Gå til innhold

Tips til å skaffe seg norske venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ironisk skrevet, siden det er stikk motsatt av hvordan nordmenn er.

Anonymkode: 4a8c8...13c

Er det? Noen nordmenn vegrer seg faktisk for å bli venner med noen de vet blir lege, som er i en uskreven samfunnsklasse høyere opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Spiteful said:

Skulle ønske jeg var mer som deg ts. Jeg er helt motsatt (er også utenlandsk). Klarer utrolig enkelt å få meg norske venner, men utlendinger klarer jeg bare ikke bli ordentlig kjent med! Skulle gjerne hatt ett mer kulturfult nettverk, men så langt er jeg "mislykka". Ikke at de norske vennene mine er dårlige, tvert imot har jeg det sinnssykt bra med dem, men noen ganger kan venner fra samme land som meg selv for eksempel forstå meg bedre ifht. kultur etc. 

Men jeg tenker egentlig så enkelt som at hvis man trives med de vennene man har, så skal man ikke tvine seg til unaturlig vennskap. Venskap kommer av seg selv...

Artig å se at vi er på motsatte sider av spekteret, tror det er veldig lett at vi begge ubevisst oppsøker venner blant de folkegruppene vi er mest vandt til fra før av :) Helt enig i siste avsnitt, det viktigste er å ha gode venner rundt seg uavhenigig av hvem de er.

Anonymkode: e0181...95a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Orker ikke utenlandske venner, i hvert fall ikke pripne frøkner på medisinstudiet. :)

Sorry.

Leit å høre, viktigste er at du er fornøyd med livet under stenen du kommer fra. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Leit å høre, viktigste er at du er fornøyd med livet under stenen du kommer fra. 

Jeg har både høyere utdannelse og en lederstilling, men orker ikke utenlandske jenter på medisinstudiet. Norske går helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rozárka said:

Er det? Noen nordmenn vegrer seg faktisk for å bli venner med noen de vet blir lege, som er i en uskreven samfunnsklasse høyere opp.

Herregud, for noe tull.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg godt igjen, dessverre :laugh: Godt at du har funnet din gjeng, det viktigste er i grunn at alle føler de har gode folk rundt seg. Men jeg skulle gjerne likt å se om det er noe jeg kan gjøre for å inkludere norske i vennekretsen, virker synd om etnisitet skal være et hinder for noe som helst.

Det er nok ikke etnisisteten i seg selv. Det er det vi blir opplært med. Kanskje det har en sammenheng med at vi er et av verdens rikeste land? Vi blir litt høye på oss selv når vi ser at flyktningene først og fremst vil hit, at folk vil hit pga velstanden. Vi har jo bra systemer innenfor både utd og helse. Men nå er ikke Italia heller akuratt dårlig, og der er folk mye mer pågående, så ser ikke heeeelt sammenhengen der heller.

:vetikke:

Anonymkode: 64317...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann! Jeg er ei jente på 21 år, bor i Oslo og studerer medisin. Er ikke etnisk norsk, men har bodd her siden jeg var liten og føler meg helt hjemme. Har en helt fantastisk familie og vennegjeng rundt meg, så har på ingen måte et savn på den sosiale fronten.

Men det slo meg nylig at alle mine venner er ikke etnisk norske, utenom én ungdomsskole venninne. Det går i alt fra spanjoler, vietnamesere, pakistanere, kurdere, russere, amerikanere osv. Er da snakk om veldig integrerte og oppegående utlendinger, som jeg koser meg gløgg i hjel med. Har mange norske bekjente på studiet, men det går for det meste i small talk og super overfladiske forhold. Synes det er rart at jeg ikke har klart å opprettholde et nært vennskap med noen etnisk norske, men jeg skjønner ikke hvorfor. Har noen tips å komme med? Er det noen sosiale koder jeg har bomma på?

Er ikke noe som plager meg personlig, men jeg liker ikke tanken på et segregert samfunn og vil gjerne legge inn en ekstra innsats hvis det er det som må til :)

Du må ha et fritt forhold til alkohol og sex.

Vis minst mulig at du er muslim. Er du muslim, må du vise lojalitet til norske og kristelige verdigrunnlag.

Finn deg norske gutter.

Lykke til!

Anonymkode: 43b72...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i en ganske samme situasjon, jeg har da noen norske venner men ikke altfor mange nei. Mye av min bakgrunn er fordi jeg opplever mange har vært rasistiske mot meg, og de på skolen er veldig reserverte. Noen vil faktisk ikke ha utelandske venner (en som har sakt midt på tryna mi før liksom), og noen "typiske" norske føler utlendere er veldig "rare", ikke nødvendigvis dårlig men at vi pleier som regel å være veldig åpen og finne som regel tonen lettere med andre utlendere. Ikke ta feil, finnes mange snille og sosiale nordmenn og men de er bare ikke alltid de enkleste å tilknytte med.

Anonymkode: fbc75...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Midt på tryna mi" :) Den likte jeg. Dere utledninger er hvertfall morsomme noen ganger :) 

Anonymkode: 774b5...1cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kvinner som er sjalu over at hun er både utlending og studerer medisin: Ro dere ti hakk ned! Dette blir for flaut.

ikke hennes feil at dere er tapere ;)

Anonymkode: 79363...c3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 1.39, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er veldig opptatt av matrielle ting. Det er viktig å vise penger og status, skal du få norske venner. Og så må du slutte å omtale venner som venner, nordmenn kaller det for "nettverk". Å være med venner heter å "networke" på norsk. Det heter at nordmenn er veldig kalde og kjølige. Det er ikke en myte, det er sant. 

Anonymkode: 5c42b...32a

Kjenner meg ikke igjen i dette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 1.59, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har prøvd, men mistenker jeg kanskje går feil fram? Er med i en rekke studentforeninger og har verv, men ender alltid opp med å få bedre kontakt med de ikke-etnisk norske. Prøver så godt jeg kan å ikke være "for mye", men er av kultur kanskje litt mer sprudlende og åpen mot fremmede. Det respondere tilnærmet alle de ikke-etnisk norske godt på, så det ender ofte opp med at vi klikker godt overrens og har det hyggelig fra første stund. De norske er for all del kjempe hyggelige folk, men de åpner seg aldri mer enn strengt tatt nødvendig og da er vanskelig for meg å snakke om noe mer enn lunsj og nyhetene. Har du kanskje noe tips til hvordan man skal gå fram ved første møte?

Har du prøvd å invitere til fest hos deg? Du kan jo invitere norske og

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kvinner som er sjalu over at hun er både utlending og studerer medisin: Ro dere ti hakk ned! Dette blir for flaut.

ikke hennes feil at dere er tapere ;)

Anonymkode: 79363...c3f

Hæ? :klo:

Anonymkode: 54f98...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 1.39, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er veldig opptatt av matrielle ting. Det er viktig å vise penger og status, skal du få norske venner. Og så må du slutte å omtale venner som venner, nordmenn kaller det for "nettverk". Å være med venner heter å "networke" på norsk. Det heter at nordmenn er veldig kalde og kjølige. Det er ikke en myte, det er sant. 

Anonymkode: 5c42b...32a

Dummeste jeg har lest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...