Daria Skrevet 14. desember 2017 #21 Skrevet 14. desember 2017 Som skilmissebarn en gang i tiden, men foreldre som hadde kranglet ferdig og samarbeidet god, synes jeg bare det høres merkelig ut. Man bor jo fortsatt egentlig to steder hvis man skal forholde seg til den ene leiligheten og den ene forelderen den ene uka og omvendt uka etter, selv om man har det samme soverommet. Mamma er rett bak den døren, men det skal du ikke tenke på denne uken? Jeg kan ikke skjønne at det skal gjøre ting noe enklere, snarere tvert imot - særlig for mindre barn vil jeg tro at det er mer forvirrende med en sånn mellomløsning enn en situasjon for mamma og pappa bor helt adskilt. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #22 Skrevet 14. desember 2017 Jeg har vært separert i to-tre år nå og kunne godt ha bodd sånn i denne tiden, og sikkert flere år til. Ny partner? Hadde helst sett at dating og slikt da foregikk andre steder enn der hjemme hvertfall det første halve året man treffer hverandre. Og på sikt ville man nok oppløst fellesboligen da. Anonymkode: 7f276...ad2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #23 Skrevet 14. desember 2017 7 minutter siden, Daria said: Som skilmissebarn en gang i tiden, men foreldre som hadde kranglet ferdig og samarbeidet god, synes jeg bare det høres merkelig ut. Man bor jo fortsatt egentlig to steder hvis man skal forholde seg til den ene leiligheten og den ene forelderen den ene uka og omvendt uka etter, selv om man har det samme soverommet. Mamma er rett bak den døren, men det skal du ikke tenke på denne uken? Jeg kan ikke skjønne at det skal gjøre ting noe enklere, snarere tvert imot - særlig for mindre barn vil jeg tro at det er mer forvirrende med en sånn mellomløsning enn en situasjon for mamma og pappa bor helt adskilt. Man må jo ikke låse av en dør til enhver tid. Anonymkode: 46ba7...bee 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #24 Skrevet 14. desember 2017 13 minutter siden, Daria skrev: Som skilmissebarn en gang i tiden, men foreldre som hadde kranglet ferdig og samarbeidet god, synes jeg bare det høres merkelig ut. Man bor jo fortsatt egentlig to steder hvis man skal forholde seg til den ene leiligheten og den ene forelderen den ene uka og omvendt uka etter, selv om man har det samme soverommet. Mamma er rett bak den døren, men det skal du ikke tenke på denne uken? Jeg kan ikke skjønne at det skal gjøre ting noe enklere, snarere tvert imot - særlig for mindre barn vil jeg tro at det er mer forvirrende med en sånn mellomløsning enn en situasjon for mamma og pappa bor helt adskilt. men det er jo ingen lov som sier at man MÅ låse den døra. Jeg ser for meg at foreldre som er ferdige med å krangle vil kunne utnytte en slik bolig fleksibelt og etter sin egen brutte families spesifikke behov. Man kan jo ha begge dørene åpne hele tida, selv om man formelt sett har en 50-50-ordning. Spesielt hvis barna er så store at de skal høres eller bestemme selv. Anonymkode: 6a2da...dc5 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #25 Skrevet 14. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville dere bodd i en sånn bolig, dere som er skilt? https://www.nrk.no/norge/vil-bygge-_skilsmisseboliger__-_-er-for-par-som-har-kranglet-ferdig-1.13823494 Anonymkode: 83533...fe3 Virker som en god ide - i en tid der man gjerne har 50/50 når begge foreldre er ressurssterke og barnet var ønsket av begge. På den annen side velger gjerne godt bemidlede å kjøpe hver sin bolig i samme nabolag med ca 5 minutters gange mellom hverandre. Disse lever ofte som single, og møter de «noen» så er det ikke når barnet er tilstede. Anonymkode: fa473...f11
Arkana Skrevet 14. desember 2017 #26 Skrevet 14. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: men er det et mål å ha "fri"? Denne løsningen gjør jo at man slipper å ha "fri" fra barna. Jeg har ihvertfall ikke lyst å ha fri fra mine barn. Det var ikke derfor jeg fikk dem. Anonymkode: 6a2da...dc5 Selvfølgelig er det ikke et mål å ha fri, men det er mange skilte foreldre som likevel setter pris på å kunne ha med kjærester hjem og drive med sine ting den tiden barna er hos den andre forelderen.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #27 Skrevet 14. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: men det er jo ingen lov som sier at man MÅ låse den døra. Jeg ser for meg at foreldre som er ferdige med å krangle vil kunne utnytte en slik bolig fleksibelt og etter sin egen brutte families spesifikke behov. Man kan jo ha begge dørene åpne hele tida, selv om man formelt sett har en 50-50-ordning. Spesielt hvis barna er så store at de skal høres eller bestemme selv. Anonymkode: 6a2da...dc5 Godt poeng. 