Gå til innhold

Jul i Blodfjell


missmcbeal

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok det heller er slik at én person blir drept per episode. Det betyr ikke at ikke andre kan du på andre måter. Jack er nok også dø, ellers hadde ikke den scenen mellom han og Cris blitt like bra.

Jeg heller mest mot Toffefee nå. Hverken Svein eller Nanna skjøt Cris, og jeg syns Toffen ble mistenkt alt for kort denne gangen. Mistanken forsvant fort over på Svein.

Anonymkode: e06d7...68b

Det blir for enkelt. Hvis din teori, om at både Torstein og Jack er død, mens Nanna og Svein ikke kan ha skytet Chris blir det for enkelt. Hvis din teori stemmer har de avslørt Toffen som morderen allerede den 22. desember, det hadde blitt for enkelt og simpelt. Denne julekalenderen har vært veldig gjennomført, og veldig godt tenkt gjennom, ingen ting har vært tilfeldig. Derfor tviler jeg sterkt på at manusforfatter bare ville gitt bort morderen på 22. desember. 

Jack og Torstein er nok i livet ennå, hvis ikke hadde det blitt altfor lett å pekt ut morderen på julaften, skal også være litt spenning 24. desember. Er din teori riktig, at flere kan dø av andre årsaker på en dag, så må Nanna eller Svein dø i morgen, og da står vi igjen med kun Konrad og Toffen, ikke veldig spennende akkurat. 

Holder en knapp på at min teori om at maks en dør per dag er korrekt. De prøvde å lure oss med Sveins død tidligere, det samme de gjør med Torstein og Jack nå. Eneste forskjellen er at de drar det ut mer, så det blir vanskeligere å avsløre at de fremdeles er i livet. Pluss, de kan ikke lure oss med samme triks to ganger, derfor må de fake døden til Torstein og Jack på en litt annen måte enn de gjorde med Svein, hvis ikke ville det blitt for gjennomskubart. 

Husk at de som skrev manuset prøver å lure deg, så at Toffen er morderen blir for enkelt nå. Du er nok blitt lurt om du tror at det kun er Nanna, Svein, Toffen og Konrad igjen, som sagt, blir for enkelt.

Anonymkode: a2557...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt observert om kattene. Mener også at det fremdeles er noe uklart med Torgeir, selv om jeg ikke tror han har noe med mordene å gjøre. Men at han kan være den fornektede sønnen? Spennende teori som fort komme opp siste dagen. Med mindre navnet Soot er tilfeldig og at kattetemaet er en falsk ledetråd til oss, da.

Hva annet har vi? Det er vel ennå to snutter i Blodspor sin trailer som ennå ikke har blitt vist. Mannen (Konrad?) som barberer seg i starten og Toffen som sitter på senga til Konrad mot slutten. Vet ikke hvor mye de sier oss. Selv om barberingen bygger opp til noe skummelt? Vi har også det tvnorge sier om sendingen 24 desember. Det står: "Den store dagen er her og arven skal fordeles. Og morderen viser sitt sanne ansikt." Det er jo interessant. Det betyr at morderen er 1 person. Og tydeligvis er i live eller?

Anonymkode: 67691...957

Må nok være en morder, fordi alle trådene skal nøstes samme for seerene i siste episode, og det blir umulig om det er flere mordere som er døde. For at man skal samle trådene til slutt så må man vite hvordan drapene skjer, og et slikt avhør er ikke mulig om det er flere mordere, fordi alle er jo døde. Så er nok kun en morder ja, og den personen er i livet. 

Vi vet at Konrad, Nanna, Svein og Toffen er i livet, og at Torstein og Jack sannsynligvis er i livet også, så en av de seks er morderen. Jeg tror Jack, så at noen tidligere nevnte pistolen til Chris, for de som ikke la merke til det så grep Jack etter noe som Chris hadde ved hoftepartiet, om det var pistol gikk ikke an å se på klippet. Så et plottwist er om Jack faktisk drepte Chris :P

Anonymkode: a2557...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det blir noen liksom-døde personer som løsning. Strider mot all sunn fornuft at de ikke sjekker om likene faktisk er døde. Dessuten: de har jo tydeligvis et likhus, så de ville jo oppdaget om noen ikke var der? Ville så klart gått an å bytte ut seg selv med noen, men da mener produksjonen skylder oss seere noen "frampek" om det. Synes sånt blir for mye av en "dukk-opp"-nødløsning på drapsgåten. I alle fall på papiret, selv om jeg gjerne lar meg overraske.

Jack er død. Steindød. Det vi så var produksjonsmessig klimakset på hele kjærlighetshistorien. Han kan ikke komme tilbake nå. Hvorfor skulle han ellers holde sin egen liktale for Cris? 
Torgeir ligger også kald inne på likhuset. Torgeir-teorien er jo også spilt ut og latterliggjort av Svein. Det poenget er ferdig.
Det er forresten heller ikke Toffen. En banal komikarakter er ikke morderen i denne komplekse gåten. Det er heller ikke Svein, som sikkert bare kuttet av kabelen for å realisere drømmen om å løse en mordgåte. Ikke Nanna. Konrad for lettvint? Må være noe vi har oversett.

Anonymkode: 67691...957

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tantadi skrev:

Hmmm:glare: Toffen er Atle Antonsen.... Antonsen var Bent (ref:nissene på loven) Hvem blir igjen til slutt da ...🤔

Det har jeg tenkt også. Han vant jo både nissene på låven og nissene over skog og hei, selv om han gikk ut først og flere ganger etterpå. 

Anonymkode: 4c59f...ea9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tantadi skrev:

Atle Antonsen

Ett spørsmål er hvem som er morderen, og kanskje er det et annet hvem som får penga til slutt. For jeg har ingen tro på at Toffen som karakter er morderen (ville vært en for teit løsning på siste dag), men har ingen problemer med å forestille meg at nettopp Atle Antonsen stikker av med alt sammen siste dagen! De andre gangene Antonsen har vunnet skyldes det jo ren flaks og det vil nok i så fall være tilfelle her også. Kanskje ender han opp som eneste gjenværende person siste dagen t.o.m. fordi Svein og Nanna blir satt ut av spill igjen ved flaks og ytre omstendigheter. 

A propos Toffen. Alle ser ut til bare å hete Soot mens han av en eller annen grunn har blitt gitt etternavnet Soot Sylte. Er det noe spor eller ordspill der?

Anonymkode: 67691...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke det blir noen liksom-døde personer som løsning. Strider mot all sunn fornuft at de ikke sjekker om likene faktisk er døde. Dessuten: de har jo tydeligvis et likhus, så de ville jo oppdaget om noen ikke var der? Ville så klart gått an å bytte ut seg selv med noen, men da mener produksjonen skylder oss seere noen "frampek" om det. Synes sånt blir for mye av en "dukk-opp"-nødløsning på drapsgåten. I alle fall på papiret, selv om jeg gjerne lar meg overraske.

Jack er død. Steindød. Det vi så var produksjonsmessig klimakset på hele kjærlighetshistorien. Han kan ikke komme tilbake nå. Hvorfor skulle han ellers holde sin egen liktale for Cris? 
Torgeir ligger også kald inne på likhuset. Torgeir-teorien er jo også spilt ut og latterliggjort av Svein. Det poenget er ferdig.
Det er forresten heller ikke Toffen. En banal komikarakter er ikke morderen i denne komplekse gåten. Det er heller ikke Svein, som sikkert bare kuttet av kabelen for å realisere drømmen om å løse en mordgåte. Ikke Nanna. Konrad for lettvint? Må være noe vi har oversett.

Anonymkode: 67691...957

Konrad er ikke morderen, for Konrad blir jo stemplet som morderen i traileren til serien. Derfor hadde det ødelagt serien totalt om morderen faktisk ble spoilet i traileren som kom før 1. episode.

Du ser ut til å glemme at Svein også lå (som du så fint sier) stein dø på bakken slik Torstein og Jack har gjort nå. Dette var et frempek som viste oss at kun en dør per dag, for Svein sin død var falsk. Så hvorfor må «døden» til Torstein eller Jack være ekte? Kun fordi du ønsker deg en episk Romeo og Juliet klimaks? Tror ikke manusforfatter er så dum at han ødelegger alt i serien bare for å få en Romeo og Juliet anekdote rett før slutten. Fint at du likte øyeblikket, men ser fremdeles ikke hvorfor det skal bety at Torstein og Jack er dø. Kan du gi et annen argument for hvorfor disse er døde, som er bedre enn at «Jack må dø fordi det blir et vakkert øyeblikk», er ingen såpeserie dette her.

