Gå til innhold

PPT sine arbeidsmetoder

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan PPT nekte en å stille spørsmål? Kan de skjelle deg ut for så å ønske videre samarbeid( samtykke under press)? Kan de forlange at du skal ha ubetinget tillit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik du har stilt spørsmålene er det bare et svar, men vi ikke vet hva du, tydeligvis, er uenig i. Dermed kan vi heller ikke gi deg et skikkelig svar.

Prøv å vær mer konkret, da kanskje vi kan hjelpe deg med råd, vink og annet du lurer på :wink:

Skrevet
Slik du har stilt spørsmålene er det bare et svar' date=' men vi ikke vet hva du, tydeligvis, er uenig i. Dermed kan vi heller ikke gi deg et skikkelig svar. [/quote']

Enig.

Gjest Bettie-ikke på nå
Skrevet

Så vidt jeg husker, var akkurat samme diskusjon oppe for ikke så alt for lenge siden-

Gjest Anonymous
Skrevet
Kan PPT nekte en å stille spørsmål? Kan de skjelle deg ut for så å ønske videre samarbeid( samtykke under press)? Kan de forlange at du skal ha ubetinget tillit?

Hva mener du med at PPT nekter deg å stille spørsmål? hvem er det du ikke får spørre? (PPT?) Nekter saksbehandler å svare deg på dine spørsmål?

Nei, selvfølgelig skal ikke saksbehandler skjelle deg ut! Hvis du føler at h*n har skjelt deg ut ville jeg tatt det opp med vedkommende så h*n kan forklare/beklage.

Hva mener du med "videre samarbeid"? Men hvis saksbehandler vurderer at barnet ditt kan profitere på videre utredning/tiltak fra PPT, er det vel bare ditt barn som taper på at du avslår videre kontakt.

Hvis det er tunge grunner for at barnet ditt bør utredes og du nekter, kan PPT gå via barnevernet. (men hvorfor skal du ha noe i mot at PPT gjør noe for barnet ditt? Hva har du å tape på det??) Stort sett fungerer det slik at PPT er et tilbud som foreldre står fritt til å takke ja eller nei til. PPT har nok å gjøre - hvis foreldre og skole ikke syns barnet har et problem er vel ikke PPT de som ønsker å lage et? Det er jo ingen målsetting for PPT å få lengst mulig ventelister, og det er nok av foreldre som mer en gjerne vil få bistand av PPT.

Jeg betviler at din saksbehandler har et personlig ønske/motiv for at ditt barn skal utredes/hjelpes, og det er uansett ikke motivert utfra ønske om å straffe/lage livet surt for deg! Hvis saksbehandler insisterer er det fordi h*n ser at barnet ditt kan profittere på hjelp.

Ingen kan forlange at andre skal ha tillit til seg! (selv ikke PPT :roll::wink: ). Hvis du har ekstrem dårlig kjemi med ditt barns saksbehandler kan du be om å få bytte saksbehandler!

Syns du uansett skal ha i bakhodet at saksbehandler ønsker å hjelpe ditt barn til et bedre liv. Tror ingen pp-rådgiver har annen motivasjon for arbeidet sitt! Så får du ta med i betraktingen at pp-rådgivere er mennesker med sin personlighet - om som kjent er det ikke alle vi får like god kontakt og tillit til. Er all tillit borte ville jeg kontaktet leder for ditt pp-kontor og bedt om å få skifte saksbehandler, eller aller helst kontaktet vedkommende for en oppklaringssamtale/utluftingssamtale. Det er utrolig hva som kan løses/oppklares og ting er ikke alltid som man tror. Dere har jo et godt utgangspunkt: Dere ønsker begge ditt barns beste :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er noe rart at PPT kan oppføre seg slik mot ei mor som har sagt til dem at hun bor der hun bor, mot sin vilje(pga press fra barnefaren), og ikke har noe nettverk rundt seg. Ingen støtte eller forståelse. Det er faktisk sjefen på PPT-kontoret som har oppført seg slik.

Skrevet

Jeg har ingen konkrete svar på ditt spørsmål ettersom noe av problemet blir hvordan samarbeidet mellom PPT og foreldrene generelt sett er. En god dialog er naturligvis avhengig av at alle parter gjør sitt beste for å snakke "samme språk" og har samme fokus.

Har selv hatt møte med PPT i forbindelse med at et av barna ikke fungerte tilfredstillende i barnehagen. Da SPURTE ! lederen om det var OK å involvere PPT.

Årsaken var at barnet "blokkerte" all kommunikasjon. Svarte "ja" eller "nei", lekte ikke med andre, spiste dårlig, etc, etc.

Vi fikk til en kjempefin dialog. Ingen forsøkte å overkjøre andre. Og gradvis ble situasjonen bedre. Kansje fordi vi fikk satt fokus på problemstillinger noen av oss ikke var kjent med. I dag er barnet som et hvilket som helst annet barn, dvs langt mer utadvendt (blandt annet).

Jeg foreslår derfor at du legger frem forslag om samarbeide. Forsøk å få frem din oppfatning av problemet samtidig som at du er villig til å lytte til deres. Kansje en løsning basert på en slik kombinasjon av de løsningsforslagene som kommer frem gir det beste resultatet.

Far til 2

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer også litt på hvorfor PPT synes det er så innmari bra at barn blir boende i den bitte lille bygda..der det ikke finnes lekeplasser, eller sosiale møteplasser, utdanningsmulighter, jobbmuligheter, og der alle har samme mening!

Det virker liksom som om det er så grusomt å flytte(som om ingen gjør det), og at det at mor ikke har jobb er helt underordnet, og det samme om hun mistrives.

Og som om de har den aller høyeste kompetanse i Norge...Men far trives jo!

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld meg, men hvis moren ikke trives i bygda kan hun vel ikke bruke dette som en grunn til å evt ikke samarbeide med ppt eller som unnskyldning for barnets problemer. Selv om faren "presser" henne er det hennes ansvar å gjøre noe for å ha det godt, om enn det innebærer flytting eller pendling. I mellomtiden bør hun gjøre sitt beste for at barnet skal ha det ok. Ppt jobber vel lokalt, derfor ønsker de vel at samarbeid skal skje der man er... Tror noen må ha mistolket hverandre i prosessen her.

(er det samme trådstarter som har skrevet nedsettende om bygda før, eller? jeg tror ellers det er vanskeligere for voksne mennesker enn for små barn å bo i små bygder, men skal ikke bidra til å skli ut diskusjonen...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Slik jeg har forstått det spiller det ingen rolle hva mor mener eller synes om ting. PPT har jo sagt at jeg ikke får stille spørmål.....

Ungen får vel klare seg selv da. Så flytter jeg!

Gjest Madam Felle
Skrevet

PPT bestemmer jo ikke, over deg og dine barn. Du kan flytte uten at de kan blande seg, om det da ikke foreligger omsorgssvikt. Men en skal alltid huske på, at ppt har barnets beste i hodet, og de forventer vel at foreldre legger sin egen "lykke" på hold, for å hjelpe barnet på best mulig måte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer faktisk på hva som er "barnets beste".

At PPT sier at det er så positivt at en voksen kan hjelpe ungen med å ta av/på klær, selv om de ikke vet om ungen har dette "problemet", og det heller ikke har det.

Eller å komme med kommentarer om at de er såå bekymret og må ha et visst opplegg; for så senere å endre på hele opplegget.

Eller å innkalle alt som er av fagpersonell(eksterne psykologer) som støtte for sitt syn, for så å ikke ville gjøre mer.

Det er greit nok at de ikke setter igang noe uten foreldrenes tillit; men det virker SÅ lett å bare kaste ut problemstilling og påstander, og vike unna ved den minste lille motstand. Hvorfor ikke være litt mere sikker før de uttaler seg? Og det er faktisk jeg om har fått satt i gang konkrete tester - de bare synser...Disse testene viste ingen problemer - tvert imot! Men da var jeg jo med og kunne kontrollere selv. Men når jeg ikke er med, så er det plutselig så store problemer. De MÅ liksom bare vinne saken.

Gjest Anonymous
Skrevet

For å si det slik: PPT kommer med løsningen(ekstra personell) og så skal en finne problemstillinger som dette kan hjelpe. Jeg trodde egentlig at man først utredet problemet og så fant løsningen.

Det er jo bra at de hjelper folk med å få seg jobb her på bygda da, selv må jeg flytte!

