Gå til innhold

Hvordan kutte ut venninne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg ville jeg likt å få beskjed om hva jeg gjorde galt. Jeg får ikke bukt på et problem på noen annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen og jeg skjønner det kjempegodt. Et menneske som nærmest overfaller en med en gang man logger inn og både er ensporet og uten interesse for mine ting? Neitakk!

Jeg hadde sagt at jeg ikke ønsket å chatte og at vi evt kunne treffes for en kaffe i stedet. 

Anonymkode: 5d0ec...6bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvor gammel du er? ungdomsskolen? minner om et slik opplegg mange kjørte i den tiden. har hun ikke gjort deg noe er det ikke spesielt hyggelig av deg å avslutte vennskapet, om du er et dårlig menneske på grunn av dette eller ikke får du selv vurdere. Men plutselig en dag er det du som sitter i en slik situasjon, tror ikke det hadde vært like gøy for deg om rollene plutselig ble snudd på. Og karma er ofte en bitch 

Anonymkode: f10eb...547

Nei, det er virkelig ikke sånn at hvem som helst ender opp med å sitte og overfalle sine venner med snikksnakk. Dessuten er det ikke bare ungdomsskoleelever som sender chattemeldinger, mange godt voksne gjør det også. Det skyldes kjedsomhet og mangel på tiltak. Det er ikke ekte vennskap å kreve at andre skal underholde en.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker merkelig at du ikke greier å begrense denne kontakten selv hvis du synes det er så plagsomt? Det finnes mange metoder for det.

En er å vente en god stund med å åpne eller lese samtalen. Da setter du etterhvert standarden for hvor ofte du vil tilsnakkes. De fleste skjønner det etter noen ganger. 

Du kan si det rett ut at du ønsker å chatte mindre. 

Det å kutte ut noen fordi de snakker chatter for mye høres i mine ører ut som det er du som ikke greier å sette begrensninger for andre og deg selv. Kanskje dette er noe du kan øve deg på med denne venninnen. Det virker dessuten veldig rart for min del å ha en venninne du bare kutter ut for noe så lite. Virker ikke som du bryr deg om så veldig mye annet enn deg selv. 

Anonymkode: c6237...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at du ikke klarer å si hvor gammel du er. I mine øyne faller du langt ned på rangstigen som bryr deg om så mye om ett så lite problem. Finnes verre ting i verden. Hvis hun irriterer deg så mye, er det da vel bare å kutte henne ut ved å si at du trenger minimal med kontakt. Verre er det ikke.

Anonymkode: 13cfd...dc6

Morsomt at du er så interessert i alderen min som ikke er relevant. 

Anonymkode: f6d3d...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, The Kitten skrev:

Kan du si at du føler dere ikke har så mye til felles lenger? 

Takk, det kan jeg forsøke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare bruke lang tid på å svare?

Anonymkode: e1ad3...b75

Dette funker ikke. Jeg har prøvd det i en lang periode nå og hun bare fortsetter å svare like fort som da jeg ikke brukte lengre tid på å svare henne. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er godt voksen og jeg skjønner det kjempegodt. Et menneske som nærmest overfaller en med en gang man logger inn og både er ensporet og uten interesse for mine ting? Neitakk!

Jeg hadde sagt at jeg ikke ønsket å chatte og at vi evt kunne treffes for en kaffe i stedet. 

Takk for forståelsen. :)

Kaffetreff er ikke aktuelt.

Vi har en lik interesse, men hun er i den ene delen av interessefeltet og jeg helt i den andre. Eksempel: vi begge elsker filmet, men jeg liker skrekk og sci-fi og hun ser bare på romantiske komedier og vil bare snakke om og anbefale det til meg...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er virkelig ikke sånn at hvem som helst ender opp med å sitte og overfalle sine venner med snikksnakk. Dessuten er det ikke bare ungdomsskoleelever som sender chattemeldinger, mange godt voksne gjør det også. Det skyldes kjedsomhet og mangel på tiltak. Det er ikke ekte vennskap å kreve at andre skal underholde en.

Dette er akkurat hvorfor jeg vil kutte henne ut! Jeg føler jeg bare er underholdning for henne og hun gir ikke noe tilbake. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker merkelig at du ikke greier å begrense denne kontakten selv hvis du synes det er så plagsomt? Det finnes mange metoder for det.

