Gå til innhold

Hvordan få mer tid til barna? 😊


flinn

Anbefalte innlegg

Gjest GoldenLioness
51 minutter siden, flinn skrev:

Her var det mange gode tips! Tusen takk. Haha, høres ut som  om du har en god hjelper :) 

Herre der var det mye skrivefeil :P Gikk litt fort i svingen. 

Men håper tipsene kan hjelpe :)

Husk at mannen din ikke er hjelperen din, men stiller likt som deg og skal bidra like mye hjemme som du ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaskehjelp 👍 

At jeg ikke skaffet meg det før angrer jeg på. Når eldste var 10 år fikk vi dette og endelig kunne vi kose oss hele helgen uten å bruke opp lør eller søndag på å vaske. 

Anonymkode: 28702...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig dumt å gjøre seg til hovedansvarlig hjemme. Brått sitter man der full av frustrasjoner. Og det er ganske smart å jobbe fullt slik at mannen er like mye hjemme og dermed at det ikke bare blir sånn at husarbeidet faller på henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Lammelåret skrev:

Det er veldig dumt å gjøre seg til hovedansvarlig hjemme. Brått sitter man der full av frustrasjoner. Og det er ganske smart å jobbe fullt slik at mannen er like mye hjemme og dermed at det ikke bare blir sånn at husarbeidet faller på henne. 

Amen!  Trodde ikke jeg skulle lese noe sånt på KG, hvor jeg oppfatter at de fleste mødre er veldig opptatt med nettopp å være "hovedansvarlig".  Du har helt rett!  Jeg har gjennom årene sett altfor mange kvinner redusere sin (betalte) arbeidstid, og ende opp som ubetalt kokk, vaskehjelp og 7.sans for mann og barn.  Ikke særlig smart, nei!  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaskehjelp 👍 

At jeg ikke skaffet meg det før angrer jeg på. Når eldste var 10 år fikk vi dette og endelig kunne vi kose oss hele helgen uten å bruke opp lør eller søndag på å vaske. 

Anonymkode: 28702...07a

Flere som har nevnt vaskehjelp her, så det må jeg nok bare skaffe meg 😄 Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes det er så rart at dere sparer så mye tid på robotstøvsuger og vaskehjelp. Mitt husarbeid består kanskje av en halv time time rydding per dag av leker og klær og papir, mange timer pr uke til å rydde kjøkken, masse tid til klesvask m/etterarbeid, men selve støvsugingen og golvvasken tar ikke mer enn en time per uke. Vasken på badet og badekaret og sånn tørker jeg over litt hver dag.

Hvis jeg bruker 10 timer per uke til husarbeid, så ville ikke vaskehjelpen og robotstøvsugeren kunne avhjelpe meg med mer enn en time. Tilsammen.

Anonymkode: 85259...611

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lammelåret skrev:

Det er veldig dumt å gjøre seg til hovedansvarlig hjemme. Brått sitter man der full av frustrasjoner. Og det er ganske smart å jobbe fullt slik at mannen er like mye hjemme og dermed at det ikke bare blir sånn at husarbeidet faller på henne. 

Har nok allerede gjort den feilen, dessverre.  Vanskelig å rette opp i nå etter mange år,  men skal gi det er forsøk 😄 Har tenkt å be om å få gå ned til 80 % stilling, men det er for å ha barnet hjemme fra barnehagen en dag i uken for å gjøre hyggelige ting sammen. Ikke for å gjøre unna husarbeid o.l. 😊 Veldig lurt det du sier om å gjøre seg like oppatt som mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er så rart at dere sparer så mye tid på robotstøvsuger og vaskehjelp. Mitt husarbeid består kanskje av en halv time time rydding per dag av leker og klær og papir, mange timer pr uke til å rydde kjøkken, masse tid til klesvask m/etterarbeid, men selve støvsugingen og golvvasken tar ikke mer enn en time per uke. Vasken på badet og badekaret og sånn tørker jeg over litt hver dag.

Hvis jeg bruker 10 timer per uke til husarbeid, så ville ikke vaskehjelpen og robotstøvsugeren kunne avhjelpe meg med mer enn en time. Tilsammen.

