AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #1 Del Skrevet 3. desember 2017 Jeg flyttet inn i et kollektiv rett før skolestart i år, og vi er fem jenter. Vi har klikket skikkelig godt med filmkvelder, middagskvelder, kino, og har det veldig greit sammen. Likevel finnes det jo utfordringer rundt husregler og alt annet for at man skal trives med å bo sammen, men det virker som dette har gått greit det og. Vi har hatt flere "husmøter", og har snakket om hvordan folk skal tilbringe julen i år. Alle jentene kommer fra forskjellige steder i Norge, spesielt nordover og tenker seg hjemover. Da jeg derimot fortalte jentene at mine planer bare er å jobbe hele desember, for å så bare være alene på julaften ble de helt paffe. Spørsmål som "hva er galt med deg?" dukket opp, men jeg valgte å være ærlig med jentene om hvorfor jeg ikke feirer jul. Det handler i korte trekk om familie og mangel på en følelse av tilhørighet. Jentene viste meg stor forståelse, og skjønte at det var et sårt tema. Vi snakket også lenge om hvordan vi skulle pynte i kollektivet, men jeg ga inntrykk for at jeg ikke var så med på det. Jeg nikket på en måte bare ja til hva de ville, men tenkte at det ikke er noe jeg må forholde meg til når de uansett drar bort hele desember alle sammen. Da tema om juletre plutselig dukket opp ble jeg litt overrasket, for alle er jo bortreist. Hva er egentlig den hele store gleden med dette treet da, når ingen av de er hjemme i kollektivet til å se det mer enn 2 dager før de drar hjemover? Juletre ble kjøpt inn, og jeg fortalte jentene at det var koselig initiativ. Jeg nevnte også at selvom jeg er den som er hjemme hele julen til å se all denne pynten, kom ikke jeg til å passe på at det så bra ut til en hver tid. Dette inkluderende pynt, pakkekalendere og annet, også juletreet. Da fikk jeg sinte tilbakemeldinger om at jeg var vrang og vanskelig som ikke ville vanne treet eller passe på resten, da de har lagt en så stort jobb i alt for at det skulle være koselig. Da jeg prøvde å fortelle dem at dette handler om at jeg ikke vil ha noe med julen å gjøre, og at det har med mine problemer å gjøre fikk jeg ikke noe mer respons. Jeg kom hjem fra jobb for noen timer siden, og ingen av de sa hei til meg da jeg kom inn døren. Nå sitter de sammen og ser på julefilm, og virkelig setter seg inn i å holde meg utenfor. Jeg begynte for noen uker siden å se etter et nytt sted å bo da jeg trives best i mitt eget selskap, men jeg synes det er så synd at jentene viste forståelse i første omgang, men nå er jeg plutselig ufin som ikke vil delta. Jeg har ikke så mange venner her jeg bor, og ikke så mange å snakke med, så jeg følte vel egt bare for å få dette litt ut. Mest av alt fordi jeg synes det er trist at jeg blir utestengt kun fordi jeg ikke liker julen like godt som de gjør, og dermed velger å trekke meg ut av det for mitt eget behov. Det er så synd at dette gjør at de ikke vil ha med meg å gjøre fordi de føler jeg ødelegger. Anonymkode: 54b61...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #2 Del Skrevet 3. desember 2017 Føler ikke at de krever mye av deg her. Det er snakk om å vanne treet? Og forstår ikke hvordan det er mye arbeid å se til at julepynten ser bra ut? Anonymkode: 8026c...845 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 3. desember 2017 #3 Del Skrevet 3. desember 2017 Hvorfor kan du ikke vanne treet ?? Og det er da ikke så mye annet å gjøre ? Syns du er vanskelig Ts. Du sa jo selv at det var et fint intiativ at de kjøpte juletre ?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3. desember 2017 #4 Del Skrevet 3. desember 2017 9 minutter siden, NotNaomi skrev: Hvorfor kan du ikke vanne treet ?? Og det er da ikke så mye annet å gjøre ? Syns du er vanskelig Ts. Du sa jo selv at det var et fint intiativ at de kjøpte juletre ?! Hvorfor kjøpe juletre når TS ikke ville og hvorfor sette det opp og pynte det nå?? Det er 3 uker til jul. Er ikke det sært å feire jul 3 uker før jul?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #5 Del Skrevet 3. desember 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Hvorfor kan du ikke vanne treet ?? Og det er da ikke så mye annet å gjøre ? Syns du er vanskelig Ts. Du sa jo selv at det var et fint intiativ at de kjøpte juletre ?! Jeg synes det er kjempekoselig, det er ikke det! Jeg har bare diltet etter jentene og sagt "gjør hva dere vil, men ikke forvent at jeg tar del i det" pga mitt forhold til julen. Å da forvente at jeg må passe på at treet lever når de er bortreist 3 av 4 uker i desember, og knapt har noe med det å gjøre synes jeg er litt teit, for å så bli sint over at jeg ikke vil. Det handler jo om mer enn å bare vanne treet, det handler om at jeg ikke har et godt forhold til julen, men må forholde meg til det mer enn jeg vil fordi det står ei gran midt i stua vår. En gran de vil ha, som jeg må holde liv i, for deres skyld. Anonymkode: 54b61...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 3. desember 2017 #6 Del Skrevet 3. desember 2017 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er kjempekoselig, det er ikke det! Jeg har bare diltet etter jentene og sagt "gjør hva dere vil, men ikke forvent at jeg tar del i det" pga mitt forhold til julen. Å da forvente at jeg må passe på at treet lever når de er bortreist 3 av 4 uker i desember, og knapt har noe med det å gjøre synes jeg er litt teit, for å så bli sint over at jeg ikke vil. Det handler jo om mer enn å bare vanne treet, det handler om at jeg ikke har et godt forhold til julen, men må forholde meg til det mer enn jeg vil fordi det står ei gran midt i stua vår. En gran de vil ha, som jeg må holde liv i, for deres skyld. Anonymkode: 54b61...6c4 Ok.. Jeg skjønner deg jo på en måte da. Og de burde jo ikke " frøset " deg ut. Men det blir vel tristere å se ei gran i stua som visner ? Syns dere skal skjære opp ihvertfall,for det er jo tristere at det i tillegg blir dårlig stemning. Det er ikke så lett når flere bor sammen og flertallet har juletradisjoner. SKjære opp mente jeg :-D Endret 3. desember 2017 av NotNaomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 3. desember 2017 #7 Del Skrevet 3. desember 2017 1 time siden, Peonjenta skrev: Hvorfor kjøpe juletre når TS ikke ville og hvorfor sette det opp og pynte det nå?? Det er 3 uker til jul. Er ikke det sært å feire jul 3 uker før jul?? Syns alt for mange starter jula for tidlig om dagen. Så enig i det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3. desember 2017 #8 Del Skrevet 3. desember 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Ok.. Jeg skjønner deg jo på en måte da. Og de burde jo ikke " frøset " deg ut. Men det blir vel tristere å se ei gran i stua som visner ? Syns dere skal skjære opp ihvertfall,for det er jo tristere at det i tillegg blir dårlig stemning. Det er ikke så lett når flere bor sammen og flertallet har juletradisjoner. Hvis det er en vanlig gran er det nok ikke mange dagene før den begynner å drysse intenst uansett. Innen julaften er den ribbet for nåler, uansett hvor mye TS vanner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå