Gå til innhold

Formue/Gjeld på selvangivelsen neste år..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For at gjeld/formue ikke skal stå i neste års selvangivelse,er det da 31.12 som gjelder?

Anonymkode: e24d2...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For at gjeld/formue ikke skal stå i neste års selvangivelse,er det da 31.12 som gjelder?

Hva mener du? Før kunne folk ta utmpenger den 31.12. Og sette dem inn igjen 02.01. Neste år for å unngå skatt på formue. Men nå gjør skatteetaten stikkprøver utenom disse datoene. Så her lurer du lett deg selv. Gjeld kan du vel ikke fjerne uten å betale den ned? 

Anonymkode: 8f870...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NESTE års selvangivelse, altså 2018, er det selvfølgelig formue/gjeld 31.12.2018 som er ført opp.

Formue/gjeld 31.12.17 kommer tilsvarende med på selvangivele for 2017.

Usikker på om du skjønner selv hva du spør om. Mener du hva som kommer på skatteoppgjøret neste år, som altså er for 2017?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt klønete skrevet,ser den!

Mente hva som kommer på skatteoppgjøret neste år,som er for 2017.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt klønete skrevet,ser den!

Mente hva som kommer på skatteoppgjøret neste år,som er for 2017.

TS

Det du har i gjeld og formue 31.12.2017 kommer på selvangivelsen for 2017. Unntaket er dersom du tar ut mye penger og setter dem inn igjen rett over årsskiftet som beskrevet over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Før kunne folk ta utmpenger den 31.12. Og sette dem inn igjen 02.01. Neste år for å unngå skatt på formue. Men nå gjør skatteetaten stikkprøver utenom disse datoene. Så her lurer du lett deg selv. Gjeld kan du vel ikke fjerne uten å betale den ned? 

Stikkprøver? Kanskje du vil forklare disse stikkprøvene dine?

Anonymkode: 2a08a...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stikkprøver? Kanskje du vil forklare disse stikkprøvene dine?

Anonymkode: 2a08a...8e9

Man kan få straffeskatt dersom man prøver å skjule formue. Det blir dyrt!

Anonymkode: 1d616...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffeskatt er dyrt. Jeg fikk over 60% i straffeskatt fordi jeg unnlot å rapportere et utbetalt beløp jeg mottok fra den svenske staten (betalt til min norske konto i Norge) i 2013. Tre år senere tok skatteetaten en stikkprøve, fant utbetalingen, og slamret et realt skattekrav i fjeset på meg.

Anonymkode: db760...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne ta ut innestående, men har det stått mye penger på konto hele 2017 og dermed generert opptjente renter, meldes disse inn av banken uavhengig av øvrig saldo. Og fordi om renten er lav, så vil skattekontoret forstå at det blir ikke renter av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg betaler ut gjeld før 31.12 så vil ikke den stå på selvangivelsen for 2017 da? Jeg vil jo da automatisk ha mindre formue også da,men så lenge dette gjøres før 31.12 så vil det samsvare med den selvangivelsen for 2017,som kommer neste år. Rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke gjelden i seg selv, altså tallet, som har noe å si for skatteberegningen. Det er hvor mye du har betalt i renter i løpet av skatteåret som påvirker hva du evt blir/er skyldig i skatt.

Så om du har 50.000 i gjeld den 20/12, og betaler denne helt ned den dagen, vil det ikke påvirke hva du har betalt i renter på gjelden det samme året. Det vil stå på selvangivelsen du får til våren hva du har betalt i kroner i renter for gjeld 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......tillegg til innlegget mitt ovenfor:

Så selv om gjelden din plutselig står som 0,- vil altså rentene du har betalt i 2017 fremdeles "røpe" at det har vært gjeld der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...