Gå til innhold

Venninne kaster bort livet sitt på en narkoman.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en venninne på 19 år som har rotet seg bort i en helt håpløs før. Han er permanent arbeidsledig, vanekriminell, går på piller, amfetamin, osv. 24 / 7 (må ty til kriminalitet for å kjøpe dop), og er vel det man generelt kan kalle mindre intelligent. Han har også en historie med å banke opp kjærestene sine. Årlig inne i fengsel for å sone mindre straffer. 

Helt siden hun ble i forhold med han, så har det gått nedover. Vi ser henne ikke lengre på skolen, og hun har allerede strøket dette skoleåret. Før brukt vi kanskje å ta oss en fest hver andre eller tredje uke, men nå drikker hun flere ganger uka, og er ofte synlig ruset når vi møter henne. Noen fra det miljøet hadde fortalt at type noen ganger brukte å pimpe henne bort til kammerater når de ruset seg, mot dop eller penger for å kjøpe dop.  

Vanligvis er jeg ikke den som blander seg inn i andres liv, men dette blir for tragisk. Hun har alltid vært flink på skolen, kjapp i hodet, og veldig ambisiøs av seg. Slik som hun holder på nå, så går alle framtidsplanene rett i dass. Alt har gått veldig fort! Før sommeren virket hun helt normal, men det gikk ned så fort hun møtte denne fyren tidligere i høst. 

Noen tips? Familien har blitt tipset, både av bekymrede og av politiet (politi har vært på razzia der flere ganger).

Anonymkode: c99a0...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde kanskje Sosialtjenesten skulle ta seg av sånne saker? Det er i hvert fall mulig å forhøre seg, for jeg tror det er begrenset hva familie og politi kan gjøre. Men mulig Sosialtjenesten ikke bryter inn, før det er fare for liv.. Allikevel skal de forebygge spesielt med unge. 

Anonymkode: da63f...e69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist! Men jeg tror dessverre det er begrenset hva man kan få gjort. Har du prøvd å snakke med henne? Jeg gjetter på at det høyst sannsynlig ikke vil ha effekt, men det er kanskje verdt å prøve allikevel. Altså ta en snakk med henne med utgangspunkt i at du er bekymret for henne, at du ønsker henne alt godt etc. Påpek på en omsorgsfull og ikkedømmende måte de forandringene du har sett siden i sommer etc. Og ha noen alternativer  og hjelpemuligheter helt klare til når du tar samtalen. F. eks. at hun kan få hjelp med avhengighet x-sted, hun kan flytte inn hos y-familimedlem midlertidig (selvsagt avtalt med de aktuelle på forhånd), adresse og tlf.nr. til krisesenter osv. Det kan kanskje også være en mulighet å holde en slags «intervention” sammen med familien hennes og andre venner, i NOEN tilfeller har det effekt. 

Lykke til! Håper hun tar imot hjelp og endrer kursen i livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en venninne på 19 år som har rotet seg bort i en helt håpløs før. Han er permanent arbeidsledig, vanekriminell, går på piller, amfetamin, osv. 24 / 7 (må ty til kriminalitet for å kjøpe dop), og er vel det man generelt kan kalle mindre intelligent. Han har også en historie med å banke opp kjærestene sine. Årlig inne i fengsel for å sone mindre straffer. 

Helt siden hun ble i forhold med han, så har det gått nedover. Vi ser henne ikke lengre på skolen, og hun har allerede strøket dette skoleåret. Før brukt vi kanskje å ta oss en fest hver andre eller tredje uke, men nå drikker hun flere ganger uka, og er ofte synlig ruset når vi møter henne. Noen fra det miljøet hadde fortalt at type noen ganger brukte å pimpe henne bort til kammerater når de ruset seg, mot dop eller penger for å kjøpe dop.  

Vanligvis er jeg ikke den som blander seg inn i andres liv, men dette blir for tragisk. Hun har alltid vært flink på skolen, kjapp i hodet, og veldig ambisiøs av seg. Slik som hun holder på nå, så går alle framtidsplanene rett i dass. Alt har gått veldig fort! Før sommeren virket hun helt normal, men det gikk ned så fort hun møtte denne fyren tidligere i høst. 

Noen tips? Familien har blitt tipset, både av bekymrede og av politiet (politi har vært på razzia der flere ganger).

Anonymkode: c99a0...178

Fortsett å melde fra til instansene! 

Anonymkode: 9b6a8...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mine naboer og der var politiet i natt!

Lørenskog?

Anonymkode: 3bc1b...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd noe lignende. Vedkommende var skoleflink, faktisk siste året på universitetet og fikk bare A og B hele veien. Møtte kjæreste som røyker marijuana og vedkommende ble da påvirket. Mange vil le av meg når jeg sier det, men vedkommende ble helt ''dopa'' av weed. Vet det ikke er dødelig, men h*n var alltid borte og ''avhengig'' å røyke det hele tiden (2-3 gram hver dag), fordi kjæresten gjorde det og h*n påvirket vedkommende. Det gjorde h*n fikk sosial angst, voldelig, trakasserer andre og eventuelt fikk h*n veldig alvorlig eksem fordi h*n ble uhygenisk, spiste usunt fordi er alltid høy og gidder ikke ta seg tid å lage mat og vaske huset. Vedkommende droppet utdanningen og solgte bøkene for mer weed. Dette pågikk i 7 år og nå prøver vedkommende sammen kjæresten å løse problemene, men poenget er at selv om alle prøvde å hjelpe vedkommende så var det umulig. Man kan hjelpe noen i en viss grad, men hvis de ikke vil hjelpe seg selv så kan ingen andre. Det tok dem lang tid, men de har endelig startet å stoppe med det men nå har de ødelagt mye av deres liv, ene er arbeidsløs og andre må lide med kraftig eksem. Jeg håper at hun vil høre på dere hvis hun får hjelp...

Anonymkode: 4e5cb...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt foreldrene. Ja, hun er myndig og det er muligens begrenset hva de kan gjøre dersom hun ikke lenger bor sammen med dem, men de vil alltid være foreldrene hennes og oppegående foreldre hjelper hvis det er krise. Og det er det når man ruser seg og er på vei mot skråplanet. Kommer du ikke gjennom hos foreldrene, så kontakter du sosialtjenesten i kommunen eller f. eks. hjelpelinje for rusmiddelbruk. 

Anonymkode: 74bf6...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...