Gå til innhold

Dessert på julaften?


Olava

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Riskrem og bringebærsaus laget på bær fra egen hage :)

Men de fleste lager riskremen med alt for mye krem i forhold til grøt etter min smak, og da blir den lett kvalmende. Jeg bruker 750g grøt per 1/3L fløte, samt 3 ss sukker og 1 ts vaniljesukker. Og det nytter ikke å jukse på grøten, det må være langtidskoke-varianten (Geisha). Den står som regel på komfyren rundt 1,5 time her fra jeg starter. Lages dagen i forveien da den må være helt, helt avkjølt (kjøleskapskald). Det er helt ok å bruke lettmelk (eller ekstra lett) i grøten.

Bringebærsausen lages ved å kjøre 1 liter bringebær i en blender og presse den gjennom en sil så frøene fjernes- Tilsetter deretter 1 liter vann og koker den opp sammen med passe mye sukker (smak til, det trengs flere hundre gram med sukker). Til slutt jevnes den med potetmel for å få passe konsistens (en toppet spiseskje eller så).

De fleste som sier de ikke er noe glad i riskrem pleier å endre mening etter å ha smakt denne komboen ;)

Endret av -jk-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, NewInTown skrev:

Enig med karamellpudding - det er jo veldig godt. Men etter mye mat og tung middag, kan det være deilig med noe litt lettere. Kanskje noe fromasj. Eventuelt pannacotta med litt syrlig coulis. :)

Hehe, jeg spiser alltid mindre julemat enn jeg ville gjort uten dessert for å spare plass til karamellpudding jeg. :fnise: Alt er jo så godt, men dessverre blir magen mett lenge før øynene og mammas karamellpudding er så fantastisk at jeg nesten kunne spist bare poteter til middag. Dog orker jeg sjeldent kaker til kaffen etterpå siden jeg alltid spiser en stor porsjon karamellpudding etter middag. Akkurat på julaften skulle man ikke hatt magamål, for jeg har alltid lyst på så mye mer mat, dessert, kaker og godis enn jeg klarer å spise. Er vel neppe alene om den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser ikke dessert på julaften. I stedet blir det konfekt og julekaker mens vi åpner gavene. 1. juledag har vi riskrem med hjemmelaget bringebærsaus til dessert eller hjemmelaget karamellpudding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, -jk- skrev:

Riskrem og bringebærsaus laget på bær fra egen hage :)

Men de fleste lager riskremen med alt for mye krem i forhold til grøt etter min smak, og da blir den lett kvalmende. Jeg bruker 750g grøt per 1/3L fløte, samt 3 ss sukker og 1 ts vaniljesukker. Og det nytter ikke å jukse på grøten, det må være langtidskoke-varianten (Geisha). Den står som regel på komfyren rundt 1,5 time her fra jeg starter. Lages dagen i forveien da den må være helt, helt avkjølt (kjøleskapskald). Det er helt ok å bruke lettmelk (eller ekstra lett) i grøten.

Bringebærsausen lages ved å kjøre 1 liter bringebær i en blender og presse den gjennom en sil så frøene fjernes- Tilsetter deretter 1 liter vann og koker den opp sammen med passe mye sukker (smak til, det trengs flere hundre gram med sukker). Til slutt jevnes den med potetmel for å få passe konsistens (en toppet spiseskje eller så).

De fleste som sier de ikke er noe glad i riskrem pleier å endre mening etter å ha smakt denne komboen ;)

Takk for tips til oppskrift, men problemet mitt er at jeg ikke egentlig er så glad i risgrøt heller😅 det er bedre enn riskrem, og det hender vi spiser det her, men det er virkelig ekstremt sjeldent. 

Dronning Maud pudding virker interessant. Det tror jeg at jeg skal prøve meg på en gang før jul, og se om det er noe for meg. Får ta uten alkohol jeg også da, for har en lillebror som heller ikke er begeistret for riskrem :) 

Tusen takk for alle tips, det er virkelig til stor hjelp, nå har jeg flere alternativer som kan være noe for oss:essen2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant til dessertbord med multekrem, krumkaker, is og småkaker sent på kvelden etter vi har åpnet gavene. I år skal vi feire hos svigers, som spiser riskrem. Da står jeg nok over. Orker ikke «middag» etter middag.

Anonymkode: 0d7de...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskrem og jordbærsaus av norske jordbær -
mamma lager den med litt melis og sitronsaft oppe i,
da blir det litt syrlig i mot den søte riskremen :hjerte:

Anonymkode: 322b8...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Trolltunge skrev:

Dronning Mauds pudding! Vi har forsøkt alle mulige desserter i vår familie. Først da denne ble introdusert ble desserten spist og sett på som et høydepunkt. Siden har den vært fast innslag, og både barn og voksne gleder oss til dessert. (Obs! Vi har ikke alkohol i den, slik det er i en del oppskrifter. Da liker ikke barna den.) 

Hva er det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fast dessert. Men pleier å bytte på mellom hjemmelaget sjokoladepudding, karamellpudding, creme brule eller panna cotta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Mynona skrev:

Hva er det??

Enkelt fortalt eggedosis og krem rørt sammen, litt gelatin, og lag på lag med revet sjokolade. Lett å lage, bare litt gris med å rive sjokoladen. Finnes oppskrift på nett. Bare å Google Dronning Mauds pudding. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 23.34, Trolltunge skrev:

Dronning Mauds pudding! Vi har forsøkt alle mulige desserter i vår familie. Først da denne ble introdusert ble desserten spist og sett på som et høydepunkt. Siden har den vært fast innslag, og både barn og voksne gleder oss til dessert. (Obs! Vi har ikke alkohol i den, slik det er i en del oppskrifter. Da liker ikke barna den.) 

Bruker dere noe i stedet for alkoholen? Eller droppes den bare? Alltid lurt på det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, desperate skrev:

Bruker dere noe i stedet for alkoholen? Eller droppes den bare? Alltid lurt på det :fnise:

Bare droppes. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10. desember 2017 den 18.44, Ullvott skrev:

Rørte multer og vaniljeis, gjerne med en strull til. 

 

Strull? Hva er det? En knert?

Anonymkode: 56ed1...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har multekrem og iskrem, så kan folk velge eller ta begge.

Anonymkode: 6f0c1...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...