AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Skrevet 14. desember 2017 Ville dere bodd i en sånn bolig, dere som er skilt? https://www.nrk.no/norge/vil-bygge-_skilsmisseboliger__-_-er-for-par-som-har-kranglet-ferdig-1.13823494 Anonymkode: 83533...fe3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #2 Skrevet 14. desember 2017 Neppe. På en måte ser det jo rosenrødt ut. Men hva om den ene parten ikke ønsker å bo slik lenger, og vil selge sin boenhet? Hva skal skje med den boenheten som da blir stående tom? Går det an å selge en boenhet, som er knyttet slik til barnas boenhet? Og hva om man går inn i et nytt forhold? Hvor gjerne den andre parten også har barn? Hva om man får flere barn med en annen person? Dette er sikkert helt toppers for ungene om foreldrene er gode venner og ikke ønsker å gå inn i nye forhold. Men den dagen den ene forelderen finner seg en ny, ser jeg for meg at kaoset starter. Anonymkode: 7a0e4...95a 5
stan Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 Tror "kranglet ferdig" er det sentrale for å kunne bo slik. Men dessverre er vel flertallet av skilsmisser ikke såpass fredelige. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #4 Skrevet 14. desember 2017 Blir alltid betent når de får nye partnere. Vil en ny dame/mann bo i samme bolig som eksen? Og hva når de får barn? Dette er kun for de som ikke er sjalu og som er helt ferdig med hverandre. Vi kunne ikke bodd slik pga jeg er ikke ferdig og er supersjalu på tinderhoesa han dater. Anonymkode: 1d95e...003 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #5 Skrevet 14. desember 2017 2 minutter siden, stan skrev: Tror "kranglet ferdig" er det sentrale for å kunne bo slik. Men dessverre er vel flertallet av skilsmisser ikke såpass fredelige. Og hvordan vet man egentlig at man har kranglet ferdig nok? Om den ene plutselig får seg ny partner, og gjerne venter barn med denne, kan det blusse opp en hel haug konflikter og følelser man ikke hadde forventet. Anonymkode: 7a0e4...95a 2
stan Skrevet 14. desember 2017 #6 Skrevet 14. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan vet man egentlig at man har kranglet ferdig nok? Om den ene plutselig får seg ny partner, og gjerne venter barn med denne, kan det blusse opp en hel haug konflikter og følelser man ikke hadde forventet. Anonymkode: 7a0e4...95a Godt poeng. Boligene virker også noe små for å etablere seg med en partner. Tror egentlig det ville vært bedre med et nabolag med litt ulike størrelser av boliger. Et annet problem i lengden vil jo være at disse to leiligheten neppe vil legges ut for salg samtidig. Jeg tror det hele er en måte å få litt oppmerksomhet på 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 14. desember 2017 #7 Skrevet 14. desember 2017 For par som skilles der de innser at de ikke passer sammen og der det ikke ligger igjen vonde følelser og man oppriktig ønsker eks et godt liv med ny partner; perfekt! Det er faktisk en god del av dem der ute også.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #8 Skrevet 14. desember 2017 1 minutt siden, GoldenLioness skrev: For par som skilles der de innser at de ikke passer sammen og der det ikke ligger igjen vonde følelser og man oppriktig ønsker eks et godt liv med ny partner; perfekt! Det er faktisk en god del av dem der ute også. Hva om den nye partneren ikke ønsker å bo vegg i vegg med eksen til samboeren, da? Eller tror det går greit, men så viser det seg etter vedkommende har flyttet inn at det ikke gjør det? Eller den nye partneren har barn fra før også? Dette kommer kun til å fungere der hvor ingen av dem får nye partnere. Og begge må så bli enige om når de skal selge. Det hadde vært interessant å se hva planleggerne av dette tenker seg med salg av dette. Må begge selge om den ene vil flytte? Kan man plombere en av enhetene, så det går an å selge den separat uten at det er noen som helst mulighet for å komme seg fra barnedelen og inn til denne? Og hvem betaler for barnedelen, og hva gjør man når den ene vil ut, må den andre da kjøpe opp hele barnedeleni tillegg? Og hvor praktisk er det da for den gjenboende at barnedelen er en egen enhet på den måten? Anonymkode: 7a0e4...95a 3
Ulrikke Skrevet 14. desember 2017 #9 Skrevet 14. desember 2017 I tillegg til de økonomiske og praktiske aspektene andre har nevnt her, så tenker jeg på barna.... Hvordan føles det at døra til pappa plutselig er stengt og forseglet når den var åpen hele forrige uke? Og omvendt? Altså, jeg trenger mamma nå, men døra hennes er stengt siden det er pappauke.... Jeg innbiller meg at det på et vis vil føles mer "avvisende" for barna enn om foreldrene faktisk bor på to ulike adresser.... Bor de i to ulike hus er det jo naturlig at de ikke sees hele tiden liksom... Nå er ikke jeg skilt, men jeg tror ikke jeg ville bodd sånn. Ikke for min egen del, men ikke for barnets heller, av den grunn jeg skisserer over her. Jeg ville følt det mye vanskeligere å "koble ut" barnet når det var pappauke, feks.... Det enkleste for ungene er jo at de bor i ett hus og at mor og far bytter på å bo der. Jeg forstår at det ikke er enkelt i praksis for de fleste i lengden, men da vet barna hvor de skal sove hver natt og vennene vet alltid hvor barnet befinner seg, det blir ikke samtaler som "er du hos mamma'n eller pappa'n din på tirsdag?" Men går ikke det, ville jeg nok foretrukket å bo i nær gangavstand, men ikke i samme hus... 10
Sariou Skrevet 14. desember 2017 #10 Skrevet 14. desember 2017 Jeg kunne godt bodd vegg i vegg med min eks-mann, og han kunne nok også gjort det med meg. Men jeg tror ikke det hadde vært bra for barnet vårt. Han kan f.eks. bli lei seg eller sjalu om han finner ut at jeg har gjort noe morsomt mens han er hos faren sin, så det ville nok vært vanskelig for ham å treffe den av oss han ikke er hos i gangen på vei til/fra skole, høre at jeg hadde besøk osv. Og det hadde vært vanskelig for meg også, å vite at barnet mitt var rett bak døra, men jeg kan ikke gå inn for å klemme ham god natt f.eks. 1
Engel Skrevet 14. desember 2017 #11 Skrevet 14. desember 2017 Kunne gjort det i en periode rett etter bruddet kanskje, men nei, det blir for lite privatliv på sikt. Selv om jeg og eksen er gode venner og samarbeider helt fint om barna så ønsker jeg ikke at han skal ha noe særlig innblikk i livet mitt. Og jeg vil gjerne kunne ha besøk uten at barna vet det også. Og jeg vil helst vite minst mulig om eksens damebesøk selv om jeg er fullstendig ferdig med han. Nå bor vi ca 1 km unna hverandre, det er perfekt. Nært nok, men likevel privatliv. Jeg syns likevel det til tider er litt slitsomt at vi stadig møter på hverandre uten at det har noe med barna å gjøre, type på trening, butikken osv. Jeg vet heller ikke om det er bare positivt for ungene. De slipper å flytte på seg, men det å forholde seg til en foreldre på skift når den andre er så nært? Jeg tror faktisk det er bedre å bytte hus enn å låse en dør altså... Kanskje litt avhengig av barnas alder. 1
Hulderen Skrevet 14. desember 2017 #12 Skrevet 14. desember 2017 Det blir litt skeivt når den ene foreldreleiligheten er større enn den andre. Den ene siden har plass til et nytt barn, men ikke den andre. Jeg ser for meg at første krangelen blir angående hvem skal bo hvor. Men for barna må det være fint, å slippe å flytte på seg hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #13 Skrevet 14. desember 2017 Jeg tenker at det er supert. Og at jeg kunne svelget mange kameler for å få det til å hå rundt. Hvis en evt. ny partner ikke hadde taklet at vi hadde en sånn boløsning så hadde vi ikke hatt noe sammen å gjøre. Og hvis han hadde hatt barn fra før så hadde jeg faktisk foretrukket at vi bodde hver for oss og heller tilbringte tid sammen de dagene vi ikke hadde barna. Anonymkode: 71788...1a3 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #14 Skrevet 14. desember 2017 Tror disse leilighetene er mer for særboere som har felles barn, men som ønsker mye egentid. Men da burde det vært en felles stue og kjøkken. Anonymkode: 5e8a3...c41 4
Villa2000 Skrevet 14. desember 2017 #15 Skrevet 14. desember 2017 Not in a million years!! Noen fikser det sikkert men for min del så ser jeg ingen situasjoner der dette hadde gått bra. 1
Arkana Skrevet 14. desember 2017 #16 Skrevet 14. desember 2017 Nå er ikke jeg skilt, men jeg ser for meg mange fallgruver her. Hva gjør man når den ene eller begge finner seg en ny partner og vil selge? Man får jo ikke solgt den andre delen til fremmede og jeg synes det er risikofylt å skulle basere egen bosituasjon på hva eksen foretar seg. Det er lite trolig at en ny partner har lyst til å bo fullt så tett på partnerens eks, eller så har man bare rett og slett lyst på ny og større bolig. Den ene av disse to boligene har dessuten ikke plass til nye barn. I tillegg, når man bor separat har man helt fri den tiden barnet er hos den andre, her bor man så tett at det er vanskelig å ikke få med seg alt den andre driver med. Hvor greit er det å ha med seg en ONS hjem fra byen når man kan treffe på eksen og barnet? Vil det være akseptert å låse døren og si at nå får ikke barnet komme inn hele den dagen eller er man nødt til å være tilgjengelig hele tiden? Er det greit å kunne høre gjennom veggene at eksen krangler eller har sex? Jeg ser også for meg at det må oppleves vanskeligere for barnet å ha ulike regler hos mamma og pappa når foreldrene bor så nært at alt i grunnen er samme hus. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #17 Skrevet 14. desember 2017 Her deler vi en tomannsbolig og det passer supert for oss. Jeg er den nye damen og stortrives med eksen til mannen så nærme. Hun er alene og trenger ofte litt hjelp hennes uker med barnet og da er det ypperlig at det er så lettvint. Ferdig kranglet og det å finne nye partnere som setter stebarna høyt tror jeg er viktig. Selv ser jeg på stedatteren min som min egen og har blitt god venn med hennes mor. Anonymkode: 87616...430 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #18 Skrevet 14. desember 2017 men det er da endel par som har laget til sånne løsninger selv, så det er jo tydelig at det er noen som får det til. Og så er det kanskje et begrenset antall år det er snakk om uansett? Synes det er strålende at noen lager en ferdigløsning for de som ønsker. Det er nok ikke for alle, men klart det er en god løsning for noen. Anonymkode: 6a2da...dc5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #19 Skrevet 14. desember 2017 22 minutter siden, Arkana skrev: I tillegg, når man bor separat har man helt fri den tiden barnet er hos den andre, her bor man så tett at det er vanskelig å ikke få med seg alt den andre driver med. Hvor greit er det å ha med seg en ONS hjem fra byen når man kan treffe på eksen og barnet? Vil det være akseptert å låse døren og si at nå får ikke barnet komme inn hele den dagen eller er man nødt til å være tilgjengelig hele tiden? Er det greit å kunne høre gjennom veggene at eksen krangler eller har sex? Jeg ser også for meg at det må oppleves vanskeligere for barnet å ha ulike regler hos mamma og pappa når foreldrene bor så nært at alt i grunnen er samme hus. men er det et mål å ha "fri"? Denne løsningen gjør jo at man slipper å ha "fri" fra barna. Jeg har ihvertfall ikke lyst å ha fri fra mine barn. Det var ikke derfor jeg fikk dem. Anonymkode: 6a2da...dc5 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #20 Skrevet 14. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: men er det et mål å ha "fri"? Denne løsningen gjør jo at man slipper å ha "fri" fra barna. Jeg har ihvertfall ikke lyst å ha fri fra mine barn. Det var ikke derfor jeg fikk dem. Anonymkode: 6a2da...dc5 Helt enig! Er du forelder har har aldri helt fri. Hadde barnevakt (mormor som han er veldig trygg på) på lørdag og mini slo seg helt vrang, da var det bare å dra hjem. Synes også at ingen bør finne seg nye partnere som ikke er villig til å ofte litt for barnas beste. Da snakket jeg ikke bare om denne løsningen, men ser mange skriver «hva skjer når en ny partner kommer inn» og som stemor synes jeg at foreldre må velge mennesker som er oppriktig interesserte og glade i barna. Anonymkode: 87616...430 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå