Gå til innhold

Fyr som forventer å sitte på til jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Amanda87 said:

Dere som skriver så om vennlighet, ser dere ikke selv hvor frekk han er som stiller seg opp og forventer at noen skal plukke han opp? Og ikke en gang betaler for seg! Argumentet «du skal uansett samme veien, så han trenger ikke å betale» er latterlig. Hvorfor skal Ts og de andre betale for å komme seg på jobb, mens han skal få gratis skyss til jobb?! 

Har dere ikke bil selv? Jeg vet selv godt hvor ergerlig det er når andre tror man er en gratis sjåfør! 

Hva med å hjelpe en som tydeligvis er over middels sosialt klønete og forklare at det ikke er greit. Type, du må faktisk spørre om du vil sitte på?

Jeg har bil og jeg kjører gjerne rundt på folk - også selv om jeg ikke skal samme vei. Koster meg ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hva med å hjelpe en som tydeligvis er over middels sosialt klønete og forklare at det ikke er greit. Type, du må faktisk spørre om du vil sitte på?

Jeg har bil og jeg kjører gjerne rundt på folk - også selv om jeg ikke skal samme vei. Koster meg ingenting.

Fordi det kan slå tilbake på en selv om man sier ifra. Det kan bli svært ubehagelig. Og at det ikke koster DEG noen ting å kjøre rundt hvem som helst når som helst, betyr ikke at alle andre er forpliktet til å gjøre det samme, eller at de er rare om de synes det er plagsomt med passasjerer.

Anonymkode: b8766...dfc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjørte bil på jobb, brukte jeg den halvtimen på morgenen til å starte dagen og halvtimen hjem på å få tømt hodet for jobb. Det hendte at jeg og ei venninne som jobbet i samme kontorbygg kjørte sammen, men oftest kjørte vi hver for oss nettopp fordi vi begge satte pris på alenetiden. En tilfeldig kollega som haiket hadde definitivt ikke fått sitte på med meg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det kan slå tilbake på en selv om man sier ifra. Det kan bli svært ubehagelig. Og at det ikke koster DEG noen ting å kjøre rundt hvem som helst når som helst, betyr ikke at alle andre er forpliktet til å gjøre det samme, eller at de er rare om de synes det er plagsomt med passasjerer.

Sier ikke at noen er forpliktet. Jeg bare sier det jeg mener - som alle andre her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne sitte på med meg til og fra jobb, men da må de betale litt. Spiller ingen rolle om vi skal samme vei. Hvorfor skal folk få sitte på med andre til og fra jobb helt gratis, mens jeg må betale? Man må jo betale når man tar kollektivt og taxi. Sorry, men jeg ingen gratis taxisjåfør.

Hvis folk er så gjerrige og krever å sitte på gratis, så får de bare ha det så godt tenker nå jeg..Jeg kjører gjerne folk til og fra jobb hver dag, men det er normal høflighet tilby seg å betale. Det må ikke være en stor sum.Jeg hadde aldri godtatt om noen hamret i bilen min! Hva faen?

Dere får gå sammen å si at han må gjerne sitte på, men han må betale. Da har han jo et valg.

Endret av Aurora**
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så frekt som det kan få blitt.

Jeg gjorde det samme en hel vinter fordi en kollega ville at kona skulle ha bilen på dagtid.Det var en omvei for meg på 10-15 min. Han kom seg ikke på jobb tidsnok hvis han skulle ta buss og ville heller ikke at kona skulle måtte stå opp tidlig for å kjøre han. Vi jobbet i samme firma, men på forskjellige avdelinger.

Etterhvert gikk han foran med å snøt meg for en jobb han visste jeg ville overta i firmaet. Ett sted han aldri hadde ønsket å jobbe, men det passet han det siste året før han ble pensjonist. Fy fader så skuffet jeg ble da og verste av alt er at han knapt snakket med meg etter det. Så knapt på meg engang, så han hadde nok en følelse av å ha vært skikkelig råtten.

Jeg gjør ikke den tjenesten for noen igjen.

Anonymkode: e3c62...4bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så frekt som det kan få blitt.

Jeg gjorde det samme en hel vinter fordi en kollega ville at kona skulle ha bilen på dagtid.Det var en omvei for meg på 10-15 min. Han kom seg ikke på jobb tidsnok hvis han skulle ta buss og ville heller ikke at kona skulle måtte stå opp tidlig for å kjøre han. Vi jobbet i samme firma, men på forskjellige avdelinger.

