Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #21 Del Skrevet 3. februar 2005 Litt rart at lærerne favoriserer de pene elevene, for selv er jo lærerne en gruppe som er kjent for å være både tykke, dumme og stygge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 6. februar 2005 #22 Del Skrevet 6. februar 2005 Hei. Jeg synes det er litt rart egentlig, tatt i betraktning med lærerne. Jeg har på følelsen av at oppførselen til elever og deres væremåte også spiller en stor rolle. Jeg har skrevet litt om det før, jeg ønsker ikke å være egoistisk og selvopptatt, sånn sett, men jeg har vel alltid hatt ett godt forhold til de fleste lærerne. Men det kommer vel av at jeg liker skolen, jeg liker lærerne, spesielt på barneskolen. På barneskolen var jeg en outsider, jeg er vel det enda. Jeg er anneledes, etter mitt synspunkt, på en god måte. På barneskolen ble jeg riktignok mobbet, og hver dag kom jeg gråtende hjem. Min lærer som jeg hadde gjennom 6 år var min beste støtte, jeg kaller henne fremdeles frøken. Hun og foreldrene mine var flinke, de kjempet med meg, jeg er fremdeles glad i henne, og jeg har aldri hatt en slik følelse for noen lærer, før eller siden. Men dette gjaldt ikke spesielt meg, alle som hadde hadde henne som lærer kaller henne fremdeles frøken og alle har dette spesielle forholdet til henne. På ungdomsskolen vokste selvtillitten min, jeg fikk mange venner, hadde det bra, dog jeg har faktisk aldri manglet venner. Da, som nå, fikk jeg god kontakt med lærerne, men jeg vet ikke hvorfor. Jeg vet heller ikke hvorfor det er slik på videregående heller. Lærerne har kommentert at jeg har klippet meg, fått nye briller eller etc. Og de har jo kjempe mange klasser, så hvordan de husker, skjønner jeg ikke. Blir jo smigret, men skjønner ikke helt hvorfor. Jeg er ingen skjønnhet, er den stille, sjenerte, men som sier i fra. Jeg sier ikke mye, med mindre det er noe å si, folk sier at jeg kler meg klassisk, som er helt riktig, velkledd har de kalt meg. Jeg er utenfor i klassen, fester ikke, jeg er den pliktoppfyllende, det skal sies. Jeg er ikke perfekt, eller noen pen jente, jeg prøver å være fornøyd med meg selv og står for det. Jeg er også den litt ensomme, har alltid vært det, men det virker som folk har respekt for meg. Karakterene mine er ikke helt på toppen, ingen 6'ere. Men jeg gjør det generelt bra, og jeg føler jeg blir vurdert rettferdig. Jeg er ikke den med det høyeste nivået i klassen, langt i fra. Mange bedre, selvom mitt ikke er dårlig, noe over 4. Noen vil kanskje kalle meg kjørlig og tilbakeholden, den reserverte når jeg ikke kjenner dem. Og det er nok sant, men jeg viser alltid respekt til de rundt meg, og ofte gjengjedes det. Jeg har tatt på meg kampen mot jentene i klassen, som skulle helst sett at livet mitt ble ett helvete. Men jeg overlever og bryr meg ikke, og det ergrer dem ,det er lett å se. Min klasseforstander kommenterte det, mente jeg var spesiell elev(i positiv forstand). Jeg har hatt det vanskelig, men jeg akter ikke å ville ha noen sympati av den forstand, og det har nok lærerne forstått. Når jeg ser på karaktersetting så mener jeg at jeg får rettferdig vurdering, når jeg ser til henhold til andre i klassen. Karaktermessig blir jeg ikke favorisert. Selv har jeg ett sterkt ønske om å bli lærer, slik som min barneskolelærer, en med autoritet, som man kan bli glad i elevene, vise versa og som respekterer elevene. Fremdeles har vi kontakt, hun er en som jeg virkelig ser opp til. Jeg er enig at dette med favorisering nok er ett problem, og jeg har sett ovenfor andre elever, heldigvis ikke over meg. Jeg har respekt for lærere, de har en viktig jobb, mange gode, mange dårlige dessverre. Når jeg blir lærer så håper jeg jeg ikke blir sånn, klart man liker noen bedre enn andre, men jeg vil jobbe for at det ikke går utover karakterdømming! Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 7. februar 2005 #23 Del Skrevet 7. februar 2005 Flott innlegg Yvonne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 7. februar 2005 #24 Del Skrevet 7. februar 2005 skremmende dårlige holdninger til lærere her, synes jeg... om dere er foreldre til barn i skolealderen, så ikke uttrykk dette når barna hører på...da får barna negativ holdning til lærerne og skolen de går på- det er det barna som taper på... alle har dårlig erfaring med en eller annen lærer, men de er mennesker de og! jeg kjenner flere lærere som er den barna kommer og griner til, som har oppdaget incest, som har oppdaget at eleven har evner i musikk og oppfordrer eleven til å spille et instrument - senere blir eleven en kjent musiker... for en stund siden,var det pop å hetse leger og helsepersonell i media, nå er det pop å hetse lærere... alle har en mening om skole og lærere, men de færreste har peiling om hva de snakker om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 7. februar 2005 #25 Del Skrevet 7. februar 2005 skremmende dårlige holdninger til lærere her' date=' synes jeg... om dere er foreldre til barn i skolealderen, så ikke uttrykk dette når barna hører på...da får barna negativ holdning til lærerne og skolen de går på- det er det barna som taper på... alle har dårlig erfaring med en eller annen lærer, men de er mennesker de og! jeg kjenner flere lærere som er den barna kommer og griner til, som har oppdaget incest, som har oppdaget at eleven har evner i musikk og oppfordrer eleven til å spille et instrument - senere blir eleven en kjent musiker... for en stund siden,var det pop å hetse leger og helsepersonell i media, nå er det pop å hetse lærere... alle har en mening om skole og lærere, men de færreste har peiling om hva de snakker om...[/quote'] Noe av det samme jeg også mener, det kan helt klart tas kritikk, men selv som elev så synes jeg at lærere til tide kritiseres utidig mye. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alterna Skrevet 13. februar 2005 #26 Del Skrevet 13. februar 2005 Lærere er ikke verdens smarteste og intelligente akkurat! De dømmer etter trynefaktor og hvor mye elevene smisker med de! Jeg fikk alltid best i klassen i norsk, bare fordi jeg var den eneste i klassen som viste norsklærerne noenlunde normal respekt. Bare til min egen fordel. Nei, lærere er noen sære folk som virkelig tror de er intelligente mens de egentlig bare er glad i å lese bøker..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 13. februar 2005 #27 Del Skrevet 13. februar 2005 jeg fikk lite hjelp fra læreren. men det var jo fordi jeg var så smart at jeg ikke trengte noe hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seroxata Skrevet 13. februar 2005 #28 Del Skrevet 13. februar 2005 høh! Jeg har alltid lagt merke til forskjellsbehandling fra lærere! Jeg var gullungen hele barneskolen, alltid ble jeg prioritert, og alle andre mobbet meg pga dette... På ungdomsskolen var jeg helt nøytral igjen, men la merke til at enkelte i klassen min som var litt bråkete av seg, ble ganske så nedprioritert! Og ettersom årene går, så vokser jeg og, og forandrer stil litt... Og da jeg begynte på vgs, og videre i årene, så har jeg vel hatt litt sær stil da... Venner kaller klesstilen min for "alice i eventyrland på syre".... Og da er lærerene over deg med ei gang! Venninna mi også, bare fordi man skiller seg litt ut, så får en gjennomgå! Nå skjønner jeg jo godt for noen år siden, da jeg var i mitt verste "gotherstadie" at folk lurte litt, for er jo ikke hver dag en ser ei helsvart jente med hvitt tryne (jeg er flau over den tida, okey?) Men det går da likevel ann å se litt forbi det, og faktisk oppdage at jeg var en like normal person som alle de andre, selv om jeg likte andre ting og slikt.. lærerdiskriminering kommer nok ikke til å slutte nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 14. februar 2005 #29 Del Skrevet 14. februar 2005 Plutselig en dag møter dere en fantasktisk mann eller kvinne som dere har lyst til å gifte dere med eller hvertfall bli samboer med...så viser det seg at dette fantastiske menneske faktisk er utdannet lærer...nei, se det gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 15. februar 2005 #30 Del Skrevet 15. februar 2005 Lærere er ikke verdens smarteste og intelligente akkurat! De dømmer etter trynefaktor og hvor mye elevene smisker med de! Jeg fikk alltid best i klassen i norsk' date=' bare fordi jeg var den eneste i klassen som viste norsklærerne noenlunde normal respekt. Bare til min egen fordel. Nei, lærere er noen sære folk som virkelig tror de er intelligente mens de egentlig bare er glad i å lese bøker..! [/quote'] Wow, for et suuuperintelligent innlegg av deg da! Noe så utrolig tåpelig som å si at ALLE lærere er sånn eller slik... Det værste jeg vet er folk som snakker for alle andre- uten at de engang har snøring!! Og nei, jeg er ikke lærer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 16. februar 2005 #31 Del Skrevet 16. februar 2005 dette vet jeg godt. på vgs skreiv jeg stiler for venninna mi, og når hun leverte dem inn fikk hun aldri bedre enn 3. mens jeg lå på 5. og det ironiske var at jeg gjorde mye grundigere arbeid på stilene hun leverte inn. selvfølgelig spiller trynefaktor inn. jeg lagde faen i ett kjør fra sjette klasse, men kom unna med alt. men du kan komme langt bare ved å le av de døve vitsene til læreren, selv om alle dine medelever kommer til å hate deg for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #32 Del Skrevet 17. februar 2005 Lærere er ikke verdens smarteste og intelligente akkurat! De dømmer etter trynefaktor og hvor mye elevene smisker med de! Jeg fikk alltid best i klassen i norsk' date=' bare fordi jeg var den eneste i klassen som viste norsklærerne noenlunde normal respekt. Bare til min egen fordel. Nei, lærere er noen sære folk som virkelig tror de er intelligente mens de egentlig bare er glad i å lese bøker..! [/quote'] Jeg er nå ferdig ved Universitetet og en høyskole og kan si at min erfaring med lærere hele skoleveien opp (og som lærervikar selv under studiene) er dårlig. Mitt inntrykk av alle jeg har møtt er at de rett og slett ikke er spesielt flinke med mennesker: de håndterer presset og spørsmålene fra alle ganske dårlig. Jeg har et inntrykk av lærere som en selvopptatt gruppe som bare er opptatt av biologiske poteter og gummistøvler, for å sette det på spissen. Jeg har ennå til gode å møte en dannet, energisk, kreativ, medmenneskilg, høflig, flink og engasjert lærer som ser individene for hvem de er (og ikke for hvordan lærerer skulle ønske de var). Jeg har heller ikke møtt lærere som kan sette seg i respekt. De er enten innadvendte og sosialt amputerte eller de er tafatte. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #33 Del Skrevet 19. februar 2005 Jeg har ennå til gode å møte en dannet, energisk, kreativ, medmenneskilg, høflig, flink og engasjert lærer som ser individene for hvem de er (og ikke for hvordan lærerer skulle ønske de var). Jeg har heller ikke møtt lærere som kan sette seg i respekt. De er enten innadvendte og sosialt amputerte eller de er tafatte. Dessverre. Da har du ikke møtt meg!!! (Fint for meg!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 19. februar 2005 #34 Del Skrevet 19. februar 2005 Lærere er mennesker og ikke maskiner. Mennesker reagerer positivt på et pent ytre/pene ting. Men det er ikke det eneste som spiller inn. En pen drittsekk blir avslørt som en drittsekk etterhvert, og da hjelper ikke penheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annen gjest Skrevet 19. februar 2005 #35 Del Skrevet 19. februar 2005 Da har du ikke møtt meg!!! (Fint for meg!) Gjest: Det kommer vel helt an på hvor høy selvinnsikt og realistisk bilde en lærer har av seg selv det. Det er nok en grunn til at en hel klasse kan være svært misfornøyd med personligheten/evnen til å snakke med dem hos en lærer- mens læreren selv kanskje mener h*n er flink.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #36 Del Skrevet 20. februar 2005 Gjest: Det kommer vel helt an på hvor høy selvinnsikt og realistisk bilde en lærer har av seg selv det. Det er nok en grunn til at en hel klasse kan være svært misfornøyd med personligheten/evnen til å snakke med dem hos en lærer- mens læreren selv kanskje mener h*n er flink.. For det første tullet jeg litt. For det andre så er alle elevene mine, og alle foreldrene deres fornøyd med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #37 Del Skrevet 20. februar 2005 For det første tullet jeg litt. For det andre så er alle elevene mine, og alle foreldrene deres fornøyd med meg. Fint for deg. Men denne diskusjonen går vel på alle andre lærere enn deg og alle de andre flinke her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 20. februar 2005 #38 Del Skrevet 20. februar 2005 Bettie skrev: Lærere er mennesker og ikke maskiner. Mennesker reagerer positivt på et pent ytre/pene ting. Men det er ikke det eneste som spiller inn. En pen drittsekk blir avslørt som en drittsekk etterhvert, og da hjelper ikke penheten. Det stemmer, Bettie. Det har vært foretatt masse undersøkelser om akkurat dette og det er sant at alle mennesker reagerer positivt på en pent ytre og pene ting. Til og med babyer kikker lenger på en vakker person enn en som ikke er så vakker. Og lærere er mennesker som alle oss andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #39 Del Skrevet 20. februar 2005 Fint for deg. Men denne diskusjonen går vel på alle andre lærere enn deg og alle de andre flinke her. Unnskyld, da. Jeg skal holde meg langt unna denne diskusjonen fra nå av! (Tenke seg til å blande seg inn i en diskusjon på skråblikk som ikke handler om seg selv. Huff og huff!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå