vi tjener helt greit til at vi ønsker å bruke penger på det. Poenget er at hun er såpass grundig at det er lett å vedlikeholde. 

Anonymkode: 28702...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Zienna skrev:

Amen!  Trodde ikke jeg skulle lese noe sånt på KG, hvor jeg oppfatter at de fleste mødre er veldig opptatt med nettopp å være "hovedansvarlig".  Du har helt rett!  Jeg har gjennom årene sett altfor mange kvinner redusere sin (betalte) arbeidstid, og ende opp som ubetalt kokk, vaskehjelp og 7.sans for mann og barn.  Ikke særlig smart, nei!  

Og det er utrolig kjipt når forholdet ryker og hun sitter igjen med knapp stønad fra NAV og han med formue og god inntekt. Det er mange naive og korttenkte damer der ute..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...