Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke begripe at vi egentlig har fattigdom i norge. er det virkeliggjør som går sultne til sengs, innehar råd til å brødfø barna ect? Det finnes utallige stønadsordninger og bøstøtte. har man tak over hodet og mat på bordet, da kan jeg ikke skjønne at man er fattig. jeg tenker de som er fattig er de som ikke har råd til å leve. man er vel ikke fattig bare fordi man ikke kan dra på skiferie/sydenturer og kjøpe dyre ting/gaver til barna sine. enten så sløser de «fattige» vanvittig med penger siden man har gode støtteordninger i norge eller så mangler man evnen til å prioritere/budsjettere. helt ærlig og oppriktig forstår jeg det ikke.

Anonymkode: 8523b...51a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke helt begripe årsaken til denne posten din jeg? Du har jo veldig lite innsikt når det kommer til fattigdom. 
Man er ikke fattig fordi man ikke kan dra på skiferie og sydenturer eller kjøpe Gucci vesker, men det finnes mange mennesker i Norge som lever under fattigdomsgrensen, og som ikke har til mat på bordet, ikke kan dra til familiene sine i jula fordi de ikke har råd til julegaver dette året heller, og som aldri har vært lenger utenlands enn en sverigetur for 12 år siden, som bare kan drømme om å kjøpe seg eller evn barna sine klær og må handle på loppemarked om de trenger noe, hvis de i det hele tatt har råd til det. 

Det er verken sløsing eller å mangle evne til å prioritere, men mange er rammet av for eksempel sykdom som krever store utgifter. Det er dessverre ikke alt av behandlinger og medisiner som helsevesenet støtter på et frikort eller andre støtteordninger. 

Det er uforståelig for meg at noen kan uttale seg så bastant om noe du ikke verken har innsikt i eller forståelse for. 

Anonymkode: ee0fd...939

• Liker 12
Skrevet

Fattigdom i Norge er noe ganske annerledes en fattigdom i f.eks Sierra Leone.

Anonymkode: 53f81...2d7

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det finnes mange mennesker i Norge som lever under fattigdomsgrensen, og som ikke har til mat på bordet

Alle studenter som bare lever av studielån lever LANGT under fattigdomsgrensen. Men likevel har de da mat på bordet...

Fattigdom i Norge handler utelukkende om dårlige prioriteringer. Alle har krav på støtte som er mer enn tilstrekkelig til å ha mat på bordet, og tak over hodet og til og med dra på en ferie.

"fattigdomsgrensen" er 216.000 kroner netto i Norge. Det er en sum som er skyhøyt over minimum livsgrunnlag.

Anonymkode: 18a4c...2b7

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke begripe at vi egentlig har fattigdom i norge. er det virkeliggjør som går sultne til sengs, innehar råd til å brødfø barna ect? Det finnes utallige stønadsordninger og bøstøtte. har man tak over hodet og mat på bordet, da kan jeg ikke skjønne at man er fattig. jeg tenker de som er fattig er de som ikke har råd til å leve. man er vel ikke fattig bare fordi man ikke kan dra på skiferie/sydenturer og kjøpe dyre ting/gaver til barna sine. enten så sløser de «fattige» vanvittig med penger siden man har gode støtteordninger i norge eller så mangler man evnen til å prioritere/budsjettere. helt ærlig og oppriktig forstår jeg det ikke.

Det er dette som er å være fattig i Norge.  Fattig i Norge og fattig i Afrika er to helt forskjellige verdener. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke kan dra til familiene sine i jula fordi de ikke har råd til julegaver dette året heller, og som aldri har vært lenger utenlands enn en sverigetur for 12 år siden, som bare kan drømme om å kjøpe seg eller evn barna sine klær og må handle på loppemarked om de trenger noe, hvis de i det hele tatt har råd til det. 

Jeg hadde aldri vært lenger utenlands enn en eneste sverigetur til Liseberg frem til jeg var 18 år og flyttet hjemmefra. Bilene vi har hatt har kun vært noen gamle vrak av noen veteranbiler. Alle mine klær og utstyr som ski, ol. var arvet fra storebroren min. Jule og bursdagsgaver var vanlige sokker og gensere, ol. Vi hadde ikke noe PC får jeg kjøpte det selv for alle mine konformasjonspenger pluss noe jeg hadde tjent på en avisrute (som vel var rundt 10 000 kr).

Så var vi fattige? Selv regnet jeg meg som en vanlig arbeiderklasse unge.

Skrevet

For en familie på tre barn og en voksen er sosialhjelpssatsen i min kommune 16000 per mnd. Derfra trekkes det fra barnetrygd og andre stønader som bostøtte ol. De 16000 skal dekke alle utgifter. Over tid vil man føle seg fattig da.

Anonymkode: bb919...ab1

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle studenter som bare lever av studielån lever LANGT under fattigdomsgrensen. Men likevel har de da mat på bordet...

Fattigdom i Norge handler utelukkende om dårlige prioriteringer. Alle har krav på støtte som er mer enn tilstrekkelig til å ha mat på bordet, og tak over hodet og til og med dra på en ferie.

"fattigdomsgrensen" er 216.000 kroner netto i Norge. Det er en sum som er skyhøyt over minimum livsgrunnlag.

Jeg som stilte spørsmålet. Har tjent max 200000 i året de siste årene etter skatt var har alltid tenkt på meg selv som fattig, har hatt en utenlandsferie hvert år og... har 2 barn som har det bra, vi alle har både brukt og nytt i hus og skap...

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må huske at man økte sosialstønader for å komme over fattigdomsgrensen samtidig som man også økte skatten slik at menneskene på sosial stønad i realiteten lever langt under fattigdomsgrensen.

Det er også en forskjell på studenter som kan leve i kollektiv/studentboliger og betale 3-7000 i måneden for husleie og lite andre økonomiske forpliktelser, og på andre voksne med betraktelig mer forpliktelser og mindre gunstige avtaler.

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg som stilte spørsmålet. Har tjent max 200000 i året de siste årene etter skatt var har alltid tenkt på meg selv som fattig, har hatt en utenlandsferie hvert år og... har 2 barn som har det bra, vi alle har både brukt og nytt i hus og skap...

Jesus. 200.000 etter skatt?

Grunnet skader o.l. levde jeg noen år på rundt 138.000 i året etter skatt. Hadde jeg hatt 5.000 ekstra i måneden ville jeg priset meg lykkelig.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Jesus. 200.000 etter skatt?

Grunnet skader o.l. levde jeg noen år på rundt 138.000 i året etter skatt. Hadde jeg hatt 5.000 ekstra i måneden ville jeg priset meg lykkelig.

beklager. der det sto alltid skulle det stå aldri

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitat deg: "Fattigdom i Norge handler utelukkende om dårlige prioriteringer. Alle har krav på støtte som er mer enn tilstrekkelig til å ha mat på bordet, og tak over hodet og til og med dra på en ferie".

Hvem sine prioriteringer snakker du om?  Mener du at barn skal lastes for deres foreldres feilprioriteringer? 

Krav på støtte..?  Hva når foreldre ikke søker om støtte, ikke har kunnskap om sine rettigheter, eller har for store personlige problemer til å ha overskudd og prioritere å søke om det de har rett på? 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studenter kan da også ta seg en deltidsjobb. 

Nei fattigdom i Norge handler ikke utelukkende om dårlige prioriteringer. Det handler om svært uheldige livshendelser. 

Ingen har krav på å ha mer levepenger enn 5200,- som er fattigdomsgrensen i Norge. 
Hvis man da har en sykdom som krever behandling for 3000 kr i måneden og medisiner for 1500 kr i måneden , for å kunne ha en grei nok kropp til å komme seg på badet å tisse, og kanskje greie å følge barna sine til skolen, så er det ikke mye igjen til mat på bordet nei. Som sagt, det er ikke alle behandlinger eller medisiner Helfo støtter. 

Andre kan være familier med alvorlig sykt barn som krever overvåkning for å overleve , som gjør at de må være slutte i jobb og mister arbeidsinntekt, ja man får i noen tilfeller krav på det som heter pleiepenger i slike situasjoner, men det er minimalt, og igjen vil da store sykdomskostnader gjøre familien fattig. Det finnes mange historier om de familiene som har solgt både bil og hus for å få råd til behandling til barnet sitt eller seg selv. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

beklager. der det sto alltid skulle det stå aldri

Da gir det mer mening, ja!

Vil forsåvidt påpeke at du mest sannsynlig har relativt god økonomisk sans når du holder familien i gang på såpass lite som rundt 200.000 netto :)

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan virkelig ikke sammenligne med studenter. De er studenter for bare noen få år, de er friske mennesker som kan jobbe ved siden av, flere får penger av foreldrene, og de bor i bofelleskap.

Er noe annet med en som er alene med barn, blitt kronisk syk, har ingen mulighet til å jobbe og lever på laveste stønader.

Trygd i Norge, har overhodet ikke økt i takt med boligprisene som har økt, eller alt annet som har økt i pris. Så for 10 år siden, klarte man seg bedre på trygden, enn hva man gjør i dag.

Anonymkode: 12566...f9b

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en familie på tre barn og en voksen er sosialhjelpssatsen i min kommune 16000 per mnd. Derfra trekkes det fra barnetrygd og andre stønader som bostøtte ol. De 16000 skal dekke alle utgifter. Over tid vil man føle seg fattig da.

Anonymkode: bb919...ab1

Tror de fleste med litt sosial innsikt skjønner at 16.000 pr måned , og å huse fem personer i husleie, mat til fem personer, strøm, helst telefon , er utrolig lite penger å klare seg på. 

• Liker 5
Skrevet

Glem ikke at mange av støtteordningene er endret. Trygd skal nå skattes på lik linje med arbeidsinntekt, bostøtten har falt bort for mange og beregnes måned for måned så man kan få bostøtte en måned men ikke måneden etter (gjelder spesielt de på aap). Selv har jeg laveste sats aap og la inn opplysninger til nytt skattekort. Jeg har lån på hus og bil og fikk allikevel 35% skatt. Nå lider jeg ingen nød da jeg har ektefelle i jobb men jeg grøsser når jeg tenker på at jeg like gjerne kunne vert alene med to barn på den satsen.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker man er fattig når man går sulten til sengs fordi man ikke har råd å fø både seg selv og barnet/ barna. Noe som er virkeligheten for noen mennesker i Norge. Og tror du virkelig folk sløser bort alle pengene for så å stille seg i kø i timesvis for å få servert mat fra frelsesarmeen? 

Mange går også med klær som er både 3 og 10 år gamle, hobbyer har de ikke råd til. 

Anonymkode: 03e02...7e9

• Liker 3
Skrevet

Glemte å skrive, det virker også som om de som har det verst i Norge blir flere, men at denne statistikken blir skyvd under teppet eller manipulert på, samtidig som det pushes en hard linje om at mennesker uten jobb eller på trygd er late og snyltere. Tror dette gjør at mulighetene for de som sliter blir verre, for de "har jo bare seg selv å takke", noe som vil forverre problemet ytterlige. Dårlige levekår går også i arv, har du foreldre som ikke kan følge deg opp, havner du lettere utenfor selv.

Vi skaper en stadig kaldere kultur i Norge der mange ikke vet hvordan det er å ha det vanskelig, og derfor blir de som sliter mest prioritert bort. At en rik kvinne med nyeste mobilmodell og karriere får terapi for mild angst og depresjon er forståelig og noe alle kan forstå. At en lav inntektsperson havner i fattigdom og sliter både fysisk og psykisk er vanskeligere for den gjengse nordmann å forstå- fordi det er en virkelighet langt unna den han selv kjenner. Nordmenn flest klarer ikke leve seg inn i hvordan det er å falle utenfor, for de har det så jævla godt selv 

Anonymkode: 03e02...7e9

• Liker 7
Skrevet
43 minutter siden, Zienna skrev:

Sitat deg: "Fattigdom i Norge handler utelukkende om dårlige prioriteringer. Alle har krav på støtte som er mer enn tilstrekkelig til å ha mat på bordet, og tak over hodet og til og med dra på en ferie".

Hvem sine prioriteringer snakker du om?  Mener du at barn skal lastes for deres foreldres feilprioriteringer? 

Krav på støtte..?  Hva når foreldre ikke søker om støtte, ikke har kunnskap om sine rettigheter, eller har for store personlige problemer til å ha overskudd og prioritere å søke om det de har rett på? 

Hvis noen bare legger seg ned for å dø, enten det er pga at de ikke har kunnskap om hva de har krav på eller om det er fordi de bruker opp alle pengene på røyk og alkohol og ikke vet at de kan få mat på div "suppekjøkken" så er det da fint lite man kan gjøre med det. Skal vi sperre dem inne, umyndiggjøre dem og mate dem for deres eget beste mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...