Anonymkode: 85259...611

Mange timers kjøkkenrydding hver uke?? Vi lager alle middager fra bunnen av, og har aldri vært i nærheten av å bruke så mye tid på å rydde på kjøkkenet. Hva i alle dager er det dere driver med der, da? Klesvask går jo også temmelig fort unna, det tar ikke akkurat mange minuttene å hive klærene inn i maskinen og slå den på... Bretting og evt opphenging tar da ikke mer enn kanskje ti min pr maskin, og selv med 4 treningsglade folk i familien vasker vi ikke mer enn 3-4 maskiner uken. 

Robotstøvsugeren sparer oss masse tid. Den går over hele huset minst 2 ganger i uken. Redusert støvmengde på gulvet = mindre støv som kan virvles opp og legge seg andre steder = mindre støv som må tørkes av hyller og andre overflater. Så vi trenger tørke støv sjeldnere i tillegg til at vi ikke bruker tid på støvsuging. Nå støvsuger vi "vanlig" kanskje hver 3. uke, og det er mye mer jobb å støvsuge selv enn å la roboten herje omkring for seg selv. 

Anonymkode: 3a30f...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange timers kjøkkenrydding hver uke?? Vi lager alle middager fra bunnen av, og har aldri vært i nærheten av å bruke så mye tid på å rydde på kjøkkenet. Hva i alle dager er det dere driver med der, da? Klesvask går jo også temmelig fort unna, det tar ikke akkurat mange minuttene å hive klærene inn i maskinen og slå den på... Bretting og evt opphenging tar da ikke mer enn kanskje ti min pr maskin, og selv med 4 treningsglade folk i familien vasker vi ikke mer enn 3-4 maskiner uken. 

Robotstøvsugeren sparer oss masse tid. Den går over hele huset minst 2 ganger i uken. Redusert støvmengde på gulvet = mindre støv som kan virvles opp og legge seg andre steder = mindre støv som må tørkes av hyller og andre overflater. Så vi trenger tørke støv sjeldnere i tillegg til at vi ikke bruker tid på støvsuging. Nå støvsuger vi "vanlig" kanskje hver 3. uke, og det er mye mer jobb å støvsuge selv enn å la roboten herje omkring for seg selv. 

Anonymkode: 3a30f...1fc

Det går da minst en halv time per dag til å rydde etter frokost, middag og kvelds. Det blir mange timer per uke. Og det er et forsiktig anslag i en familie med småbarn.

Jeg kan ikke forstå at du trenger robotstøvsuger. Støver dere så mye da? jeg går over med støvsuger annenhver dag - tar fem minutter.

Anonymkode: 85259...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sushi skrev:

Mye er nevnt, men jeg skriver likevel mine tips. Har egentlig aldri kjent på den såkalte "tidsklemma" som alle snakker om.

- Ammefri fram til barnet er ett år. Jeg var så heldig å ha to timer betalt ammefri om dagen, og det var skikkelig luksus. Dro hjem klokka 14 hver dag og fikk holdt amminga i gang samtidig som jeg fikk mer tid med barnet.

- Alt husarbeid gjøres i helgene. Jeg er grunnleggende uenig i at man skal sette bort vasking til en hushjelp. Barn bør se og oppleve hva som må gjøres og de bør hjelpe til så tidlig som mulig.

- Mathandling én gang i uka. Vi planlegger alltid middagene for hele uka og handler kun den ene gangen i uka. Er det noe vi har glemt så tar vi det på nærbutikken på kveldstid.

- Faste oppgaver. Jeg synes det er greit å slippe å bruke tid på å diskutere hvem som skal gjøre hva, så vi har fordelt det meste av arbeidsoppgaver. Mannen tar klesvask, jeg lager matpakker osv. 

- Sist men ikke minst: Dropp begrepet "kvalitetstid". Det er ikke sånn at du må være 100% fokusert på barnet hvert ledige minutt. Vær sammen og slapp av, ikke tenk at du alltid må underholde ungen din. Du bør la mobilen og andre skjermer ligge før barnet har lagt seg, men utover det er det faktisk helt innafor å gjøre litt egne ting også. Sitt i sofaen sammen og les en bok mens barnet leker, snakk med mannen din osv.

