Gå til innhold

Lei av ribbe, og svigers skal absolutt servere dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ribbe er jo vanlig, norsk julemat.... Jeg hadde nok reagert om noen i familien hadde servert feks koteletter (ref. annen tråd) på julaften, men fint lite man kan gjøre med hva vertsskapet serverer (utenom å tilby å ta med noe selv)

Anonymkode: b21f2...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I år skal jeg spise hos svigers. De serverer pinnekjøtt noe jeg overhodet ikke er fan av, og jeg er vant med ribbetallerken til jul, så det blir litt merkelig for meg. Men dette er deres tradisjon, og jeg har å respektere det.

Skjerp deg TS. Skal svigerforeldrene dine spise noe annet når det i utgangspunktet er ribbe de vil ha. For alt du vet har de gledet seg til dette i motsetning til deg som har fråtset deg ihjel på ribbe. Du burde verken tilby det eller be om at de lager noe annet det er utrolig frekt. For å si det sånn hadde du hvert min svigerdatter og kommet på besøk med den holdningen hadde jeg virkelig stusset. Nei dette må være troll. Kan da virkelig ikke stemme :vetikke:

Anonymkode: 06232...060

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man er allergisk spiser man det man blir servert. Det er frekt å ta med seg mat når man blir bedt i selskap, og det ikke er lagt opp til at det er spleiselag. Vertskapet har beregnet matmengden utifra at folk skal spise det som serveres. 

Det er ditt eget problem at du har spist deg lei på ribbe før jul. 

Anonymkode: fc2f9...13c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Er det ikke frekt å spørre om de kan servere det da?

Jeg kan jo tilby meg å kjøpe og lage. Det var en god ide.

Anonymkode: 1707e...84e

Det er en elendig ide. Tenk eg selv, om du inviterer til middag, så spør en av gjesten om de kan ta med mat og tilberede dwn selv, fordi de er LEI av det du hadde tenkt å servere? Hadde du vært allergisk, og tok med egen mat hadde det vært noe annet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noe ikke er 110 % fantastisk, perfekt, deilig mat som man elsker, klarer man å spise det.

Jeg går ut ifra at du er voksen, TS. Voksne spiser det de får servert, enten de elsker maten eller ikke er så glad i den. Unntaket er vel hvis det gir deg brekninger som du ikke klarer å stoppe. Da kan du si neitakk, og heller passe på å spise deg mett på forhånd. Ellers så smiler du, sier takk for at du ble invitert, og tvinger ned en liten bit med ribbe. Lass gjerne på med grønnsaker og annet på tallerkenen, så blir ribba bare en liten del av måltidet.

Og tips til neste år: bare spis julemat på julaften, eller eventuelle andre dager der man får servert julemat. Da blir det kjempegodt hvert eneste år, og man blir aldri lei. :sikle:

Anonymkode: 3c127...3f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har maten så mye å si, egentlig? Det viktigste er at det blir en hyggelig kveld :-)

(Selv har jeg aldri vært glad i julemat, men julaften er likevel en koselig kveld jeg bestandig ser frem til. Julen handler om mer enn det materielle med mat og presanger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, granolagirl said:

Har maten så mye å si, egentlig? Det viktigste er at det blir en hyggelig kveld :-)

(Selv har jeg aldri vært glad i julemat, men julaften er likevel en koselig kveld jeg bestandig ser frem til. Julen handler om mer enn det materielle med mat og presanger.)

Helt enig, derfor ville jeg aldri blitt fornærmet eller sur fordi noen ville ta med ekstra mat, bare hyggelig det :)

Vi heller at gjestene mine skal kose seg enn å være sur og tværr...

Anonymkode: 4820c...216

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, granolagirl skrev:

Har maten så mye å si, egentlig? Det viktigste er at det blir en hyggelig kveld :-)

(Selv har jeg aldri vært glad i julemat, men julaften er likevel en koselig kveld jeg bestandig ser frem til. Julen handler om mer enn det materielle med mat og presanger.)

For meg er maten veldig viktig, ja, det er nesten hovedpoenget med hele julaften. Men det ville aldri ramle meg inn å være så uhøflig at jeg tok med min egen mat for å få det jeg ville, eller gjorde noe som helst annet enn å spise det jeg ble servert uten en sur mine. 

Anonymkode: fc2f9...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg er maten veldig viktig, ja, det er nesten hovedpoenget med hele julaften. Men det ville aldri ramle meg inn å være så uhøflig at jeg tok med min egen mat for å få det jeg ville

Mennesker som er så barnslig  og ska bli sure og fornærma over den hver bidig minste ting, er så slitsomme og blir kuttet ganske fort ut av livet mitt.

 

Anonymkode: 4820c...216

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Hvis man blir førnærmet at noen tar med seg mat man liker som kan deles, har man fritidsproblemmer, og faktisk ikke en god vert.

En god vert vil at alle skal kose seg.

Anonymkode: 4820c...216

enig

Anonymkode: 9fda1...87e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 17.46, AnonymBruker skrev:

Her blir vi ikke engang spurt og i tillegg servert noe som man vet veldig godt at vi ikke kan spise.

Det gjør at jeg faktisk at jeg føler at jeg ikke blir satt pris på, og at det ikke spiller noe rolle om vi kommer eller ikke.

Noen familiemedlemmer er såpass gamle at de er unskyldt.

Men en del av de yngre synes jeg burde å klare det.

 

Anonymkode: 4820c...216

huff, enig, selvom jeg ikke er veganer.

Anonymkode: 9fda1...87e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 16.12.2017 at 3:11 PM, AnonymBruker said:

Hvis man blir førnærmet at noen tar med seg mat man liker som kan deles, har man fritidsproblemmer, og faktisk ikke en god vert.

En god vert vil at alle skal kose seg.

Anonymkode: 4820c...216

.

Anonymkode: 5160b...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis den maten du blir servert. Svigermor serverer koteletter som er rå eller tørre. Jordbær som er begynt å mygle. En spiser poteter og saus, og holder kjeft. Hun får lov til å lage mat, så lenge det går. Ikke lett for en som har laget super god mat og bli dement og ikke klare å lage mat mer. Hun koker potet på natten, og på formiddagen og lager klar til vi kommer og skal hjelpe med middagen. Storforbruk av poteter. Svigerfar tør nesten ikke gå innom kjøkkenet. Gir han beskjed blir hun sint, og det orker han ikke. Men nå finner vi mat til tining i panneskapet :( 

Anonymkode: 6ac7a...4f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis den maten du blir servert. Svigermor serverer koteletter som er rå eller tørre. Jordbær som er begynt å mygle. En spiser poteter og saus, og holder kjeft. Hun får lov til å lage mat, så lenge det går. Ikke lett for en som har laget super god mat og bli dement og ikke klare å lage mat mer. Hun koker potet på natten, og på formiddagen og lager klar til vi kommer og skal hjelpe med middagen. Storforbruk av poteter. Svigerfar tør nesten ikke gå innom kjøkkenet. Gir han beskjed blir hun sint, og det orker han ikke. Men nå finner vi mat til tining i panneskapet :( 

Anonymkode: 6ac7a...4f9

Jula er over så regner med det ble en ordning

Anonymkode: 1b097...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jula er over så regner med det ble en ordning

Anonymkode: 1b097...752

I tja påske nå

Anonymkode: 9fda1...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg håper du skjerper deg, og spiser det du blir servert en annen gang. Maken til sutring. 

Anonymkode: 2bcc7...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 16.12.2017 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være egoistisk. Du har spist deg lei på ribbe og forventer at menyen endres pga deg? Du tenker tydeligvis ikke mye på de andre som sikkert har veldig lyst på ribbe iom at det er det som blir servert. Du må slutte å spise så mye ribbe før jul da vet du.

Anonymkode: 6c013...77e

Jada. Jeg skal ikke gjøre samme tabben flere år. Rensdyrene er i hus hos svigers, så i år blir det ikke samme tabbe, og jeg skal spise meg lei på ribbe tidlig i desember bare fordi jeg VIL og KAN :) 

Anonymkode: 1707e...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gleder meg til rådyrsteken på  julaften :sikle: og til ribba som jeg skal spise meg lei på fra november til 20 desember :spise:

Anonymkode: 1707e...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ahhh :sikle: Jeg ryddet fryseboksen  og fant en gjengjemt  ribbe og den har jeg tatt opp til tining og skal kooose meg med i måren :spise: TS

Anonymkode: 1707e...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...