Gjest TomKrus Skrevet 2. februar 2005 #1 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg fikk mye oppmerksomhet. Fikk du? Lærere bedømmer elever etter utseende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. februar 2005 #2 Del Skrevet 2. februar 2005 jeg fikk bra oppmerksomhet og ble nok trodd å være rimelig snill og pliktoppfyllende. så feil kunne de ta! det er rimelig hårreisende at lærere faktisk dømmer på den måten! når jeg tenker på utseendet til de som var den største rampegjengen i klassen (igrunnen på skolen vår), så er ingen av dem mindre pene eller stygge! det var flere som var mindre "kjekke" av utseende som var mye greiere og flinkere en rampen. så der tror jeg de bommer grovt. det er da bare i gamle filmer du faktisk kan SE hvem som er badguys og hvem som er heltene? har lærerne gått glipp av utviklingen og forskjellen på film og rl tro? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hel Skrevet 2. februar 2005 #3 Del Skrevet 2. februar 2005 Nei, jeg fikk ikke særlig mye oppmerksomhet. Da er jeg vel stygg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 2. februar 2005 #4 Del Skrevet 2. februar 2005 det er da bare i gamle filmer du faktisk kan SE hvem som er badguys og hvem som er heltene? Tja. Jeg slapp unna med mye mer spik og bråk enn andre(de klassiske bad guysa) i klassen. Men da det som regel var ironiske og sarkastiske kommentarer til lærere og andre, så så de vel bare på det som mestring av pensum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #5 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg fikk lov til å lese aviser og blad i timen, selv når vi holdt på med samfunnsfag osv. Men om det var utseendebetinget, vet jeg ikke. De såkalt "pene" jentene i klassen var i tillegg de typiske "bad girls", som gjorde livet surt for lærerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. februar 2005 #6 Del Skrevet 2. februar 2005 Tja. Jeg slapp unna med mye mer spik og bråk enn andre(de klassiske bad guysa) i klassen. Men da det som regel var ironiske og sarkastiske kommentarer til lærere og andre, så så de vel bare på det som mestring av pensum. det gjorde jeg også, og det tror jeg faktisk var pga et fryktelig uskyldig utseende på den tiden... ingen av lærerne som faktisk skjønte at jeg hørte til rampegjengen! så sånn i virkeligheten, så er det jo ikke sant at man kan se hvem som er good og bad pga utseendet, selv om lærerne tror det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 2. februar 2005 #7 Del Skrevet 2. februar 2005 Men at trynetillegget regjerer på skolen tviler jeg ikke på. Husker en av de mindre dyktige jentene i klassen vår hadde skrevet av stilen til en dyktig jente i en annen klasse. Originalskribenten fikk M. Jukseren Ng, og det uten at noen visste at det var juks. Jeg mistenker lærere for å være flinke til å båssette elevene, så starter du dårlig, kreves det nok mye for å jobbe seg oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. februar 2005 #8 Del Skrevet 2. februar 2005 det tror jeg så gjerne på! selv om det egentlig er ganske hårreisende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 2. februar 2005 #9 Del Skrevet 2. februar 2005 Har ikke så veldig tro på dette..., en lærer merker fort hvem som er "bråkmakere",men noe er det jo i det.Men det gjelder ikke bare lærere.Synes det er en litt teit nyhet,siden det forsåvidt er et kjent fenomen. Det er forsket på dette med pene mennesker,og ja,de har en klar fordel.En pen forbryter kan f.eks slippe lettere...En pen arbeidssøker får jobben... Har med sympati/antipati å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 2. februar 2005 #10 Del Skrevet 2. februar 2005 Har ikke så veldig tro på dette...' date=' en lærer merker fort hvem som er "bråkmakere",men noe er det jo i det.Men det gjelder ikke bare lærere.Synes det er en litt teit nyhet,siden det forsåvidt er et kjent fenomen. Det er forsket på dette med pene mennesker,og ja,de har en klar fordel.En pen forbryter kan f.eks slippe lettere...En pen arbeidssøker får jobben... Har med sympati/antipati å gjøre.