Dette går nok fint :) 

Jeg er så enig i alt her! Kvalitetstid er bare en unnskyldning for for travle foreldre... for kvantitet teller så absolutt iaf når barna er små! De har mye bedre av bare  få være med å det du gjør enn å ikke være med i det hele tatt. Også lærer de jo sinnsykt mye av å få være med å helt hverdagslige ting. Og med små barn kan nesten alt bli til en lek eller et læringsøyeblikk! Mi elsker å være med å lage middag enda hun ikke er to en gang. Kan navnet på masse grønnsaker, får smakt på masse mat både rått og ferdig (like grønnsaker best rå...), vil røre, blande, steke osv. Har fått eget lekekjøkken, men mest stas er det helt klart å stå ved kjøkkenbenken og "hjelpe" oss. Flink på å kaste rester i matavfallet, kan allerede kildesortere mat, bleier og papp/papir til rett sted. Og finner slik glede i å mestre og hjelpe til :)  Så hverdagen er minst like viktig som lek opplever jeg her. Vær tilgjengelig når barnet vil det, og benytt tiden da barnet leker alene til å puste ut og gjøre noe annet :) Viktig å se at mamma og pappa ikke alltid vil gjøre det samme som deg også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går da minst en halv time per dag til å rydde etter frokost, middag og kvelds. Det blir mange timer per uke. Og det er et forsiktig anslag i en familie med småbarn.

Jeg kan ikke forstå at du trenger robotstøvsuger. Støver dere så mye da? jeg går over med støvsuger annenhver dag - tar fem minutter.

Anonymkode: 85259...611

Vi har hus på 200 kvm, og tro meg: det tar adskillig lengre tid enn 5 minutter... Den skal finnes frem, drages opp og ned trapper, så må man trekke ut støpselet og finne nytt for ledningen er ikke lang nok, osv osv osv. Roboten er adskillig enklere å flytte til en ny etasje og bare trøkke på knappen, så tutler den rundt og gjør jobben. 

Før vi fikk den, støvsuget vi én gang pr uke (dette var før vi fikk barn). Etter vi fikk barn, er det adskillig mer smuler, småstein, sand og skitt, så da er behovet for støvsuging betraktelig økt. Med roboten tar det meg ingen tid i det hele tatt, siden jeg bare flytter den med meg på vei til ny etasje. Det tar minst 20 min å støvsuge hele huset med vanlig støvsuger om man gjør det ordentlig.

Anonymkode: 3a30f...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, flinn skrev:

Takk for tipsene, de er notert! Far er flink til å bidra med noe, og mindre flink til å bidra med annet :P Ja, det du nevner ser jeg på som kvalitetstid med barnet :) 

NEI! Helt feil tankegang. Fra nå av og fram til august er det du som eventuelt er "flink og bidrar". Nå skal han være hjemme, husarbeidet er hans ansvar. Du kan hjelpe til litt når han ber deg om noe/etter avtale med ham. Pluss at han har ansvar for barnet (selvsagt), og organiseringen rundt alt.

Til høsten må dere bidra like mye.

Anonymkode: 29255...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hus på 200 kvm, og tro meg: det tar adskillig lengre tid enn 5 minutter... Den skal finnes frem, drages opp og ned trapper, så må man trekke ut støpselet og finne nytt for ledningen er ikke lang nok, osv osv osv. Roboten er adskillig enklere å flytte til en ny etasje og bare trøkke på knappen, så tutler den rundt og gjør jobben. 

Før vi fikk den, støvsuget vi én gang pr uke (dette var før vi fikk barn). Etter vi fikk barn, er det adskillig mer smuler, småstein, sand og skitt, så da er behovet for støvsuging betraktelig økt. Med roboten tar det meg ingen tid i det hele tatt, siden jeg bare flytter den med meg på vei til ny etasje. Det tar minst 20 min å støvsuge hele huset med vanlig støvsuger om man gjør det ordentlig.

Anonymkode: 3a30f...1fc

whatever. TS ba om tips, og jeg sier bare at slik jeg opplever det så er det ikke mye tid å spare på en vaskehjelp, fordi det er egentlig de andre tingene som tar tid. Poenget mitt er bare å reflektere litt kritisk over hva som faktisk sparer tid og hva man bare tror gjør det. Jeg bruker mye tid på kjøkkenrydding og lite på støvsuging, og du er omvendt. Da forstår jeg hvorfor du har nytte av robotstøvsiger og det var jo de jeg spurte om. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du må spørre litt sånn ufint om vanene våre på kjøkkenet. Jeg bruker mye tid på kjøkkenrydding likevel liksom.