Etterhvert gikk han foran med å snøt meg for en jobb han visste jeg ville overta i firmaet. Ett sted han aldri hadde ønsket å jobbe, men det passet han det siste året før han ble pensjonist. Fy fader så skuffet jeg ble da og verste av alt er at han knapt snakket med meg etter det. Så knapt på meg engang, så han hadde nok en følelse av å ha vært skikkelig råtten.

Jeg gjør ikke den tjenesten for noen igjen.

Anonymkode: e3c62...4bd

«No good deed goes unpunished»... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. desember 2017 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Ingenting av det skjedde med meg, men med han som kjører like før meg. 

Anonymkode: 88ab5...5d1

Så da er ikke dette egentlig et problem for deg? Problemet ditt er at alle dine kollegaer på din kant av byen/bygda er så sosialt klønete at de ikke greier å snakke sammen når de sitter i samme bil. Du kan jo i hvertfall øve deg på noen fraser til neste gang "om ikke han har en avtale med noen andre, du ser jo han står der av og til?" Når han sier han haiker, så sier du bare din mening om det og råder ham til et bedre system? Hvor vanskelig kan det være.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Calypso skrev:

"Han trenger ikke å betale for dere skal jo uansett samme vei!"

Sier dere det samme til bussjåfører og slikt også? "Bussen skal jo samme vei som meg så jeg slipper å betale!"

Bussen er jo en betalingstjeneste

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slå tilbake på hvilken måte da? Er det mulig å bli mer konfliktsky? Når samtlige er enige på jobb at denne arbeidskollegaen er frekk så kan det jo umulig slå tilbake på noe vis når man har andre i ryggen?

Så klart er det bare å si fra. Hva er det verste som kan skje om man sier fra på en skikkelig måte?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Aurora** skrev:

Folk må gjerne sitte på med meg til og fra jobb, men da må de betale litt. Spiller ingen rolle om vi skal samme vei. Hvorfor skal folk få sitte på med andre til og fra jobb helt gratis, mens jeg må betale? Man må jo betale når man tar kollektivt og taxi. Sorry, men jeg ingen gratis taxisjåfør.

Hvis folk er så gjerrige og krever å sitte på gratis, så får de bare ha det så godt tenker nå jeg..Jeg kjører gjerne folk til og fra jobb hver dag, men det er normal høflighet tilby seg å betale. Det må ikke være en stor sum.Jeg hadde aldri godtatt om noen hamret i bilen min! Hva faen?

Dere får gå sammen å si at han må gjerne sitte på, men han må betale. Da har han jo et valg.

Men du er ikke en pirattaxi heller. Skal du tjene ekstra på å gi skyss til kolleger til og fra jobb? Er svart arbeid det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maleficenta skrev:

Slå tilbake på hvilken måte da? Er det mulig å bli mer konfliktsky? Når samtlige er enige på jobb at denne arbeidskollegaen er frekk så kan det jo umulig slå tilbake på noe vis når man har andre i ryggen?

Så klart er det bare å si fra. Hva er det verste som kan skje om man sier fra på en skikkelig måte?

Han kan bli ufin, han kan «spinne» historien slik at om det bare er Ts som sier fra, er hun bare vanskelig for alle andre synes jo det er greit. Hvis de er flere så «mobber de han». 

Det er ikke uvanlig at gode gjerninger kommer tilbake og biter en i ræva. Spesielt om man slutter å gjøre tjenester for noen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater snyltere. Vil han ha fast lift bør han spleise på bensinpenger ellers kan han glemme det for min del. Å la kollegaer sitte på nå og da går greit. Det er for meg bare en hyggelig gest.

Men en som forventer å få sitte på hver eneste arbeidsdag uten å bidra med utgifter..er en imbesil snylter som trenger å bli fortalt hvor frekt det er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Men du er ikke en pirattaxi heller. Skal du tjene ekstra på å gi skyss til kolleger til og fra jobb? Er svart arbeid det..

Jobber heller svart enn å at snyltere skal sitte på med meg ;) De er ingen som kommer til å straffe meg pga en kollega som sitter på til og fra jobb må betale f.eks 40 kr i uka. Hvorfor skal h*n komme seg gratis til jobb hver dag mens andre må betale?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Maleficenta skrev:

Bussen er jo en betalingstjeneste

Newsflash: Transport koster. Hvorfor mener du det er greit at noen ikke ønsker å ta kostnaden og ansvaret for sin egen transport, men legger kostnaden og ansvaret over på andre som den største selvfølgelighet? Dette kalles snylting, og er ikke OK. 

Anonymkode: 504dc...9fc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Maleficenta said:

Staten har selv en takst på 1 kr/km for å ta med en passasjer ekstra i bilen i sine regler for reiseregninger. Hvorfor skulle de ha det, hvis de ikke så at dette krever noe tillegg? Man får jo allerede betalt per kilometer, men altså 1 kr ekstra per kilometer per passasjer man har med. Selv om det er nøyaktig samme strekke. 

Jeg tror i grunn ikke du en gang får med deg Norges Taxiforbund på at å kreve dette tillegget er pirattaxivirksomhet. Til det må det faktisk bl.a. annonsering til. 

Anonymkode: 1a062...279

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, Lou Salome skrev:

Så da er ikke dette egentlig et problem for deg? Problemet ditt er at alle dine kollegaer på din kant av byen/bygda er så sosialt klønete at de ikke greier å snakke sammen når de sitter i samme bil. Du kan jo i hvertfall øve deg på noen fraser til neste gang "om ikke han har en avtale med noen andre, du ser jo han står der av og til?" Når han sier han haiker, så sier du bare din mening om det og råder ham til et bedre system? Hvor vanskelig kan det være.....

Det er jo fortsatt et problem/irritasjonsmoment for meg, selv om han ikke har hamret på min rute ennå. Om ingen andre plukker han opp, er det jeg som "må" plukke han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg han fyren i utgangspunktet er frekk som bare stiller seg opp i et veikryss og tar det som en selvfølge at han skal få sitte på med en av dere som kjører forbi.  Og at han har gått så langt at han har løpt etter en kollega som kjørte forbi uten å la ham sitte på og hamret bilen, vel det er faktisk helt uakseptabel oppførsel i min verden.  Er mye som tyder på at han ikke er helt normalt utstyrt når det gjelder sosiale antenner.

Dere burde ta det opp med ham at dette ikke er greit.  Jeg mener at om han skal sitte på må dette avtales på forhånd og han må betale litt for seg.  Greit nok at dere ikke må kjøre en omvei for å ta ham med, så sånn sett koster det dere ikke noe ekstra at han sitter på, men jeg ser ingen grunn til at han skal belønnes for frekkheten sin med gratis transport til jobb.  Uønsket adferd skal ikke belønnes!

Jeg har selv bodd på bygda med elendig kollektivtilbud som passet dårlig med arbeidstidene mine og jeg skal innrømme at det irriterte meg litt at en kollega som kjørte nesten forbi der jeg bodde (hun måtte kjørt av hovedveien og tatt en omvei som tar 5-10 minutter ekstra) aldri tilbød meg skyss.  Hun kjørte meg hjem noen få ganger etter sene kveldsvakter i førjulstida når siste bussen hadde gått og da spurte jeg om hun hadde mulighet, ellers måtte jeg bestilt taxi, og de gangene fikk hun en hundrelapp av meg som takk for turen.

Nå har jeg bil og kjører til/fra jobb og jeg elsker den halvtimen i bilen hvor jeg kan høre på favorittmusikken min så høyt jeg vil og bare være alene med egne tanker.  Jeg må innrømme at det står ikke høyt på lista å ha med passasjerer, særlig ikke kolleger jeg ikke kjenner spesielt godt.

Anonymkode: 36d00...2dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fortsatt et problem/irritasjonsmoment for meg, selv om han ikke har hamret på min rute ennå. Om ingen andre plukker han opp, er det jeg som "må" plukke han opp.

Bare tenk ut nøyaktig hva du skal si neste gang: "Nå plukker jeg deg opp bare fordi jeg ser du står her, men egentlig foretrekker jeg å kjøre alene. Kan du ikke lage deg en annen ordning med noen av de du pleier å sitte på med, eller finne andre løsninger, det er litt ubehagelig å føle man MÅ ta opp haikere hver dag. Det er ikke greit i lengden at du haiker fast på denne måten".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...