Gå til innhold

Sparing i IPS (ny ordning). Er dette en god avtale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1) Sparing i IPS (ny ordning) i DNB (se sitat nederst i innlegget). Er dette en god avtale for meg som er over 50 år (Jeg er 51 år)? Jeg tenker først og fremst på det uthevede. Er det ikke ulønnsomt at det er færre aksjer i sparingen etter fylte 50 år?

2) Men ER dette den nye IPS-ordningen? Jeg fant den hos DNB, men det står også at man kan ta ut pengene når man vil(?).. (Jeg trodde at pengene var bundet til man er 62 år)

3) Prisen på 0,50% pr år. Er det dyrt eller billig?

4).Har en av dere korrekte opplysninger for den nye IPS-ordningen i DNB?

5) Gi gjerne tilbakemeldinger om hvilken avtale dere velger og hvor stor aksjeandel og fondandel dere velger å ha, og ca hvilken alder dere har,

På forhånd takk for hjelpen :blomst:

"Spar til pensjon i Lev Mer. Da får du:

• En enkel løsning for sparing til pensjon. Du slipper å ta stilling til ulike risikoprofiler og sparehorisonter.
  • Mulighet for god avkastning fordi du får mest aksjer i sparingen frem til du er rundt 50 år.
  • Deretter gradvis reduksjon av aksjeandelen mot pensjonsalder, hvor du til slutt sparer det meste i rentefond.
  • Mulighet til å ta ut pengene dersom du har behov for det.
  • Prisen er på bare 0,50 % per år."

Anonymkode: 47199...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her fant jeg den nye IPS-orningen i DNB:
"Dette er IPS

• Du kan spare til pensjon med inntil kr 40 000 i IPS og få fradrag i alminnelig inntekt med beløpet du sparer. Med en skattesats på 24 % i 2017 kan dette gi deg en reduksjon i skatt på inntil kr 9 600 for innbetalingsåret
  • Uttak skattlegges som alminnelig inntekt (24 % i 2017)
  • Pengene du sparer er bundet til pensjon, noe som betyr at du kan tidligst starte utbetaling ved 62 år. Utbetalingene skjer over minimum 10 år, og minimum til du er 80 år
  • Innestående beløp er unntatt fra formueskatt og avkastningen i spareperioden er ikke gjenstand for løpende beskatning
  • Du kan stoppe eller justere sparebeløpet når som helst
  • Du har selv risikoen ved forvaltningen av pensjonsmidlene. Avkastning kan bli negativ som følge av kurstap"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurt for meg å ha 50% andel aksjer? Hvilken prosentandel aksjer velger dere som er ca 50 år, eller hvilken prosentandel aksjer ville dere valgt om dere var 50 år?

"

Forventet IPS beholdning for deg som er 50 år

Når går du ut i pensjon?

Lav Middels Høy
Ved 62 år når du sparer 40 000 per år               427 602,-         483 874,-            550 226,-
Ved 67 år når du sparer 40 000 per år 575 531,-        686 243,-            825 702,-
Forutsetninger
   Lav  Middels              Høy
Andel aksjer           0,00 %          50,00 %               100,00 %
Forventet avkastning etter inflasjon                      0,25 % 2,10 %                   4,00 %
Forventet inflasjon                                                       2,50 % 2,50 %                   2,50 %

Det er ikke hensyntatt eventuell skatt fordi den skattemessige virkningen avhenger av den enkelte kundes individuelle situasjon og kan komme til å endre seg.

Historisk avkastning er ingen garanti for framtidig avkastning. Framtidig avkastning vil bl.a. avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, verdipapirfondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastning kan bli negativ som følge av kurstap."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder antall aksjer, så kommer det an på hvor mye du vurderer å sette inn, og hvorvidt du innerst inne trenger likviditeten disse pengene gir eller ikke. Samtidig er jo en generell tommelfingerregel vedrørende alle investeringer at det er lurt å ta mer risiko tidligere i livet enn senere (dvs. en mindre andel i akskjer eller andre finansielle instrumenter jo eldre man er), uavhengig av om det gjelder IPS eller andre typer investeringer (av den enkler grunn at man er nærmere alderen man trenger pengene jo eldre man er. Dumt å bli "blakk" som f. eks. 60-åring fordi man hadde alle pengene i aksjer). Man bør også ha en uavhengig analyse av fremtidsutsiktene for porteføljen av aksjer man vurderer å sette IPS pengene inn i. 

Anonymkode: ad3ec...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lev Mer er et fond, ikke spareordningen. Jeg ville heller valgt noen som har bedre utvalg i billige indeksfond, f.eks. Skandiabanken eller Nordnet.

Anonymkode: f7dba...5fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DnB tilbyr faktisk sparing i billige indeksfond innenfor nye IPS, men de annonserer det ikke så veldig sterkt. Jeg valgte DnB nettopp for IPS fordi de er en av de få (eneste?) som tillater at man velger fond selv. Alle de andre jeg har sjekket tilbyr bare egne fond (f.eks. KLP og Skagen) eller man må velge ferdige pakker av fond. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Nåla-i-veggen skrev:

DnB tilbyr faktisk sparing i billige indeksfond innenfor nye IPS, men de annonserer det ikke så veldig sterkt. Jeg valgte DnB nettopp for IPS fordi de er en av de få (eneste?) som tillater at man velger fond selv. Alle de andre jeg har sjekket tilbyr bare egne fond (f.eks. KLP og Skagen) eller man må velge ferdige pakker av fond. 