Konrad kan ikke være morderen, for dette blir det hintet til veldig på i traileren. I tillegg var Konrad, Svein og Nanna tilstede når morderen ringte. Så morderen kan umulig Svein, Nanna eller Konrad. Også Torstein var til stede når morderen ringte, så telefonsamtalene fra morderen forteller oss at ingen av Konrad, Nanna, Svein eller Torstein kan være morderen. Da gjenstår kun Toffen og Jack. Men hvis du hadde hatt rett om at Jack og Torstein var dø, så ville eneste alternativ igjen for morderen vært Toffen. Men aldri i livet om manusforfatter ville avslørt morderen før lillejulaften, ergo så må muligens Torstein og iværtfall Jack være i livet. Synd om dette ødelegger det episke øyeblikket mellom Chris og Jack for deg, men tenker man logisk og rasjonelt så kan det umulig Toffen være eneste potensielle morder igjen, blir for enkelt.

Hvis du derimot har rett, om at Torstein og Jack er døde, så mistet denne serien all logikk, og drapsmannen kunne like godt vært han mannen Nanna snakker med på postkontoret i første episode. 

Anonymkode: a2557...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

A propos Toffen. Alle ser ut til bare å hete Soot mens han av en eller annen grunn har blitt gitt etternavnet Soot Sylte. Er det noe spor eller ordspill der?

Anonymkode: 67691...957

Jeg tror ikke dette er et spor, fordi det er såpass direkte. Å sylte er noe man kan gjøre som slakter, og det kommer da klart frem at Toffen driver med jakt, derifra kommer kallenavnet Soot Sylte. Nettopp fordi han er kjent for å ha jakt som hobby...... Hadde det vært et spor burde det vel vært mindre innlysende?

Anonymkode: a2557...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi et annen argument for hvorfor disse er døde, som er bedre enn at «Jack må dø fordi det blir et vakkert øyeblikk», er ingen såpeserie dette her.

Ikke annet enn at det er en del av kontrakten mellom fiksjon og oss som seere at alle handlinger utenom det vi får presentert foregår med en viss realisme eller troverdighet. Det vil her blant annet si at man sjekker om noen en regner som død og legger i en slags likkjeller faktisk ikke er i live. Svein har jo aldri vært antatt død annet enn i et skarve øyeblikk, mens det vi vet om deres behandling av andre døde tyder på at de både undersøker dem og tar hånd om dem. Det så vi jo ikke med Torgeir og Jack, men jeg vil som seer forvente at nettopp det skjedde når det har vært slik til nå.

Hvis det likevel skulle skje noe så ekstraordinært som at nettopp Torgeir Soot eller Jack gjenoppstår den 24., så tror jeg at jeg vil forvente noe slags hint eller antydning om det underveis, og ikke en troll-i-eske siste dag. Men altså Jack er jo bare nyss død, vi får se i morgen om noe tilsier at så ikke er tilfelle. Skal sies at jeg merket meg at Jack ikke hadde noe synlig kulehull, det andre skuddet hørte vi jo bare. Kanskje får vi vite at Svein og Nanna denne gangen bare lot dem ligge der, langt ute i skogen? Jeg tror ikke det, men la oss se. Men la oss også spinne videre på denne tanken. Hva kan være planen til Jack med å fingere sin egen død nå, i episode 22? 

Anonymkode: 67691...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 19.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Ine Jansen er flink til å spille Nanna. Hun er jo skikkelig god til å snakke dansk. 

Anonymkode: 4c59f...ea9

Whaaat? Jeg har sett på helt perfekt og vært superfan av serien. Er på episode 22 av jul i blodfjell nå og skjønte ikke før jeg leste dette at det er henne .. Haha hun er flink skuespiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at jeg merket meg at Jack ikke hadde noe synlig kulehull, det andre skuddet hørte vi jo bare. 

Anonymkode: 67691...957

Så ble han jo heller ikke skutt. Han hadde hjerteproblemer og var tom for hjertemedisin. I det han får (et slags?) hjerteinfarkt blir Cris skutt.

Anonymkode: e06d7...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke annet enn at det er en del av kontrakten mellom fiksjon og oss som seere at alle handlinger utenom det vi får presentert foregår med en viss realisme eller troverdighet. Det vil her blant annet si at man sjekker om noen en regner som død og legger i en slags likkjeller faktisk ikke er i live. Svein har jo aldri vært antatt død annet enn i et skarve øyeblikk, mens det vi vet om deres behandling av andre døde tyder på at de både undersøker dem og tar hånd om dem. Det så vi jo ikke med Torgeir og Jack, men jeg vil som seer forvente at nettopp det skjedde når det har vært slik til nå.

Hvis det likevel skulle skje noe så ekstraordinært som at nettopp Torgeir Soot eller Jack gjenoppstår den 24., så tror jeg at jeg vil forvente noe slags hint eller antydning om det underveis, og ikke en troll-i-eske siste dag. Men altså Jack er jo bare nyss død, vi får se i morgen om noe tilsier at så ikke er tilfelle. Skal sies at jeg merket meg at Jack ikke hadde noe synlig kulehull, det andre skuddet hørte vi jo bare. Kanskje får vi vite at Svein og Nanna denne gangen bare lot dem ligge der, langt ute i skogen? Jeg tror ikke det, men la oss se. Men la oss også spinne videre på denne tanken. Hva kan være planen til Jack med å fingere sin egen død nå, i episode 22? 

Anonymkode: 67691...957

Du tenker altfor enkelt, fordi du kun velger å tro det du ser. De har vridd på alt vi har sett gjennom hele serien, så Jacks «død» kan enkelt vries i neste episode, skjønner ikke hvorfor du nekter for at Jack kan være i livet. Jeg har argumentert for hvorfor Svein, Nanna, Konrad og Torstein umulig kan være morderen. Da gjenstår kun Toffen, Chris vet vi er dø fordi han fikk en kule i hjertet. Jack sier jo indirekte at han ikke har en hjertefeil, så om det er poetisk eller bokstavelig får vi ikke vite, alt vi vet er at Jack ligger stille på grunn av frost, men ingen dør i løpet av 5 minutter med frost. Derfor godt mulig at Jack ser sitt snitt med å fake sin egen død, fordi det nærmer seg jul, og det gir morderen en veldig overtak om alle tror at morderen er dø. 

Om du ikke kan se hvilke grunnen Jack har for å «fake» egen død, så har du virkelig ikke forstått noe om hvordan dette fungerer. Serien legger nå opp til at Toffen er morderen, og at Svein kuttet heisen, sistenevnt stemmer, men serien kan umulig stå igjen med kun en mulig drapsmann i de to siste episodene.

Om du tror at du kun kan forholde deg til det du ser, og at Jack er død fordi det ser slik ut, ja da er du nok veldig lettlurt.

Anonymkode: a2557...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ble han jo heller ikke skutt. Han hadde hjerteproblemer og var tom for hjertemedisin. I det han får (et slags?) hjerteinfarkt blir Cris skutt.

Anonymkode: e06d7...68b

Korrekt, godt noen følger skikkelig med. Var kun en som ble skutt, og det var Chris. Jack fikk et likt «hjerteinfarkt» i episode 21, slik som han fikk i episode 22 i dag. Jack overlevde «innfarktet» i episode 21, så godt mulig han overlevde dette i episode 22 også.

Tror serien vil lure oss til å tro at Jack er dø, for å rette mistanke mot Toffen. For Svein kan som sagt ikke være morderen med mindre han er to steder samtidig.

Anonymkode: a2557...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du tror at du kun kan forholde deg til det du ser, og at Jack er død fordi det ser slik ut, ja da er du nok veldig lettlurt.

Kjempespennende diskusjon som pågår nå, men jeg oppfordrer til at vi lar være å bruke ufine karakteristikker. At jeg er lettlurt har ikke noe med saken vi snakker om å gjøre.

Jeg ser nå at det dreier seg om ett skudd, ikke to. Jeg lot meg lure til å tro at det var to fordi vi hører to, men det andre er nok heller en reprise på det første, bare med Svein og Nanna i fokus. Jeg var klar over at Jack har hjerteproblemer, det fikk vi jo vite i episode 21, men trodde det andre smellet var at han rettet pistolen mot seg selv og tok selvmord i kjærlighetssorg. Det er nok ikke riktig likevel.

Når det er sagt, ville jeg forvente at siden de to ble antatt å være døde, fikk de også samme behandling som de resterende likene. At man sjekket pulsen, at man slepte dem ned i likhuset. Siden det ikke engang blir antydet at det skjedde noe uregelmessig i behandlingen av likene eller noen detaljer om hva som skjedde med Jacks antatte lik (ble de liggende, for eksempel?) vil jeg se med skepsis på om Jack nå bare braser inn den 24. Og fremdeles har vi heller ikke funnet noe godt motiv for at han skulle fingere sin død. 

