Gå til innhold

Hvordan korrigere kollega som spør om noe vi nettopp har sagt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer man frekt, så fører det til at vedkommende ikke tør å spørre neste gang han ikke får med seg en ting (noe som kan føre til feil og at de ikke møter opp til møter). Det kan være mange grunner til at han ikke får med seg ting. Ja, kanskje han ikke fulgte med. Kanskje han hører dårlig. Kanskje han ikke fikk det med seg fordi Trine snakket med Anne om helgens nye erobringer, kanskje han har konsentrasjonsproblemer eller dårlig korttidshukommelse. Er dette et gjentakende problem, kan overordnet ta kontakt med vedkommende og snakke om hvordan de kan løse problemet, evt. tilrettelegge. Man kan ha konsentrasjonsproblemer uten å ha ADHD, men konsentrasjonsproblemene er like reelle likevel! Kalendere er et godt hjelpemiddel som flere og flere har blitt avhengig av i dag hvor alt er nedskrevet og man ikke er vant til å huske ting muntlig pga elektroniske hjelpemidler som telefoner med påminnelser, lagrede telefonnumre, kalendere, kalkulatorere i stedet for hoderegning etc. Ha jobbkalender knyttet til jobbmail, og send invitasjon til alle ansatte som skal delta (evt. lett synlig whiteboardkalender i gangen). Hvis noen spør om tidspunkter; henvis til kalenderen. Da trenes de opp til å finne ut av dette selv i stedet for å få servert alt på sølvfat.

Anonymkode: 23bc2...1ca

Det er helt kurant å gjenta viktige tidspunkter og beskjeder på slutten av et møte. Mange av oss har perfekt fotografisk hukommelse, men faller ut når folk kakler.

Kvinner og menn fanger opp informasjon på ulik måte. Det som beskrives i HI er en klassisk kvinnelig måte å henge ut, og prøve å få makt over menn.

Anonymkode: b5af6...d9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert psykologi og tenker at det har best effekt å korrigere i plenum...

Anonymkode: 538f8...455

åpenbart, men det betyr ikke at det er den riktige tingen å gjøre. Det som beskrives her er jo en bagatell, det er jo bare å gjenta informasjonen, uten noe mer om og men, være litt hyggelig og kollegial.

Anonymkode: cceee...37a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en kollega som typisk spør «når er neste temamøte?» etter at vi nettopp har sagt det. Virker som om han ikke hører etter!

Hvordan kan jeg korrigere kollegaen i plenum om hans atferd? 

Ros skal gis i plenum, kritikk alene.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har studert psykologi og tenker at det har best effekt å korrigere i plenum...

Vet ikke hva dette er tuftet på, men er i alle fall et lite reflektert svar. For hvorfor ta frem storslegga med en gang - man bør heller tenke at metoden som har GOD NOK effekt er god nok. 

Anonymkode: ee0b1...966

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eg studerte psykologi ved Universitetet i Stavanger! Vett ka eg snakke om! 

Jeg er fortsatt tvilende til påstanden, og forbeholder meg retten til å bemerke at det er mulig du har gått glipp av noe viktig i studiene dine om du fastholder at korreksjon i plenum er beste tilnærming.

"alle" vet at dersom det er knyttet ubehag til en opplevelse er det vanskelig å endre det man evt burde ha fokus på fordi ubehaget knyttet til opplevelsen på en måte "tar over" - man trenger ikke en gang ha studert psykologi for å skjønne dette.

Det som får en til å føle seg elendig er vanskeligere enn det som får en til å føle seg bra, dersom du virkelig har studert tema knyttet til hovedspørsmålet - hvordan best gi tilbakemelding til en ansatt for å oppnå en endring" ville du kanskje fått flere gode svar enn når du setter en forutsetning om å gjøre dette på en negativ måte: plenum, spesielt fordi de aller fleste mennesker vil se to ting i en slik setting: ditt behov for å bruke hersketeknikker og ditt behov for å markere deg evt i en slik setting som beskrevet i HI.

Det er ikke noen vei utenom det faktum at man oppnør bedre resultater med positiv forsterking enn noe annet i de aller fleste tilfeller.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, snakk om å lage problemer ut av ingenting...

Svar på en skikkelig måte, også oppfordrer du avdelingsleder til å begynne med elektronisk innkalling til møter. At det ikke allerede gjøres er fryktelig uryddig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på ingen måte noe bedre å utsette barn for dette. Mange små psykopater der ute, som oppsøker jobber hvor de kan tyrannisere noen som er svakere enn de selv.

Det er jeg helt enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ifra i plenum til denne kollegaen hver gang hen sier noe som jeg ikke liker. 

Hehe...alle andre er uintelligente og dessuten vinner jeg quissen på jobb hver gang! 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Synes heller du skal sørge for å gjøre denne typen informasjon lett synlig. Har dere en eller annen form for tavle skriver du det opp der, og bruker dere PowerPoint skriver du det der og sørger for å la et stå en stund. Da får folk det med seg. Ingen trenger å føle seg dumme fordi de må spørre om igjen, eller enda verre, oppleve å korrigeres i plenum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2017 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke utdriting om en sier «Jens, nå har jeg nettopp sagt at møtet er onsdag og alle skal delta, også spør du om det rett etterpå om møtet er onsdag...kan du følge bedre med»

Er du helt blåst... JO, det er det.

Anonymkode: 74dae...b93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2017 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Hvis det hadde blitt sagt på en hyggelig måte og var nødvendig å korrige i plenum for at andre skulle få rett beskjed. Dette er IKKE det. Utdriting og maktmisbruk regnes srbeidspsykologisk som mobbing.

Annen psykologiutdannet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2017 den 20.58, Oppgitt78 skrev:

Grensen mellom psykologi og psykopati er i mange tilfeller hårfin..

For noe tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ifra i plenum til denne kollegaen hver gang hen sier noe som jeg ikke liker. 

Hehe...alle andre er uintelligente og dessuten vinner jeg quissen på jobb hver gang! 🤪

Her har vi nok helst et troll uten snev av psykologiutdannelse dere..,

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2017 den 23.53, Snop skrev:

Når hadde de psykologistudier på UiS?

Aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt kurant å gjenta viktige tidspunkter og beskjeder på slutten av et møte. Mange av oss har perfekt fotografisk hukommelse, men faller ut når folk kakler.

Kvinner og menn fanger opp informasjon på ulik måte. Det som beskrives i HI er en klassisk kvinnelig måte å henge ut, og prøve å få makt over menn.

Når folk kakler? Og prøver å få makt over menn?

Kjære vene. Dette sier dessverre mest om dine fordommer mot kvinner...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste typen korrigering som kan gis i plenum er dersom de ansatte har blitt feilinformert og det er behov for å rette opp informasjonen. Da sier man likevel dette på en respektfull måte om det lar seg gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2017 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke utdriting om en sier «Jens, nå har jeg nettopp sagt at møtet er onsdag og alle skal delta, også spør du om det rett etterpå om møtet er onsdag...kan du følge bedre med»

Du får tilbakemeldinger her fra ganske mange på at det du tenker å gjøre ikke er greit. Så kanskje du må jobbe med å vedkjenne at du ikke har rett her? Reflekter over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
On 13.12.2017 at 8:40 AM, AnonymBruker said:

Forstår ikke hva dere mener...jeg ER verneombud! Folk må tåle å bli snakket til i plenum! 

Du minner litt om flere i staben på Kongsvik ungdomsskole :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.12.2017 at 7:33 PM, AnonymBruker said:

Ville nok forvisset meg om at han ikke hadde konsentrasjonsproblemer eller ADHD for eksempel? 

Bah... en bokstavdiagnose er ingen gyldig unnskyldning. Ifølge åpningsinnlegget er dette et ofte forekommende problem hos ham. Enten må han skjerpe seg og følge med, ellers...

Anonymkode: 47374...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...