Gå til innhold

Eit ras av sextrakassering beskyldninger

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Eit ras av sextrakasseringsaker  har   " ramlet  utav skapene "  ,og blitt  offentliggordt igjennom media den senere tid, og skulle nesten tru   at alle menn går rundt som  potensielle voldtektsforbryter,og blir misstenkelgjordt.  Det er selvsagt heilt uakseptabelt framferd   å gå rundt  å   "klå på " kvinnfolka,og noe som dei fleste mannfolk ikkje kjenner seg igjenn i.    Nå finnes  det utvilsamt også   mange mannfolk som også har opplevd både psykisk / fysisk tilnærmelser og sextrakasseringer  fra det  motsatte kjønn utan at det er blitt kjent    

For noen år sidan var fokusen rettet mot mobbing, og mange blei nok meir bevist på mobbekulturen, men er slettes ikkje så sikker  på den forbyggende effekten.   Mobbing og sextrakassering har det til felles at det finnes oftast  eit usynleg offer.  

1.   Spørsmålet mange stiller seg er om  omfanget av sextrakassering virkeleg så stort som det hørest uttil  ?

2.   Har det  utviklet seg en ukultur i enkelte miljøer. ?

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Omfanget er ganske stort, spesielt i visse miljøer. Her er en ny:

https://www.expressen.se/nyheter/kulturprofilens-maktspel--hot-loften-och-misstankta-sexovergrepp/

De fleste går ikke rundt som  potensielle voldtektsforbryter,og blir misstenkelgjordt, de oppfører seg ordentlig. Og vi har sett i tråder her før at også en del menn har opplevd seksuell trakassering, også på arbeidsplass, selv om det virker som om slik maktmisbruk rammer flere kvinner.

Anonymkode: f2cdc...22f

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Ja. Omfanget er stort ja. Ser du ikke det da? 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
15 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ja. Omfanget er stort ja. Ser du ikke det da? 

Ikkje sett, men hørt og lest.  

Endret av Anonym Bruker
Gjest NotNaomi
Skrevet
3 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Ikkje sett, men hørt og lest  

Og det du hører og leser holder ikke ? Har både opplevd selv,sett,hørt og lest dessverre. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Ikkje sett, men hørt og lest.  

Ikke opplevd en gang?
Som kvinne, kan jeg fortelle deg om utallige ganger det har skjedd mot meg!

Anonymkode: 65cfb...881

• Liker 1
Skrevet

Velkommen til den moderne versjonen av Mccarthyisme

Hvor alt som skal til er anklagelser og ingen bryr seg om bevis.

Anonymkode: 82459...5f6

• Liker 4
Skrevet

Det er blitt mote å ha blitt utsatt for overgrep. Så det er en del som lyver på seg litt av hvert for å ikke føle seg utenfor. Så er det andre som føler at de har jo ikke opplevd på nær noe så voldsomt, så da lyver de også, for å heller ikke føle seg utenfor. Så blir det hele en ond sirkel.

Anonymkode: 55cfc...d6d

• Liker 5
Skrevet

Det er nok ganske mange tilfeller. Jeg har selv vært utsatt for det. Men for min del så tolererer jeg mer fra mannfolk jeg finner attraktiv/tiltrekkende. Vet ikke hvorfor det er slik. Er det flere som har det slik? Hvis en mann du ikke liker og ikke vil ha oppmerksomhet fra kommer med tilnærmelser skrikes det høyere da?

Skrevet
29 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

1.   Spørsmålet mange stiller seg er om  omfanget av sextrakassering virkeleg så stort som det hørest uttil  ?

2.   Har det  utviklet seg en ukultur i enkelte miljøer. ?

1. Det er større enn framstilt

2. Helt klart

Anonymkode: 65cfb...881

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
57 minutter siden, gazza skrev:

Det er nok ganske mange tilfeller. Jeg har selv vært utsatt for det. Men for min del så tolererer jeg mer fra mannfolk jeg finner attraktiv/tiltrekkende. Vet ikke hvorfor det er slik. Er det flere som har det slik? Hvis en mann du ikke liker og ikke vil ha oppmerksomhet fra kommer med tilnærmelser skrikes det høyere da?

Du hevder at du tolererer mer fra mannfolk du kjenner og finner attraktive /tiltrekkende  imotsetning til dem du føler mindre attraktive     Dersom din holdning er som beskrevet kan det ta tenkes at du selv er deleaktig å "strekke strikken" litt forlangt.   Kan det tenkes du blir så  smigret av oppmerksomheten fra en mannsperson du føler tiltrekkningskraft og noen sperremekanismer svikter.   Kanskje skulle det syne seg i etterkant at denne mannpersonen slettes ikkje var så  tiltrekkende som først antatt , så synes du det er greitt å anklage han for sextrakassering.

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Du hevder at du tolererer mer fra mannfolk du kjenner og finner attraktive /tiltrekkende . Men du ikkje liker  ønsker du absolutt ingen oppmerksomhet ifra.    Dersom din holdning er som beskrevet kan det ta tenkes at du selv er deleaktig å "strekke strikken" litt forlangt.   Kan det tenkes du blir så  smigret av oppmerksomheten fra en mannsperson du føler tiltrekkningskraft  at noen sperremekanismer svikter.   Kanskje skulle det syne seg i etterkant at denne mannpersonen du følte tiltrekkende ikkje så attraktiv likevel,og du kom på andre tanker i etterkant. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men med de jeg liker gjør det meg ingenting og de jeg misliker syns jeg det er bare ekkelt.  Er jo bare slik jeg føler det. Jeg går jo ikke rundt og spiller med for plutselig å snu om å rapportere. Har jobbet i et mannsdominert miljø og har nok lært å tåle mer enn de fleste. 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
59 minutter siden, gazza skrev:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men med de jeg liker gjør det meg ingenting og de jeg misliker syns jeg det er bare ekkelt.  Er jo bare slik jeg føler det. Jeg går jo ikke rundt og spiller med for plutselig å snu om å rapportere. Har jobbet i et mannsdominert miljø og har nok lært å tåle mer enn de fleste. 