Takk for svar med god informasjon :blomst: Hvor stor prosentandel indeksfond har du i din IPS-sparing? Hvor på DNB sine sider finner jeg dette? Måtte du her velge mellom lav, middels og høy risiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar med god informasjon :blomst: Hvor stor prosentandel indeksfond har du i din IPS-sparing? Hvor på DNB sine sider finner jeg dette? Måtte du her velge mellom lav, middels og høy risiko?

Jeg sparer allerede i indeksfond til pensjon. Dette har jeg videreført innenfor IPS: 80% i Dnb global indeks, 10% i Dnb Norge indeks og 10% i KLP fremvoksende markeder indeks II. Først må du opprette IPS hos Dnb. Så må du velge fond, da mener jeg å huske at du får to valg: Ett for ferdig definerte kombinasjoner av fond og ett for å velge fond selv. Merk at utvalget av "egne fond" er langt lavere enn innenfor f.eks. ASK, men du har et lite utvalg som gjør at du kan snekre sammen en fornuftig langsiktig portefølje uten å måtte velge de kombinasjoner av fond som Dnb har rangert som "liten", "medium" og "høy" risiko.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev:

Jeg sparer allerede i indeksfond til pensjon. Dette har jeg videreført innenfor IPS: 80% i Dnb global indeks, 10% i Dnb Norge indeks og 10% i KLP fremvoksende markeder indeks II. Først må du opprette IPS hos Dnb. Så må du velge fond, da mener jeg å huske at du får to valg: Ett for ferdig definerte kombinasjoner av fond og ett for å velge fond selv. Merk at utvalget av "egne fond" er langt lavere enn innenfor f.eks. ASK, men du har et lite utvalg som gjør at du kan snekre sammen en fornuftig langsiktig portefølje uten å måtte velge de kombinasjoner av fond som Dnb har rangert som "liten", "medium" og "høy" risiko.

Tusen takk for at du hjelper meg så mye :blomst::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du hjelper meg så mye :blomst::hjerte:

Alt i orden! Jeg er rundt 50, og som du ser så har jeg alt i aksjefond. Det KAN være fornuftig å gradvis gå inn i rente/obligasjonsfond når man nærmer seg pensjonsalder, men jeg ønsker å gjøre dette selv uten at DnB skal gjøre det for meg. Bortsett fra i år hvor jeg har satt inn 40.000 i en smell, så vil jeg fordele sparingen på 10.000 kroner 4 ganger i året framover. Dette er også med på å trekke ned risikoen i aksjemarkedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev:

Alt i orden! Jeg er rundt 50, og som du ser så har jeg alt i aksjefond. Det KAN være fornuftig å gradvis gå inn i rente/obligasjonsfond når man nærmer seg pensjonsalder, men jeg ønsker å gjøre dette selv uten at DnB skal gjøre det for meg. Bortsett fra i år hvor jeg har satt inn 40.000 i en smell, så vil jeg fordele sparingen på 10.000 kroner 4 ganger i året framover. Dette er også med på å trekke ned risikoen i aksjemarkedet.

Tusen takk for gode råd :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev:

Husk å reinvestere skattefordelen! Det er først da IPS virkelig har noe for seg.

Takk for råd :blomst: Hvor er det lurt å investere skattefordelen?

Nå har jeg fått ordnet avtale om IPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd :blomst: Hvor er det lurt å investere skattefordelen?

Nå har jeg fått ordnet avtale om IPS.

Vel, det mest nærliggende er å reinvestere i IPS.... 

Husk at skattefordelen i realiteten er en skatteutsettelse. Se på det som et rentefritt lån fra staten. Rentefrie lån er gunstige i seg selv, enda mer gunstig er det å få avkastning på lånet før du må betale tilbake når IPS utbetales. Og siden du ikke betaler skatt på avkasningen underveis så får du jo også rentes rente-effekten på den reinvesterte skattefordelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev:

Vel, det mest nærliggende er å reinvestere i IPS.... 

Husk at skattefordelen i realiteten er en skatteutsettelse. Se på det som et rentefritt lån fra staten. Rentefrie lån er gunstige i seg selv, enda mer gunstig er det å få avkastning på lånet før du må betale tilbake når IPS utbetales. Og siden du ikke betaler skatt på avkasningen underveis så får du jo også rentes rente-effekten på den reinvesterte skattefordelen. 

Tusen takk :blomst: Jeg tenker på hvis jeg greier å spare så mye at jeg allerede har fylt opp kvoten på 40 000,- som man kan spare i IPS. Hvor er det gunstig å investere skattegevinsten da? (Jeg greier ikke å spare så mye som 40 000,- de første årene, men jeg tenker å greie det etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor ofte er det lurt å følge med på hvordan det går med de fondene som man har valgt å spare penger i?
Har en av dere link til en oversiktlig side der man kan følge med på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...