Gå til innhold

Kontoret for voldsoffererstatning - hvor lang tid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veldig interessert i info, har googlet og spurt alle veier, men ingen vet. Prøver bare å lette ventetiden, og få et realistisk inntrykk.

Har du erfaring med å få erstatning herfra? Hvor lang tid tok det? Må man skatte av det man evt får? Hvor mye fikk du, hvis du er komfortabel med å dele?

På forhånd takk!

Anonymkode: 97e8b...500

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk avslag, men det tok 7 mnd før jeg fikk svar. Klagde, da gikk det ytterligere 5 mnd før jeg fikk det svaret. Tror ikke du må skatte av det du får - men hvis du får så mye at du får «formue» må du nok skatte året etter.

Anonymkode: 6a5db...fa3

Skrevet

Hvorfor og hva får man det for? 

Anonymkode: f8975...6d3

Skrevet

Det er vel et par år siden jeg tok kontakt, og det går ufattelig tregt. Søknaden er ennå ikke sendt. Gidder ikke håpe på noe.

Anonymkode: 7a86e...aed

Gjest Herr Heftig
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor og hva får man det for? 

Anonymkode: f8975...6d3

Normalt sett får man bare erstatning for økonomiske tap. Men så har man voldsoffererstatningsordningen i tillegg som gir penger til voldsoffere elle retterlatte fordi det er synd på dem. Man kan få inntill 5.6 millioner

Skrevet
1 time siden, Herr Heftig skrev:

Normalt sett får man bare erstatning for økonomiske tap. Men så har man voldsoffererstatningsordningen i tillegg som gir penger til voldsoffere elle retterlatte fordi det er synd på dem. Man kan få inntill 5.6 millioner

Kommer helt an på når det skjedde. Jeg ble jevnlig voldtatt av min far i mange år, startet allerede da jeg var 3 år. Men siden dette er flere år siden, så kan jeg få maks 100 000 kr. Og da har jeg valgt å ikke søke, føler det blir ett hån mot det jeg har opplevd. Og det er krevende å søke, og man kan få avslag.

Anonymkode: 41094...6c0

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet at de har en slags foreldelsesfrist.

Altså hvis det er lenge siden, betyr det ikke noe lenger. Da har offeret glemt alt, og gått videre og lever lykkelig :ironi:

Anonymkode: fa614...798

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig interessert i info, har googlet og spurt alle veier, men ingen vet. Prøver bare å lette ventetiden, og få et realistisk inntrykk.

Har du erfaring med å få erstatning herfra? Hvor lang tid tok det? Må man skatte av det man evt får? Hvor mye fikk du, hvis du er komfortabel med å dele?

På forhånd takk!

Det har nylig vært flere saker i media angående saksbehandlingstid på dette kontoret. De opplyste da at 1,5 år er hva de regner med at søkerne må vente fra nå av forid de mister stillinger grunnet økonomiske instramminger. 

Anonymkode: 2c70d...cc7

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk i januar i år, 150.000,- for en voldtekt året før. Tok 5-6 mnd. 

Skrevet

Fikk 175 000,- for voldtekt som skjedde 4 år før. Ventet på svar i 6 mnd og plutselig var pengene inne på konto.

Anonymkode: faa7e...148

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk 175 000,- for voldtekt som skjedde 4 år før. Ventet på svar i 6 mnd og plutselig var pengene inne på konto.

23 timer siden, duplexx skrev:

Jeg fikk i januar i år, 150.000,- for en voldtekt året før. Tok 5-6 mnd. 

Takk for svar! Hvordan ble disse beløpene i forhold til skatt, eller får man beholde alt?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvordan ble disse beløpene i forhold til skatt, eller får man beholde alt?

Det kommer an på hva du får erstatning for om du skal skatte eller ikke. Skadeerstatningslovens bestemmelser gjelder. 

Anonymkode: 2c70d...cc7

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt at man må skatte av det. Men det jo for en voldtekt. Så fikk 150k rett inn på konto noen dager etter vedtak. 

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed i mars -2018 fra KFV at ventetiden er åtte måneder. De ventet da enda på alt av papirer fra politi og fylkesmann. Gjelder erstatning for vold i nære relasjoner. Han er dømt etter straffelovens paragraf 227. Aner ikke hva som er realistisk å få hvis jeg skulle få medhold i saken, noen som vet ? 

Anonymkode: 05019...c69

AnonymBruker
Skrevet
På 10.12.2017 den 14.32, AnonymBruker skrev:

På 10.12.2017 den 23.17, duplexx skrev:

Aldri hørt at man må skatte av det. Men det jo for en voldtekt. Så fikk 150k rett inn på konto noen dager etter vedtak. 

Hadde gjerningsmann blitt dømt? 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed i mars -2018 fra KFV at ventetiden er åtte måneder. De ventet da enda på alt av papirer fra politi og fylkesmann. Gjelder erstatning for vold i nære relasjoner. Han er dømt etter straffelovens paragraf 227. Aner ikke hva som er realistisk å få hvis jeg skulle få medhold i saken, noen som vet ? 

Det er vel slik at det i dommen skal stå hvor mye erstatning du får?

Anonymkode: 24434...297

Skrevet

Han er ikke lengre i landet, ble utvist etter soning. Han ble ikke dømt til noen å betale meg noe. Derfor er søknaden gått til KFV. 

Har nå blitt ufør med PTSD etter flere år med mishandling. Er spent på om dette er noe som jeg vil få erstatning for.

AnonymBruker
Skrevet
På 9.12.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på når det skjedde. Jeg ble jevnlig voldtatt av min far i mange år, startet allerede da jeg var 3 år. Men siden dette er flere år siden, så kan jeg få maks 100 000 kr. Og da har jeg valgt å ikke søke, føler det blir ett hån mot det jeg har opplevd. Og det er krevende å søke, og man kan få avslag.

Anonymkode: 41094...6c0

Det er feil. Du får inntill 250 000,-

Jeg har opplevd det samme som deg, ca 20-25 år siden, min far er nå død og jeg fikk derfor voldsoffererstatning. Søkte for et par år siden, via advokat, det tok under en måned før pengene stod på konto. Veldig overraskende! Både at jeg fikk og at det gikk så fort. 

Anonymkode: 92e60...54f

Skrevet

Så bra at det finnes rettferd og at du fikk erstatning 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han ble vel dømt til å betale deg en oppreisning da han ble dømt? Hvor mye?

Du får denne oppreisningen pluss eventuelle økonomiske tap du har hatt. 

Anonymkode: 3de93...514

Skrevet

Nei, var aldri snakk om det. Dette er noen år tilbake. Etter behandlinger hos psykiater og opphold på Modum Bad er jeg nå blitt anbefalt å søke voldsoffererstatning. Derfor er jeg litt spent på hvordan utfallet vil bli. Ser ikke på dette som noe enkelt, og penger vil uansett ikke reparere skadene og livet mitt🤕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...