Gå til innhold

Stygge, ekle brune snegler i hagen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har dere mange av disse i hagen. I år har det vært helt grusomt med brune støgge snegler i hagen min. Har dere noen gode tips til hva som tar knekken på dem ? Sneglegift biter ikke på denne typen snegler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har hørt at de ikke er noe særlig glad i salt da....strø litt salt på dem så dør de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Salt er veldig effektivt mot :evil: brunsneglene :evil: , men det lønner seg abolutt å putte de i en bøtte el. før det strøs salt på de. Saltet gjør at de omdannes til en ekkel klump med slim som ikke er noe serlig pent i hagen, og er heller lite delikat å fjerne. :roll:

Ellers kan man sette ut en skål med øl, da vil sneglene av en eller annen merkelig grunn krabbe oppi skålen og drukne.

Lykke til med bekjempningen av sneglene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en stor fin hage, men med masse ekle brune snegler og kanskje du har lyst på noen dyr så kan du skaffe deg et par gjess. Tror det er disse dyrene som spiser mye av disse. Kjempe snæks!!

Det finnes også folk som leier ut disse til folk som ikke vil kjøpe dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket, da, om de gjør noen som helst skade? Eller tar du livet av dem bare fordi de er ekle?

Skal du ta livet av dem synes jeg personlig at du skal gjøre det så raskt og effektivt som mulig for ikke å plage dem mer enn nødvendig (særlig hvis de dør bare fordi du ikke liker dem ... ). Klipp dem i to med en rosesaks for eksempel, og kast dem i komposten eller i søpla.

Men det kunne kanskje vært enda bedre om du undersøkt om de kanskje bare spiser groblad som likevel gror i plenen? Som de forøvrig gjør oss meg; her kan jeg ikke si jeg har oppdaget at de har gjort noe som helst skade enda jeg har prydhage så det griner etter.

Anne Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det verste med brunsnegler er at de spise opp alle blomstrene i hagen. Skal en ta livet av de så putt de i en eske med salt, ville ikke klippet de i to, for så å kastet de i komposten, da ligger eggene igjen og de formerer seg noe enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest, sier du det bare for å erte og se hva som skjer?

Brune snegler spiser IKKE opp alle blomstene selv om de sier det i avisen og TV :ler: Hvis det er iberiaskogsneglen det er snakk om (det fins en innfødt rødbrun skogsnegle som ligner på en prikk, men som ikke gjør noen skade whatsoever) liker de noen planter bedre enn andre, og særlig er de glad i kjøkkenhagen (salat, løk) og så vidt jeg har observert er de særlig glad i geitrams og groblad - planter som vanligvis ikke kategoriseres som blomster men ugress.

De snegelene som gjør mest ugang i en hage er - fortsatt - de små bleke åkersneglene som er særlig glad i solsikker, tagetes, hosta og andre prydplanter. Er det bare noen få dem så er det til og med greit å ha dem fordi de er mat for større dyr som pinnsvin og frosker; men blir det for mange av dem så kan det være greit å kupere litt. Ellers mister man hagegleden fullstendig.

Det er ikke nødvendig å ta livet av ALT som beveger seg ...

Anne Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei alle!

Kaffe virket ikke på disse brune jæ..ene, men havsalt gjør at dem går i oppløsning har jeg funnet ut. Men samle dem i en bøtte og hell det over for de går i oppløsning og det blir bare en brun masse ut av det.¨

Anne Mona: De har ødelagt deler av plenen og dem spiser opp plantene mine. Har du noe bedre grunn. Har lyst til å ha litt glede av å være i hagen uten å måtte tråkke på snegler som kreler runt omkring. Har vært ufattelig mye her i Stavanger i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunsneglene spiser opp det meste i hagen. De er ikke lett å bli kvitt,og de legger egg i tusenvis. De kan tilogmed komme med egg etter at de er kverket! I en stor arikkel i en avis her i Bergen sto det om en som hadde kverket nesten 9000 (ja faktisk ni tusen) slike ekkle kryp i hagen sin i sommer!!!! Og han rådet ikke å hive de i komposten da de som sagt fremdeles kunne spre eggene sine! Salt i en bøtte var tingen,også i bosset etterpå!

FYTTI GRISEN!!

-Charmina (som ikke liker snegler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bare må fortelle om dette. Var turen nede hos mine foreldre og de har funnet et ganske effektivt trick. ØL, jepp det var rett.

Øl - de krabber oppi skåler med øl og drukner. Det er rett og slett ølsugne vemmelige snegler vi har :) lå hauger og lass drunket oppe i disse to skålene.

Kanskje litt surt å spandere ØL på dem da - men alikevel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet om øl er et OK råd men det blir dyrt i lengden. Noe som er mye billigere er å bruke Zalo. Sett ut skåler med ganske sterkt Zalovann og dette skal i følge en venninne være like effektivt som øl. Har ikke prøvd det selv men hun påstår at det virker og jeg har sett at skålene i hennes hage stadig er fulle av snegler. Selv slår jeg et slag for å drepe sneglene med kokende vann. Når mor begynner å plukke snegler springer ungene inn for å sette på vannkokeren. Har ikke tall på hvor mange hundre snegler vi har drept i år. Hos oss har vi heldigvis bare disse små åkersneglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jeanette

De er mordersnegler :evil: , spiser allt de kommer over. Kan druknes i øl da de er veldig glad i det! Sett ut en bolle og de krabber inn og drukner, eller strø salt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, den spiser IKKE alt den kommer over, den heter iberiaskogsneglen, og skal man drepe andre levende vesner skal man gjøre det "humant", man skal ikke torture dem! Ta en saks og klipp den i to hvis den plager deg med sitt oppsyn. Eller knus den under foten.

Salt og drukning er dyreplageri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sneglene har veldig få naturlige fiender, og formerer seg rimelig raskt. Det er ikke uvanlig å plukke 4-5000 av dem i sesongen.

Et annet alternativ til å plukke dem og legge dem på salt - er å gå til anskaffelse av en eller flere Moskusender ... som visstnok er de eneste fulger som spiser denne sorten snegler... Men spørsmålet er .. har du lyst på and -... og andestek som er foret opp på Iberiasengler frister ikke akkurat.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...