Gå til innhold

Jeg vil gifte meg med en venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg forstår vel egentlig hva som gjenstår av diskusjonen, siden alle de saklige poengene som kommer opp er ting vi skal glemme, ikke diskutere eller som "dere måtte ha pratet sammen om". Dette er egentlig en overraskende innholdsløs tråd gitt utgangspunktet.

Eller et dårlig forsøk på å "ikke" komme ut av skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
4 minutter siden, yeans said:

Slett ikke umulig. "La oss ikke snakke om hindringene for å gifte meg med "venninnen" min". :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg forstår vel egentlig hva som gjenstår av diskusjonen, siden alle de saklige poengene som kommer opp er ting vi skal glemme, ikke diskutere eller som "dere måtte ha pratet sammen om". Dette er egentlig en overraskende innholdsløs tråd gitt utgangspunktet.

Jeg mener ikke at det ikke er saklige poeng som blir tatt opp her, det er bare det at jeg ikke hadde tenkt på dette selv. Som at et ekteskap betyr at vi hadde økonomisk forsørgeransvar overfor hverandre og den slags. Dersom vi faktisk, i virkeligheten, skulle giftet oss så hadde dette så klart vært relevant. Vi måtte jo også pratet om ting før vi giftet oss, hva slags regler vi skulle hatt, ekteskapsløfter osv. Men det jeg prøver å få frem nå er selve ønsket om å gifte seg med en venn og hva andre tenker om dette. Det ønsket som går på å gifte seg for vennskapet. Den tanken og det ønsket. Jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan forklare det. Egentlig så innser jeg at det blir vanskelig å diskutere når man har forskjellig syn på hva et ekteskap burde inneholde og hva som er god grunn til å gifte seg. 

Anonymkode: cb7a6...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg har fridd til Kristopher og han har sagt ja, så egentlig er vi vel forlovet nå, sier Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha til underholdningsprogrammet Spotlight på TVNorge, og viser fram ringen på høyre langfinger.

Han forteller at bryllupet skal stå sankthansaften fordi «det er en romantisk dag». Men ikke tro at de to gutta plutselig har skiftet legning eller har hatt en hemmelig romanse gående. De to gifter seg for å rette søkelyset mot det norske skattesystemet.

Alle som gifter seg bytter nemlig fra skatteklasse 1 til skatteklasse 2, og man kan dermed tjene mellom 20.000 og 30.000 kroner årlig, sier Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha.
http://www.klikk.no/produkthjemmesider/herogna/nyheter/gifter-oss-sankthansaften-3125564

(Håper MOD lar dette få stå, det er trass alt ingen fare for at klikk.no skal saksøke seg selv! :P )

Anonymkode: 88e10...c1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, yeans skrev:

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å komme ut av skapet og være åpen om å være lesbisk dersom jeg hadde vært det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Egentlig så innser jeg at det blir vanskelig å diskutere når man har forskjellig syn på hva et ekteskap burde inneholde og hva som er god grunn til å gifte seg. 

Nja, det blir nok først og fremst vanskelig å diskutere når vi ikke skal snakke om det og ikke skal snakke om det. Husk at ekteskap faktisk er lovregulert, det er mye objektivt, ikke bare subjektivt, innhold i et ekteskap. Altså ting som er nedfelt i norsk lov, ikke bare basert på hva du "synes" og hva jeg "synes".

Dersom du bare skal bable om følelser, så mener jeg at dere ikke har et følelsesmessig grunnlag for å bli gift, fordi, det sterke vennskapet ikke er sterkt nok til at dere ønsker å ta på dere og håndtere de objektive forpliktelsene som et ekteskap medfører. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Jeg har fridd til Kristopher og han har sagt ja, så egentlig er vi vel forlovet nå, sier Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha til underholdningsprogrammet Spotlight på TVNorge, og viser fram ringen på høyre langfinger.

Han forteller at bryllupet skal stå sankthansaften fordi «det er en romantisk dag». Men ikke tro at de to gutta plutselig har skiftet legning eller har hatt en hemmelig romanse gående. De to gifter seg for å rette søkelyset mot det norske skattesystemet.

Alle som gifter seg bytter nemlig fra skatteklasse 1 til skatteklasse 2, og man kan dermed tjene mellom 20.000 og 30.000 kroner årlig, sier Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha.
http://www.klikk.no/produkthjemmesider/herogna/nyheter/gifter-oss-sankthansaften-3125564

(Håper MOD lar dette få stå, det er trass alt ingen fare for at klikk.no skal saksøke seg selv! :P )

Hvordan endte dette? Giftet de seg faktisk? Etter hva jeg forstår så er ikke et slikt ekteskap lov fordi det er av økonomiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man legger i et ekteskap er vel individuelt, så det er ikke så lett å svare på hva som er riktig for deg å gjøre. Jeg har for min del ikke noe sterkt forhold til ekteskap, egentlig. Menneskets historie tatt i betraktning er det jo egentlig en ganske ny skikk, og akkurat det "til døden" og "gode og onde dager" greiene er det jo de færreste som tar så alvorlig uansett. Folk skiller seg over en lav sko. Man kan leve med akkurat samme kjærlighet og tilknytning til hverandre uten å ha det på et papir. Jeg ser dog det praktiske i et ekteskap mtp barn, økonomi, arv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Nja, det blir nok først og fremst vanskelig å diskutere når vi ikke skal snakke om det og ikke skal snakke om det. Husk at ekteskap faktisk er lovregulert, det er mye objektiv, ikke subjektiv, innhold i et ekteskap. Altså ting som er nedfelt i norsk lov, ikke bare basert på hva du "synes" og hva jeg "synes".

Det var dette jeg glemte, at det er lovregulert. Det er derfor jeg prøver å si at for det jeg ville ta opp så kan vi glemme dette fordi da er det lett å snakke forbi hverandre. Det jeg nå lurer på er hvordan andre hadde reagert om en venninne hadde villet gifte seg, og hva dere selv tenker om å gifte seg med en venn. Men da mener jeg hva dere tenker rundt ønsket, tanken og følelsene som inngår, ikke hvordan det ville blitt i praksis. Det går ikke an å gifte seg uten at det er innenfor ekteskapsloven, det forstår jeg (og husker) nå, derfor prøver jeg å heller diskutere dette når det gjelder alt annet enn kun det juridiske og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, Påkrevd said:

Hva man legger i et ekteskap er vel individuelt, så det er ikke så lett å svare på hva som er riktig for deg å gjøre. Jeg har for min del ikke noe sterkt forhold til ekteskap, egentlig. Menneskets historie tatt i betraktning er det jo egentlig en ganske ny skikk, og akkurat det "til døden" og "gode og onde dager" greiene er det jo de færreste som tar så alvorlig uansett. Folk skiller seg over en lav sko. Man kan leve med akkurat samme kjærlighet og tilknytning til hverandre uten å ha det på et papir. Jeg ser dog det praktiske i et ekteskap mtp barn, økonomi, arv osv.

Det er ikke kun individuelt, det er også lovregulert. Så det koker vel ned til om man har de individuelle følelsene som skal til for å ta på seg de juridiske forpliktelsene og rammene som ligger til grunn for være gift. Et juridisk ekteskap er ikke symbolsk – det er vel ... juridisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med det synspunktet, ville ikke jeg fått noe som helst ut av å gifte meg med en venn/venninne hvis meningen er å fortsette som nettopp det, men jeg er jo ikke deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var dette jeg glemte, at det er lovregulert. Det er derfor jeg prøver å si at for det jeg ville ta opp så kan vi glemme dette fordi da er det lett å snakke forbi hverandre. Det jeg nå lurer på er hvordan andre hadde reagert om en venninne hadde villet gifte seg, og hva dere selv tenker om å gifte seg med en venn. Men da mener jeg hva dere tenker rundt ønsket, tanken og følelsene som inngår, ikke hvordan det ville blitt i praksis. Det går ikke an å gifte seg uten at det er innenfor ekteskapsloven, det forstår jeg (og husker) nå, derfor prøver jeg å heller diskutere dette når det gjelder alt annet enn kun det juridiske og alt det der.

Men ikke sant, nå møter jeg deg på halvveien. Du vil prate om føleleser. Greit. Gitt at vi nå har fastslått at ekteskap er juridisk bindende og medfører lovmessige reguleringer for forholdet deres. Har du sterke nok vennefølelser for personen til å ville ta på deg de juridisk forpliktende sidene ved ekteskapet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at det ikke er saklige poeng som blir tatt opp her, det er bare det at jeg ikke hadde tenkt på dette selv. Som at et ekteskap betyr at vi hadde økonomisk forsørgeransvar overfor hverandre og den slags. Dersom vi faktisk, i virkeligheten, skulle giftet oss så hadde dette så klart vært relevant. Vi måtte jo også pratet om ting før vi giftet oss, hva slags regler vi skulle hatt, ekteskapsløfter osv. Men det jeg prøver å få frem nå er selve ønsket om å gifte seg med en venn og hva andre tenker om dette. Det ønsket som går på å gifte seg for vennskapet. Den tanken og det ønsket. Jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan forklare det. Egentlig så innser jeg at det blir vanskelig å diskutere når man har forskjellig syn på hva et ekteskap burde inneholde og hva som er god grunn til å gifte seg. 

For all del, det er en fin tanke. Men, livet fungerer ikke slik.

Det er ikke engang sikkert at dere er venner om 5-10 år. Skal du da måtte ta ut separasjon og gjennomgå en skilsmisse der hun faktisk kan sette seg på bakbena og ødelegge for deg økonomisk? 

Da er det mye bedre med en symbolsk medaljong eller lignende. Med bilde, om du er den typen.

Du tenker ikke på at et ekteskap også kan gi gnisninger og ha innvirkning i det livet du ønsker. Hun kan jo kreve full innsikt i dine bankkonto og i personjournal hos lege. Kan gå inn for å erklære deg dement og overta full styring på din økonomi og eiendeler. Jeg regner med at selv om dere hadde vært særboere så er det enkelte ting som ikke forsvinner i kraft av et giftemål. 

Og får du barn er hun automatisk barnefar eller hva de kaller det. Og mennene, jeg tror faktisk de hadde løpt. Hvertfall de seriøse.

Nei. Det finnes absolutt ingen fordeler av et slikt "ekteskap". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ekteskapet der blir ikke godkjent hos skatteetaten når de får kjennskap til dette. Det er i aller høyeste grad proforma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Overrasket skrev:

Det er ikke kun individuelt, det er også lovregulert. Så det koker vel ned til om man har de individuelle følelsene som skal til for å ta på seg de juridiske forpliktelsene og rammene som ligger til grunn for være gift. Et juridisk ekteskap er ikke symbolsk – det er vel ... juridisk.

Hvilke følelser man legger i et ekteskap er høyst individuelt. Hvordan folk velger å tolke og leve etter juridiske forpliktelser er også veldig varierende, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tanken min er at vennskapsforholdet vårt skulle bestått og vært som det hittil har vært, ja.

Men hva er da poenget med å gifte seg? Snikinnføre lesbisk sex? Barnepass? Huspasser? Økonomiske fordeler? 

Anonymkode: 5da9c...652

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker altså det ville vært fint å gifte deg med din beste venninne kun for å bevise at dere skal holde sammen til den dagen dere dør? Nå innrømme at det høres ganske fucka ut i mine ører.. Ekteskap BETYR noe, det er ikke en måte å knytte vennskapsbånd på. 

Anonymkode: 441de...e16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Påkrevd skrev:

Hvilke følelser man legger i et ekteskap er høyst individuelt. Hvordan folk velger å tolke og leve etter juridiske forpliktelser er også veldig varierende, vil jeg si.

Staten er nok ikke enig i det ved ekteskap med en partner fra utlandet og som skal bringes over grensen.. 

Anonymkode: 5da9c...652

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...