AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #41 Del Skrevet 4. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig, men det er nå mer enn sju år siden søsteren min kjøpte gården. Da er det vel for sent? Og, om det ikke er for sent, betyr vel ikke odel at man får kjøpe gården billigere enn markedspris? Anonymkode: 382db...b30 Hør nå her: Gården med odelsrett er arv etter din far. Din far er ikke hennes far, og det er da odelen begynner å bli advokatmat Anonymkode: ac40f...36b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #42 Del Skrevet 4. desember 2017 5 timer siden, altflyter skrev: Hun kan ikke selge på det åpne markedet, så lenge det finnes odelsarvinger. Har ditt andre søsken sagt fra seg odelen sin? Jeg mener altså: Om din søster som nå har odel vil selge gården, så er det jo neste i rekken som har odelsrett og rett til å kjøpe til odelspris Ja, mitt andre søsken sa også fra seg odel. Har sett på ordlyden, og der står det at vi sier fra oss odelløsningsrett på eiendommen i forhold til vår søster. Håper det betyr at vi da har odelsrettigheter når hun vil selge til noen utenfor familien, evt. at mine barn har odel (sa ikke ifra meg odel på deres vegne, kun for meg selv). Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #43 Del Skrevet 4. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hør nå her: Gården med odelsrett er arv etter din far. Din far er ikke hennes far, og det er da odelen begynner å bli advokatmat Anonymkode: ac40f...36b Ja, er klar over det, men vi sa ifra oss odelsrett slik at hun kunne kjøpe den. Mamma ødela gården økonomisk, og på det tidspunktet var søsteren min eneste i søskenflokken som hadde økonomiske muligheter til å kjøpe gården, dessverre. Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #44 Del Skrevet 5. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, mitt andre søsken sa også fra seg odel. Har sett på ordlyden, og der står det at vi sier fra oss odelløsningsrett på eiendommen i forhold til vår søster. Håper det betyr at vi da har odelsrettigheter når hun vil selge til noen utenfor familien, evt. at mine barn har odel (sa ikke ifra meg odel på deres vegne, kun for meg selv). Anonymkode: 382db...b30 Det vil (om jeg har forstått loven riktig) i så fall kun være det eldste barnet ditt som har odel, jeg tror ikke det yngste barnet har det Anonymkode: 6331b...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #45 Del Skrevet 5. desember 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nå i en skikkelig jævlig situasjon, for å være direkte. For sju år siden, kjøpte min søster gården fra min mor (fordi hun hadde rotet seg bort i en mann som kort fortalt drev gården til konkurs). Det var en krisesituasjon, og siden jeg har odelsrett, måtte jeg si ifra meg denne slik at søsteren min skulle kjøpe gården. Jeg hadde på den tiden nettopp kjøpt meg leilighet, og hadde uansett om jeg solgte denne igjen ikke mulighet til å ta opp høyt nok lån til å kjøpe gården. Det ble sagt på den tiden, at søsteren min og svogeren min mente det ville være ønskelig at jeg og broren min i fremtiden ville stå som eiere av gården. At de kjøpte den nå, gjorde at den forble i familien. Mamma fikk borett til våningshuset, samme fikk jeg og broren min. Nylig fortalte mamma meg at søsteren min planlegger å selge gården, på det åpne markedet. Jeg spurte tidligere i år om jeg fikk kjøpe gården, dette avviste søsteren min på en veldig frekk måte. Svogeren min sa at de ikke kom til å selge i alle fall de neste fem årene. Jeg hadde jobbtilbud på hjemstedet og var egentlig klar til å flytte dit og selge min nåværende bolig. Det ble ikke noe av. Men etter noen måneder, skal hun plutselig selge likevel. Hun vil legge ut gården på finn.no, og selge til markedspris som hun sier. Klar over at hun som eier har rett til dette, men både jeg og broren min har sagt til henne at vi er interessert i å kjøpe - og da til pris som megler mener er passende pris. Hun vil likevel legge ut slik at det blir budrunder. Skal legge til at hun også presser hardt på mamma for at hun skal skrive under en avtale hvor hun sier ifra seg boretten til huset, slik at salgsprisen vil bli høyere. Det er boplikt på gården, som mamma oppfyller på søsteren min sin vegne. Søsteren min sier at om mamma undertegner en slik avtale nå, vil hun få hjelp til å finne en ny bolig nærmere oss barna. Men om hun ikke vil undertegne avtalen, blir hun sikkert kastet ut av de nye eierne, sier søsteren min. Søsteren min har i alle år behandlet mamma som søppel, og jeg er så sint når jeg tenker på at mamma nå sikkert kommer til å undertegne avtalen for å gjøre det lettere for søsteren min å få ekstra profitt på barndomshjemmet vårt. Det jeg lurer på, er om odelsretten gjelder overfor salg til "fremmede," folk utenfor slekten? Så gjennom dokumenter, og vi underskrev odelsløsningpapirer, dokument om å trekke "odelssøksmål" - i tilfelle andre i slekten med odelsrett ville fremme krav i løpet av seks måneder ble det sagt. Har nå søkt etter diverse informasjon, og ikke funnet utvetydige kilder, men vi skrev under på avtale om at vi "fraskriver seg odelsløsningsrett til eiendommen i forhold til......søsters navn." Har funnet diverse på nettet hvor det står at dette kun gjelder i forhold til søster og hennes "linje"(familie), men at vi kan kreve odel om det forsøkes solgt utenfor slekten. Kan dette stemme? Og, dokumentet vi underskrev angående "trekke odelssøksmål" -som vi ble fortalt gjaldt i de 6 månedene etter kjøpet, gjelder dette istedet for alltid, slik at vi ikke kan fremme noen krav overhodet? Det ble sagt sa søsteren min kjøpte gården, at det var for å sikre at gården forble i familien. Dette er nå noe som hun fraviker, og kan ikke jeg da ha en sak mot henne? De har løyet om så mye, og jeg er helt motløs akkurat nå. Det er som å forholde seg til en hvilken som helst forretningsperson, ikke en søster. Dette er virkelig ille, trodde ikke at jeg skulle få oppleve dette i mitt liv, dette er sånt man leser om og ser i filmer. Anonymkode: 382db...b30 Her er det mye du ikke vet. Har du frasagt deg odel så har du ikke mulighet til å tilbakekalle odelsretten på et senere tidspunkt. Men du står fritt til å kjøpe eiendommen til landbrukstakst. Det er nemlig landbrukstakst som gjelder ved kjøp og salg av landbrukseiendommer, med eller uten odel. Å tro at man kan overta, kjøpe eller selge en landbrukseiendom i størrelse med odelsrett på, ute på detmåpne markedet er temmelig naivt, særlig av dem som i dag sitter på eiendommen. De burde vite bedre. Du får overta til landbrukstakst, da. Landbrukstakst er en "minipris". På det åpne markedet kan de gjerne selge med aldri til noe mer enn landbrukstakst. Da må de drivemmed penger under bordet, noe kjøpere neppe går med på og noe som er uhyre vanskelig uten å bli avslørt av mynighetene. En annen merkelig ting er at din mors mann har tatt opp og stiftet gjeld med pant i eiendom han ikke har eierskap til. Hvordan har han fått det til? Anonymkode: 09ade...ff9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #46 Del Skrevet 5. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det mye du ikke vet. Har du frasagt deg odel så har du ikke mulighet til å tilbakekalle odelsretten på et senere tidspunkt. Men du står fritt til å kjøpe eiendommen til landbrukstakst. Det er nemlig landbrukstakst som gjelder ved kjøp og salg av landbrukseiendommer, med eller uten odel. Å tro at man kan overta, kjøpe eller selge en landbrukseiendom i størrelse med odelsrett på, ute på detmåpne markedet er temmelig naivt, særlig av dem som i dag sitter på eiendommen. De burde vite bedre. Du får overta til landbrukstakst, da. Landbrukstakst er en "minipris". På det åpne markedet kan de gjerne selge med aldri til noe mer enn landbrukstakst. Da må de drivemmed penger under bordet, noe kjøpere neppe går med på og noe som er uhyre vanskelig uten å bli avslørt av mynighetene. En annen merkelig ting er at din mors mann har tatt opp og stiftet gjeld med pant i eiendom han ikke har eierskap til. Hvordan har han fått det til? Anonymkode: 09ade...ff9 Mamma er så lettlurt og dum at hun tok opp masse lån på hans vegne i sitt navn. Hun løy om dette overfor oss i familien i årevis. Hun solgte og gav også bort noen tomter tilhørende eiendommen/gården til begge mine halvsøsken før hun solgte gården til min halvsøster. Dette var mot min vilje. Hun satt i uskiftet bo. Disse sakene er vel foreldet nå? Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #47 Del Skrevet 5. desember 2017 Jammen kjære deg, ta kontakt med advokat! Anonymkode: 096b2...c89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #48 Del Skrevet 5. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jammen kjære deg, ta kontakt med advokat! Anonymkode: 096b2...c89 Er i prossess angående det nå. Problemet er vel at disse sakene er foreldet. Mamma delte ut tomter fra gården til mine halvsøsken fordi hun syntes det var så "urettferdig" at de ikke hadde noen farsarv. Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #49 Del Skrevet 5. desember 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, mitt andre søsken sa også fra seg odel. Har sett på ordlyden, og der står det at vi sier fra oss odelløsningsrett på eiendommen i forhold til vår søster. Håper det betyr at vi da har odelsrettigheter når hun vil selge til noen utenfor familien, evt. at mine barn har odel (sa ikke ifra meg odel på deres vegne, kun for meg selv). Anonymkode: 382db...b30 Ut fra den formuleringen kan det høres ut som det ikke er en generell og fullstendig frasigelse av odelsretten som har blitt gjort. les f. eks her: https://www.bondelaget.no/sporsmal-og-svar-om-jus-i-landbruket/fraskrivelse-av-odelsrett-eller-losningsrett-article96019-8391.html Problemet da er jo at det sannsynligvis nettopp er din kjipe søster som har blitt flyttet opp i prioriteringsrekkefølgen for odelsretten. Du må undersøke med avokat om det er noen andre som egentlig skulle ha vært høyere opp i prioriteringsrekkefølgen. Litt usikker på finjussen her, men om du f. eks. har barn, så kan det hende at ditt barn hele tiden skulle ha ha vært høyere i rekkefølgen i forhold til odelsrett. Men dette er advokatmat. Anonymkode: 6620b...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #50 Del Skrevet 5. desember 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mamma er så lettlurt og dum at hun tok opp masse lån på hans vegne i sitt navn. Hun løy om dette overfor oss i familien i årevis. Hun solgte og gav også bort noen tomter tilhørende eiendommen/gården til begge mine halvsøsken før hun solgte gården til min halvsøster. Dette var mot min vilje. Hun satt i uskiftet bo. Disse sakene er vel foreldet nå? Anonymkode: 382db...b30 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i prossess angående det nå. Problemet er vel at disse sakene er foreldet. Mamma delte ut tomter fra gården til mine halvsøsken fordi hun syntes det var så "urettferdig" at de ikke hadde noen farsarv. Anonymkode: 382db...b30 Man trenger ikke å ha eid mange landbruseiendommer med odel for å vite at tomter eller eiendom fra en landbrukseiendom i odelsrett størrelse ikke gjøres bare med et penneslag. Landbrukseiendom er strengt regulert mht. Fradeling/oppdeling, så at det her er fradelt flere tomter det er så unikt at det er vanskelig å tro på. Man kan heller ikke gå hen og belåne i store mengder med sikkerhet i en landbrukseiendom og den lave verdi. En odelsgår med odel er ikke mye verdt. Du har skrevet fra deg odelsretten din med det formålet at din mor skal kunne selge til din søster. Ergo har du godkjent salg, enten din mor sitter i uskiftet bo eller ikke. Du må ta ansvar for dine handlinger der du setter navnet ditt på et papir, eller søke råd før du skriver under ting du ikke forstår konsekvensene av. Dette er en ikke sak, med mindre du har penger til å kjøpe eiendommen fra ditt søsken når hun selger. Kontakt landbrukskontoret i kommunen din om du har vansker med å forstå at landbrukseiendom har store bergrensninger for eierens råderett. Anonymkode: 09ade...ff9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #51 Del Skrevet 5. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke å ha eid mange landbruseiendommer med odel for å vite at tomter eller eiendom fra en landbrukseiendom i odelsrett størrelse ikke gjøres bare med et penneslag. Landbrukseiendom er strengt regulert mht. Fradeling/oppdeling, så at det her er fradelt flere tomter det er så unikt at det er vanskelig å tro på. Man kan heller ikke gå hen og belåne i store mengder med sikkerhet i en landbrukseiendom og den lave verdi. En odelsgår med odel er ikke mye verdt. Du har skrevet fra deg odelsretten din med det formålet at din mor skal kunne selge til din søster. Ergo har du godkjent salg, enten din mor sitter i uskiftet bo eller ikke. Du må ta ansvar for dine handlinger der du setter navnet ditt på et papir, eller søke råd før du skriver under ting du ikke forstår konsekvensene av. Dette er en ikke sak, med mindre du har penger til å kjøpe eiendommen fra ditt søsken når hun selger. Kontakt landbrukskontoret i kommunen din om du har vansker med å forstå at landbrukseiendom har store bergrensninger for eierens råderett. Anonymkode: 09ade...ff9 At du ikke tror på de faktiske forhold jeg beskriver, er din sak. Men det er et faktum at min mor solgte eiendom til min halvsøster for 50 000 ca20 år siden, mot min vilje. Jeg var da rundt 15 år. Senere gav hun en annen del av eiendommen til min halvbror gratis. Han solgte denne i sin tur andre til min halvsøster for rundt 1 million kroner. At hun gav bort enda mer av eiendommen, var også mot min vilje. For 10 år siden ca, solgte mamma enda en del av eiendommen til min søster, også mot min vilje. Det er nok ikke så streng regulert som du tror. Da hun gav bort og solgte deler av eiendommen, satt hun i uskiftet bo og jeg burde sikkert ha engasjert advokat. Jeg undertegnet ikke noen dokumenter i forbindelse med noen av disse hendelsene. Litt senere kom det altså frem at mamma hadde tillatt at samboeren hennes drev gården til konkurs, og min halvsøster var den eneste som hadde mulighet til å kjøpe den. Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #52 Del Skrevet 5. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: At du ikke tror på de faktiske forhold jeg beskriver, er din sak. Men det er et faktum at min mor solgte eiendom til min halvsøster for 50 000 ca20 år siden, mot min vilje. Jeg var da rundt 15 år. Senere gav hun en annen del av eiendommen til min halvbror gratis. Han solgte denne i sin tur andre til min halvsøster for rundt 1 million kroner. At hun gav bort enda mer av eiendommen, var også mot min vilje. For 10 år siden ca, solgte mamma enda en del av eiendommen til min søster, også mot min vilje. Det er nok ikke så streng regulert som du tror. Da hun gav bort og solgte deler av eiendommen, satt hun i uskiftet bo og jeg burde sikkert ha engasjert advokat. Jeg undertegnet ikke noen dokumenter i forbindelse med noen av disse hendelsene. Litt senere kom det altså frem at mamma hadde tillatt at samboeren hennes drev gården til konkurs, og min halvsøster var den eneste som hadde mulighet til å kjøpe den. Anonymkode: 382db...b30 Satt din mor i uskiftet bo og du var umyndig så har overformynderiet vært den som skulle ivareta dine interesser så nå gjør du dette bare enda vanskeligere å begripe. Så mye svik som dette fra alt og alle burde du gå til media med. Anonymkode: 09ade...ff9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #53 Del Skrevet 5. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Satt din mor i uskiftet bo og du var umyndig så har overformynderiet vært den som skulle ivareta dine interesser så nå gjør du dette bare enda vanskeligere å begripe. Så mye svik som dette fra alt og alle burde du gå til media med. Anonymkode: 09ade...ff9 Mamma påstår at der gikk helt fint å få utestedt papirer fra kommunen, og påstår til og med at min formynder ikke var involvert i saken engang. Hun påstår også at mine halvsøsken hadde juridisk rett til 1/8 av arven, men dette kan vel kun gjelde i forhold til hennes verdier og ikke min og min brors farsarv som var odelsgården? Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #54 Del Skrevet 6. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mamma påstår at der gikk helt fint å få utestedt papirer fra kommunen, og påstår til og med at min formynder ikke var involvert i saken engang. Hun påstår også at mine halvsøsken hadde juridisk rett til 1/8 av arven, men dette kan vel kun gjelde i forhold til hennes verdier og ikke min og min brors farsarv som var odelsgården? Anonymkode: 382db...b30 Advokat! Anonymkode: f0c7c...f63 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #55 Del Skrevet 6. desember 2017 På 4.12.2017 den 13.59, AnonymBruker skrev: Er borett til mor, bror og deg tinglyst? Anonymkode: 4898d...07a Nei, er ikke tinglyst. Hvilken praktisk innvirkning vil dette ha? Er det ikke verdt papiret det er skrevet på engang, mener du? Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. desember 2017 #56 Del Skrevet 6. desember 2017 Har du skrevet i fra deg odelsretten, eller kun løsningsretten? Om det kun er løsningsretten, kan du kreve å kjøpe eiendommen ved salg ved å reise odelssøksmål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #57 Del Skrevet 6. desember 2017 12 minutter siden, Mysticgirl skrev: Har du skrevet i fra deg odelsretten, eller kun løsningsretten? Om det kun er løsningsretten, kan du kreve å kjøpe eiendommen ved salg ved å reise odelssøksmål Er ikke sikker, men ordlyden var "sier fra seg odelsløsningsretten til eiendommen i forhold til NN(søster). Det betyr vel at det er kun i forhold til henne jeg har sagt fra meg odelsretten? Men, hun kan jo selge til så høy pris at hverken jeg eller min bror har en sjanse til å kjøpe gården. Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #58 Del Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke sikker, men ordlyden var "sier fra seg odelsløsningsretten til eiendommen i forhold til NN(søster). Det betyr vel at det er kun i forhold til henne jeg har sagt fra meg odelsretten? Men, hun kan jo selge til så høy pris at hverken jeg eller min bror har en sjanse til å kjøpe gården. Anonymkode: 382db...b30 Ordrett stod det dette: NN (meg) og NN2(bror) fraskriver seg sin odelsløsningsrett til eiendommen i forhold til NN3(halvsøster) . Anonymkode: 382db...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. desember 2017 #59 Del Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ordrett stod det dette: NN (meg) og NN2(bror) fraskriver seg sin odelsløsningsrett til eiendommen i forhold til NN3(halvsøster) . Anonymkode: 382db...b30 Da høres det ut som dere faktisk bare har fraskrevet deres hennes og hennes linjer, altså barn. Om hun velger å selge til andre enn sin linje, kan dere kreve odelssøksmål uansett hvor lang tid det går fra hun overtok til hun selger. Ville ringt advokat for og hørt, for å være helt sikker. For det er fullt mulig å fraskrive seg løsningsretten for henne og hennes barn, men om hun velger å selge senere på det åpne marked ,skal dere kunne kreve odelssøksmål. Men om dere har skrevet fra dele hele odelsretten, kan dere dessverre ikke gjøre det. Hør med en advokat om hva han tyder ut i fra brevet Håper at det bare er slik at dere kan kjøpe gården så den holder seg innen familien Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nobile Skrevet 6. desember 2017 #60 Del Skrevet 6. desember 2017 TS, har du tatt kontakt med advokat ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå