Gå til innhold

Billig leie mot hjelp i hjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser titt og ofte utleieannonser som gir relativt billig leie "i bytte" mot hjelp i hjemmet, f.eks. at en skal støvuge en gang i uken, barnepass to ganger i måneden, vaske/henge opp tøy tre ganger i uken og lage middag tre ganger i uken (dette er fra en konkret annonse). Er dette vanlig? Er det noen som har gjort noe slikt før? 

Anonymkode: dd53b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen tro på at det er vanlig, nei. Derimot har jeg tro på at et sånt opplegg kan gi mye konflikter, og at kontraktene er heller så som så. 

Anonymkode: 6554d...27f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde snømåking 2 dager i uken et sted. bare sørg at det står konkret på kontrakten :) Var ganske fair deal + at jeg fikk et godt forhold til utleiern

Anonymkode: a0091...bca

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser titt og ofte utleieannonser som gir relativt billig leie "i bytte" mot hjelp i hjemmet, f.eks. at en skal støvuge en gang i uken, barnepass to ganger i måneden, vaske/henge opp tøy tre ganger i uken og lage middag tre ganger i uken (dette er fra en konkret annonse). Er dette vanlig? Er det noen som har gjort noe slikt før? 

Den typen leieavtaler bør du ikke gå inn på. Det blir ofte litt sånn at du gir lillefingeren og hele armen blir slukt, samtidig sitter du i en leieavtale du ikke kommer deg enkelt ut av. Om den typen leieavtaler er lovlig er jeg og speptisk til. 

Anonymkode: db7d8...c3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg var på leiemarkedet, men hvis jeg hadde leid idag ville jeg ikke godtatt slike vilkår uten videre. Da skulle det vært nedfelt i kontrakten hva som skal gjøres og når.

F.eks mandag støvsuging fra 16-17. Tirsdag Lage middag mellom 15-16. Onsdag barnepass 19-21. Og disse tidene skulle vært absolutte. Hvis det ikke passet for utleier måtte han ventet til neste uke uten at det gikk utover meg på noen måte. Hadde aldri godtatt å sitte på nåde.

Upresise avtaler om barnepass 3 ganger i mnd og snømåking 4 ganger hadde jeg aldri godtatt. Det ville i prinsippet aldri gitt meg fred. Skulle jeg bidratt med noe for lavere leie måtte det også vært gunstig for meg. 

Anonymkode: e4609...a75

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lenge siden jeg var på leiemarkedet, men hvis jeg hadde leid idag ville jeg ikke godtatt slike vilkår uten videre. Da skulle det vært nedfelt i kontrakten hva som skal gjøres og når.

F.eks mandag støvsuging fra 16-17. Tirsdag Lage middag mellom 15-16. Onsdag barnepass 19-21. Og disse tidene skulle vært absolutte. Hvis det ikke passet for utleier måtte han ventet til neste uke uten at det gikk utover meg på noen måte. Hadde aldri godtatt å sitte på nåde.

Upresise avtaler om barnepass 3 ganger i mnd og snømåking 4 ganger hadde jeg aldri godtatt. Det ville i prinsippet aldri gitt meg fred. Skulle jeg bidratt med noe for lavere leie måtte det også vært gunstig for meg. 

Anonymkode: e4609...a75

Ja, det tenker jeg også. Blir for upresist å ikke ha noe konkret å forholde seg til. Men samtidig så lurer jeg jo også på hva som hadde skjedd f.eks. når man har ferie fra jobben. Reiser jo gjerne til hjemstedet de 4 ukene jeg har ferie, i tillegg til hjem i julen. Å lage middag tre ganger i uken er liksom greit nok om man da også kan spise av den middagen - men om man først må lage til dem og så gå ned til seg selv og lage egen middag da blir det litt... tungvint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har man dårlig råd er jo dette kjempe flott, og er mange enslige som kunne trengt litt hjelp. klart, forutsetningen er jo at de man leier til kommer godt overs med barna.

men jeg kunne glatt vasket ett hus mot billigere husleie, men ville som over sagt at det måtte gjøres en spesiell dag, og hvis det ikke passet for utleier så blir det ikke før neste uke. men det må også være slik at skulle jeg bli syk eller bort på noe må jeg kunne flytte.

har ei venninne som leide en midlertidig hybel hos en eldre dame, hun vasket der to ganger i uka. men fikk i gjengjeld billigere husleie OG middag hver dag hun kom hjem fra jobb. viste seg at dama var styrtrik og selskapssyk. 

Anonymkode: 92a87...17d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke inngått en slik leiekontrakt, da er det bedre å sette en litt høyere leiepris også betaler heller utleier for disse tjenestene utenom. Hva skjer den gangen du er sengeliggende en uke pga sykdom og dermed ikke orker å støvsuge utleier sitt hjem, den gangen du er invitert i 2 bryllup iløpet av mnd men huseier forventer barnepass 3 ganger i mnd, den gangen du skal reise på en 3 ukers ferie, men utleier blir sur fordi han da ikke får ferdiglaget middag 2 ganger i uken? 

Jeg ser for meg at det blir et leieforhold fylt av konflikter. 

Anonymkode: 30ccc...a83

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det mange ganger jeg også så tror det er ganske vanlig. Ligger en annonse på finn nå hvor det står veldig lav husleie pris og i teksten står det "vi ønsker en som kan lage middag og hente barn på skolen 3 ganger i uken og vaske annenhver helg, derfor lav leiepris". Er helt greie ordninger det syntes jeg, og det virker som at man skriver arbeidsoppgavene/timene/avtalen i kontrakten for at ingen av partene skal misforstå eller bryte avtalen, det er jo en sikkerhet for begge parter å ha med dette i kontrakten, så om du vurderer å flytte til en sånn utleie ordning så sørg for at det skrives i kontrakten eller lages en tilleggskontrakt på det. 

Anonymkode: 0c180...299

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke inngått en slik leiekontrakt, da er det bedre å sette en litt høyere leiepris også betaler heller utleier for disse tjenestene utenom. Hva skjer den gangen du er sengeliggende en uke pga sykdom og dermed ikke orker å støvsuge utleier sitt hjem, den gangen du er invitert i 2 bryllup iløpet av mnd men huseier forventer barnepass 3 ganger i mnd, den gangen du skal reise på en 3 ukers ferie, men utleier blir sur fordi han da ikke får ferdiglaget middag 2 ganger i uken? 

Jeg ser for meg at det blir et leieforhold fylt av konflikter. 

Anonymkode: 30ccc...a83

Det er sant, det er jo viktig å tenke på! men man ville tro at man hadde omtrent samme "rettigheter"/forståelse som fra en vanlig arbeidsgiver om at man ikke måtte om man var syk og ga beskjed på forhånd. Ellers bør jo punktet om sykdom være med i kontrakt også som "med forbehold om sykdom" f-eks. Ellers er den ordningen du nevner med å betale for tjenestene utenom også grei, men er muligens en høyere terskel for noen å gjøre det fordi det da går mer direkte under svart arbeid enn om man pakker det inn som "vennetjenester" i husleien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ordentlige måten å gjøre det på ville vel vært å tilby bolig til markedspris + lønnet ekstrajobb med klare betingelser? Sånn der "gjensidige tjenester"-opplegg med fremmede, eh...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skygger unna slike hushjelp/nanny- leiekontrakter. Hvis de vil ha hushjelp/nanny, så bør de skaffe seg det på normalt vis, og ta normal leie. Slike kontrakter er grobunn for utnyttelse og konflikter. 

Anonymkode: 9eeda...0ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett det mange ganger jeg også så tror det er ganske vanlig. Ligger en annonse på finn nå hvor det står veldig lav husleie pris og i teksten står det "vi ønsker en som kan lage middag og hente barn på skolen 3 ganger i uken og vaske annenhver helg, derfor lav leiepris". Er helt greie ordninger det syntes jeg, og det virker som at man skriver arbeidsoppgavene/timene/avtalen i kontrakten for at ingen av partene skal misforstå eller bryte avtalen, det er jo en sikkerhet for begge parter å ha med dette i kontrakten, så om du vurderer å flytte til en sånn utleie ordning så sørg for at det skrives i kontrakten eller lages en tilleggskontrakt på det. 

Da hadde jeg heller jobbet i tilsvarende stilling tre ettermiddager i måneden og annenhver helg. Vil tro at den summen hadde tilsvart, med god margin, hva en hybel/liten leilighet hadde kostet. 

Anonymkode: d299e...63e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde meg på dette. Leide ut en leilighet billig mot at leietakerne skulle passe våre to små hunder en gang i blant.  Et par timer i uka.

Kjempe god deal for leietakerne, ikke så god for oss. De kunne aldri da vi spurte, og prioritete overhode ikke å hjelpe oss. Så på et år passet de ikke en eneste gang. 

Men de fikk fortsatt den billige leien. Da den tidsbestemte kontrakten gikk ut valgte vi å ikke fornye. Dette synes de var urettferdig gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matlaging, klesvask og støvsuging høres svært mye ut. Trenger de en au-pair eller vaskehjelp må de heller søke etter det. Jeg tror dette ikke er en ideell løsning for mange og hvis ikke arb. oppgavene er spesifisert kan det bli probemer. Og hva hvis utleierne stiller ekstreme krav til arbeidet og truer med utkastelse?

Snømåking har jeg noen studievenner som gjør mot rimeligere leie men det er jo etter behov og ikke noe fast. Ofte er dette eldre mennesker som ikke har helse til å måke selv. 

Endret av Antoinette
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir dette riktig juridisk sett? For meg så ser det ut som kamuflert svart arbeid, men er ikke ekspert på jussen i dette.

I den leieannonsen det referes til estimerer de at arbeidsmengden blir 28 til 30 timer i måneden. 

La oss si at Per utleier en hybel til Kari for 8000. Dette er penger Per får skattefritt. 

La oss si at Per i tillegg leier Kari til å jobbe for seg 18-30 timer i måneden, og betaler Kari 8000 for dette. Dersom Kari ikke har firma, ikke opplyser inntekten og skatter av pengene, så er jo dette svart arbeid. Og man går jo veldig hardt ut mot de som leier seg hjelp i hjemme svart.

Anonymkode: 22a0d...15e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville styrt unna, og heller forsøkt å få en liten deltidsjobb, som sannsynligvis mer enn oppveier besparelsen på en litt billigere hybel. Å hente barn og lage middag tre ganger i uken, kan fort ta et par timer hver gang, så da har du 6 timers arbeid bare der per uke. I tillegg kommer "vaske annenhver helg". Hva mener de med det? Forskjell på enkel vask og støvtørking, eller om det forventes grundig fullvask, noe som kan ta en hel dag eller mer, avhengig av størrelsen på boligen. men si et forsiktig anslag på 4 timer. Med de andre oppgavene snakker vi altså om 10 timer per uke, altså ca 25% stilling. Si man tjener ca 20K utbetalt  i en 100% ukvalifisert stilling, da jobber man altså for 5000 i måneden. Ergo bør besparelsen da være verdt minst 5000 for å lønne seg. 

I tillegg kommer uklare og uavklarte forventninger for hva de mener er bra nok mat, hva som er bra nok husvask osv. Potensielt en stor kilde til konflikter. Og hva skjer når du har behov for å dra bort en liten stund, er syk eller på annen måte ikke skulle være tilgjengelig for husoppgavene? Å inngå en så omfattende kontakt om husarbeid binder deg ganske hardt til stedet du bor. Faktisk usikker på om slike kontrakter er lovlige, siden de medfører så store begrensninger i leietakerens liv. 

En annen ting er det juridiske runt dette. Gjøres dette for å dekke over svart arbeid? Hva med arbeidsgiveransvar og forsikringer? Opparbeider man seg rettigheter til sykepenger, pensjon, og arbeidsledighetstrygd? Dersom man skader seg ved arbeid under en slik kontrakt, så er det ikke sikkert man har rett på noe som helst. Da står man potensielt på bar bakke, og for mange unge innebærer det minstesats på uførepensjon livet ut. Dersom utleier ikke er oppsatt som en arbeidsgiver med det formelle i orden, så får man heller ikke dagpenger hvis man får "sparken", dvs. når utleier bestemmer seg for at du ikke kan bo der lenger. I aller verste fall finnes det jo også en liten mulighet for at man kan bli tiltalt for medvirkning til svart arbeide. 

Så nei, det er så mange fallgruver her at jeg ikke kan se at det er verdt det. Helt utrolig at slike slaveordninger ikke har mer fokus i den offentlige debatten, men den sittende regjeringen bryr seg jo ikke akkurat om at stadig flere må ta til takke med en tilværelse som leilendinger. Fy faen så råttent. 

Anonymkode: 51b9e...526

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ruccula said:

Jeg prøvde meg på dette. Leide ut en leilighet billig mot at leietakerne skulle passe våre to små hunder en gang i blant.  Et par timer i uka.

Kjempe god deal for leietakerne, ikke så god for oss. De kunne aldri da vi spurte, og prioritete overhode ikke å hjelpe oss. Så på et år passet de ikke en eneste gang. 

Men de fikk fortsatt den billige leien. Da den tidsbestemte kontrakten gikk ut valgte vi å ikke fornye. Dette synes de var urettferdig gitt...

Hadde dere faste tider for det? Skjønner det er kjpt at de alltid sa nei, og mulig de utnyttet situasjonen litt, men samtidig ser jeg jo det er mentalt slitsomt å alltid nærmest skulle være "på vakt" uten å ha en fast tid å forholde seg til. Med faste tider blir det jo mer som en slags deltidsjobb. 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men blir dette riktig juridisk sett? For meg så ser det ut som kamuflert svart arbeid, men er ikke ekspert på jussen i dette.

Anonymkode: 22a0d...15e

Aner ikke hva som er riktig rent juridisk. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ville styrt unna, og heller forsøkt å få en liten deltidsjobb, som sannsynligvis mer enn oppveier besparelsen på en litt billigere hybel. Å hente barn og lage middag tre ganger i uken, kan fort ta et par timer hver gang, så da har du 6 timers arbeid bare der per uke. I tillegg kommer "vaske annenhver helg". Hva mener de med det? Forskjell på enkel vask og støvtørking, eller om det forventes grundig fullvask, noe som kan ta en hel dag eller mer, avhengig av størrelsen på boligen. men si et forsiktig anslag på 4 timer. Med de andre oppgavene snakker vi altså om 10 timer per uke, altså ca 25% stilling. Si man tjener ca 20K utbetalt  i en 100% ukvalifisert stilling, da jobber man altså for 5000 i måneden. Ergo bør besparelsen da være verdt minst 5000 for å lønne seg. 

Anonymkode: 51b9e...526

I annonsen det gjelder er det oppgitt en estimert tid på 25 - 28 timer i måneden. Er ikke snakk om å hente unger. Akkurat middaglagingen synes jeg kanskje blir litt mye - da binder en seg opp tre ettermiddager hver eneste uke. Hadde det vært en normalt deltidsjobb hadde man fått ca. 4500,- i måneden før skatt (så ca. 3100,- etter skatt). Annonsen det er snakk om er forresten denne. Jeg fant den helt tilfeldig da jeg skulle sjekke prisnivået i Oslo siden jeg trolig må flytte pga. jobb, men det er neppe aktuelt at jeg skal bo der siden jeg enda ikke har fått ny jobb. Var mest interessert i om dette faktisk er noe som mange mennesker går med på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere faste tider for det? Skjønner det er kjpt at de alltid sa nei, og mulig de utnyttet situasjonen litt, men samtidig ser jeg jo det er mentalt slitsomt å alltid nærmest skulle være "på vakt" uten å ha en fast tid å forholde seg til. Med faste tider blir det jo mer som en slags deltidsjobb. 

Aner ikke hva som er riktig rent juridisk. 

I annonsen det gjelder er det oppgitt en estimert tid på 25 - 28 timer i måneden. Er ikke snakk om å hente unger. Akkurat middaglagingen synes jeg kanskje blir litt mye - da binder en seg opp tre ettermiddager hver eneste uke. Hadde det vært en normalt deltidsjobb hadde man fått ca. 4500,- i måneden før skatt (så ca. 3100,- etter skatt). Annonsen det er snakk om er forresten denne. Jeg fant den helt tilfeldig da jeg skulle sjekke prisnivået i Oslo siden jeg trolig må flytte pga. jobb, men det er neppe aktuelt at jeg skal bo der siden jeg enda ikke har fått ny jobb. Var mest interessert i om dette faktisk er noe som mange mennesker går med på... 

:sjokkbla::sjokkbla: Her lukter jeg ren utnyttelse. Hvem i huleste vil gå med på noe slik? Gjerne dem som har lite penger og er unge... Vil tippe at den andre jenta som bor der tar seg av middagen resten av uka... Skaff dere heller hushjelp av noe slag, utleiere!

Anonymkode: 84d99...d39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter svart arbeid lang vei. Hadde disse «utleierne» skaffet seg au pair i steden hadde de både måttet stille hybelen til disposisjon gratis samt betalt vedkommende og spandert norskkurs. Her får de noen til å agere som au pair samtidig som de tar betalt for hybelen. Smart! :P 

Jeg vil anbefale alle som vurderer å inngå en slik leieavtale å heller skaffe seg en deltidsjobb. Da kan man betale høyere husleie samtidig som man beholder rettigheter ved sykdom, pensjon osv. 

Anonymkode: e636a...8f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...