Grovmel Skrevet 22. desember 2017 #161 Del Skrevet 22. desember 2017 Vi lever i en mer egosentrisk tid, noe jeg mener å se både fra hans perspektiv og deres? Hadde dette vært for 20 år siden, ville ikke dette vært ett tema. Noen hadde sagt til han, at han kan få sitte på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #162 Del Skrevet 22. desember 2017 12 minutter siden, Grovmel said: Hadde dette vært for 20 år siden, ville ikke dette vært ett tema. Noen hadde sagt til han, at han kan få sitte på. Hadde dette vært for 50 år siden, så hadde han tilbudt seg å betale, som en selvfølgelighet. Mange på den tid så seg ikke råd til å ha bil, så de visste godt at bilhold var kostbart. Det var heller ikke akseptert å snylte, på samme vis som det er idag. Å motta penger fra "sosialen" eller fattigkassa var forbundet med den største skam. Det var en æressak å kunne gå med rett rygg og klare seg selv, og det inkluderte å betale for seg, ikke snylte på andre. Sånn er det i hvert fall at jeg jeg husker den tiden - jeg var voksen da. Anonymkode: 844d8...bd9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttig Skrevet 22. desember 2017 #163 Del Skrevet 22. desember 2017 21 timer siden, Tibbie skrev: Når jeg har langtidsbesøk, så ber jeg jo ikke gjestene mine om å dele strømregningen med meg fordi de har hatt brukt lyset sammen med meg Nå regner jeg med at ditt langtidsbesøk er invitert og frivilig? Eller dukket personen bare opp på døra å presset seg inn: JEG skal BO her på ubestemt tid; du skal betale alle faste utgifter. Det må du jo uansett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grovmel Skrevet 22. desember 2017 #164 Del Skrevet 22. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dette vært for 50 år siden, så hadde han tilbudt seg å betale, som en selvfølgelighet. Mange på den tid så seg ikke råd til å ha bil, så de visste godt at bilhold var kostbart. Det var heller ikke akseptert å snylte, på samme vis som det er idag. Å motta penger fra "sosialen" eller fattigkassa var forbundet med den største skam. Det var en æressak å kunne gå med rett rygg og klare seg selv, og det inkluderte å betale for seg, ikke snylte på andre. Sånn er det i hvert fall at jeg jeg husker den tiden - jeg var voksen da. Anonymkode: 844d8...bd9 Det kan godt hende. Mange er vokst opp med at det bare er å få uten å gi noe tilbake. Er vel kanskje 20 år siden nå, at jeg var lærling. Da var vi 2 ungdommer som satt på med samme person til jobb hver dag. Vi spurte aldri om å betale. Mye moral har jeg måttet lære i voksen alder, da man var vandt til at foreldre og besteforeldre gjorde alt for en til man ble voksen uten å stille krav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. desember 2017 #165 Del Skrevet 22. desember 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dette vært for 50 år siden, så hadde han tilbudt seg å betale, som en selvfølgelighet. Mange på den tid så seg ikke råd til å ha bil, så de visste godt at bilhold var kostbart. Det var heller ikke akseptert å snylte, på samme vis som det er idag. Å motta penger fra "sosialen" eller fattigkassa var forbundet med den største skam. Det var en æressak å kunne gå med rett rygg og klare seg selv, og det inkluderte å betale for seg, ikke snylte på andre. Sånn er det i hvert fall at jeg jeg husker den tiden - jeg var voksen da. Anonymkode: 844d8...bd9 Så seg ikke råd til? For så mange år siden var det ikke alle som fikk lov å kjøpe bil engang i Norge. Man måtte søke for å få kjøpe bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #166 Del Skrevet 22. desember 2017 Han burde ha spurt. Det er rein folkeskikk. Samtidig så ser jeg ingen grunn til at han skal betale. Det koster ikke ekstra å ha en medpassasjer. Anonymkode: 032ba...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #167 Del Skrevet 22. desember 2017 Han står i et kryss som dere passerer og dere skal samme vei, det går ikke buss. Ser virkelig ikke problemet. For meg hadde det vært en selvfølge og ta han med, jeg skal jo kjøre den veien uansett. Hadde heller ikke krevd bensinpenger. Jeg krever kun bensinpenger om jeg evt måtte kjørt en omvei for å hente noen eller som venninna mi som aldri vil kjøre sin bil når vi skal kjøre inn til Oslo for å shoppe eller skal til dyreparken osv, lang kjøretur og hun vil at vi alltid skal kjøre min bil aldri hennes, da har jeg bedt om bensinpenger. Hadde ikke bedt om det i ditt tilfelle Ts. Anonymkode: 78ee9...960 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #168 Del Skrevet 22. desember 2017 32 minutter siden, Maleficenta said: Så seg ikke råd til? For så mange år siden var det ikke alle som fikk lov å kjøpe bil engang i Norge. Man måtte søke for å få kjøpe bil. Nei, for 50 år siden var det fritt bilsalg, rasjoneringa opphørte i 1960. På 50-tallet var det bare fritt salg av biler fra Øst-Europa: Skoda, Moskvitsj, Pobeda... Anonymkode: 844d8...bd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. desember 2017 #169 Del Skrevet 22. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, for 50 år siden var det fritt bilsalg, rasjoneringa opphørte i 1960. På 50-tallet var det bare fritt salg av biler fra Øst-Europa: Skoda, Moskvitsj, Pobeda... Anonymkode: 844d8...bd9 På 50 tallet når rasjoneringa ikke opphørte før 1960? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #170 Del Skrevet 24. desember 2017 På 22.12.2017 den 23.06, Maleficenta skrev: På 50 tallet når rasjoneringa ikke opphørte før 1960? Ja....forsto du ikke hva vedkommende skrev? Anonymkode: fde3f...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 24. desember 2017 #171 Del Skrevet 24. desember 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja....forsto du ikke hva vedkommende skrev? Anonymkode: fde3f...a24 Nei ikke helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #172 Del Skrevet 24. desember 2017 5 minutter siden, Maleficenta said: Nei ikke helt. Etter krigen måtte du søke om tillatelse for å få kjøpe bil, og du måtte ha gode grunner. Rasjoneringa ble avskaffet 1. okt. 1960. Men det var ett unntak: øst-europeiske biler var i fritt salg (av handelpolitiske grunner). Jeg vet ikke nøyaktig når unntaket ble innført, men det varte i flere år før det ble uaktuelt i 1960. Anonymkode: 844d8...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 24. desember 2017 #173 Del Skrevet 24. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter krigen måtte du søke om tillatelse for å få kjøpe bil, og du måtte ha gode grunner. Rasjoneringa ble avskaffet 1. okt. 1960. Men det var ett unntak: øst-europeiske biler var i fritt salg (av handelpolitiske grunner). Jeg vet ikke nøyaktig når unntaket ble innført, men det varte i flere år før det ble uaktuelt i 1960. Anonymkode: 844d8...bd9 Ok takk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #174 Del Skrevet 24. desember 2017 Hva er problemet? Du skal jo til jobb uansett.. Anonymkode: 850ab...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 25. desember 2017 #175 Del Skrevet 25. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva er problemet? Du skal jo til jobb uansett.. Hva er problemet med å snike på bussen? Den kjører jo uansett, og får ikke større utgifter om det kommer én passasjer til? (Ok, jeg skal svare på begge spørsmåla: det er umoralsk å snylte. Slå ordet opp om det er ukjent). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #176 Del Skrevet 25. desember 2017 anbefaler deg å reise til Cuba, så blir du helt sikkert varm i trøya. Da skjønner du også hvor mye en kultur kan kvele deg som et menneske(da mener jeg når du kommer tilbake fra cuba til Norge) God tur. Anonymkode: be0ff...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #177 Del Skrevet 25. desember 2017 4 timer siden, GauteS skrev: Hva er problemet med å snike på bussen? Den kjører jo uansett, og får ikke større utgifter om det kommer én passasjer til? (Ok, jeg skal svare på begge spørsmåla: det er umoralsk å snylte. Slå ordet opp om det er ukjent). hvis du er over 25 år og fortsatt sniker på bussen, ja, da bør du bestille time hos doktoren din, og erkjenne dine problemer. Anonymkode: be0ff...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 25. desember 2017 #178 Del Skrevet 25. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: hvis du er over 25 år og fortsatt sniker på bussen, ja, da bør du bestille time hos doktoren din, og erkjenne dine problemer. Anonymkode: be0ff...ccd Du har altså ikke skjønt en dritt av hva jeg skrev. Og alder har ingen ting med saken å gjøre. Det er akkurat like umoralsk å snike på bussen om synderen er 17 eller 67. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nmtt Skrevet 25. desember 2017 #179 Del Skrevet 25. desember 2017 På 18.12.2017 den 17.35, Maleficenta skrev: Syns dere bør ta dette opp med han. Vil han sitte på med noen så må han enten spørre og avtale med noen på forhånd eller vente på at noen tilbyr han skyss. Ikke bare stille seg i et kryss å forvente å bli tatt på. Det er ikke normalt. Ang bensinpenger syns jeg hsn skal slippe, da man ikke må kjøre omvei for å kjøre han. Han venter langs veien og dere skal jo samme vei. Men ta det opp med han. Ikke bsre tenk at han skal ta hintet for det funker tydeligvis ikke. Men en bil som er lasset på med ekstra mennesker bruker faktisk mere drivstoff da 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 25. desember 2017 #180 Del Skrevet 25. desember 2017 6 hours ago, Nmtt said: Men en bil som er lasset på med ekstra mennesker bruker faktisk mere drivstoff da 🤔 Sant nok. La oss anta at turen er på to mil og forbruket er 0,5 l/mil, derimot 0,52 med en ekstrapassasjer på 80 kg. Det skulle bli den nette sum av 60 øre pr. tur. Bussbilletten koster nok nærmere 60 kroner, drosje ca. 600. Min mening er at passasjeren bør betale bussbillett, men det kan ikke begrunnes med de store ekstrakostnadene bileieren får, for de er ubetydelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå