Gå til innhold

Barnevernet - Akuttvedtak - Foreldre og straff

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er som kjent straffbart å forlate en skadd person i trafikken uten å hjelpe eller tilkalle hjelp. Man kan som helt vanlig trafikant bli straffet for å være på feil/rett sted til feil/rett tid. Man kan bli straffet for å ikke mate kjæledyrene eller gårdsdyrene sine slik at de dør. 

I barnevernssaker lurer jeg på en ting som sjelden kommer frem i mediene.

Barnevernet må enkelte ganger akuttflytte barn fra sine foreldre fordi barnet er skadet eller i akutt fare for å bli skadet. Spørsmålet er hvorfor foreldre ikke straffeforfølges for å ikke ivareta sitt omsorgsansvar eller utsetter barnet for direkte for fare. 

Det er stort sett bare snakk om barnevernets fremgangsmåte og barnets situasjon, noe som er viktig. Men foreldrene må for f*** straffes for sin skjødesløshet. 

Anonymkode: 28009...39a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men foreldrene må for f*** straffes for sin skjødesløshet. 

Hvorfor må de det?

Anonymkode: 497ba...ba4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må de det?

Hvorfor skal man straffes for å forlate en hjelpesløs person i en trafikkulykke? Hvorfor skal man straffes for å la husdyrene sine dø av sult?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man straffes for å forlate en hjelpesløs person i en trafikkulykke? Hvorfor skal man straffes for å la husdyrene sine dø av sult?

Det har jeg ikke noe godt svar på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som kjent straffbart å forlate en skadd person i trafikken uten å hjelpe eller tilkalle hjelp. Man kan som helt vanlig trafikant bli straffet for å være på feil/rett sted til feil/rett tid. Man kan bli straffet for å ikke mate kjæledyrene eller gårdsdyrene sine slik at de dør. 

I barnevernssaker lurer jeg på en ting som sjelden kommer frem i mediene.

Barnevernet må enkelte ganger akuttflytte barn fra sine foreldre fordi barnet er skadet eller i akutt fare for å bli skadet. Spørsmålet er hvorfor foreldre ikke straffeforfølges for å ikke ivareta sitt omsorgsansvar eller utsetter barnet for direkte for fare. 

Det er stort sett bare snakk om barnevernets fremgangsmåte og barnets situasjon, noe som er viktig. Men foreldrene må for f*** straffes for sin skjødesløshet. 

Opptrer foreldrene på noen måte overfor barna som er i strid med straffeloven, så blir det reist sak, dersom bevisene er gode nok. Dette står og tidvis å lese i avisene. 

Anonymkode: 6499d...3fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Opptrer foreldrene på noen måte overfor barna som er i strid med straffeloven, så blir det reist sak, dersom bevisene er gode nok. Dette står og tidvis å lese i avisene. 

Er det bevis nok til å fatte et akuttvedtak om henting av barna, er det bevis nok til i det minste å sikte foreldrene. Problemet er at det ikke er straffbart for foreldre å utsette barna for en fare som barnevernet mener er så akutt og farlig at de må tvangshente barna øyeblikkelig.

Dette er en uholdbar situasjon som må endres. Ved å opprette nye straffebestemmelser som tetter dette smutthullet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som ble hentet ut av hjemmet på grunn av vold (eller vi oppsøkte barnevernet sammen, da hun ikke turte å gå hjem". Hun ble plassert i beredskapshjem på under en time, og de visste delvis om situasjonen da storesøsteren hennes hadde blitt hentet ut og plassert i fosterhjem flere år tidligere.

Ihvertfall så mistet foreldrene omsorgen for venninnen min. Men det var aldri snakk om noen straff for foreldrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hjelper straff? Jeg tror at i slike tilfeller er det like synd på foreldrene som barna, det er rett og slett tragedier. Mennesker som har det godt, vanskjøtter i ikke barn.

Tror du straff ville hjulpet? Jeg tror at det beste er å hjelpe foreldrene i stedet. Slik barnevernet/sosialtjenesten faktisk gjør. Målet er alltid å hjelpe foreldrene slik at barna kan flytte hjem igjen. Det er bare ikke mulig i alle tilfeller. Ingen kan hjelpe noen som ikke ser at de har et problem.

Anonymkode: 301fa...760

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet barnet mitt pga omsorgsvikt. Eller det er i følge barnevernet sin saksbehandler. Fosterhjemmet melder om at de opplever gutten min som et helt vanlig barn, og to sakkyndige er enig med fosterhjemmet. Barnet kommer hjem om to uker. Alikevel er saksbehandleren uenig.

Jeg skulle ønske politiet kom inn i bildet og etterforsket dette. De ville undersøkt bevis og vitner. Det ville vært en rettferdig etterforskning, og rettsak. Det er vondt å miste barnet sitt pga en anonym bekymring, en saksbehandler med tunnelsyn og synsing. Å bli dømt uten å dømmes etter loven. Heldigvis finnes det gode fagfolk som gjorde jobben sin.

Alle barnevernsaker burde vært meldt til politiet uansett omfang. Det er tusenvis av foreldre som har mistet barna pga omsorgsvikt. Som er dømt uten en gang å få det på rullebladet. 

Anonymkode: 8969a...d54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hjelper straff? Jeg tror at i slike tilfeller er det like synd på foreldrene som barna, det er rett og slett tragedier. Mennesker som har det godt, vanskjøtter i ikke barn.

Tror du straff ville hjulpet? Jeg tror at det beste er å hjelpe foreldrene i stedet. Slik barnevernet/sosialtjenesten faktisk gjør. Målet er alltid å hjelpe foreldrene slik at barna kan flytte hjem igjen. Det er bare ikke mulig i alle tilfeller. Ingen kan hjelpe noen som ikke ser at de har et problem.

Anonymkode: 301fa...760

Bønder som har det godt vanskjøtter ikke sine husdyr. Likevel straffes de dersom de lar dyrene dø av sult. De vil også kunne ha nytte av hjelp slik at de igjen kunne fungere som eiere av husdyr. 

Straff har flere formål enn å hjelpe forbryteren. Straff skal, i tillegg til å virke preventivt, virke oppreisende og rettferdig overfor ofre og samfunn. Barn er fullverdige individer med den samme retten til å rettferdighet dersom de utsettes for urettferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...