Skrevet

:o Tror du at du kunne forklare hva denne saken gjelder???? Slik du skriver blir iallefal jeg forvirret, tror ikke det er så mange andre her som har skjønt hva det dreier seg om. Er det problemer i hjemmet eller i barnehage`/skole???

Gjest Embla s
Skrevet

:o Hva er det egentlig du mener? Hevder du at PPT kaster terning og at det tilfeldigvis ble ditt barn som fikk tildelt en ekstraressurs i barnehgaen??! Tror du de anbefaler ressurser for moroskyld?? Ditt barn er heldig som får hjelp, og det er ikke snakk om at barn får ressurser uten å trenge det!

For å få en ressurs trengs det søknad (som DU har skrevet under på!!!) Søknaden behandles så av skolesjef/oppvekstleder el.l. i kommunen, på bakgrun av anbefaling fra PPT.

Men du er altså missfornøyd med at ditt barn får hjelp? Vel, det er sikkert en rekke andre barn som kan ha bruk for ressurser.. Hvis det er viktig for deg at barnet ditt ikke får hjelp, er det helt sikkert mulig å omrokkere på denne ressursen!!

Og hva mener med denne flyttingen? Er det ppt som tvinger deg til å flytte eller tvinger de deg til bli? (jeg har ikke helt skjønt det ut fra det du skriver..).

Men jeg lurer veldig: På hvilken måte mener du at PPT bestemmer for deg hvor du skal bo?

En ting til: PPT bedriver IKKE oppsøkende virksomhet... PPT har ikke lov til å gå inn i saker uten at foreldrene har skrevet under på et papir (henvist). Det er ikke PPT som definerer problemstillingen!

Og du: selv om PPT anbefaler at barnet blir boende der det er står du fritt til å flytte hvor du vil. Det er forskjell på en anbefaling og en bestemmelse. Vil du flytte, så flytt!

Gjest Bellatrix
Skrevet
...Disse testene viste ingen problemer - tvert imot! Men da var jeg jo med og kunne kontrollere selv. Men når jeg ikke er med' date= så er det plutselig så store problemer. De MÅ liksom bare vinne saken.

Kanskje nettopp det er det de synes er vanskelig? At du skal kontrollere og at de ikke får gjort jobben sin i fred? Du skriver selv at de finner problemer når du ikke er der. Kanskje det er noe i det? De får da sett bedre hvordan barnet fungerer hvis det ikke blir påvirket av mors tilstedeværelse. Det er mulig ppt gjør en del, feil. Men det kan virke som at du ikke gir dem en sjanse heller ved at du skal stå oppå dem når de jobber.

Gjest Anonymous
Skrevet

Søknaden ble godkjent og underskrevet av meg fordi barnehagens personell trengte veiledning. Jeg gjorde det for å hjelpe DE; ikke fordi jeg anså at mitt barn hadde så store problemer. De hadde jo under alle foreldresamtaler sagt at alt var ok!

Og det har jo faktisk gått en tid nå, så ungen har jo ikke disse problemene det først ble oppmeldt for. De finner jo stadig på nye problemer.

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor de først finner en løsning og så leter etter problemene....For meg virker det som om de kun er ute etter å få ekstra bemanning!!

Og når det gjelder dette at jeg var med på testene...jeg holdt meg kjempelangt unna. Ungen brydde seg ikke noe om at jeg var der, så ikke på meg engang.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjenner verken deg eller saken, men måten du fremstiller saken så virker det som om du ikke er interessert i å være på lag med barnehagen/PPT. Du er veldig fiendtlig i måten du forklarer, og det kan være en grunn til at personalet blir unnvikende, fordi du virker truende.

Jeg tror at dere alle tre vil barnets beste, men ikke kommer i dialog. Er det et stort problem for deg om barnet ditt får en ekstra voksenperson som støtte? Er ikke det bare positivt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det vil vel være bra for alle barn at de får ekstra støtte. Det vil imidlertid også være bra med ekstra personell i barnehagen!

Nå ville jo PPT avslutte saken fordi jeg ikke hadde tillit til de. Hvorfor kan de ikke si at de avslutter saken fordi det ikke finnes noen reell grunn til at de er inne i bildet.

Jeg mener at hvis de mener at ungen har eller vil få store problemer om hjelp ikke blir gitt så bør de jo begrunne sine tiltak utifra det - selvsagt vil jeg ungen min det beste!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor bygger de hele saken på MIN samvittighet??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...