Gå til innhold

Stive håndklær

Anbefalte innlegg

Gjest justcurious
Skrevet

Noen tips til hvordan få myke håndklær når man ikke har tørketrommel? Jeg vasker på 60 grader,, 800 omdreininger, bruker en dæsj vaskepulver og ca ei kork skyllemiddel.  Hånddukene blir etterhvert så stive at de revner opp og blir hullete, skjærer meg nesten på dem, haha. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tørker du dem? Henger de for lenge på snora? Hva slags skyllemiddel bruker du?

Skrevet

Stive håndklær skyldes som oftest for mye vaskemiddel. I kombinasjon med for liten vannmengde i skyllingen. 

Prøv med halv mengde vaskepulver, 0,5dl husholdningsedikk 7% som skyllemiddel og gjerne også ekstra skylling. 

Anonymkode: 563d8...44d

• Liker 2
Gjest justcurious
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stive håndklær skyldes som oftest for mye vaskemiddel. I kombinasjon med for liten vannmengde i skyllingen. 

Prøv med halv mengde vaskepulver, 0,5dl husholdningsedikk 7% som skyllemiddel og gjerne også ekstra skylling. 

Anonymkode: 563d8...44d

Takk for tips, begge to! Da skal jeg prøve med eddik :) mener jeg har lest om det en plass før også. Men kan jeg bruke det hver gang jeg vasker håndduker? Det er jo relativt ofte. Tåler vaskemaskina det? Spør sikkert dumt, men. Har ei flaske eddik stående som jeg kjøpte i 2009 eller 2010 tror jeg. Kan det brukes?

1 time siden, globalagogo skrev:

Hvordan tørker du dem? Henger de for lenge på snora? Hva slags skyllemiddel bruker du?

Har prøvd med mindre vaskepulver men det har ikke hjulpet. Jeg har nok en tendens til å la ting henge litt for lenge på tørkestativet av og til, men som oftest fjerner jeg det omtrent med det samme det er tørt. Har brukt softlan ultra skyllemiddel i det siste. 

Skrevet

Eddik ødelegger maskinen har jeg lest.

Rart du opplever dette. Jeg bruker dog mindre vaskepulver og 1200 omdreininger og har aldri hatt stive håndklær

Anonymkode: afdc1...bfb

Skrevet
2 timer siden, justcurious skrev:

Noen tips til hvordan få myke håndklær når man ikke har tørketrommel? Jeg vasker på 60 grader,, 800 omdreininger, bruker en dæsj vaskepulver og ca ei kork skyllemiddel.  Hånddukene blir etterhvert så stive at de revner opp og blir hullete, skjærer meg nesten på dem, haha. Noen råd?

800 omdreijninger på sentrifugen er for langsomt. Håndklærne tørker for sent og blir dermed stive. Rist dem godt når de er tørre og før du bretter dem. Kutt skyllemiddelet det virkelr mot sin hensikt. 

Anonymkode: 1e73a...d4a

• Liker 5
Skrevet

Mindre vaskepulver og mer skyllemiddel.  1-2 korker.  Syns comfort sine er best, men de er dyrest da....

Gjest justcurious
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

800 omdreijninger på sentrifugen er for langsomt. Håndklærne tørker for sent og blir dermed stive. Rist dem godt når de er tørre og før du bretter dem. Kutt skyllemiddelet det virkelr mot sin hensikt. 

Anonymkode: 1e73a...d4a

Å? Har lært av min mor at jeg ikke skal ha på mer enn 800 omdreininger. Husker ikke hvorfor :P får prøve med mer og droppe skyllemiddelet/erstatte med eddik :) 

Gjest justcurious
Skrevet
4 minutter siden, Peonjenta skrev:

Mindre vaskepulver og mer skyllemiddel.  1-2 korker.  Syns comfort sine er best, men de er dyrest da....

Hm. Noen skriver at jeg bør droppe skyllemiddelet. Hvor mange omdreininger har du på? :)  jeg har prøvd comfort også, har hatt dette problemet i alle år, siden jeg flyttet for meg selv

Skrevet

800 omdreininger høres lite ut. Jeg bruker øyemål på vaskepulveret, 60 grader, ikke skyllemiddel på håndklær, og 1400 omdreininger og har aldri problemer med stivhet. Jeg bruker oppvarmet tørkerom, så det er mulig det har litt å si.

Skrevet
6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvis man vil ha allergi er dette er godt råd. Hvis ikke: kutt skyllemiddel. Det er totalt unødvendig og helseskadelig. 

• Liker 3
Gjest justcurious
Skrevet
4 minutter siden, Påkrevd skrev:

800 omdreininger høres lite ut. Jeg bruker øyemål på vaskepulveret, 60 grader, ikke skyllemiddel på håndklær, og 1400 omdreininger og har aldri problemer med stivhet. Jeg bruker oppvarmet tørkerom, så det er mulig det har litt å si.

Supert, takk for tips :) Da skal jeg prøve med 1400 isteden, det kan godt være der problemet ligger, for jeg har aldri prøvd noe annet enn 800, men har prøvd å bruke mindre vaskepulver og skyllemiddel uten at det har hjulpet. Men hva med klær da, bruker du/dere 1400 omdreininger da også? Jeg synes ikke klærne blir så stive, det er kun med håndklær jeg har det problemet. 

Skrevet
2 hours ago, justcurious said:

hva slags merke? Lexinton?

Anonymkode: 731d0...eb5

Skrevet
7 minutter siden, justcurious skrev:

Supert, takk for tips :) Da skal jeg prøve med 1400 isteden, det kan godt være der problemet ligger, for jeg har aldri prøvd noe annet enn 800, men har prøvd å bruke mindre vaskepulver og skyllemiddel uten at det har hjulpet. Men hva med klær da, bruker du/dere 1400 omdreininger da også? Jeg synes ikke klærne blir så stive, det er kun med håndklær jeg har det problemet. 

Kjører stort sett max omdreininger, jeg, for å korte ned tørketiden mest mulig. Med unntak av spesielt ømfindtlige klær. Mulig det ikke er helt etter boka, men det funker for meg.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, justcurious said:

Gant?

Skrevet
37 minutter siden, justcurious skrev:

Hm. Noen skriver at jeg bør droppe skyllemiddelet. Hvor mange omdreininger har du på? :)  jeg har prøvd comfort også, har hatt dette problemet i alle år, siden jeg flyttet for meg selv

Jeg kjører max, jeg har 1400. Jo våtere klærne er, jo stiver blir de når de tørker.  Jeg har tørketrommel nå, men levde i mange år uten.  Håndklærne var selvfølgelig stivere når jeg ikke tromlet de men ikke pappstive så lenge jeg brukte skyllemiddel.

Skrevet
Just now, Peonjenta said:

Jeg kjører max, jeg har 1400. Jo våtere klærne er, jo stiver blir de når de tørker.  Jeg har tørketrommel nå, men levde i mange år uten.  Håndklærne var selvfølgelig stivere når jeg ikke tromlet de men ikke pappstive så lenge jeg brukte skyllemiddel.

Du overser meg, men merke betur noe, om det er gant eller Ikea.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man vil ha allergi er dette er godt råd. Hvis ikke: kutt skyllemiddel. Det er totalt unødvendig og helseskadelig. 

Jeg har ikke utviklet allergi og har brukt skyllemiddel i 44 år.  Bruker man de ikke blir håndklærne ihvertfall papp!

Gjest justcurious
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva slags merke? Lexinton?

Vet ikke hvilke merker det er, helt vanlige, noen er kjøpt på Europris og jysk vet jeg, noe har jeg fått i julegave. Har ikke helt oversikt. Har ikke råd til sånne dyre merker, så vet i alle fall at jeg ikke har Lexinton eller Gant :) 

Gjest justcurious
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gant?

Nope :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...