Anonymkode: 85259...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er så rart at dere sparer så mye tid på robotstøvsuger og vaskehjelp. Mitt husarbeid består kanskje av en halv time time rydding per dag av leker og klær og papir, mange timer pr uke til å rydde kjøkken, masse tid til klesvask m/etterarbeid, men selve støvsugingen og golvvasken tar ikke mer enn en time per uke. Vasken på badet og badekaret og sånn tørker jeg over litt hver dag.

Hvis jeg bruker 10 timer per uke til husarbeid, så ville ikke vaskehjelpen og robotstøvsugeren kunne avhjelpe meg med mer enn en time. Tilsammen.

Anonymkode: 85259...611

Jeg liker å ha det skinnende rent 😁 vaskehjelpen nærmest slikker hver eneste kvm i hele huset og tar alt av kriker og kroker. Hun skrubber badet så det virkelig skinner. Dessuten er jeg blitt sabla god til å rydde og holde orden slik at hun kan komme å gjøre det gullende rent. Hun vasker vinduer(ved behov) tar kjøkkenskap, vasker kjøleskapet innvendig og stryker sengetøy og legger på nytt. Nei det kan virkelig ikke sammenlignes med min helgevask før 🤣 før jeg fikk vaskehjelp kunne jeg ikke skjønne at noen gadd å bruke bruke penger på sånt som jeg fikset lett selv. 

Hvis du kun skal ha vaskehjelp for støvtørking og mopping så skjønner jeg at det ikke er noe vits. Men de kan hjelpe til med så mye annet å. 

Anonymkode: 28702...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Helt feil tankegang. Fra nå av og fram til august er det du som eventuelt er "flink og bidrar". Nå skal han være hjemme, husarbeidet er hans ansvar. Du kan hjelpe til litt når han ber deg om noe/etter avtale med ham. Pluss at han har ansvar for barnet (selvsagt), og organiseringen rundt alt.

Til høsten må dere bidra like mye.

Anonymkode: 29255...df7

Aha, skjønner. Takk for oppklaring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er så rart at dere sparer så mye tid på robotstøvsuger og vaskehjelp. Mitt husarbeid består kanskje av en halv time time rydding per dag av leker og klær og papir, mange timer pr uke til å rydde kjøkken, masse tid til klesvask m/etterarbeid, men selve støvsugingen og golvvasken tar ikke mer enn en time per uke. Vasken på badet og badekaret og sånn tørker jeg over litt hver dag.

Hvis jeg bruker 10 timer per uke til husarbeid, så ville ikke vaskehjelpen og robotstøvsugeren kunne avhjelpe meg med mer enn en time. Tilsammen.

Anonymkode: 85259...611

Er kanskje ikke støvsuging og vasking vi bruker mest tid på. Men vi kunne nok med fordel ha støvsuget oftere, blant annet fordi vi har en perser som røyter ganske raust 😄 Dette med vasking faller så godt som alltid på meg. Det er et stort irritasjonsmoment og jeg vet at det ikke kommer til å endres. Så vaskehjelp er om ikke annet en investering i parforholdet 😄 Bruker forresten masse tid på diverse rydding jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å ha det skinnende rent 😁 vaskehjelpen nærmest slikker hver eneste kvm i hele huset og tar alt av kriker og kroker. Hun skrubber badet så det virkelig skinner. Dessuten er jeg blitt sabla god til å rydde og holde orden slik at hun kan komme å gjøre det gullende rent. Hun vasker vinduer(ved behov) tar kjøkkenskap, vasker kjøleskapet innvendig og stryker sengetøy og legger på nytt. Nei det kan virkelig ikke sammenlignes med min helgevask før 🤣 før jeg fikk vaskehjelp kunne jeg ikke skjønne at noen gadd å bruke bruke penger på sånt som jeg fikset lett selv. 

Hvis du kun skal ha vaskehjelp for støvtørking og mopping så skjønner jeg at det ikke er noe vits. Men de kan hjelpe til med så mye annet å. 

Anonymkode: 28702...07a

Du har mye penger du. For dette vet jeg koster. Vanlig renhold ikke alt for ille.  150 til 300 i timen kommer ann på byrået. Men med alle disse tilleggene  du har da blir det dyrt. Vindu inni skap og stryke er ikke standar.  Det er hoved og periodisk  og koster  mere. Viss ikke du er sleip å har en som jobber svart uten byrå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...