[/quote']Må si meg litt enig med hun over her. Jeg tror faktisk det er mer sammensatt enn det kommer frem i den lille artikkelen der. Jeg tror at en elev som er "pen og pliktoppfyllende" generellt kan få mer oppmerksomhet hos lærer, men det kan jo også ha med selvtillit å gjøre. Disse elevene har kanskje mer selvtillit enn de det sto om i artikkelen, som syntes dårlig om sitt utseende og som syntes de fikk mindre støtte hos lærer. At lærere forskjellsbehandler er jo ingen nyhet, men at det der er forklaringen, det tror jeg er for enkelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 2. februar 2005 #11 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg tror dessverre det kan være noe i dette! Det er et faktum at vi mennesker lar oss "forføre" av det vakre. Utseende er viktig for oss, og blir ofte kommentert. Forskning viser jo at allerede i spedbarnsalderen blir barn tiltrukket av et tiltalende ansikt. Så hvorfor ikke voksne? Men det er skremmende å tenke på at mine tre barn kanskje blir behandlet ulikt pga. sitt utseende og sjarm. Noen mennesker har unektelig mer av denne umiddelbare utstrålingen enn andre; også barn! Rosenthal-effekten er jo et kjent fenomen som jeg mener kan sammenlignes med dette. Det handler om selvoppfyllende profetier; altså elever som blir behandlet som om de er ekstra flinke, som det blir stilt positive forventninger til at skal gjøre det bra - de gjør det ofte bra, selv om forutsetningene deres ikke er større enn med-elevenes forutsetninger! På samme måte vil "vakre" barn da kunne få større oppmerksomhet, og altså kanskje mer hjelp og oppfølging og følgelig gjøre det bedre på skolen. Fordi de virker tiltalende og blir møtt med større velvilje og interesse fra lærerens side. Noen barn er liksom "født med en gullskje i munnen" - er vellykkede, velkledde, har gode manerer og flust av venner. Mens andre må streve for å markere seg og få det de har krav på. Det er dessverre den harde virkelighet, og slik tror jeg alltid det har vært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhall Skrevet 2. februar 2005 #12 Del Skrevet 2. februar 2005 Trodde det var omvendt jeg. At de stygge litt ensomme fikk svært god kontakt med læreren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. februar 2005 #13 Del Skrevet 2. februar 2005 Trodde det var omvendt jeg. At de stygge litt ensomme fikk svært god kontakt med læreren. Neida, du var nok ikke så pen som du trodde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #14 Del Skrevet 2. februar 2005 Det overrasker meg i grunnen ikke, da lærere ikke er kjent for å være spesielt intelligente eller smarte. Som alle vet, må man ikke være spesielt fornuftig for å komme inn på Lærerhøyskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 2. februar 2005 #15 Del Skrevet 2. februar 2005 Som alle vet, må man ikke være spesielt fornuftig for å komme inn på Lærerhøyskolen. Det er sant, men det blir aldri så ille som kravet for fornuft for å ytre seg på internettforum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rimfrost Skrevet 2. februar 2005 #16 Del Skrevet 2. februar 2005 Ble mobba av både elever og lærere jeg... Både de tre åra på ungdomsskolen, hvor jeg ga FAEN i utseende og dassa usminka rundt i joggedresser, OG de tre åra på vgs hvor jeg ofte fikk høre at jeg var pen . (bleka håret, sminka meg, gikk i moderne klær... hele den bimbosuppa) Så for min del har det alltid vært like trist... Og jeg har alltid ment jeg var en av de støggeste jentene i klassen.... Har alltid vært den lille grå musa som ble hakka på. Kanskje det har noe med selvtillit å gjøre også ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 2. februar 2005 #17 Del Skrevet 2. februar 2005 Om det virkelig er slik at lærerne bedømmer elevene etter utseende, så tror jeg absolutt ikke at det er bevisst. Men likevel, det er selvfølgelig veldig urettferdig for de som ikke her "heldig med utseende"... Jeg fikk ikke så mye oppmerksomhet- ville ikke ha det heller. Ville helst bare sitte i et hjørne å ikke si noen ting, og helst være usynlig... Det var altså meg. Og lærerne så at jeg var den sjenerte typen- så hvorfor da "plage" meg ved å gi meg masse oppmerksomhet? Tror ikke jeg var noe styggere enn de andre i klassen av den grunn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cand alt Skrevet 2. februar 2005 #18 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg fikk mye oppmerksomhet. Fikk du? Lærere bedømmer elever etter utseende Positiv oppmerksomhet eller negativ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 2. februar 2005 #19 Del Skrevet 2. februar 2005 Utseende er vel en del av inntrykket lærere og andre sitter med? Men er det ikke sånn at de man i utgangspunktet syns er stygg/pen osv blir styggere/penere i forhold til sjarm, utstråling, personlighet og oppførsel? (at man syns de man ikke liker er styggere en man ville syntes om man likte personligheten?). Uansett er det jo gjort undersøkelser som viser at pene mennesker lettere får seg jobb, får lavere straffer, etc. Så hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 2. februar 2005 #20 Del Skrevet 2. februar 2005 Som alle vet' date=' må man ikke være spesielt fornuftig for å komme inn på Lærerhøyskolen.[/quote'] Men det skal litt til å komme ut da! Høy stryk prosent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå