Gå til innhold

Å føle seg utelatt. Skal man si noe eller la det passere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun kaller seg min beste venninne. Vi har vært gode venner i nesten 20 år, er 29 år begge to. Hun er fadder på barnet mitt og de siste årene har vi prøvd å møtes noen ganger alene, men som regel treffes vi når vi inviterer hverandre (med samboer) til selskap (med eller uten andre gjester). Vil tro vi har møttes 4-6 ganger i året siste årene. Vi har alltid vært sammen når vi feirer bursdager, nyttårsaften, julebord, sommerfest og sånn ellers når vi ber hverandre på middag en fredag/lørdagskveld. 

De siste årene har jeg lagt merke til at hun drikker mer og mer, uten at det er blitt tema. Typen hennes er mer tilbakeholden, avslutter tidlig og kan være den som legger seg først, selv om vi andre fortsetter festen noen timer.

For fire år siden ble samboeren min avholds, uten at det påvirker meg eller andre i festlige lag. 

I høst ble jeg gravid igjen og ble desverre satt ut med full bekkenløsning og hypermesis fra første stund. Dette fikk hun vite, og jeg sa vi kom til å måtte ta det me ro fremover.

poenget mitt er: vi har alltid hatt julebord sammen. Og jeg må innrømme det stikker veldig når jeg ser hva hun legger ut på snap og andre sosiale medier at de har hatt julebord i helgen, med den faste gjengen - og vi var ikke en gang invitert.

Kvalmen har gitt seg og jeg får til å være sosial og ta en fest selv om jeg er satt ut av det daglige hverdagskjøret. Det ville hun fått vite om hun hadde spurt. Det er ca en ukes tid siden sist vi hadde kontakt, riktig nok via SMS.

Er jeg nærtagen for å ikke bli spurt? Og skal jeg bare la dette gå sin gang uten å nevne noe? Hva ville du gjort?

Anonymkode: 222cf...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du er nærtagende, ja. Det er like mange gravide som blir dritsure over å bli spurt om de vil være med på sånt, for folk må jo skjønne at de er kvalme og dårlige og ikke har lyst til å være med på sånt og blablabla. 

Anonymkode: 9ea7d...edf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg rett og slett din venninne tok beskjeden fra deg for god fisk og regnet med at den gjaldt også under julefestlighetene. Du sa i fra at du hverken kunne drikke, gå normalt eller holde på maten.... så hva skal du egentlig på et julebord i den tilstanden? Personlig hadde jeg ikke orket, og hadde heller hoppet over det ene julebordet ett år under en vanskelig graviditet. Ingenting å bli sur for, mener jeg. Jeg ville iallfall blitt overrasket om jeg var din venninne og fikk vite i ettertid at du godt kunne ha tenkt deg å komme likevel, til tross for smertefull bekkenløsning, ekstrem kvalme og ikke kunne drikke alkohol. De to første er imidlertid noe jeg ville ansett for å være den store festbremsen, så hva skulle du der å gjøre egentlig?

Jeg har selv hatt både bekkenløsning og svangerskapskvalme, og å sitte på julebord mens folk langet inn på feit, stinkende julemat da.... jeg hadde spydd. Man får jo ofte ekstremt god luktesans som gravid, og alt det fettet (bare lukten, uten å spise) hadde vært nok til å få meg til å spy og brekke meg iallfall.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som spørr selv om jeg vet at svaret av ulike grunner blir nei. Nettopp for at vedkommende ikke skal føle at den ikke er tenkt på og inkludert. Så jeg hadde nok blitt lei meg hvis jeg ikke var spurt i ditt tilfelle. Du kan jo si at du så at de hadde hatt det hyggelig, og at du ble litt lei deg for at du ikke var invitert, noe du vanligvis er. Og om det er noe grunn til det. Man kan ta det opp på en hyggelig ikke-angripende måte, og si noe om hvordan du opplevde dette, at du ble lei deg. 

Anonymkode: a5e17...6b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Jeg synes det er på sin plass å invitere uansett, når man er såpass gode venner. Så får man velge selv om man kommer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også vært litt lei meg men også tenkt på om jeg haddde formidlet plagene mine godt nok for henne. Har hun barn selv? Kan jo være at hun tenker at plagene ikke gir seg men blir verre fremover og da blir det for slitsomt med julebord.

Kan jo også tenkes at hun ville gjøre noe vilt på julebordet og fryktet kritikk fra de som var avhold. Kan det være noe knute i forholdet som gjør at hun holder folk på avstand? Verdt å sjekke ut. 

Fikk du snap fra henne med bilder? Hvis hun sender det direkte til deg eller åpent på face så kan det også være et signal på at hun ikke ønsker å holde deg utenfor men at hun antok at du ikke haddd orket å være med på festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun hadde ment å holde dere utenfor hadde du ikke fått snap, regner med dere ikke er invitert fordi du har sagt at formen er dårlig. Men det er vel bare å si fra at du skulle ønske dere ble invitert, for dere hadde hatt lyst å delta?

Anonymkode: deaad...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig stil å ikke invitere dere i det hele tatt. 

Synes du skal gi beskjed om at du nå føler deg mye bedre og er klar for sosialt liv igjen. 

Anonymkode: 256ad...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...