En er å vente en god stund med å åpne eller lese samtalen. Da setter du etterhvert standarden for hvor ofte du vil tilsnakkes. De fleste skjønner det etter noen ganger. 

Det å kutte ut noen fordi de snakker chatter for mye høres i mine ører ut som det er du som ikke greier å sette begrensninger for andre og deg selv. Kanskje dette er noe du kan øve deg på med denne venninnen. Det virker dessuten veldig rart for min del å ha en venninne du bare kutter ut for noe så lite. Virker ikke som du bryr deg om så veldig mye annet enn deg selv. 

Det er ikke det at jeg ikke greier - det er at jeg ber om råd til hvordan jeg skal si det på bedt mulig måte. 

Å vente før jeg svarer funker ikke. Jeg har prøvd i en lang periode, men hun sender bare nye meldinger og purremeldinger... 

Det kan jeg prøve. Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne folk kommer ikke til å forstå.

Jeg hadde sent beskjed om at jeg ikke ønsker mer kontakt lenger pg hun er masete, begynner hun å diskutere rundt,så hadde jeg blokkert.

Det har jeg gjort mot en fyr, som ble veldig masete og spurte om å møtes hele tiden, uten respekt for at jeg sa det ikke passet for tiden, og til slutt sa jeg det tilhan, han begynte å diskutere på det han var ikke masete og jeg må ha misforstått, jeg skrev tilbake det spiller ingen rolle hva du synes, så lenge jeg synes du er masete, også blokkerte jeg han, det hadde også endel med at han dukket opp uinvitert på eventer,han visste jeg skulle på, og da skulle han kun snakke med meg, og det var slitsom å si ifraom hele tiden at jeg er midt i en diuskusjon.

Han gav seg da, og dette var ett par åsiden, og jeg er 36, og han er ett par år eldre,

¨Så dette har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre,

Anonymkode: 540dd...634

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som du har liten innsikt i hvor vanskelig det kan være å bli kvitt slike "venner". For det første er det de som er de selvopptatte, ikke ts. For det andre er det sjelden det går å hinte. Eller si fra. Eller brøle.

Jeg har gjentatte ganger, i møte med mennesker som maser, tenkt at jeg kan lære noe, lære å sette grenser. Men det har endt med blokkering hver gang, nettopp fordi en person som holder på slik, bare er opptatt av seg selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker ikke. Jeg har prøvd det i en lang periode nå og hun bare fortsetter å svare like fort som da jeg ikke brukte lengre tid på å svare henne. 

Takk for forståelsen. :)

Kaffetreff er ikke aktuelt.

Vi har en lik interesse, men hun er i den ene delen av interessefeltet og jeg helt i den andre. Eksempel: vi begge elsker filmet, men jeg liker skrekk og sci-fi og hun ser bare på romantiske komedier og vil bare snakke om og anbefale det til meg...

Dette er akkurat hvorfor jeg vil kutte henne ut! Jeg føler jeg bare er underholdning for henne og hun gir ikke noe tilbake. 

Det er ikke det at jeg ikke greier - det er at jeg ber om råd til hvordan jeg skal si det på bedt mulig måte. 

Å vente før jeg svarer funker ikke. Jeg har prøvd i en lang periode, men hun sender bare nye meldinger og purremeldinger... 

Det kan jeg prøve. Takk for tips! 

Full sympati herfra.

Det finnes ingen god måte. Mest sannsynlig vil hun ta dette som en kjempefornærmelse og legge skylden på deg. Du ser jo bare svarene fra en del her inne. Jeg ser for meg at det er de samme menneskene som sitter og svarer svada på alle innleggene her, som også er typen til å drive sine venner bort med mas og pjatt, uten evne til å se sin egen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jec har en venninne jeg chatter med av og til. Men sannheten er at jeg har lyst til å kutten henne ut. 

Drt eneste problemet er at jeg er usikker på hvordan. Det beste er sikkert bare å si ifra kort og godt at jeg ikke vil snakke med henne mer. Men hva hvis hun lurer på hvorfor? Hva skal jeg si da? 

Noen gode råd om hvordan jeg kan si det på en fin måte? 

Tusen takk på forhånd for alle konstruktive svar. :)

Er hun barndomsvenninne? 

Anonymkode: 9c6b4...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kjenner ikke hele situasjonen og jeg vil ikke skrive alt for da blir det for gjenkjennelig. 

Når jeg gruer meg til å logge inn på tjenesten vi snakker sammen på fordi jeg vet hun kommer til å sende meg en melding med en gang synes jeg det er mer enn nok grunn til å kutte henne ut. Jeg får det hvertfall bedre uten henne. 

Folk får bare kalle meg et dårlig menneske hvis de vil. Jeg vet det ikke er sant. 

Nei, dette gjør deg ikke til et dårlig menneske. Skriv ned noen formuleringer for deg selv og så finner du kanskje den som du føler passer godt for denne situasjonen. Så sender du bare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Petra. Du det her funker ikke for meg. Jeg har sagt fra før at det blir litt mye når du sender så mange meldinger. Jeg blir rett og slett stressa av det. Tenker du må høre etter og ta hensyn til at det blir for mye for meg med så mange meldinger så ofte. Har kommet frem til at vi bare må slutte å chatte med hverandre når det blir sånn. Blir som sagt bare stressa av det hele. 

Så kan du jo vurdere om du vil  gi henne flere sjanser... Men jeg støtter fullt og helt at det er din rett å bestemme hvem du vil ha i livet ditt,. Bar tenk på at det også er vondt å bli avvist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, fjærestein skrev:

Hei. Petra. Du det her funker ikke for meg. Jeg har sagt fra før at det blir litt mye når du sender så mange meldinger. Jeg blir rett og slett stressa av det. Tenker du må høre etter og ta hensyn til at det blir for mye for meg med så mange meldinger så ofte. Har kommet frem til at vi bare må slutte å chatte med hverandre når det blir sånn. Blir som sagt bare stressa av det hele. 

Så kan du jo vurdere om du vil  gi henne flere sjanser... Men jeg støtter fullt og helt at det er din rett å bestemme hvem du vil ha i livet ditt,. Bar tenk på at det også er vondt å bli avvist.

Det er jo nettopp fordi man vet at det er vondt å bli avvist at man ikke gjør det.

Men det er også vondt å ikke bli respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp fordi man vet at det er vondt å bli avvist at man ikke gjør det.

Men det er også vondt å ikke bli respektert.

Ja til begge deler.  Mest det siste. Helt klart. En må ta vare på seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel ingenting å si hvorfor h*n ønsker å avslutte vennskapet. Det er jo opp til denne personen selv. Jeg synes det er modent å ville gi beskjed på en skikkelig måte, i stedenfor å ignorere vedkommende. Ignorering og avvisning uten forklaring er forferdelig for den som opplever det.

Jeg ville også sagt til henne at dere ikke har noe felles lengre og at du ikke ønsker å fortsette å chatte med henne. Ja, hun blir såret, men da har du gitt beskjed. Da har hun en mulighet til å komme seg videre og konsentrere seg om andre venner. Det er mye verre å ikke gi beskjed og så sitter hun og ikke forstår noenting. 

Anonymkode: 6be90...9a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, grunnen til at mange spør om alder har mer med henne å gjøre enn med deg. Om hun er 14 er det ikke så rart at hun er litt masete, man modnes så utrolig ulikt når det gjelder sosiale ting, samt at det å bli kuttet ut som venn helt er ekstra dramatisk i den alderen. Så jeg ville vært litt mer forsiktig om dere var såpass unge, det er ikke sikkert hun tenker over det selv. Men ville jo sagt at det ble litt mye meldinger. Er dere nærmere 17-18 (med mindre hun ellers også fremstår veldig umoden) kan du være litt mer direkte, Og enda mer når man er eldre. Sosiale regler må læres de også, Så i hvor stor grad du føler hun burde skjønt at hun er masete, samt hvor såret hun trolig blir av svaret, påvirker jo litt hvor direkte det er ok å være. Men om du ber henne sende mindre meldinger og hun ikke gjør det har du jo en ok grunn til å kutte kontakt, for da har du hvertfall advart henne. Så må du heller tåle litt kontakt mens du ser an om det blir bedre eller ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel ingenting å si hvorfor h*n ønsker å avslutte vennskapet. Det er jo opp til denne personen selv. Jeg synes det er modent å ville gi beskjed på en skikkelig måte, i stedenfor å ignorere vedkommende. Ignorering og avvisning uten forklaring er forferdelig for den som opplever det.

Jeg ville også sagt til henne at dere ikke har noe felles lengre og at du ikke ønsker å fortsette å chatte med henne. Ja, hun blir såret, men da har du gitt beskjed. Da har hun en mulighet til å komme seg videre og konsentrere seg om andre venner. Det er mye verre å ikke gi beskjed og så sitter hun og ikke forstår noenting. 

Helt uenig.

Anonymkode: e1ad3...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne folk kommer ikke til å forstå.

Jeg hadde sent beskjed om at jeg ikke ønsker mer kontakt lenger pg hun er masete, begynner hun å diskutere rundt,så hadde jeg blokkert.

Det har jeg gjort mot en fyr, som ble veldig masete og spurte om å møtes hele tiden, uten respekt for at jeg sa det ikke passet for tiden, og til slutt sa jeg det tilhan, han begynte å diskutere på det han var ikke masete og jeg må ha misforstått, jeg skrev tilbake det spiller ingen rolle hva du synes, så lenge jeg synes du er masete, også blokkerte jeg han, det hadde også endel med at han dukket opp uinvitert på eventer,han visste jeg skulle på, og da skulle han kun snakke med meg, og det var slitsom å si ifraom hele tiden at jeg er midt i en diuskusjon.

Han gav seg da, og dette var ett par åsiden, og jeg er 36, og han er ett par år eldre,

¨Så dette har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre,

Anonymkode: 540dd...634

Takk for tips! 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Full sympati herfra.

Det finnes ingen god måte. Mest sannsynlig vil hun ta dette som en kjempefornærmelse og legge skylden på deg. Du ser jo bare svarene fra en del her inne. Jeg ser for meg at det er de samme menneskene som sitter og svarer svada på alle innleggene her, som også er typen til å drive sine venner bort med mas og pjatt, uten evne til å se sin egen rolle.

Takk! Det får hun bare gjøre. Jeg vil hvertfall prøve å si ifra på en snill måte. 

Er hun barndomsvenninne? 

Anonymkode: 9c6b4...8b2

Nei. 

2 timer siden, Mass skrev:

Nei, dette gjør deg ikke til et dårlig menneske. Skriv ned noen formuleringer for deg selv og så finner du kanskje den som du føler passer godt for denne situasjonen. Så sender du bare det. 

Takk for godt tips! 

1 time siden, fjærestein skrev:

Takk for godt tips! Det er nok dessverre ingen vei ut av dette vennskapet uten å såre henne. Men da kan hun, som en annen her sa, gå videre i stedet for å mase på meg. 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Det blir nok noe slikt jeg havner på. 

40 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Ts, grunnen til at mange spør om alder har mer med henne å gjøre enn med deg. Om hun er 14 er det ikke så rart at hun er litt masete, man modnes så utrolig ulikt når det gjelder sosiale ting, samt at det å bli kuttet ut som venn helt er ekstra dramatisk i den alderen. Så jeg ville vært litt mer forsiktig om dere var såpass unge, det er ikke sikkert hun tenker over det selv. Men ville jo sagt at det ble litt mye meldinger. Er dere nærmere 17-18 (med mindre hun ellers også fremstår veldig umoden) kan du være litt mer direkte, Og enda mer når man er eldre. Sosiale regler må læres de også, Så i hvor stor grad du føler hun burde skjønt at hun er masete, samt hvor såret hun trolig blir av svaret, påvirker jo litt hvor direkte det er ok å være. Men om du ber henne sende mindre meldinger og hun ikke gjør det har du jo en ok grunn til å kutte kontakt, for da har du hvertfall advart henne. Så må du heller tåle litt kontakt mens du ser an om det blir bedre eller ikke

Haha, siden jeg fikk så mange krasse svar tolket jeg det som at folk trodde jeg var umoden. 

Vi er begge rundt 24-27 år gamle. Og jeg er den yngste. 

Vi har allerede hatt kontakt lenge og jeg har sagt ifra at jeg ikke har så mye tid til å chatte. Det har ikke funka, men jeg var nok ikke direkte nok i måten jeg sa det på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...