Thetidia Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Var hos gynekologen for 1 måned siden for å ta rutinemessig celleprøve. I dag fikk jeg brev om at det er funn av lettere celleforandringer og at det er derfor anbefalt å ta vevsprøve av livmor for å forsikre om at det ikke er forandringer lenger inn. Jeg har fått time til dette 21. Desember, altså relativt fort! Jeg trodde at ved lettere forandringer at man ikke fikk innkalling til biopsi med det første, men blir kalt inn på ny for å ta en ny celleprøve om ca 6 mnd? Jeg skjønner ingenting og er livredd. Noen som har erfaringer med dette?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Har ikke erfaringer, men ønsker deg masse lykke til. Har stor forståelse for at det kommer som et stort sjokk, men tror det er mange kloke damer her inne på KG som kan berolige deg Anonymkode: 3e652...827 1
Gjest A National Acrobat Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 (endret) Det er derfor man tar biopsi for å finne ut, hvilken cin man har. De klipper av litt av livmortappen, og det tar 6 uker før man får svar. Endret 12. desember 2017 av A National Acrobat
Thetidia Skrevet 12. desember 2017 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2017 Men nå har jeg lest overalt og det står at det er kun ved grovere celleforandringer at man må ta vevsprøve. Ved lettere behøver man bare en ny celleprøve og en HPV-test. I brevet mitt står det lettere celleforandringer, derfor stusser jeg litt over dette!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 Jeg måtte ta biopsi pga lette celleforandringer. Jeg spurte om dette og hun gynekologen sa at hun alltid gjorde det slik for å være på den sikre siden. Anonymkode: de729...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 2 timer siden, Thetidia skrev: Men nå har jeg lest overalt og det står at det er kun ved grovere celleforandringer at man må ta vevsprøve. Ved lettere behøver man bare en ny celleprøve og en HPV-test. I brevet mitt står det lettere celleforandringer, derfor stusser jeg litt over dette! Jeg hadde også lettere Tror det varierer ganske hvordan det gjøres og at det er ingen fasit. Jeg ville prøve å ikke bekymre meg og ta det som det kommer. Det går i de aller fleste tilfeller tilbake av seg selv og hvis ikke, så er du i gode hender nå! Anonymkode: b032e...645 1
Gjest A National Acrobat Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 (endret) 4 timer siden, Thetidia skrev: Men nå har jeg lest overalt og det står at det er kun ved grovere celleforandringer at man må ta vevsprøve. Ved lettere behøver man bare en ny celleprøve og en HPV-test. I brevet mitt står det lettere celleforandringer, derfor stusser jeg litt over dette! Biopsi prøven forteller om hvordan celleforandringene er, ikke celleprøven. Celleprøven forteller kun at man har en celleforandring. Cin1 betyr at man har “lette” celleforandringer. Cin1 går som oftest tilbake av seg selv. Og man tar derfor en ny celleprøve 6 måneder senere, for å sjekke. Cin2 betyr at det er litt “grovere” celleforandringer. Og holdes øye med, ved gjevnlig kontroll, eller man kan bli konisert. Cin3 er grove celleforandringer, dette er ikke kreft. Men om man går med det lenge kan cin3 etterhvert føre til livmorshalskreft. Etter flere år, det tar tid. Ved cin3 blir man alltid konisert. Og etter konisering, blir man frisk igjen. Når det viser seg at celleforandringene har trukket seg tilbake, bør man ta HPV-vaksiner. Prøv å ikke bekymre deg så mye ts. Jeg gjorde det sjæl. Og vet at det er lettere sagt enn gjort. Biopsi går fort, det er litt ubehagelig. Men hvis du prøver å hoste, kjenner man det ikke. Lykke til! Endret 13. desember 2017 av A National Acrobat
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 Jeg hadde lette celleforandringer i 6 år, gikk til gynekologen hver 6. måned, fikk det samme brevet hver gang, at jeg hadde lette celleforandringer og begynte å bekymre meg for om dette kunne bli værre. Gynekologen roet meg ned ved å si at det ikke var noe å bekymre seg over da det som regel går over av seg selv. Man kan ha celleforandriner i 10 år før det eventuelt utvikler seg til kreft, worst case scenario da. For 1 år siden tok jeg ny celleprøve og da var celleforandringene borte heldigvis. Nå skal jeg snart inn til ny sjekk igjen, for jeg må ta celleprøve hvert år etter at det er borte. Det viktigste er at du har tatt celleprøven, så du er i gode hender :-) Anonymkode: 8a630...568
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 Bra tips er 0 sex. Mange sexpartnere gir dette. Det verste er jo at det blir kreft. Skulle ønske jenter ikke lå rundt når dette er resultatet. Celleforandringer og livmorhalskreft smitter via hyppige sexpaetnere og kondom hjelper ikke. Anonymkode: a2c8e...c10 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra tips er 0 sex. Mange sexpartnere gir dette. Det verste er jo at det blir kreft. Skulle ønske jenter ikke lå rundt når dette er resultatet. Celleforandringer og livmorhalskreft smitter via hyppige sexpaetnere og kondom hjelper ikke. Anonymkode: a2c8e...c10 Snakk om å svartmale kvinner. Har selv hatt mange sexpartnere over 20 år og har aldri harr celleforandringer. Sikkert unik jeg 😉 Anonymkode: 9dba0...211 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 På 12.12.2017 den 20.32, Thetidia skrev: Var hos gynekologen for 1 måned siden for å ta rutinemessig celleprøve. I dag fikk jeg brev om at det er funn av lettere celleforandringer og at det er derfor anbefalt å ta vevsprøve av livmor for å forsikre om at det ikke er forandringer lenger inn. Jeg har fått time til dette 21. Desember, altså relativt fort! Jeg trodde at ved lettere forandringer at man ikke fikk innkalling til biopsi med det første, men blir kalt inn på ny for å ta en ny celleprøve om ca 6 mnd? Jeg skjønner ingenting og er livredd. Noen som har erfaringer med dette? Det er flere forhold som spiller inn ved vurdering av videre forløp ved celleforandringer. Celleforandringer graderes, alderen din spiller inn og andre personlige forhold vi i tråden ikke kjenner, men som gynekologen din kjenner til. Vær glad for at du slipper å gå i ukesvis å vente på å få dette gjort. Før jul kan det være avbestillinger som gjør at du har kommet raskere til. Dermed behøver det ikke å å være vurdert som en akutt hastesak. Spør når du kommer til time. Lag deg en huskelapp og ta med med alt du lurer på. Når du er der kan du lett glemme alt du skulle og ville husket. Anonymkode: 910e0...90c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra tips er 0 sex. Mange sexpartnere gir dette. Det verste er jo at det blir kreft. Skulle ønske jenter ikke lå rundt når dette er resultatet. Celleforandringer og livmorhalskreft smitter via hyppige sexpaetnere og kondom hjelper ikke. Anonymkode: a2c8e...c10 Åh Gud, du var passe uvitende.. Det er ikke celleforandringer og livmorhalskreft som smitter via sex, men HPV. Omlag 90 % av befolkningen har HPV-virus. Det er bare noen få typer av HPV som KAN utvikle seg til kreft. Det er riktig at et høyt antall sexpartnere kan øke risikoen for smitte av viruset, men det er slettes ikke slik at man kan sette noe likhetstegn mellom livmorhalskreft= har ligget rundt. Alt som skal til er EN partner, noe vel de fleste har i løpet av livet. Anonymkode: daa74...d4b 3
Thetidia Skrevet 18. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 18. desember 2017 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra tips er 0 sex. Mange sexpartnere gir dette. Det verste er jo at det blir kreft. Skulle ønske jenter ikke lå rundt når dette er resultatet. Celleforandringer og livmorhalskreft smitter via hyppige sexpaetnere og kondom hjelper ikke. Anonymkode: a2c8e...c10 Hahahahahaha, du er ikke så smart du skjønner jeg 😂 Jeg har samboer og fast partner og har hatt det i mange år. Altså svært få sexpartnere her, så ro deg helt ned du! Og les deg opp før du uttaler deg Endret 18. desember 2017 av Thetidia 2
Thetidia Skrevet 18. desember 2017 Forfatter #14 Skrevet 18. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere forhold som spiller inn ved vurdering av videre forløp ved celleforandringer. Celleforandringer graderes, alderen din spiller inn og andre personlige forhold vi i tråden ikke kjenner, men som gynekologen din kjenner til. Vær glad for at du slipper å gå i ukesvis å vente på å få dette gjort. Før jul kan det være avbestillinger som gjør at du har kommet raskere til. Dermed behøver det ikke å å være vurdert som en akutt hastesak. Spør når du kommer til time. Lag deg en huskelapp og ta med med alt du lurer på. Når du er der kan du lett glemme alt du skulle og ville husket. Anonymkode: 910e0...90c Hei, Jeg fikk time før og har vært inne nå. Alt så fint ut av det hun kunne se. Det er langt i fra kreft, men det KAN utvikle seg til å bli det en gang i livet om det ikke behandles. I verste fall om biopsien bekrefter celleforandringer må jeg utføre en konisering, og hvis ikke må det bare følges med fremover for å se om forandringene går tilbake eller ei. Så uansett utfall vil dette gå helt fint :-)
