Gå til innhold

Fyr som forventer å sitte på til jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lever i en mer egosentrisk tid, noe jeg mener å se både fra hans perspektiv og deres? Hadde dette vært for 20 år siden, ville ikke dette vært ett tema. Noen hadde sagt til han, at han kan få sitte på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Grovmel said:

Hadde dette vært for 20 år siden, ville ikke dette vært ett tema. Noen hadde sagt til han, at han kan få sitte på. 

Hadde dette vært for 50 år siden, så hadde han tilbudt seg å betale, som en selvfølgelighet. Mange på den tid så seg ikke råd til å ha bil, så de visste godt at bilhold var kostbart.

Det var heller ikke akseptert å snylte, på samme vis som det er idag. Å motta penger fra "sosialen" eller fattigkassa var forbundet med den største skam. Det var en æressak å kunne gå med rett rygg og klare seg selv, og det inkluderte å betale for seg, ikke snylte på andre.
Sånn er det i hvert fall at jeg jeg husker den tiden - jeg var voksen da.

Anonymkode: 844d8...bd9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tibbie skrev:

Når jeg har langtidsbesøk, så ber jeg jo ikke gjestene mine om å dele strømregningen med meg fordi de har hatt brukt lyset sammen med meg :P

Nå regner jeg med at ditt langtidsbesøk er invitert og frivilig? Eller dukket personen bare opp på døra å presset seg inn: JEG skal BO her på ubestemt tid; du skal betale alle faste utgifter. Det må du jo uansett.

:P

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette vært for 50 år siden, så hadde han tilbudt seg å betale, som en selvfølgelighet. Mange på den tid så seg ikke råd til å ha bil, så de visste godt at bilhold var kostbart.

Det var heller ikke akseptert å snylte, på samme vis som det er idag. Å motta penger fra "sosialen" eller fattigkassa var forbundet med den største skam. Det var en æressak å kunne gå med rett rygg og klare seg selv, og det inkluderte å betale for seg, ikke snylte på andre.

Det kan godt hende. Mange er vokst opp med at det bare er å få uten å gi noe tilbake. Er vel kanskje 20 år siden nå, at jeg var lærling. Da var vi 2 ungdommer som satt på med samme person til jobb hver dag. Vi spurte aldri om å betale. Mye moral har jeg måttet lære i voksen alder, da man var vandt til at foreldre og besteforeldre gjorde alt for en til man ble voksen uten å stille krav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så seg ikke råd til? For så mange år siden var det ikke alle som fikk lov å kjøpe bil engang i Norge. Man måtte søke for å få kjøpe bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde ha spurt. Det er rein folkeskikk. Samtidig så ser jeg ingen grunn til at han skal betale. Det koster ikke ekstra å ha en medpassasjer. 

Anonymkode: 032ba...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han står i et kryss som dere passerer og dere skal samme vei, det går ikke buss. Ser virkelig ikke problemet. For meg hadde det vært en selvfølge og ta han med, jeg skal jo kjøre den veien uansett. Hadde heller ikke krevd bensinpenger. Jeg krever kun bensinpenger om jeg evt måtte kjørt en omvei for å hente noen eller som venninna mi som aldri vil kjøre sin bil når vi skal kjøre inn til Oslo for å shoppe eller skal til dyreparken osv, lang kjøretur og hun vil at vi alltid skal kjøre min bil aldri hennes, da har jeg bedt om bensinpenger. Hadde ikke bedt om det i ditt tilfelle Ts. 

Anonymkode: 78ee9...960

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Maleficenta said:

Så seg ikke råd til? For så mange år siden var det ikke alle som fikk lov å kjøpe bil engang i Norge. Man måtte søke for å få kjøpe bil. 

Nei, for 50 år siden var det fritt bilsalg, rasjoneringa opphørte i 1960. På 50-tallet var det bare fritt salg av biler fra Øst-Europa: Skoda, Moskvitsj, Pobeda... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for 50 år siden var det fritt bilsalg, rasjoneringa opphørte i 1960. På 50-tallet var det bare fritt salg av biler fra Øst-Europa: Skoda, Moskvitsj, Pobeda... 

På 50 tallet når rasjoneringa ikke opphørte før 1960?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2017 den 23.06, Maleficenta skrev:

På 50 tallet når rasjoneringa ikke opphørte før 1960?

Ja....forsto du ikke hva vedkommende skrev?

Anonymkode: fde3f...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja....forsto du ikke hva vedkommende skrev?

Anonymkode: fde3f...a24

Nei ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta said:

Nei ikke helt.

Etter krigen måtte du søke om tillatelse for å få kjøpe bil, og du måtte ha gode grunner. Rasjoneringa ble avskaffet 1. okt. 1960. Men det var ett unntak: øst-europeiske biler var i fritt salg (av handelpolitiske grunner). Jeg vet ikke nøyaktig når unntaket ble innført, men det varte i flere år før det ble uaktuelt i 1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter krigen måtte du søke om tillatelse for å få kjøpe bil, og du måtte ha gode grunner. Rasjoneringa ble avskaffet 1. okt. 1960. Men det var ett unntak: øst-europeiske biler var i fritt salg (av handelpolitiske grunner). Jeg vet ikke nøyaktig når unntaket ble innført, men det varte i flere år før det ble uaktuelt i 1960.

Ok takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er problemet? Du skal jo til jobb uansett..

Hva er problemet med å snike på bussen? Den kjører jo uansett, og får ikke større utgifter om det kommer én passasjer til?

(Ok, jeg skal svare på begge spørsmåla: det er umoralsk å snylte. Slå ordet opp om det er ukjent).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler deg å reise til Cuba, så blir du helt sikkert varm i trøya. Da skjønner du også hvor mye en kultur kan kvele deg som et menneske(da mener jeg når du kommer tilbake fra cuba til Norge) God tur.

Anonymkode: be0ff...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, GauteS skrev:

Hva er problemet med å snike på bussen? Den kjører jo uansett, og får ikke større utgifter om det kommer én passasjer til?

(Ok, jeg skal svare på begge spørsmåla: det er umoralsk å snylte. Slå ordet opp om det er ukjent).

hvis du er over 25 år og fortsatt sniker på bussen, ja, da bør du bestille time hos doktoren din, og erkjenne dine problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

hvis du er over 25 år og fortsatt sniker på bussen, ja, da bør du bestille time hos doktoren din, og erkjenne dine problemer. 

Du har altså ikke skjønt en dritt av hva jeg skrev. 
Og alder har ingen ting med saken å gjøre. Det er akkurat like umoralsk å snike på bussen om synderen er 17 eller 67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2017 den 17.35, Maleficenta skrev:

Syns dere bør ta dette opp med han. Vil han sitte på med noen så må han enten spørre og avtale med noen på forhånd eller vente på at noen tilbyr han skyss. Ikke bare stille seg i et kryss å forvente å bli tatt på. Det er ikke normalt.

Ang bensinpenger syns jeg hsn skal slippe, da man ikke må kjøre omvei for å kjøre han. Han venter langs veien og dere skal jo samme vei.

Men ta det opp med han. Ikke bsre tenk at han skal ta hintet for det funker tydeligvis ikke.

Men en bil som er lasset på med ekstra mennesker bruker faktisk mere drivstoff da 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Nmtt said:

Men en bil som er lasset på med ekstra mennesker bruker faktisk mere drivstoff da 🤔

Sant nok. La oss anta at turen er på to mil og forbruket er 0,5 l/mil, derimot 0,52 med en ekstrapassasjer på 80 kg. Det skulle bli den nette sum av 60 øre pr. tur. Bussbilletten koster nok nærmere 60 kroner, drosje ca. 600.
Min mening er at passasjeren bør betale bussbillett, men det kan ikke begrunnes med de store ekstrakostnadene bileieren får, for de er ubetydelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...