👍🏻🙂 Anonymkode: fa473...f11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #28 Skrevet 14. desember 2017 4 minutter siden, Arkana skrev: Selvfølgelig er det ikke et mål å ha fri, men det er mange skilte foreldre som likevel setter pris på å kunne ha med kjærester hjem og drive med sine ting den tiden barna er hos den andre forelderen. Mulig. Samtidig har mange av de ressurssterke, godt voksne, et ønske om å bære single og bo alene. Visst kan de ha en affære og kortere forhold men det er «utenom» og ikke så tett på. Anonymkode: fa473...f11 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #29 Skrevet 14. desember 2017 45 minutter siden, Arkana skrev: Selvfølgelig er det ikke et mål å ha fri, men det er mange skilte foreldre som likevel setter pris på å kunne ha med kjærester hjem og drive med sine ting den tiden barna er hos den andre forelderen. Det er klart. Men med denne løsningen minimerer man en av ulempene med skilsmisse, som er tapt barn/foreldrekontakt, samtidig som man da får mindre av den fordelen skilsmisse gir i form av personlig frihet. Det er et valg man må ta, for det går ikke an å få max uttelling på begge. Anonymkode: 6a2da...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #30 Skrevet 14. desember 2017 Jeg hadde foretrukket at vi leide en ekstra bolig, beholdt stedet vi bodde på som felles - og at vi voksne flyttet på oss inntil en av oss fikk ny samboer. Disse boligene virker ikke spesielt optimale når man kommer i ny livssituasjon med partner/kjæreste, og det virker litt ugunstig. Om man liker at barnet kan gå der de vil så funker det kanskje, men jeg ville jo ikke likt at barnet hele tiden var hos far fordi han fikk lov til mer/hadde etellerannet gode der som gjorde at han tilfeldigvis bare gikk dit. Tror det er lettere om det iallefall er to ulike leiligheter i ett bygg - eller nabobygg, ikke rett ved siden av hverandre. Dessuten tipper jeg dette resulterer i mange nye parkonstellasjoner og nye konflikter innad i blokka Alle er jo single og nyskilt, og gira på å komme seg videre. Anonymkode: e8a17...8d8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #31 Skrevet 14. desember 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde foretrukket at vi leide en ekstra bolig, beholdt stedet vi bodde på som felles - og at vi voksne flyttet på oss inntil en av oss fikk ny samboer. Disse boligene virker ikke spesielt optimale når man kommer i ny livssituasjon med partner/kjæreste, og det virker litt ugunstig. Om man liker at barnet kan gå der de vil så funker det kanskje, men jeg ville jo ikke likt at barnet hele tiden var hos far fordi han fikk lov til mer/hadde etellerannet gode der som gjorde at han tilfeldigvis bare gikk dit. Tror det er lettere om det iallefall er to ulike leiligheter i ett bygg - eller nabobygg, ikke rett ved siden av hverandre. Dessuten tipper jeg dette resulterer i mange nye parkonstellasjoner og nye konflikter innad i blokka Alle er jo single og nyskilt, og gira på å komme seg videre. Anonymkode: e8a17...8d8 - Svært mange ønsker ikke ny partner. De er fornøyd alene. - Dette er for par som har kranglet ferdig. Anonymkode: fa473...f11 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #32 Skrevet 14. desember 2017 Hahaha, ja skillsmisseboliger er det sykeste boligideen jeg har hørt hittil. Tullet med dette med foreldrene mine (merk mor og stefar). Jeg er en del av en "veldig moderne familie": jeg har halvsøsken på begge sider av familien, samt stesøsken som igjen har sine halvsøsken og sånn fortsetter regla. Måtte jo ha leiligheter i alle retninger og over og under for å få denne matriksen til å gå opp rene galehuset, men flott mulighet for aleneforeldre å finne andre aleneforeldre. Er det virkelig så mange skilte som har null ondt blod mot hverandre til at dette faktisk er et marked? Anonymkode: cb589...7b5 2
Eneri Skrevet 14. desember 2017 #33 Skrevet 14. desember 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, ja skillsmisseboliger er det sykeste boligideen jeg har hørt hittil. Tullet med dette med foreldrene mine (merk mor og stefar). Jeg er en del av en "veldig moderne familie": jeg har halvsøsken på begge sider av familien, samt stesøsken som igjen har sine halvsøsken og sånn fortsetter regla. Måtte jo ha leiligheter i alle retninger og over og under for å få denne matriksen til å gå opp rene galehuset, men flott mulighet for aleneforeldre å finne andre aleneforeldre. Er det virkelig så mange skilte som har null ondt blod mot hverandre til at dette faktisk er et marked? Anonymkode: cb589...7b5 Ha haha, her ser jeg for meg at dere har ei blokk for dere selv, med et konglomerat av dører, trapper og forbindelser mellom leilighetene og et kart over hele herligheten! Er skilt selv, bor tre hus unna eksen. Funker bra:barnas venner går lett til det andre huset hvis barnet er hos den andre forelderen. Ville imidlertid ikke ønsket den løsningen skissert over. Rundt skilsmissen var det en tomannsbolig til salgs bare ei gate unna der vi bodde. Tenkte litt på den, at vi kunne delt den, men slo fra meg tanken. Jeg tror forresten ikke dette er helt uproblematisk ifht NAV, dersom man har rett på div stønader og må oppgi at man bor på samme adresse. Jeg hadde en periode noen hundrelapper i overgangsstønad samt noe støtte til barnepass. På ett av de skjemaene var det iallefall spm hvorvidt du bodde på samme adr, samme blokk, samme gate også faktisk.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #34 Skrevet 15. desember 2017 Nå er ikke jeg skilt, så hva vet jeg - men jeg tror det kunne ha funket. Hvis det mot all formodning skulle skje så er jeg ikke så keen på at en evt. ny partner skal involveres i hverdagslivet, men heller være en jeg kan være sammen med de dagene barna er sammen med pappaen sin. Jeg er vokst opp med mine, dine og våre og vet at det tidvis er et mareritt å få alt til å gå opp i en hekisk hverdag. Så da hadde jeg heller hatt kvalitetstid med barna når det er mammadager og kjærestetid (hjemme hos han😂) de andre dagene. Er det en fjern tanke...? Anonymkode: 71788...1a3
T-Rex Skrevet 15. desember 2017 #35 Skrevet 15. desember 2017 Jeg tenker at en sånn løsning må være ideell for særboende kjærester, som i praksis bor sammen, men ikke helt vil flytte sammen. Altså kjærester uten barn. Slipper problemet med forskjellig møbleringssmak etc etc.
Gullik Skrevet 15. desember 2017 #36 Skrevet 15. desember 2017 Har bare en ting å si om disse boligene: Sykt!
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #37 Skrevet 15. desember 2017 Vi bor "nesten" slik. Min mann og hans eks har to leiligheter rett ved hverandre, så har vi satt inn en dør mellom leilighetene som bare barna bruker. Ene barnet har soverom hos oss og det andre barnet har soverom hos henne. Dette funker fantastisk hos oss, og ja, man må være helt ferdig med konflikter ellers hadde dette aldri funket. Både hun og far har nye partnere, og de gjorde det klart ovenfor partnerne sine at dette var slik de bodde og dette måtte vi godta for at forholdet skulle funke, for de skal ikke flytte, da dette er best for barna. Vi voksne bruker aldri døra i midten, privatlivet er vårt eget og vi gir hverandre en barnefrihelg annenhver uke. Anonymkode: 5aa6d...9e7 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #38 Skrevet 15. desember 2017 14 hours ago, Daria said: Som skilmissebarn en gang i tiden, men foreldre som hadde kranglet ferdig og samarbeidet god, synes jeg bare det høres merkelig ut. Man bor jo fortsatt egentlig to steder hvis man skal forholde seg til den ene leiligheten og den ene forelderen den ene uka og omvendt uka etter, selv om man har det samme soverommet. Mamma er rett bak den døren, men det skal du ikke tenke på denne uken? Jeg kan ikke skjønne at det skal gjøre ting noe enklere, snarere tvert imot - særlig for mindre barn vil jeg tro at det er mer forvirrende med en sånn mellomløsning enn en situasjon for mamma og pappa bor helt adskilt. Enig, dårlig ide disse leilighetene. Anonymkode: 0a679...b62
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #39 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig, dårlig ide disse leilighetene. Anonymkode: 0a679...b62 Evt gjøre som vi gjør, barna går fritt mellom leilighetene. Anonymkode: 5aa6d...9e7 1
Arkana Skrevet 15. desember 2017 #40 Skrevet 15. desember 2017 (endret) 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både hun og far har nye partnere, og de gjorde det klart ovenfor partnerne sine at dette var slik de bodde og dette måtte vi godta for at forholdet skulle funke, for de skal ikke flytte, da dette er best for barna. Anonymkode: 5aa6d...9e7 Da utelukker man seg selv fra ganske mange mulige partnere. Ny partner har kan hende også barn fra tidligere ekteskap og er selvfølgelig ikke villig til å ofre sine barns ve og vel for andres. Men det er jo et personlig valg og om man mener at å bo slik er verdt det på tross av hva man evt gir opp så er det selvfølgelig greit. For meg hadde det vært helt utelukket å bo slik, ikke med egen hypotetiske eks og i allefall ikke med noen andres. At slike leiligheter nå lages tyder jo på at noen tross alt ønsker å bo slik og det er jo fint at det finnes muligheter for de som trives på denne måten. Endret 15. desember 2017 av Arkana
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå