AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Når det for første gang i Norge dokumenteres at antisemittisme er mye mer utbredt blant muslimer enn befolkningen for øvrig, ender det opp med et fokus på muslimhat. Det er kollektiv moralisme. En ny rapport fra Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) ser på holdninger til jøder blant befolkningen og muslimer i Norge. Negative holdninger til jøder er betydelig større blant muslimer enn resten av befolkningen. I samme rapporten fremkommer det at nordmenn er skeptisk til islam og muslimer. Det blir i min oppfatning overkommunisert, blant annet på NRK Dagsnytt 18 og NRK Dagsrevyen (begge 5. desember). Igjen er fokuset rettet mot nasjonalsjåvinisme, rasisme og fascisme blant nordmenn, mens islamsk fundamentalisme, jødehat innenfor den muslimske hemisfæren, blir underkomummunisert. https://www.rights.no/2017/12/antisemittisme-blir-muslimhat/ Men nå blir det nok mest klaging på HRS, og ikke det saken faktisk gjelder. KG i et nøtteskall. Anonymkode: 4d38d...bbd
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 De snakket om at muslimer var skepsis mot jødedommen og jøder også. Men det er ofte mer interessant når majoriteten har store fordommer mot minoriteter. Det skaper mer klikk vil jeg tro. Anonymkode: 0539f...c23 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Det er trolig på bakgrunn av blant annet disse utpregete fordommene mot muslimer i den norske befolkningen at regjeringen skal implementere enda flere lover om forbud mot diskriminering (ikrafttredelse 01.01.2018) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51 Anonymkode: 17692...65c 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 I dagsnytt 18 snakket de om å lage en handlingsplan for å redusere hat/diskriminering mot minoriteter. Jeg ser at de har allerde laget nye lover. Så jeg lurerer på hva annet de kommer til å gjøre? Anonymkode: b97e5...fe9 2
Example Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 Dette synes jeg er like komisk. Man snakker om jødehat og muslimhat i samme setting, som at dette er noe som er typisk ateister eller kristne. Nei, jødehatet kommer i stor grad fra muslimer. Skal du løse et problem, eller endre holdninger, må skyttet rettes i riktig retning. Ja, muslimhatet kommer nok i stor grad etniske nordmenn, men jødehatet kommer fra muslimer. Dermed to helt separate problem. Kanskje en moderering av muslimer i Norge hadde løst begge problemene. Hvem vet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: I dagsnytt 18 snakket de om å lage en handlingsplan for å redusere hat/diskriminering mot minoriteter. Jeg ser at de har allerde laget nye lover. Så jeg lurerer på hva annet de kommer til å gjøre? Anonymkode: b97e5...fe9 Tiltak på skolene og arbeidsplasser m.m? Anonymkode: b97e5...fe9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Tiltak på skolene og arbeidsplasser m.m? Anonymkode: b97e5...fe9 Det tro jeg i hvert fall. Noen andre som har innspill? Anonymkode: b97e5...fe9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 Nye lover og en målrettet plan holder. Anonymkode: 0539f...c23
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå