Gå til innhold

Reparere selv ved utleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har leid ut leiligheten min til en trivelig familie. De har dessverre klart å ødelegge noe i leiligheten, noe som må ordnes før neste familie kommer. Mannen min er snekker, faren min er ikke snekker men veldig handy. 

Jeg har foreslått å ordne det billigst mulig for denne familien, men verken far eller mannen min vil jobbe gratis. De vil helst leie inn snekkere... Så jeg vil finne ut om mannen min kan ordne det, eventuelt faren min, og så at de skriver timer og tar mindre betalt enn et firma... Det er vel lov å tjene 15000 uten å skatte? De har noe motvillig godtatt dette selv, men må sjekke om det er lovlig først:)

Vil jo helst hjelpe denne familien til å få mest mulig igjen av depositumet:) 

Anonymkode: 4941d...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blander ikke privat anliggende med profesjonelt anliggende på denne måten uten å bli oppfattet som særdeles useriøs. Svart arbeid er heller ikke lov. 

Og hvor har du den feiloppfatningen fra at man kan tjene 15 000 uten å skatte? Det kalles svart arbeid!

Få inn et srriøst firma og få skaden taksert. Oppfør deg seriøst!

Anonymkode: 6ef13...17c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 1000,- en kan tjene uten å skatte. 

Anonymkode: 8e52a...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å dra tall ut av rævva. Det er lov å tjene 6000 kr for arbeid som angår hus og hjem uten å skatte, så lenge den som gjør arbeidet ikke er utdannet/jobber med dette til daglig.

Anonymkode: 6cd14...f46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så far kan altså gjøre halvparten før nyttår, få 6000 kr i betaling, og resten etter nyttår og få 6000 kr til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden kan ikke mannen din hjelpe til med dette uten å kreve betaling?

Anonymkode: 98cbc...795

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden kan ikke mannen din hjelpe til med dette uten å kreve betaling?

Er det lov å gi uttryk for at tanken kan være inntjening? Særlig etter den glupe opplysningen om 6 000 i 31.12.2017 og 6 000 01.01.2018?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å gi uttryk for at tanken kan være inntjening? Særlig etter den glupe opplysningen om 6 000 i 31.12.2017 og 6 000 01.01.2018?

Det er også lov å ta TS på ordet sånn av og til, istedet for å alltid spekulere i onde hensikter og konspirasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde respektere din mann og din far når de sier at de foretrekker at du leier inn snekkere. De er kanskje slitne og ønsker ikke ta på seg mange timers ekstraarbeid.

Anonymkode: eb01c...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du hjelpe en leietaker med å gjøre det så billig når de selv har ødelagt noe? Jeg er selv tømrer og leier ut, men hvorfor skal jeg bruke min fritid på å fikse ting når det ikke er jeg som har utført skaden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi han har masse annet han heller vil bruke tid på før jul, og hvis han skal gjøre jobben for å være grei så vil han jo selvsagt ha litt betalt for den utdannelsen han har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Morten1 said:

Hvorfor skal du hjelpe en leietaker med å gjøre det så billig når de selv har ødelagt noe? Jeg er selv tømrer og leier ut, men hvorfor skal jeg bruke min fritid på å fikse ting når det ikke er jeg som har utført skaden?

Fordi de har vært helt fantastiske og det var et kjipt uhell akkurat i det de skulle flytte ut. Jeg vil jo hjelpe dem så godt jeg kan, men vi kan ikke bruke all vår fritid på det uten å få noe igjen. Da tar vi det helle gjennom firma. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er også lov å ta TS på ordet sånn av og til, istedet for å alltid spekulere i onde hensikter og konspirasjoner.

Takk!:) jeg forsøker bare å være grei! Men jeg kan ingening om snekring selv så dette er den beste måten jeg kom på selv. De er innforstått med at det må trekkes fra depositum hvis ikke men hadde vært fint å fått ordnet det billigere for dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes du burde respektere din mann og din far når de sier at de foretrekker at du leier inn snekkere. De er kanskje slitne og ønsker ikke ta på seg mange timers ekstraarbeid.

Selvfølgelig, jeg tvinger de ikke. Jeg bare foreslo det for de og de mente at hvis de fikk noen kroner for det så var det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen kan da umulig være så stor? La nå heller snekkere ta den jobben, så kan din mann få bruke tida på det han helst vil, nå midt i julstria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser at det stemmer med 6000 pr år. Men at mannen min ikke kan gjøre det pga han er i bransjen selv. Men det går fint, min far kan ta det. Det kommer ikke på mer enn ca 6000 uansett, med materialer.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Prisforskjellen kan da umulig være så stor? La nå heller snekkere ta den jobben, så kan din mann få bruke tida på det han helst vil, nå midt i julstria. 

Mannen min sier det blir noen tusenlapper i forskjell, og han arbeider jo med dette så stoler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser at det stemmer med 6000 pr år. Men at mannen min ikke kan gjøre det pga han er i bransjen selv. Men det går fint, min far kan ta det. Det kommer ikke på mer enn ca 6000 uansett, med materialer.

Mannen min sier det blir noen tusenlapper i forskjell, og han arbeider jo med dette så stoler på det.

Din far vil aller helst ha leid inn snekkere, men har motvillig godtatt dette forslaget ditt. Er disse tusenlappene verdt det, da? Din far ha kanskje andre ting han trenger å bruke tida si på, men er for høflig til å si tvert nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han elsker å snekre:) han er en sprek minstepensjonist og har godt av noen tusenlapper rett før jul. Vi har så godt forhold at det handler ikke om han er for høflig😂 han var motvillig til å gjøre det gratis, for han har hjulpe familie gratis i mange år. Ikke noe problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, han elsker å snekre:) han er en sprek minstepensjonist og har godt av noen tusenlapper rett før jul. Vi har så godt forhold at det handler ikke om han er for høflig😂 han var motvillig til å gjøre det gratis, for han har hjulpe familie gratis i mange år. Ikke noe problem. 

I see :laugh: Høres jo ut som en ordning han kan trives med, om dere bestemmer dere for å gå for forslaget i innlegg 4 og 5. :) 

Så lærte jeg noe nytt i dag også, jeg trodde også at grensa lå på 1000 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...