Anonymkode: 67691...957

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempespennende diskusjon som pågår nå, men jeg oppfordrer til at vi lar være å bruke ufine karakteristikker. At jeg er lettlurt har ikke noe med saken vi snakker om å gjøre.

Jeg ser nå at det dreier seg om ett skudd, ikke to. Jeg lot meg lure til å tro at det var to fordi vi hører to, men det andre er nok heller en reprise på det første, bare med Svein og Nanna i fokus. Jeg var klar over at Jack har hjerteproblemer, det fikk vi jo vite i episode 21, men trodde det andre smellet var at han rettet pistolen mot seg selv og tok selvmord i kjærlighetssorg. Det er nok ikke riktig likevel.

Når det er sagt, ville jeg forvente at siden de to ble antatt å være døde, fikk de også samme behandling som de resterende likene. At man sjekket pulsen, at man slepte dem ned i likhuset. Siden det ikke engang blir antydet at det skjedde noe uregelmessig i behandlingen av likene eller noen detaljer om hva som skjedde med Jacks antatte lik (ble de liggende, for eksempel?) vil jeg se med skepsis på om Jack nå bare braser inn den 24. Og fremdeles har vi heller ikke funnet noe godt motiv for at han skulle fingere sin død. 

Anonymkode: 67691...957

Enig i at det vil være rart hvis han plutselig våkner den 24. Da er det mer logisk at han våkner i morgen(altså den 23.) fordi han overlevde såvidt.

Anonymkode: e06d7...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skjære igjennom angående antall døde pr dag, så døde tvillingene på samme dag. Så unntaket finnes. Tror Torstein også og er død. Men Ivar er fortsatt tilsvarende mulig gjenferd.

Jeg er overbevist om at Jack skyter, bevisst eller ei, Chris. Lydmessig er det som man hører skytevåpenet blir håndtert rett før skuddet går. Og jeg mener også det bare er ett skudd. Teorien min er jo at Jack trengte medisinen fordi hans hjerte var svakt når han ikke hadde sagt til Chris sin kjærlighetserklæring, men det fikk han jo på slutten, ergo burde hjertet bli kurert. Og han lever. Han hadde jo også mulighet til å sette på luene på Cris og seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Amantheia skrev:

Okei, heiter han Torgeir, eller heiter han Torstein? Eller snakkar de om to forskjellige personar?

Kan være jeg tar feil av navnet, men det er vaktmesteren det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Bare for å skjære igjennom angående antall døde pr dag, så døde tvillingene på samme dag. Så unntaket finnes. Tror Torstein også og er død. Men Ivar er fortsatt tilsvarende mulig gjenferd.

Jeg er overbevist om at Jack skyter, bevisst eller ei, Chris. Lydmessig er det som man hører skytevåpenet blir håndtert rett før skuddet går. Og jeg mener også det bare er ett skudd. Teorien min er jo at Jack trengte medisinen fordi hans hjerte var svakt når han ikke hadde sagt til Chris sin kjærlighetserklæring, men det fikk han jo på slutten, ergo burde hjertet bli kurert. Og han lever. Han hadde jo også mulighet til å sette på luene på Cris og seg selv.

Jeg oppfattet det ikke slik, så jeg måtte se klippet en gang til. Ut i fra det jeg kunne se så hadde Jack begge armene langs siden og var omfavnet av Chris, og det så ut som at skuddet kom rett forfra, og ikke nedenifra der jack hadde armene sine. Jeg tror derfor ikke at Jack kan være morderen, men det gjenstår å se. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Bare for å skjære igjennom angående antall døde pr dag, så døde tvillingene på samme dag. Så unntaket finnes. Tror Torstein også og er død. Men Ivar er fortsatt tilsvarende mulig gjenferd.

Joda, men dagen før tvillingene døde var det ingen som døde, så de sparte tvillingenes død til samme dag. Så sånn sett er det jo en som dør hver dag fremdeles. Jeg klarer hvert fall ikke å se på det som et unntak fra at en dør hver dag, i og med at dette var noe som ble gjort overlagt ved å ikke drepe noen dagen før.

Jeg tror vi får se i morgen alt om alle vi tror er døde er døde eller ikke. Dette gikk meg hus forbi, men hadde både Jack og vaktmesteren nisselue på seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...