AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 Jeg har litt inntrykk av at det ble vasket mye mer til jul før enn nå. Husker fra da jeg var barn at mamma brukte nettene på å vaske da der nærmet seg jul. Og hun var helt skutt da julaften kom (med tre barn og full jobb i tillegg). Hun skuret alle kroker, tak og i hver en skuff. Sånn blir det ikke her. Og har aldri vært. Vi har to små barn på hhv 1 og 2 år og skjønner ikke hvordan vi skulle ha vasket rundt i tillegg? Vi har ikke familie i nærheten, så ingen avlastning til vasking osv. Føler ikke jeg har overskudd til så mye når barna er lagt og huset shinet. Vi har vaskehjelp hver 10. dag, så tenker jeg bare tar litt ekstra på torsdag, nå før jul. Det blir årets julevask. Så får vi heller ha noen hyggelige ettermiddager sammen nå i førjulstiden, i stede for å stå med hodet i bøtta.. jeg orker rett og slett ikke. Anonymkode: 57d58...e55 3
Zienna Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Jeg tror også at det ble vasket mer til jul av de som er over 60 år. Men det var stor forskjell på de kvinnene som var i jobb og de som ikke var. Kvinner i jobb kunne ikke la rundvask vente til desember, men gjorde litt og litt gjennom hele året. Kjenner ingen menn, med kvinne, som er særlig opptatt av rundvask - uansett alder. Synes dere prioriterer helt ok. La adventstiden bli koselig for dere alle. Så får dere heller vaske og rydde rom for rom utover året. 3
yabbadoo Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 Vasker til jul sånn som jeg vasker til helg. Dvs tørker støv, støvsuger, vasker gulv, do og bad og kjøkken. 3
Strikkagenser Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 Kommer til å støvsuge og moppe gulv litt mer grundig enn vanlig, dvs trekke fram alt av møbler, hvitevarer osv. Så skal sofatrekkene og pynteputene få seg en vask. Så blir det støvtørking, vask av bad og kjøkken som vanlig. Muligens litt ekstra opprydding i skuffer og skap.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 Jeg vasker/rydder som til et middagsselskap. Vasker litt nøyere når pynten tas vekking det begynner å bliblysere ute. Da ser man skiten bedre, jeg har mer tid og det er greit å få ut alt glitteret. Anonymkode: 4642a...d69 1
ViljaH Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 En ekstra god helgevask + tar synlig skitt på vegger og hengetråder i tak som jeg ikke har lagt merke til før jeg begynner å se. Har mer sansen for vårrengjøring, da får man jo lyst til å greie opp. Desember er mørk og nok å gjøre likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 Kanskje jeg får støvsuget... Anonymkode: 0ac40...00e 1
Korpsfrue Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 Minst mulig! Det blir feiring likevel. God jul! 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #9 Skrevet 17. desember 2017 Jeg tar en skikkelig rundvask. Begynner i november. Tar for meg ett og ett rom. Vasker vegger, vinduer, tak og gulv. Rydder i kommoder, leker. Fjerner gamle/for små klær, ødelagte leker osv. Rydder i badeskap og kjøkkenskap. Rydder bod. Osv.. og ja, det blir sene kvelder når ungene sover. Jeg kunne gjort dette hele året, men liker best skippertakmetoden. 😂 Har tre barn. Full jobb. Har og vårrengjøring, men ikke fullt så heftig. På våren vil jeg helst ordne ute, så julerengjøring er fint. Anonymkode: a1691...f8d 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #10 Skrevet 17. desember 2017 Vasker ned kjøkkenet og vasker vinduene, resten av huset tas som en grundig helgevask. Dvs støvtørking (tørr og våt), tørrmopping, gulvvask, listverk, speil, nytt sengetøy. Pledd, putetrekk og noen gardiner vaskes og. Tak og vegger får vente til våren når sola plager. Anonymkode: 62865...3ea
Frida Skrevet 17. desember 2017 #11 Skrevet 17. desember 2017 Vasker vinduer, ellers grundig helgevask og støvtørking. Rydder litt ekstra og bytter sengetøy.
FantasDick Skrevet 17. desember 2017 #13 Skrevet 17. desember 2017 Vasker stort sett som vanlig, men tar litt ekstra i skuffer og skap på kjøkkenet. Alle fronter/flater vasker jeg to ganger i uka allerede pga høyglans og små barn.. Sofatrekkene får en vask og nye/rene pynteputetrekk kommer på. Trekker fram sofaen i TV-stua, den må demonteres delvis for å komme til. Vindusvask. Vasker/rydder i møbler som hyller/kommoder. Akkurat nå er jeg hjemme i permisjon med baby på 6 mnd, så har god tid.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #14 Skrevet 17. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har litt inntrykk av at det ble vasket mye mer til jul før enn nå. Husker fra da jeg var barn at mamma brukte nettene på å vaske da der nærmet seg jul. Og hun var helt skutt da julaften kom (med tre barn og full jobb i tillegg). Hun skuret alle kroker, tak og i hver en skuff. Sånn blir det ikke her. Og har aldri vært. Vi har to små barn på hhv 1 og 2 år og skjønner ikke hvordan vi skulle ha vasket rundt i tillegg? Vi har ikke familie i nærheten, så ingen avlastning til vasking osv. Føler ikke jeg har overskudd til så mye når barna er lagt og huset shinet. Vi har vaskehjelp hver 10. dag, så tenker jeg bare tar litt ekstra på torsdag, nå før jul. Det blir årets julevask. Så får vi heller ha noen hyggelige ettermiddager sammen nå i førjulstiden, i stede for å stå med hodet i bøtta.. jeg orker rett og slett ikke. Anonymkode: 57d58...e55 I år er julevaken utsatt til på nyåret. Det blir helgevask og litt ekstra før/til jul. Tidligere år har alt/hver krok blitt vasket på høsten men i år blir det ikke slik. Anonymkode: 1cf82...f9e
absinthia Skrevet 17. desember 2017 #15 Skrevet 17. desember 2017 Vasker litt bedre enn til helga. Skulle gjerne tatt en skikkelig god gammeldags julevask, men det er såpass mye som foregår på ettermiddagstid, både i forhold til jobben min, ting som barn skal være med på og mannen er opptatt med jobb, pga alle kulturarrangementer som er i desember, så siste dagene før julaften er jeg litt for sliten til å gjøre noen store innsatser.
Gjest Marillia Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 Før vasket jeg ned til jul, tok for meg rom for rom og ryddet skikkelig og deretter vasket alt inkl tak og vegger. Den gangen vasket/luftet jeg gardiner også til jul. Nå tar jeg det på nyåret/våren en gang, vasker riktignok ikke tak og vegger hvert år. Til jul tar jeg en skikkelig rydderunde tidlig i november og vasker alle rom inkl boder. Tar kjøkkenskap og badeskap, samt vinduer. Vasker over litt dører og lister, og tar ellers en skikkelig grundig vask 3-4 dager før julaften. Jeg vasker kjapt over hele huset på lillejulaften, mest for å få grønnsåpelukten i hus
Arkana Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 Vi driver ikke med julevask, som i grundigere og utvidet vask, det gidder vi ikke bruke førjulstiden på. Vi vasker som vanlig og det får holde.
Engel Skrevet 18. desember 2017 #18 Skrevet 18. desember 2017 Vasker som vanlig før jul. Grundigere vasking tar jeg når det er behov eller når det passer seg sånn i løpet av året. Førjulstida ønsker jeg å bruke til koselige aktiviteter med ungene.
bib_84 Skrevet 18. desember 2017 #19 Skrevet 18. desember 2017 Vasker litt mer enn en vanlig helgevask, men tar det over litt tid. Støvsuging, våtmopp for å fjerne flekker på gulv, vasker ut av de verste kjøkkenskapene + kjøleskapet, tørker støv og skifter sengetøy. Vindusvask, rydding i boden osv får vente til våren. For meg er det viktigere å ikke stresse meg ihjel og heller nyte adventstiden, enn på død og liv skulle ha et skinnende hjem
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. desember 2017 #20 Skrevet 18. desember 2017 Vasker ikke noe mer til jul enn ellers på året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå