Gå til innhold

Sjef forbyr brus på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mysticgirl
På 18.12.2017 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på et tannlegekontor, og vi har nesten alltid godteri på pauserommet, og mange av oss drikker ofte brus også. Practice what you preach? Not so much😂

Anonymkode: efafb...0c7

Ingen hull, ingen jobb :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv har jeg aldri drukket brus på jobb (bortsett fra en gang da vi kjøpte champagnebrus og drakk den av champagneglass for å feire en kollega :P) og har aldri sett noen av kollegaene mine gjøre det heller, men dette høres ut som et veldig tøysete forbud. 

Anonymkode: 20e6b...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg aldri drukket brus på jobb (bortsett fra en gang da vi kjøpte champagnebrus og drakk den av champagneglass for å feire en kollega :P) og har aldri sett noen av kollegaene mine gjøre det heller, men dette høres ut som et veldig tøysete forbud. 

Anonymkode: 20e6b...705

Og dette er hvilken bransje? 😴😴😴😴

Anonymkode: eea2e...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/

"4 March 2015 ¦ Geneva - A new WHO guideline recommends adults and children reduce their daily intake of free sugars to less than 10% of their total energy intake. A further reduction to below 5% or roughly 25 grams (6 teaspoons) per day would provide additional health benefits."

Hvis du drikker en 0.5 liters flaske med Cola så får du rundt 53 gram sukker i deg. Det er 3 gram over maks anbefalt sukkerinntak på en daglig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, schwifty skrev:

http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/

"4 March 2015 ¦ Geneva - A new WHO guideline recommends adults and children reduce their daily intake of free sugars to less than 10% of their total energy intake. A further reduction to below 5% or roughly 25 grams (6 teaspoons) per day would provide additional health benefits."

Hvis du drikker en 0.5 liters flaske med Cola så får du rundt 53 gram sukker i deg. Det er 3 gram over maks anbefalt sukkerinntak på en daglig basis.

Hvorfor mener du at sjefen har ansvar for å passe på at folk ikke får i seg for mye sukker? Argumentet til sjefen var dessuten miljø. Om han mener arbeidsmiljø eller om han tenker på jordkloden vår vites ikke.

Jeg drikker ikke brus på jobb, men jeg ville gjort det om jeg var deg for å se hva som skjer..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde fått akutt trassalder hvis sjefen hadde kommet med en sånn beskjed. Heldigvis har ikke sjefen for vane å legge seg opp i hva jeg drikker eller spiser på jobb.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be han skaffe en Berkey vannrenser til jobben, jeg skal love deg at du ikke savner brus da. Det er ikke et rensesystem som man fester til krana eller noe, men en beholder som står på benken som man fyller opp. Med ferskpresset sitron og litt honning er det millioner ganger bedre enn brus, og det alene gjør faktisk en forskjell på vannet.

Anonymkode: 59548...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, penny_ skrev:

Hvorfor mener du at sjefen har ansvar for å passe på at folk ikke får i seg for mye sukker? Argumentet til sjefen var dessuten miljø. Om han mener arbeidsmiljø eller om han tenker på jordkloden vår vites ikke.

Jeg drikker ikke brus på jobb, men jeg ville gjort det om jeg var deg for å se hva som skjer..

Ville du trives på en arbeidsplass som har mye sykefravær? Det er vel rundt der jeg vil tippe sjefen prøver å jobbe imot med å sette fokus på sunnhet i hverdagen. Helst så burde vi som individet klare å regulere dette selv, men så er vi bare mennesker som handler etter våre impulser, og det er uheldig med tanke på fristelsene vi møter i hverdagen. Er man ikke obs på dette så sklir det fort ut. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1080/140349404100410019172

En jeg gikk i videregående med fikk diabetes 2 (mens vi gikk på skole sammen), og viste meg et sår som var typisk for diabetere. Personen hadde med seg sjokolade og brus hver eneste dag på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, schwifty skrev:

Ville du trives på en arbeidsplass som har mye sykefravær? Det er vel rundt der jeg vil tippe sjefen prøver å jobbe imot med å sette fokus på sunnhet i hverdagen. Helst så burde vi som individet klare å regulere dette selv, men så er vi bare mennesker som handler etter våre impulser, og det er uheldig med tanke på fristelsene vi møter i hverdagen. Er man ikke obs på dette så sklir det fort ut. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1080/140349404100410019172

En jeg gikk i videregående med fikk diabetes 2 (mens vi gikk på skole sammen), og viste meg et sår som var typisk for diabetere. Personen hadde med seg sjokolade og brus hver eneste dag på skolen.

Ja, ikke sant. Hver eneste dag. Om man vil ha en brus av og til på jobb, så bør man "få lov" til det. Sjefen kan ikke styre hva de gjør når de kommer hjem, så de daglige brusdrikkerne får det i seg uansett. Dette er ikke sjefens ansvar. Dessuten kan de vel bare spise en sjokolade i stedet om brus er ulovlig.

Aner ikke hva sjefen legger til grunn her egentlig, annet enn at det har med miljø og gjøre. 

Endret av penny_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, penny_ skrev:

Ja, ikke sant. Hver eneste dag. Om man vil ha en brus av og til på jobb, så bør man "få lov" til det. Sjefen kan ikke styre hva de gjør når de kommer hjem, så de daglige brusdrikkerne får det i seg uansett. Dette er ikke sjefens ansvar. Dessuten kan de vel bare spise en sjokolade i stedet om brus er ulovlig.

Aner ikke hva sjefen legger til grunn her egentlig, annet enn at det har med miljø og gjøre. 

Alle bekker små, gjør om til en stor Å.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2016/03/15/195205583/usunt-kosthold-koster-oss-154-milliarder-hvert-ar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, schwifty skrev:

I så tilfelle bør alle arbeidsplasser forby alt som ikke er sunt da? Alle kantiner må slutte å selge brus, snop og kaker også. Men jeg syns nå det blir ganske sykt at andre skal bestemme hva voksne skal ha lov til å spise/drikke og ikke.

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2017 den 20.16, Maleficenta skrev:

Å whatever. Du skjønner hva jeg mener. De fleste med phd sitter på kontor. Om det er leger så står de uansett ikke å drikker brus mens de jobber. Hva de drikker i lunsjpausen har ingen noe med uansett med mindre det er alkohol

Eh... 

På 18.12.2017 den 21.04, Priyanka skrev:

Lege og psykolog er profesjonsstudier, ikke PhD. Sosionomer har bachelor eller master, det samme har vanligvis pedagoger også. 

Det med PhD er som regel folk som ender opp som forskere, siden de har forsket og tatt doktorgrad. 

Du er vel klar over at leger, psykologer, sosionomer og andre kan ha en PhD? For å jobbe som overlege på sykehus er det som regel krav om doktorgrad eller tilsvarende kompetanse for eksempel. 

Anonymkode: dab50...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Priyanka
3 hours ago, AnonymBruker said:

Eh... 

Du er vel klar over at leger, psykologer, sosionomer og andre kan ha en PhD? For å jobbe som overlege på sykehus er det som regel krav om doktorgrad eller tilsvarende kompetanse for eksempel. 

Anonymkode: dab50...8e1

LOL, er vel svært få som har det som jobber klinisk. Kjenner svært mange leger og psykologer, men for all del, tro det du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, schwifty skrev:

Da er det vel bare å drikke sukkerfri.

Ellers er det nok veldig få som får diabetes type 2 på videregående og jeg har aldri sett noen som har fått diabetisk fotsår på så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Illuminatum skrev:

Da er det vel bare å drikke sukkerfri.

Ellers er det nok veldig få som får diabetes type 2 på videregående og jeg har aldri sett noen som har fått diabetisk fotsår på så kort tid.

Poenget er at sjefen sier det er forbudt, da er det faktisk forbudt. Som leder så forventer jeg faktisk lydighet, enten det gjelder brusforbud eller om jeg ber deg stå på et ben og holde en presentasjon. Ber jeg deg, så skal du gjør det uansett. 

Anonymkode: 8fa64...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenget er at sjefen sier det er forbudt, da er det faktisk forbudt. Som leder så forventer jeg faktisk lydighet, enten det gjelder brusforbud eller om jeg ber deg stå på et ben og holde en presentasjon. Ber jeg deg, så skal du gjør det uansett. 

Det var en kommentar til at det var helseskadelig å drikke så mye sukker.

Ellers har ledere ingen hjemmel for å kreve brusforbud i seg selv. Arbeidssituasjonen kan medføre at du ikke kan nyte dette i arbeidstid men bare i pauser. Det er grenser for arbeidsgivers styringsrett, men det kjenner du sikker til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2017 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Kan sjefen forby oss å ha med brus på jobb? Sjefen sa at det er så dårlig for miljøet..men ærlig talt, vi er kunnskapsbedrift med masters/phd og er godt voksne! 

👩‍⚕️👨‍⚕️😲

Anonymkode: eea2e...345

Vet du noe, jeg vet ikke hva du jobber med, men tror jeg hadde gitt en lang faen i å hva han hadde sagt. Dønn ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det var en kommentar til at det var helseskadelig å drikke så mye sukker.

Ellers har ledere ingen hjemmel for å kreve brusforbud i seg selv. Arbeidssituasjonen kan medføre at du ikke kan nyte dette i arbeidstid men bare i pauser. Det er grenser for arbeidsgivers styringsrett, men det kjenner du sikker til.

Styringsrett gjelder hvilke oppgaver man kan få tildelt, ikke brusforbud eller at man forventer 100% lydighet generelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styringsrett gjelder hvilke oppgaver man kan få tildelt, ikke brusforbud eller at man forventer 100% lydighet generelt. 

I alt annet enn slavekontrakter er det ingen hjemmel for 100% lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...