Trur nok kanskje mange føler som deg at når ein  blir en smigret av en attraktiv person,og føler kjemien stemmer,  så "tøyer man strikken lenger ". og blir følelsesmessig satt utav spill.  Har forøvri høyrt mange kvinner sagt som har jobbet i et kvinnedominert miljø, og som har hatt overgang til mannsdominert miljø. Trivselen synte seg etterkvart å  vera  langt bedre idet mannsdominerte miljøet,og de hadde ingen tilpassningsvansker der.          

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Det er ikke blitt mote å ha blitt utsatt for overgrep. Det har bare vært taushetsbelagt veldig lenge. Fortsatt står de groveste tilfellene jeg kjenner til fra omgangskretsen uanmeldt, og ukjent for de fleste. Det er mye skam og skyldfølelse rundt det å bli utsatt for et overgrep. Det er aldri uproblematisk. Folk mener veldig mye om det, også her, og man skal være ganske sterk for å stå i stormen etter å ha kommet med en anklage. 

Det er kanskje en promille av anklagene som er ukjente, men når både anklager og beskyldte er anonyme, så er det begrenset hvor mye man får ut av oppmerksomheten rundt det også? Og konsekvensene synes stort sett å gå på å ta seksuell trakassering mer på alvor, samt at enkelte serie-trakasserer har mistet jobben. Jeg var skeptisk til kampanjen til å begynne med, men når det ser ut som systemene skjerpes og at handlinger som tidligere kunne gjøre uten fare for konsekvenser, nå har fått det, tror jeg til og med at dette kan vippe utviklinga i riktig retning. 

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
42 minutter siden, bortebra skrev:

Det er ikke blitt mote å ha blitt utsatt for overgrep. Det har bare vært taushetsbelagt veldig lenge. Fortsatt står de groveste tilfellene jeg kjenner til fra omgangskretsen uanmeldt, og ukjent for de fleste. Det er mye skam og skyldfølelse rundt det å bli utsatt for et overgrep. Det er aldri uproblematisk. Folk mener veldig mye om det, også her, og man skal være ganske sterk for å stå i stormen etter å ha kommet med en anklage. 

Det er kanskje en promille av anklagene som er ukjente, men når både anklager og beskyldte er anonyme, så er det begrenset hvor mye man får ut av oppmerksomheten rundt det også? Og konsekvensene synes stort sett å gå på å ta seksuell trakassering mer på alvor, samt at enkelte serie-trakasserer har mistet jobben. Jeg var skeptisk til kampanjen til å begynne med, men når det ser ut som systemene skjerpes og at handlinger som tidligere kunne gjøre uten fare for konsekvenser, nå har fått det, tror jeg til og med at dette kan vippe utviklinga i riktig retning. 

Og hvorfor tror  du det  har det vert taushetsbelagt veldig lenge tru ?.   Kanskje føyer det seg inni en lang rekke med andre taushetsbelagte tema som ein står overfor.  Mange arbeidsplasser er idag utvilsamt allvorspreget ,og det finnes  nesten ikkje humor på  mange arbeidsplassen slik ein kjenner dem fra tidligere ettersom de kan bli tolket i værste meining.    Kan det vera at noen kvinner er veldi nærtagende ,og ikkje tåler en uskyldig flørt og tolker ting  i verste meining.  kanskje må vi tilbake til den tiden at kvinnfolka og mannfolk satt på hver sin side i kyrkjeromet,og andre sosiale samankomster.       

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Jeg liker faktisk oppmerksomhet og synes det er trist at menn skal synes det er et overtramp å snakke med meg eller ta meg på rumpa :(

Anonymkode: 453f0...ff9

• Liker 2
Skrevet

Det er faktisk ganske vanskelig for tiden å synes det er greit at menn tar på meg. Jeg har alltid likt at menn viser oppmerksomhet ved å ta på meg eller gi meg komplimenter for kroppen min og sånn. Men i den siste tiden så har det ikke blitt så mye. De er mer tilbakeholden. Hvorfor? Jeg tror det er metoo kampanjen og at alle snakker om at det er forferdelig.

Men jeg synes IKKE det er forferdelig. At en mann legger hånden sin på rumpa mi er jo bare som å si at jeg har ei fin rumpe, at han sier at han liker meg og har lyst til å ha sex med meg er et kompliment synes jeg. Jeg synes det er bra at menn kan si det de tenker. Det er for mange av de som ikke sier noe i det hele tatt spør du meg. 

Jeg mener ikke at menn skal gå rundt å gjøre det ubehagelig, men vi viser vel om det er greit å gjøre sånn eller slik? Noen liker anal og andre ikke liksom.

• Liker 1
Skrevet

Så kvinner vil ha oppmerksomhet samtidig som de ikke vil ha oppmerksomhet. 

Best å ikke gi dem oppmerksomhet for å være på den sikre siden.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så kvinner vil ha oppmerksomhet samtidig som de ikke vil ha oppmerksomhet. 

Best å ikke gi dem oppmerksomhet for å være på den sikre siden.

Jeg forstår dere jo altfor godt når det er sånn i media, men JEG VIL BLI TATT PÅ. JEG VIL BLI TAFSET på. Jeg elsker den måten menn kan vise at de liker meg på. Jeg synes det er så utrolig trist at det blir sånn avstand mellom kjønnene. Neste lørdag skal jeg på julebord. Da håper jeg virkelig noen kan klype meg i rumpa!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...