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 8 timer siden, Thetidia skrev: Hahahahahaha, du er ikke så smart du skjønner jeg 😂 Jeg har samboer og fast partner og har hatt det i mange år. Altså svært få sexpartnere her, så ro deg helt ned du! Og les deg opp før du uttaler deg Holder med kun 1 partner kjære deg. Han har nok smittet deg da. Er menn som er smittebærere. Anonymkode: a2c8e...c10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh Gud, du var passe uvitende.. Det er ikke celleforandringer og livmorhalskreft som smitter via sex, men HPV. Omlag 90 % av befolkningen har HPV-virus. Det er bare noen få typer av HPV som KAN utvikle seg til kreft. Det er riktig at et høyt antall sexpartnere kan øke risikoen for smitte av viruset, men det er slettes ikke slik at man kan sette noe likhetstegn mellom livmorhalskreft= har ligget rundt. Alt som skal til er EN partner, noe vel de fleste har i løpet av livet. Anonymkode: daa74...d4b Jo det sies så pga folk i dag ligger mer rundt. Det er økning av livmorhalskreft. 300 hvert år får det og 70 av dem dør. Anonymkode: a2c8e...c10
Thetidia Skrevet 18. desember 2017 Forfatter #17 Skrevet 18. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder med kun 1 partner kjære deg. Han har nok smittet deg da. Er menn som er smittebærere. Anonymkode: a2c8e...c10 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder med kun 1 partner kjære deg. Han har nok smittet deg da. Er menn som er smittebærere. Anonymkode: a2c8e...c10 Ja nettopp, "kjære deg"! Har jeg noen gang sagt at jeg har kun hatt 1 sexpartner? Svært få sa jeg. Hvem som har smittet meg irrelevant. Poenget er at jenter må ikke nødvendigvis ha ligget rundt for å få celleforandringer.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #18 Skrevet 20. desember 2017 Jeg har lette celleforandringer, var hos gyn for en mnd siden og fikk konstatert dette. Jeg fikk IKKE beskjed om å sjekke dette opp i løpet av 6 mnd.. men det stod i brevet at jeg kunne bestille ny time om 1 år. Syns 1 år er lenge å gå med slikt?? Jeg er jo selvsagt litt bekymret! Fikk heller ikke beskjed om å ta noe hpv prøve.. enda jeg har hatt kjønnssykdom for 10 år siden. Jeg dro til gynekolog i utgangspunktet fordi jeg har hatt økende menssmerter siden januar i år, det blir bare verre å verre for hver mnd. Jeg kaldsvetter og har kramper slik at magen vrenger seg, laster til og med opp. Gyn sa hun ikke kunne gjøre noe med menssmerter- jeg måtte bare tåle det. Hun virket ikke som om hun tok meg alvorlig, og hun var veldig sur. Anonymkode: 5d2a9...f75
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #19 Skrevet 20. desember 2017 Dette tror jeg du kan ta helt med ro. Jeg har vært igjennom dette et par ganger, og det er for sikkerhets skyld de foretar en vevsprøve. Rutinene på dette er nok litt forskjellig. Dette er sjelden farlig. Anonymkode: 0fc39...829
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #20 Skrevet 20. desember 2017 På 13.12.2017 den 0.59, A National Acrobat skrev: Biopsi prøven forteller om hvordan celleforandringene er, ikke celleprøven. Celleprøven forteller kun at man har en celleforandring. Cin1 betyr at man har “lette” celleforandringer. Cin1 går som oftest tilbake av seg selv. Og man tar derfor en ny celleprøve 6 måneder senere, for å sjekke. Cin2 betyr at det er litt “grovere” celleforandringer. Og holdes øye med, ved gjevnlig kontroll, eller man kan bli konisert. Cin3 er grove celleforandringer, dette er ikke kreft. Men om man går med det lenge kan cin3 etterhvert føre til livmorshalskreft. Etter flere år, det tar tid. Ved cin3 blir man alltid konisert. Og etter konisering, blir man frisk igjen. Når det viser seg at celleforandringene har trukket seg tilbake, bør man ta HPV-vaksiner. Prøv å ikke bekymre deg så mye ts. Jeg gjorde det sjæl. Og vet at det er lettere sagt enn gjort. Biopsi går fort, det er litt ubehagelig. Men hvis du prøver å hoste, kjenner man det ikke. Lykke til! Celleprøven forteller hvilken cin man har. Jeg måtte ikke til biosi da jeg hadde cin1 gjentatte ganger over flere år. Så fikk jeg cin3, måtte ta biopsi og den var bra. Så hadde jeg en fin celleprøve, så enda en gang cin3. Dermed ny biopsi, som viste alvorlige forandringer, og jeg ble konisert. Synes det er helt unødvendig å ta biopsi på lettere celleforandringer, man kan få lette forandringer av noe så enkelt som p-piller/syklusforstyrrelser/graviditet/sykdom/soppinfeksjon. Skulle alle med cin1 tatt biopsi hadde det vært svært ekstrem ressursbruk! Anonymkode: f7785...c9b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå