AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #21 Skrevet 19. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter kan da også ta seg en deltidsjobb. Det er vedtatt i Norge at studenter skal være fulltidsstudenter. Når jeg studerte levde jeg bare på studielånet som da var ca 6000 kr utbetalt i måneden (da de større beløpene på førsten av året gikk bort til bøker, ol) hvor 4000 gikk til å betale for hybelen pluss rundt 20-25 000 kr fra sommerjobb (som stort sett gikk bort i laptop, møbler til hybel, depositum til hybel, ol. i starten av året) og det gikk da helt fint. Og med en studiedag som normalt var å være på skolen med forelesninger, og deretter å sitte med oppgaver, ol. fra kl 8 på morgenen til kl 18 på ettermiddagen var det lite fristende med en ekstrajobb for å si det slik. 50 timer i uka er mye mer enn en vanlig jobb, og å da skulle ta en ekstra jobb oppå det er urimelig og vil bare føre til at man blir utbrent og dårlige studieresultater. Anonymkode: 18a4c...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #22 Skrevet 19. desember 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror de fleste med litt sosial innsikt skjønner at 16.000 pr måned , og å huse fem personer i husleie, mat til fem personer, strøm, helst telefon , er utrolig lite penger å klare seg på. Anonymkode: ee0fd...939 Det er jo fordi det ikke er sant.... Man får støtte for barn i Norge. så med 5 stk får man jo mye mer enn 16 000 kr. Dessuten hvorfor i alle dager har man fått seg masse unger hvis man ikke har råd til det? Anonymkode: 18a4c...2b7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #23 Skrevet 19. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vedtatt i Norge at studenter skal være fulltidsstudenter. Når jeg studerte levde jeg bare på studielånet som da var ca 6000 kr utbetalt i måneden (da de større beløpene på førsten av året gikk bort til bøker, ol) hvor 4000 gikk til å betale for hybelen pluss rundt 20-25 000 kr fra sommerjobb (som stort sett gikk bort i laptop, møbler til hybel, depositum til hybel, ol. i starten av året) og det gikk da helt fint. Og med en studiedag som normalt var å være på skolen med forelesninger, og deretter å sitte med oppgaver, ol. fra kl 8 på morgenen til kl 18 på ettermiddagen var det lite fristende med en ekstrajobb for å si det slik. 50 timer i uka er mye mer enn en vanlig jobb, og å da skulle ta en ekstra jobb oppå det er urimelig og vil bare føre til at man blir utbrent og dårlige studieresultater. Anonymkode: 18a4c...2b7 Man kan da fint ha en jobb etter skolen, det hadde jeg og mange andre som også har. I det minste noen dager i uken. Det er også stor forskjell på å leve på nudler i 3 år og å leve på nudler og uten livsviktige medisiner hele livet. Anonymkode: ee0fd...939 2
Duff Skrevet 19. desember 2017 #24 Skrevet 19. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi det ikke er sant.... Man får støtte for barn i Norge. så med 5 stk får man jo mye mer enn 16 000 kr. Dessuten hvorfor i alle dager har man fått seg masse unger hvis man ikke har råd til det? Anonymkode: 18a4c...2b7 Det er nok sosialhjelpssatsen og da regner de sammen alt av inntekter og trekker det ifra den satsen som er gjeldende på det nav kontoret. Så er man på 16000 med barn inkludert. Men barna, de kom vel til mens økonomien var grei. Man kan jo ikke kvitte seg med barna bare fordi jobben går nedenom og hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #25 Skrevet 19. desember 2017 56 minutter siden, Duff skrev: Glem ikke at mange av støtteordningene er endret. Trygd skal nå skattes på lik linje med arbeidsinntekt, bostøtten har falt bort for mange og beregnes måned for måned så man kan få bostøtte en måned men ikke måneden etter (gjelder spesielt de på aap). Selv har jeg laveste sats aap og la inn opplysninger til nytt skattekort. Jeg har lån på hus og bil og fikk allikevel 35% skatt. Nå lider jeg ingen nød da jeg har ektefelle i jobb men jeg grøsser når jeg tenker på at jeg like gjerne kunne vert alene med to barn på den satsen. Godt poeng, vil bare legge til at bostøtte ordningen er totalt falt bort for alle uføretrygdede også. De betaler også minimum 35% skatt av minstetrygd. Anonymkode: ee0fd...939 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #26 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, Duff skrev: Men barna, de kom vel til mens økonomien var grei. Man kan jo ikke kvitte seg med barna bare fordi jobben går nedenom og hjem. Eller helsa Anonymkode: ee0fd...939 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #27 Skrevet 19. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vedtatt i Norge at studenter skal være fulltidsstudenter. Når jeg studerte levde jeg bare på studielånet som da var ca 6000 kr utbetalt i måneden (da de større beløpene på førsten av året gikk bort til bøker, ol) hvor 4000 gikk til å betale for hybelen pluss rundt 20-25 000 kr fra sommerjobb (som stort sett gikk bort i laptop, møbler til hybel, depositum til hybel, ol. i starten av året) og det gikk da helt fint. Og med en studiedag som normalt var å være på skolen med forelesninger, og deretter å sitte med oppgaver, ol. fra kl 8 på morgenen til kl 18 på ettermiddagen var det lite fristende med en ekstrajobb for å si det slik. 50 timer i uka er mye mer enn en vanlig jobb, og å da skulle ta en ekstra jobb oppå det er urimelig og vil bare føre til at man blir utbrent og dårlige studieresultater. Anonymkode: 18a4c...2b7 Studentlivet kan ikke sammenlignes med en utsikt til fattigdom resten av livet. Det er noe helt annet å være ung student spent på utdanning og livet, der du vet du har sjanser for en inntekt på 300 000+, og det å vite at fattigdom vil sannsynligvis være resten av livet ditt, og at du for eks er så syk at du aldri vil komme deg noe sted. Du vil leve på bunnen de neste 50 årene, der du også blir sett ned på av andre mennesker som mener du har deg selv å takke. Studenter får tvert imot karrierer som ofte gir status og annerkjennelse blant andre mennesker. Bare det å studere i seg selv gir mer status og positiv tilbakemelding, enn å leve på trygd eller sosialstønad Anonymkode: 03e02...7e9 5
Innlandsmannen Skrevet 19. desember 2017 #28 Skrevet 19. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke begripe at vi egentlig har fattigdom i norge. er det virkeliggjør som går sultne til sengs, innehar råd til å brødfø barna ect? Det finnes utallige stønadsordninger og bøstøtte. har man tak over hodet og mat på bordet, da kan jeg ikke skjønne at man er fattig. jeg tenker de som er fattig er de som ikke har råd til å leve. man er vel ikke fattig bare fordi man ikke kan dra på skiferie/sydenturer og kjøpe dyre ting/gaver til barna sine. enten så sløser de «fattige» vanvittig med penger siden man har gode støtteordninger i norge eller så mangler man evnen til å prioritere/budsjettere. helt ærlig og oppriktig forstår jeg det ikke. Anonymkode: 8523b...51a Jo selvfølgelig er man fattig om man ikke har råd til noe, har man ikke minst 100 000 å rutte med er man fattig, selv har jeg ca 200 000 på sparekontoen og anser meg selv som fattig
Duff Skrevet 19. desember 2017 #29 Skrevet 19. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt poeng, vil bare legge til at bostøtte ordningen er totalt falt bort for alle uføretrygdede også. De betaler også minimum 35% skatt av minstetrygd. Anonymkode: ee0fd...939 Og det er myyye penger borte. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller helsa Anonymkode: ee0fd...939 Ja eller helsa.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #30 Skrevet 19. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vedtatt i Norge at studenter skal være fulltidsstudenter. Når jeg studerte levde jeg bare på studielånet som da var ca 6000 kr utbetalt i måneden (da de større beløpene på førsten av året gikk bort til bøker, ol) hvor 4000 gikk til å betale for hybelen pluss rundt 20-25 000 kr fra sommerjobb (som stort sett gikk bort i laptop, møbler til hybel, depositum til hybel, ol. i starten av året) og det gikk da helt fint. Og med en studiedag som normalt var å være på skolen med forelesninger, og deretter å sitte med oppgaver, ol. fra kl 8 på morgenen til kl 18 på ettermiddagen var det lite fristende med en ekstrajobb for å si det slik. 50 timer i uka er mye mer enn en vanlig jobb, og å da skulle ta en ekstra jobb oppå det er urimelig og vil bare føre til at man blir utbrent og dårlige studieresultater. Anonymkode: 18a4c...2b7 Jeg studerte, var 100% alene med 2 barn, jobbet og jeg var kronisk syk med 3 diagnoser. Du klarer svært fint å ha en liten ekstra jobb, har aldri møtt en student som ikke klarer å jobbe litt ved siden av studier. Anonymkode: 12566...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #31 Skrevet 19. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi det ikke er sant.... Man får støtte for barn i Norge. så med 5 stk får man jo mye mer enn 16 000 kr. Dessuten hvorfor i alle dager har man fått seg masse unger hvis man ikke har råd til det? Anonymkode: 18a4c...2b7 De fleste får barna før man blir syk. Jeg fikk barn da jeg var lykkelig gift, frisk, han hadde en bra jobb og jeg hadde en vanlig jobb. Så vi klarte oss bra. Så gikk han fra meg, jeg valgte og sette meg på skolebenken, for å kunne få en bedre jobb, for å forsørge barna mine. Jobbet ved siden av studier, og på slutten ble jeg syk, og ser ut som jeg aldri kommer med tilbake i jobb. Og siden jeg studerte i årene før jeg ble syk, så får jeg laveste sats AAP. Anonymkode: 12566...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #32 Skrevet 19. desember 2017 Da jeg var 6 år ble foreldrene mine skilt. Mamma hadde bare en dårlig betalt jobb, uten mulighet til å få noe særlig bedre og faren min betalte ikke bidrag, vi bodde kun hos mamma. Vi er 3 søsken. Da ble vi fattige. Vi flyttet til en bitte liten leilighet, som egentlig var beregnet på 1 eller 2 voksne. Vi fikk aldri noe nytt, hverken klær eller ting. Vi ønsket oss klær i bursdags og julegaver. Jeg forsto jo fort at vi hadde mye mindre penger enn venninne mine sine familier. Ferie? Alltid hjemme, noe annet var ikke tema engang. Nå aner ikke jeg hva mamma hadde av stønader, men dette er jo 30 år siden. Hun jobbet fulltid. Kan huske hun kjempet mye mot div. offentlige distanser ihvertfall. Og det er nok ikke så uvanlig at dette skjer i dag også. Og være student blir noe helt annet, det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: c8175...77e
lurings Skrevet 19. desember 2017 #33 Skrevet 19. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt poeng, vil bare legge til at bostøtte ordningen er totalt falt bort for alle uføretrygdede også. De betaler også minimum 35% skatt av minstetrygd. Anonymkode: ee0fd...939 For noe tull. Det er ingen som betaler 35% skatt av minstetrygd.
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2017 #34 Skrevet 19. desember 2017 5 timer siden, Innlandsmannen skrev: Jo selvfølgelig er man fattig om man ikke har råd til noe, har man ikke minst 100 000 å rutte med er man fattig, selv har jeg ca 200 000 på sparekontoen og anser meg selv som fattig Vi lever greit med over en 1,1 mill i inntekt, 2 (gamle) biler og hus. Vi har spart opp til bryllup neste år og VI har ikke 200 000 på sparekonto engang! Da er vi også fattige! 2
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2017 #35 Skrevet 19. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 6 år ble foreldrene mine skilt. Mamma hadde bare en dårlig betalt jobb, uten mulighet til å få noe særlig bedre og faren min betalte ikke bidrag, vi bodde kun hos mamma. Vi er 3 søsken. Da ble vi fattige. Vi flyttet til en bitte liten leilighet, som egentlig var beregnet på 1 eller 2 voksne. Vi fikk aldri noe nytt, hverken klær eller ting. Vi ønsket oss klær i bursdags og julegaver. Jeg forsto jo fort at vi hadde mye mindre penger enn venninne mine sine familier. Ferie? Alltid hjemme, noe annet var ikke tema engang. Nå aner ikke jeg hva mamma hadde av stønader, men dette er jo 30 år siden. Hun jobbet fulltid. Kan huske hun kjempet mye mot div. offentlige distanser ihvertfall. Og det er nok ikke så uvanlig at dette skjer i dag også. Og være student blir noe helt annet, det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: c8175...77e Stefaren min og min mor skilte seg når jeg var 12, da ble hun sittende igjen med hus alene og kun vaskejobb. Eide ikke Levisbukse før jeg selv fikk meg helgejobb som 15 åring. 35 kr timen og jobbing fre-sønd. Noen ganger var det eneste vi hadde i kjøleskapet margarin og appelsinmarmelade. Likte ikke appelsinmarmelade som unge og smakte ikke på det igjen før jeg var godt opp i 30 åra. Engang fikk hun brev om at hun hadde fått innvilget bostøtte før jul, da gråt hun i bilen. Utenlandsturer var vi selvsagt aldri på. Tenkte aldri på meg selv som fattig.
lurings Skrevet 19. desember 2017 #36 Skrevet 19. desember 2017 6 timer siden, Duff skrev: Glem ikke at mange av støtteordningene er endret. Trygd skal nå skattes på lik linje med arbeidsinntekt, bostøtten har falt bort for mange og beregnes måned for måned så man kan få bostøtte en måned men ikke måneden etter (gjelder spesielt de på aap). Selv har jeg laveste sats aap og la inn opplysninger til nytt skattekort. Jeg har lån på hus og bil og fikk allikevel 35% skatt. Da er det noe feil. Du skal ikke trekkes 35% skatt med laveste sats AAP.
Innlandsmannen Skrevet 19. desember 2017 #37 Skrevet 19. desember 2017 3 timer siden, Peonjenta skrev: Vi lever greit med over en 1,1 mill i inntekt, 2 (gamle) biler og hus. Vi har spart opp til bryllup neste år og VI har ikke 200 000 på sparekonto engang! Da er vi også fattige! Da roter dere bort pengene. Men Ja, dere kan kategorisere dere som fattige tross den høye lønnen. Hva bruker dere pengene på egentlig? 1
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2017 #38 Skrevet 19. desember 2017 Akkurat nå, Innlandsmannen skrev: Da roter dere bort pengene. Men Ja, dere kan kategorisere dere som fattige tross den høye lønnen. Hva bruker dere pengene på egentlig? Hva har pengebruken vår med temaet å gjøre? Hva vet du om vår økonomi forøvrig? Hva vet du om vi investerer, driver i akskjemarked, har høye syke/helsekostnader, reiser mye, har dyre hobbyer, har mye gjeld?? Hvorfor er vi fattige fordi vi ikke har 200 000 på konto? (vi har spart opp 130 000 på et år til utenlandsbryllup) Hvorfor skal man til enhver tid ha en halv årslønn på konto? Det tviler jeg på at de fleste nordmenn har så da definerer du de aller fleste nordmenn som fattige. Hvis er er fattig med an halv årslønn på bok håner man folk som virkelig er fattige! 1
Innlandsmannen Skrevet 19. desember 2017 #39 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, Peonjenta skrev: Hva har pengebruken vår med temaet å gjøre? Hva vet du om vår økonomi forøvrig? Hva vet du om vi investerer, driver i akskjemarked, har høye syke/helsekostnader, reiser mye, har dyre hobbyer, har mye gjeld?? Hvorfor er vi fattige fordi vi ikke har 200 000 på konto? (vi har spart opp 130 000 på et år til utenlandsbryllup) Hvorfor skal man til enhver tid ha en halv årslønn på konto? Det tviler jeg på at de fleste nordmenn har så da definerer du de aller fleste nordmenn som fattige. Hvis er er fattig med an halv årslønn på bok håner man folk som virkelig er fattige! Var ikke helt slik jeg så det, synes bare det er rart dere har gamle biler og hus når dere har over en mill i året utbetalt og så lite på konto. Syke og reisekostnader betaler staten etter en betalingsgrense husker ikke helt hva den er på resten av året. Har ikke sakt noe negativt om det, synes bare det er veldig rart jeg med en mye dårligere lønn enn deg/dere har mer penger på sparekontoen. Jeg også har en bil, den er også 2 år gammel og en BMW 1 serie med alt av ekstrautstyr. Har også hus rett i utkanten av Kongsvinger kommune, ca 5 min kjøring til selve byen. Det gjør husprisene også lavere, jeg kunne tenkt meg å bodd midt i vinger men betaler ikke dobbel pris for et mye mindre og dårligere hus. Mange fattige Ja, det er min mening av hva som er fattig og ikke mens andre har en annen grense på det, jeg respekterer hva alle andre mener. Hvis noen mener man ikke er fattig om man kun har en hundrelapp på sparekontoen altså etter alle utgifter så sitter man igjen med 100 kr så får de velge å ha den meningen, jeg respekterer alle. Men jeg meber 150-200 000 går grensen.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #40 Skrevet 19. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror de fleste med litt sosial innsikt skjønner at 16.000 pr måned , og å huse fem personer i husleie, mat til fem personer, strøm, helst telefon , er utrolig lite penger å klare seg på. Anonymkode: ee0fd...939 Jeg er fattig har ca 250 000 i året leve med har 2 barn .Jeg sliter må tenke penger hele tiden.Jeg ligger bestandig etter med utgifter.Jeg jobber som helsefagarbeider bare 60 prosent fast tar det jeg kan ekstra .Det verste jeg vet når det er noe som uventet koster penger. Jeg beskyrmer meg da hvordan man skal få råd til mat. Anonymkode: 2da89...af2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå