AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #21 Skrevet 19. desember 2017 Bruk eddik som skyllemiddel ved hver vask, gjerne også ekstra skylling hvis du har en maskin som bruker lite vann. Du kan jo prøve deg frem med mindre eddik etterhvert. Som flere har nevnt har er det bare å kjøre full pupp med sentrifugen, mindre restfuktighet i tøyet gjør at det tørker raskere, men det har ikke noe å si for stivheten/mykheten i tekstilet. Det er rett og slett stivt fordi det ikke er skikkelig rent. (Det er altså partikler i tekstilene, som oftest vaskemiddelrester. Edikk vil bidra til å løse opp dette.) (0,5 dl husholdningseddik 7% uttynnet i ca 10 liter vann ser jeg ikke helt hvordan skal klare å ødelegge en normal vaskemaskin, men er dette en bekymring kan du jo kjøre den ekstra skyllingen etter vaskeprogrammet) God klesvask! Anonymkode: 563d8...44d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #22 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, justcurious said: Vet ikke hvilke merker det er, helt vanlige, noen er kjøpt på Europris og jysk vet jeg, noe har jeg fått i julegave. Har ikke helt oversikt. Har ikke råd til sånne dyre merker, så vet i alle fall at jeg ikke har Lexinton eller Gant Ok, men da blir det lettere å svare, men på vei til sngs svarer imorgen- Anonymkode: 731d0...eb5
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2017 #23 Skrevet 19. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du overser meg, men merke betur noe, om det er gant eller Ikea. Anonymkode: 731d0...eb5 Gant eller Ikea hva? Håndklær? Ja kvaliteten på håndklær er selvfølgelig forskjellig som på alle andre klær. Men hvem kjøper håndklær til 350 kr stykk? Hadde jeg aldri giddet. 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #24 Skrevet 19. desember 2017 Just now, Peonjenta said: Gant eller Ikea hva? Håndklær? Ja kvaliteten på håndklær er selvfølgelig forskjellig som på alle andre klær. Men hvem kjøper håndklær til 350 kr stykk? Hadde jeg aldri giddet. good for you, Anonymkode: 731d0...eb5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #25 Skrevet 19. desember 2017 46 minutter siden, justcurious skrev: Å? Har lært av min mor at jeg ikke skal ha på mer enn 800 omdreininger. Husker ikke hvorfor får prøve med mer og droppe skyllemiddelet/erstatte med eddik Eddik skal du verken ha i vaskemaskinen din eller i håndklær du skal bruke til å tørke huden din med. Sentrifugering er noe enkelte feilaktig tror sliter på klærne. Men det gjør detnikke. Håndklær og andre ting ligger helt i ro mens trommelen går rundt og presser vannet ut av klærne. Jeg bruker 1600 omdreininger på vaskemasinen nesten uansett hva jeg har inni og har enda ikke ødelagt noe med den hastigheten. Det er og viktig å få skylt klærne godt slik at det ikke ligger såperester igjen. Såperester i blanding mrd skyllemiddel er ikke uvanlig. Pulver er og bedre enn flytende vaskemidler. Anonymkode: 1e73a...d4a 1
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2017 #26 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eddik skal du verken ha i vaskemaskinen din eller i håndklær du skal bruke til å tørke huden din med. Anonymkode: 1e73a...d4a Noen ss 7% eddik utblandet i 20 liter vann er farlig for huden fordi?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #27 Skrevet 19. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk eddik som skyllemiddel ved hver vask, gjerne også ekstra skylling hvis du har en maskin som bruker lite vann. Du kan jo prøve deg frem med mindre eddik etterhvert. Som flere har nevnt har er det bare å kjøre full pupp med sentrifugen, mindre restfuktighet i tøyet gjør at det tørker raskere, men det har ikke noe å si for stivheten/mykheten i tekstilet. Det er rett og slett stivt fordi det ikke er skikkelig rent. (Det er altså partikler i tekstilene, som oftest vaskemiddelrester. Edikk vil bidra til å løse opp dette.) (0,5 dl husholdningseddik 7% uttynnet i ca 10 liter vann ser jeg ikke helt hvordan skal klare å ødelegge en normal vaskemaskin, men er dette en bekymring kan du jo kjøre den ekstra skyllingen etter vaskeprogrammet) God klesvask! Anonymkode: 563d8...44d Eddik er så surt at det ødelgger plastmaterialer i moderne vaskemaskinene med lekkasjer til resultat. Det kan og skade elektronikken. Så vel bekommen. Heldig er det heller ikke å ha eddik mot huden verken i håndklær man tørker seg i, klær man tar på seg og sengetøy man ligger og sover og puster inn i. Både hud, åndedrettsorganer og hjerne og andre organer kan ta skade av dette i det lange løp. I tillegg stinker folk lang vei. Enkelte er livredde for parabener og andre stoffer i hudkremer, såpe og andre kroppsprodukter, andre hevder de er sååå allergiske mens eddik det bruker de ukritisk. Et stort tankekors. Anonymkode: 1e73a...d4a 1
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2017 #28 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eddik er så surt at det ødelgger plastmaterialer i moderne vaskemaskinene med lekkasjer til resultat. Det kan og skade elektronikken. Så vel bekommen. Heldig er det heller ikke å ha eddik mot huden verken i håndklær man tørker seg i, klær man tar på seg og sengetøy man ligger og sover og puster inn i. Både hud, åndedrettsorganer og hjerne og andre organer kan ta skade av dette i det lange løp. I tillegg stinker folk lang vei. Enkelte er livredde for parabener og andre stoffer i hudkremer, såpe og andre kroppsprodukter, andre hevder de er sååå allergiske mens eddik det bruker de ukritisk. Et stort tankekors. Anonymkode: 1e73a...d4a Eddik lukter ikke i klær. Jeg tror skylle og vaskemidler er mye mer potensielt helseskadelig enn eddik. Eddik er spiselig, det sier litt om hvor "farlig" det er . Ville du drukket skyllemiddel?
Gjest justcurious Skrevet 19. desember 2017 #29 Skrevet 19. desember 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk eddik som skyllemiddel ved hver vask, gjerne også ekstra skylling hvis du har en maskin som bruker lite vann. Du kan jo prøve deg frem med mindre eddik etterhvert. Som flere har nevnt har er det bare å kjøre full pupp med sentrifugen, mindre restfuktighet i tøyet gjør at det tørker raskere, men det har ikke noe å si for stivheten/mykheten i tekstilet. Det er rett og slett stivt fordi det ikke er skikkelig rent. (Det er altså partikler i tekstilene, som oftest vaskemiddelrester. Edikk vil bidra til å løse opp dette.) (0,5 dl husholdningseddik 7% uttynnet i ca 10 liter vann ser jeg ikke helt hvordan skal klare å ødelegge en normal vaskemaskin, men er dette en bekymring kan du jo kjøre den ekstra skyllingen etter vaskeprogrammet) God klesvask! Anonymkode: 563d8...44d Aha, takk for oppklaringen og gode tips skal prøve meg frem. Tenker å endre på sentrifugen først og kutte ut skyllemiddel og se om det hjelper. Hvis ikke skal jeg prøve med eddik også. Men jeg foretrekker å bruke skyllemiddel på vanlige klær da siden det lukter så godt.
Gjest justcurious Skrevet 19. desember 2017 #30 Skrevet 19. desember 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eddik skal du verken ha i vaskemaskinen din eller i håndklær du skal bruke til å tørke huden din med. Sentrifugering er noe enkelte feilaktig tror sliter på klærne. Men det gjør detnikke. Håndklær og andre ting ligger helt i ro mens trommelen går rundt og presser vannet ut av klærne. Jeg bruker 1600 omdreininger på vaskemasinen nesten uansett hva jeg har inni og har enda ikke ødelagt noe med den hastigheten. Det er og viktig å få skylt klærne godt slik at det ikke ligger såperester igjen. Såperester i blanding mrd skyllemiddel er ikke uvanlig. Pulver er og bedre enn flytende vaskemidler. Anonymkode: 1e73a...d4a Bruker alltid pulver og skal som sagt prøve med høyere hastighet på sentrifugen. Men blir jo litt forvirret når noen anbefaler eddik mens andre fraråder det. Får vel bare prøve meg frem
Gjest justcurious Skrevet 19. desember 2017 #31 Skrevet 19. desember 2017 43 minutter siden, Peonjenta skrev: Eddik lukter ikke i klær. Jeg tror skylle og vaskemidler er mye mer potensielt helseskadelig enn eddik. Eddik er spiselig, det sier litt om hvor "farlig" det er . Ville du drukket skyllemiddel? Ja, jeg bruker ofte eddik i kaker. Har gjort det i mange år uten å ta skade av det
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #32 Skrevet 19. desember 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eddik skal du verken ha i vaskemaskinen din eller i håndklær du skal bruke til å tørke huden din med. Sentrifugering er noe enkelte feilaktig tror sliter på klærne. Men det gjør detnikke. Håndklær og andre ting ligger helt i ro mens trommelen går rundt og presser vannet ut av klærne. Jeg bruker 1600 omdreininger på vaskemasinen nesten uansett hva jeg har inni og har enda ikke ødelagt noe med den hastigheten. Det er og viktig å få skylt klærne godt slik at det ikke ligger såperester igjen. Såperester i blanding mrd skyllemiddel er ikke uvanlig. Pulver er og bedre enn flytende vaskemidler. Anonymkode: 1e73a...d4a Spørs litt hvilket tøy det er. Flere typer fintøy her blir superskrukette om jeg kjører det må full sentrifugering 🤔 Anonymkode: e702a...952
Gjest justcurious Skrevet 19. desember 2017 #33 Skrevet 19. desember 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eddik er så surt at det ødelgger plastmaterialer i moderne vaskemaskinene med lekkasjer til resultat. Det kan og skade elektronikken. Så vel bekommen. Heldig er det heller ikke å ha eddik mot huden verken i håndklær man tørker seg i, klær man tar på seg og sengetøy man ligger og sover og puster inn i. Både hud, åndedrettsorganer og hjerne og andre organer kan ta skade av dette i det lange løp. I tillegg stinker folk lang vei. Enkelte er livredde for parabener og andre stoffer i hudkremer, såpe og andre kroppsprodukter, andre hevder de er sååå allergiske mens eddik det bruker de ukritisk. Et stort tankekors. Anonymkode: 1e73a...d4a Jammen ikke godt å vite hva man skal tro. Tror jeg forsøker uten eddik først og ser det an. Jeg kommer ikke til å bruke det på klær iallfall. Synes det er litt skummelt, har en dyr vaskemaskin og er redd den skal bli ødelagt.
Gjest justcurious Skrevet 19. desember 2017 #34 Skrevet 19. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eddik er så surt at det ødelgger plastmaterialer i moderne vaskemaskinene med lekkasjer til resultat. Det kan og skade elektronikken. Så vel bekommen. Heldig er det heller ikke å ha eddik mot huden verken i håndklær man tørker seg i, klær man tar på seg og sengetøy man ligger og sover og puster inn i. Både hud, åndedrettsorganer og hjerne og andre organer kan ta skade av dette i det lange løp. I tillegg stinker folk lang vei. Enkelte er livredde for parabener og andre stoffer i hudkremer, såpe og andre kroppsprodukter, andre hevder de er sååå allergiske mens eddik det bruker de ukritisk. Et stort tankekors. Anonymkode: 1e73a...d4a Har du opplevd dette selv eller kjenner du noen som har opplevd det? Dette må undersøkes.. er veldig redd for å ødelegge vaskemaskinen min :s
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #35 Skrevet 19. desember 2017 Ser du bruker pulver? Prøv også flytende vaskemiddel og se om de blir mykere.. Jeg sverger iallefall til flytende, synes klærne ble mykere etter at det kom på markedet (brukt samme skyllemiddel). Anonymkode: b2a7c...9c5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #36 Skrevet 19. desember 2017 Den som alvorlig talt mener bruk av husholdningseddik 7% i den oppløsning vi snakker om her skulle medføre noen som helst helserisiko ved være seg innånding eller hudabsorpsjon, må gjerne komme med noe dokumentasjon på det, for det vil jeg være interessert i å se på. I mellomtiden tar jeg meg en sylteagurk.. Ts: Det er trygt å bruke eddik 7% i vaskemaskinen, det er en svak syre og den blir meget uttynnet. Altså, du MÅ ikke bruke eddik. Men det vil hjelpe å løse opp vaskepulverrester fra tøyet. (Tøymykner legger seg kun utenpå fibrene som en tynn hinne, slik at noe av fuktigheten beholdes. Det reduserer også fibrenes absorbsjonsevne.) Dersom du er usikker kan du spørre produsenten av din vaskemaskin. Anonymkode: 563d8...44d 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #37 Skrevet 19. desember 2017 Jeg bruker ikke skyllemiddel og har aldri stive håndklær. Bruker kun Änglamark og Neutral. Anonymkode: f3415...061
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #38 Skrevet 19. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Eddik er så surt at det ødelgger plastmaterialer i moderne vaskemaskinene med lekkasjer til resultat. Det kan og skade elektronikken. Så vel bekommen. Heldig er det heller ikke å ha eddik mot huden verken i håndklær man tørker seg i, klær man tar på seg og sengetøy man ligger og sover og puster inn i. Både hud, åndedrettsorganer og hjerne og andre organer kan ta skade av dette i det lange løp. I tillegg stinker folk lang vei. Anonymkode: 1e73a...d4a Herregud. Hvis noe dette skal skje som du snakker om må man bruke ren eddik, eller helst eddikkonsentrat Anonymkode: f3415...061 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #39 Skrevet 19. desember 2017 6 timer siden, justcurious skrev: Vet ikke hvilke merker det er, helt vanlige, noen er kjøpt på Europris og jysk vet jeg, noe har jeg fått i julegave. Har ikke helt oversikt. Har ikke råd til sånne dyre merker, så vet i alle fall at jeg ikke har Lexinton eller Gant Har du hatt dem en stund? Billige håndklær blir raskere stive og også raskere slitt. Jeg har både skikkelig billige fra Jysk og litt dyrere fra Princess som er ca like gamle og ca like mye brukt - og forskjellen er enorm. Anonymkode: 4ce14...c65
Gjest justcurious Skrevet 19. desember 2017 #40 Skrevet 19. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt dem en stund? Billige håndklær blir raskere stive og også raskere slitt. Jeg har både skikkelig billige fra Jysk og litt dyrere fra Princess som er ca like gamle og ca like mye brukt - og forskjellen er enorm. Anonymkode: 4ce14...c65 Ja, har hatt de fleste i flere år (5-6 år kanskje), men kjøpte noen nye på jysk for bare et par uker siden og etter én vask har noen av de allerede begynt å bli stive. Blir dyrt å holde på å kjøpe nye håndklær hele tiden og ikke særlig miljøvennlig heller, så håper at jeg får løst dette problemet nå ved å følge de rådene jeg har fått her. Ja, jeg har bare billige håndklær så får kjøpe noen som er litt dyrere neste gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå