Gå til innhold

Uføretrygden kom på konto allerede i dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp så da er det jo en glede at desemberutbetalingen kommer før i desember !? :-D

Anonymkode: dfe42...598

Ja, det er en  stor fordel ja :nissevink:

Anonymkode: b8c52...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri skjønt hvorfor NAV utbetaler uføretrygd flere dager tidligere enn normalt i desember.  Mamma blir alltid i fyr og flamme når desemberutbetalingen kommer, siden den er større enn normalt pga halv skatt, og det er "løp og kjøp" i ukene før jul.  Men etter den søte kløe kommer den sure svie og når vi kommer til midten av januar ringer hun meg og ber om økonomisk hjelp fordi det er tomt både i kjøleskapet og lommeboka.  

Anonymkode: b2bf6...72c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en  stor fordel ja :nissevink:

Men noen her fikk det til å høres negativt ut fpr da må den vare helt til 19. januar.. men det er jo egentlig akkurat det samme bare fått utbetalingen litt tidligere? 

Min lønn som kommer den 12 må vare helt til neste 12 desember igjen den også. Skulle jeg fått desemberlønna i dag i stedet måtte den like fordømt vart helt til 12 januar. Så det forutsetter jo at man har LITT økonomisk styring da. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men noen her fikk det til å høres negativt ut fpr da må den vare helt til 19. januar.. men det er jo egentlig akkurat det samme bare fått utbetalingen litt tidligere? 

Min lønn som kommer den 12 må vare helt til neste 12 desember igjen den også. Skulle jeg fått desemberlønna i dag i stedet måtte den like fordømt vart helt til 12 januar. Så det forutsetter jo at man har LITT økonomisk styring da. 

Mener selvfølgelig " ....vart helt til neste 12 JANUAR igjen" Ikke desember. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Betyr dette at vi ikke får neste utbetaling før den 20 januar nå da? Da er jo ikke akuratt dette med halv skatt i desember så gunstig når pengene uansett må vare til både julegaver og i nesten to måneder.... 

Anonymkode: 63b97...faa

Du fikk vel penger forrige måned som normalt skal vare til 20. desember? Mengden penger blir jo den samme uansett (+ halv skatt) selv om de kommer på forskjellige datoer enn vanlig.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, emilie123 skrev:

På uføretrygd betales det 1/2 skatt i desember, derfor er det noe mer utbetalt i desember

Alle får vel halv skatt i desember? Kommer kanskje ann på om man jobber i kommunen eller privat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Brimi skrev:

Alle får vel halv skatt i desember? Kommer kanskje ann på om man jobber i kommunen eller privat. 

Det gjelder lønnstagere også.

Anonymkode: 4a9af...519

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss har julegaver som skal kjøpes inn og sendes i posten og forhåpentligvis rekke å komme frem i tide før jul...  :nisse:

Det har jeg også, men arbeidsgiveren min betaler ikke ut lønna tidligere enn normalt i desember.  Min arbeidsplass har lønningsdato den 25., så jeg fikk sist lønn fredag 24.11.  Neste lønning (med halv skatt) kommer fredag 22.12. og skal rekke frem til 25.1.  Om arbeidsgiver hadde utbetalt lønna tidligere i desember skulle den likevel vart til 25.1. Tidligere utbetaling, uansett om det er trygd eller lønn, forutsetter at man har styring på økonomien og klarer å disponere pengene sine.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, WubWub skrev:

Det er jo flere som sier at vi ikke får pensjon før 19-20 januar igjen, det er jo veldig lenge til. 

Det er en trygd pr måned ja, også har man selv ansvar for å disponere den slik at den holder til neste utbetaling.

Anonymkode: 961ea...1e1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en trygd pr måned ja, også har man selv ansvar for å disponere den slik at den holder til neste utbetaling.

har shoppet bort 6000 kr allerede. de resterende 19 000 kronene får holde til januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

har shoppet bort 6000 kr allerede. de resterende 19 000 kronene får holde til januar

Hva har du kjøpt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også uføretrygden inn i dag, med halv skatt, men syntes det var vel tidlig, så sjekket på NAV, og der står det at pengene er til utbetaling den 12, de står ikke registrert som utbetalt enda alså. Litt rart. Men ja, de skal vare frem til 20 jan, men har en fulgt budsjettet sitt som vanlig, så er det jo penger på konto nå, som skulle vart til den 20 des.... ! Så det skal ikke være behov for å begynne å bruke de vi fikk utbetalt i dag, før den 20 des..!

Det er ikke som vi har fått masse penger, å så kjekt nå liksom, det er bare de vanlige, men med halv skatt. Men bra med halv skatt, så kan folk få det litt romsligere i julen. Det var det som var intensjonen fra begynnelsen av.

Anonymkode: dc77c...996

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt hvorfor NAV utbetaler uføretrygd flere dager tidligere enn normalt i desember.  Mamma blir alltid i fyr og flamme når desemberutbetalingen kommer, siden den er større enn normalt pga halv skatt, og det er "løp og kjøp" i ukene før jul.  Men etter den søte kløe kommer den sure svie og når vi kommer til midten av januar ringer hun meg og ber om økonomisk hjelp fordi det er tomt både i kjøleskapet og lommeboka.  

Det er ikke nav sitt problem at din mor ikke klarer å fordele matpenger og spare litt igjennom året. Jeg lever godt på enkel mat som bønner, suppe, brød, lapskaus hele tiden. Det gjelder å innarbeide vaner og fjerne det som stjeler mest penger. Som røyk, alkohol, brus, snus, dyre innkjøp til heimen. 

Gå igjennom kontoutskriftene med henne og sett opp et budsjett. Si at hun ikke får låne penger av deg til mat og med mindre det er et kjøleskap som ryker så må hun venne seg av med evt overforbruk og lære seg sparing. Bytte mobilabb, kutte ut ukeblader eller hva det nå enn er.

Anonymkode: 535bd...79e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, med 4900 kr pr mnd etter betalt husleie som skal gå til medisiner, mat til meg og sønnen min, øvrige regninger som mobil , strøm, internett, kommunal fysioterapi egenandel og barnehage så forsvinner trygden fort dessverre.  Men er ingen av oss som har vært frekke eller nesevise her, er bare dere som mobber oss som jeg ser er det her. Fei for din egen dør du før du rakker ned på oss. 

Ikke for å være frekk, bare nysgjerrig; hvordan får du det til å gå rundt? :)

Anonymkode: 85f24...959

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk også uføretrygden inn i dag, med halv skatt, men syntes det var vel tidlig, så sjekket på NAV, og der står det at pengene er til utbetaling den 12, de står ikke registrert som utbetalt enda alså. Litt rart. Men ja, de skal vare frem til 20 jan, men har en fulgt budsjettet sitt som vanlig, så er det jo penger på konto nå, som skulle vart til den 20 des.... ! Så det skal ikke være behov for å begynne å bruke de vi fikk utbetalt i dag, før den 20 des..!

Det er ikke som vi har fått masse penger, å så kjekt nå liksom, det er bare de vanlige, men med halv skatt. Men bra med halv skatt, så kan folk få det litt romsligere i julen. Det var det som var intensjonen fra begynnelsen av.

Anonymkode: dc77c...996

Men istedenfor å vente til den 20 med innkjøp av julegaver og julemat så kan vi ta det nå og bli ferdig med kavet det er å komme seg på butikken. Noen av oss må nemlig bestille både bil og ledsager og de er ikke like tilgjengelige etter den 20 des.

Derfor er jeg glad for å ha fått noen dager ekstra til å få ordnet dette.

Anonymkode: 535bd...79e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Den må vare et helt år? :fnise:

Anonymkode: a7909...952

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje fordi de fleste mennesker ikke er like korttenkende som moren din? Hadde du gjort det samme som moren din om du hadde lite penger, for eksempel?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse naverne holder sammen, og utbetalingsdatoene er tydeligvis viktige for dem. De har sikkert brukt opp hele forrige trygd for lenge siden. Vær også obs på at de er både frekke og nesevise, derav de frekke svarene fra naverne her. 

Anonymkode: 5032b...007

* Kremt * Hvem er det som er frekk her??? 

Anonymkode: 489f1...bf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr dette at vi ikke får neste utbetaling før den 20 januar nå da? Da er jo ikke akuratt dette med halv skatt i desember så gunstig når pengene uansett må vare til både julegaver og i nesten to måneder.... 

Tja, hva skal man si... :klaske:

2 timer siden, WubWub skrev:

jeg tror vi har fått mer enn vanlig fordi det blir lengre til neste utbetaling

:alice:Ja, det er nok derfor dere har fått mer utbetalt denne gangen :fnise:

1 time siden, WubWub skrev:

Det er jo flere som sier at vi ikke får pensjon før 19-20 januar igjen, det er jo veldig lenge til. 

Ja, det er lenge til. Man skulle nesten hatt ekstra utbetalt for å ikke være så smart...:alice:

1 time siden, emilie123 skrev:

På uføretrygd betales det 1/2 skatt i desember, derfor er det noe mer utbetalt i desember

Det er ikke bare uføretrygda som betaler 1/2 skatt i desember. Også vi som jobber betaler halv skatt da. Derfor det lønner seg å jobbe ekstra i november sånn at man får enda mer ekstra i desember, men det er nok litt vanskelig for enkete her å skjønne...

Anonymkode: 5032b...007

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WubWub skrev:

Kanskje det, penger er digg  💲 💲 💲 💲 💲

Heavy Dollar Sign on Samsung Galaxy S8 (April 2017)Heavy Dollar Sign on Samsung Galaxy S8 (April 2017)Heavy Dollar Sign on Samsung Galaxy S8 (April 2017)

Er ikke skattefritt, er halv skatt i desember. Kun i juni-juli det er skattefritt.

Anonymkode: 3bd1d...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...