AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #21 Skrevet 1. desember 2017 Er vanskelig å finne konkret statistikk, men det meste er gjort i form av intervjuer og undersøkelser blant innsatte i norge. Og det er klart noe som går igjen i familiære forhold, det er lav økonomi, alkohol/rus/vold, og en del har vokst opp med en aleneforelder, men det igjen går ofte under lav økonomi. Men så kan man jo ressonere seg frem til mye (noe som blir fryktelig fordomsfullt, og som selvfølgelig ikke gjelder alle, men som kan gi et pekepinn). De fleste som er 100% alene med et barn, er begrunnet i at den andre parten har valgt seg bort, eller er uegnet til å være forelder. Og hvem gjelder dette? Veldig ofte gjelder det unge kvinner som kommer borti feil menn, eller blir uplanlagte gravide. Lav utdanning er også tilfellet hos mange. Når det kommer til de som venter med barn til de er ferdig med utdanningen og har et stabilt liv, så blir gjerne barnefordelingen ved brudd også annerledes. Selv om man er det jeg da kaller "alenemor", har barnet fortsatt 2 ressurssterke foreldre det har hyppig samvær med. Og det er neppe disse barna som inngår i forskningen blant norske innsatte. Det gjelder de som har vokst opp med enn 100% aleneforelder, med dårlig økonomi pga ingen utdanning, ingen eller lite kontakt med den andre forelderen. Og med dårlig økonomi følger ofte dårlige strøk. Selvfølgelig mange andre faktorer som spiller inn utover at man har vokst opp med en alenemor/far, men dere skjønner tegninga. Når en skal se på statistikken over dette, så må man tenke seg aleneforsørgre som 100% (mer eller mindre) aleneforsørgere. Aleneforsørgere med god utdanning, god økonomi og en far/mor som stiller opp er ikke en stor del av dette. Nå finnes det selvfølgelig godt utdannede 100% aleneforsørgere, det går fullstendig fint med, og det kan gå rett vest for et barn som har vokst opp i et skilsmissehjem med 2 ressurssterke foreldre. Det kan også gå helt fint for en fattig alenemor, og det kan gå helt fint for en fattig alenemor som har avlastning fra fattig alenefar (Fint for barna, altså). Det er mye som skal spille inn for at noen ender opp som kriminelle. Men sånn kort oppsummert. Når en sier at det er større sannsynlighet for kriminalitet dersom en blir oppdratt av en eneforsørger, så er ikke det alene tilfellet. I den forstand må man se på aleneforsørger som: Lavt utdannet, lite eller ingen kontakt med den andre foreldren, stram økonomi, som fører til dårlig strøk. Lite fritidstilbud, man søker seg til grupper for å føle en tilhørighet. Lite fremtidshåp (i den forstand at om man har foreldre uten utdanning kan man fort gå i de baner at "man klarer seg uten skole"), lite å tape, mer å vinne på å begå kriminalitet. Anonymkode: 0e7c9...e38
Zienna Skrevet 1. desember 2017 #22 Skrevet 1. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er vanskelig å finne konkret statistikk, men det meste er gjort i form av intervjuer og undersøkelser blant innsatte i norge. Og det er klart noe som går igjen i familiære forhold, det er lav økonomi, alkohol/rus/vold, og en del har vokst opp med en aleneforelder, men det igjen går ofte under lav økonomi. Men så kan man jo ressonere seg frem til mye (noe som blir fryktelig fordomsfullt, og som selvfølgelig ikke gjelder alle, men som kan gi et pekepinn). De fleste som er 100% alene med et barn, er begrunnet i at den andre parten har valgt seg bort, eller er uegnet til å være forelder. Og hvem gjelder dette? Veldig ofte gjelder det unge kvinner som kommer borti feil menn, eller blir uplanlagte gravide. Lav utdanning er også tilfellet hos mange. Når det kommer til de som venter med barn til de er ferdig med utdanningen og har et stabilt liv, så blir gjerne barnefordelingen ved brudd også annerledes. Selv om man er det jeg da kaller "alenemor", har barnet fortsatt 2 ressurssterke foreldre det har hyppig samvær med. Og det er neppe disse barna som inngår i forskningen blant norske innsatte. Det gjelder de som har vokst opp med enn 100% aleneforelder, med dårlig økonomi pga ingen utdanning, ingen eller lite kontakt med den andre forelderen. Og med dårlig økonomi følger ofte dårlige strøk. Selvfølgelig mange andre faktorer som spiller inn utover at man har vokst opp med en alenemor/far, men dere skjønner tegninga. Når en skal se på statistikken over dette, så må man tenke seg aleneforsørgre som 100% (mer eller mindre) aleneforsørgere. Aleneforsørgere med god utdanning, god økonomi og en far/mor som stiller opp er ikke en stor del av dette. Nå finnes det selvfølgelig godt utdannede 100% aleneforsørgere, det går fullstendig fint med, og det kan gå rett vest for et barn som har vokst opp i et skilsmissehjem med 2 ressurssterke foreldre. Det kan også gå helt fint for en fattig alenemor, og det kan gå helt fint for en fattig alenemor som har avlastning fra fattig alenefar (Fint for barna, altså). Det er mye som skal spille inn for at noen ender opp som kriminelle. Men sånn kort oppsummert. Når en sier at det er større sannsynlighet for kriminalitet dersom en blir oppdratt av en eneforsørger, så er ikke det alene tilfellet. I den forstand må man se på aleneforsørger som: Lavt utdannet, lite eller ingen kontakt med den andre foreldren, stram økonomi, som fører til dårlig strøk. Lite fritidstilbud, man søker seg til grupper for å føle en tilhørighet. Lite fremtidshåp (i den forstand at om man har foreldre uten utdanning kan man fort gå i de baner at "man klarer seg uten skole"), lite å tape, mer å vinne på å begå kriminalitet. Anonymkode: 0e7c9...e38 Du legger altfor stor vekt på inntekt og utdanning i ditt resonnement. Det er ikke slike faktorer som bestemmer barnas vennevalg, og hvorfor noen får avvikende normer og blir kriminelle. Klart aleneforsørgere har dårligere økonomi enn foreldre som er to. Forskning viser (heldigvis) at det utslagsgivende for barns holdningsutvikling er oppdragelse og voksenkontakt. Denne forskningen er norsk: https://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi-sosiologi-stub/2008/04/oppdragelse-forklarer-unges-risikoatferd 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #23 Skrevet 2. desember 2017 På 30.11.2017 den 21.29, phantomassasin skrev: Jeg har skrevet om dette selv. Vet ikke helt hvordan det et i norge. Men gjelder det i usa gjelder det nok her også Dette er en klok dame som har skrevet bok ang alenemødre. Hun viser til statistikker som sier at barn vokst opp med alenemødre har mye stlrre sjangse for 0 havne utpå og at en tilstedetværende far er ekstremt viktig. Legg merke til alle de publikum og politiske korrekte tv hosten som hae gølelsene i sving med null logikk. Hun kommer med harde fakta og de kommer med enkelt opplevelser og mener at statistikkene ikke stemmer fordi deres enkelttilfelle "Jammen jeg har vært alenemor og min sønn holder på å bli lege så da stemmer ikke statistikken" Facepalm Hehe. Klok fordi hun har skrevet bok? Viser til statistikk hentet hvor? Siden når ble det som gjelder i USA gjeldende i Norge? Den palmen din kan du trykke et annet sted enn i ansiktet,bro. Anonymkode: 366a7...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #24 Skrevet 2. desember 2017 På 1.12.2017 den 0.13, AnonymBruker skrev: DERSOM......men i disse dager er store deler av alenemødre bitre og bruker mange knep for samværssabotasje Anonymkode: 44ecc...806 Og like mange fedre vil ikke/har ikke tid til 50/50.. Anonymkode: 015e9...121
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #25 Skrevet 2. desember 2017 På 1.12.2017 den 0.13, AnonymBruker skrev: DERSOM......men i disse dager er store deler av alenemødre bitre og bruker mange knep for samværssabotasje Anonymkode: 44ecc...806 Hvor er alle disse alenemødrene som saboterer? Hvor? Jeg har kun lest om dem i diverse fora på nett,hvor det utelukkende er bitre menn som skriver. De samme bitre mennene som dropper samvær med egne barn fordi de ikke har råd/har ikke lyst/bilen streika/måtte jobbe/ble bedt på fest. I tillegg til de mennene som ikke har barn,men som er bitre fordi ingen damer hverken vil bli sammen med dem eller ligge med dem. Anonymkode: 366a7...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #26 Skrevet 2. desember 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det kommer til de som venter med barn til de er ferdig med utdanningen og har et stabilt liv, så blir gjerne barnefordelingen ved brudd også annerledes. Selv om man er det jeg da kaller "alenemor", har barnet fortsatt 2 ressurssterke foreldre det har hyppig samvær med. Og det er neppe disse barna som inngår i forskningen blant norske innsatte. Det gjelder de som har vokst opp med enn 100% aleneforelder, med dårlig økonomi pga ingen utdanning, ingen eller lite kontakt med den andre forelderen. Og med dårlig økonomi følger ofte dårlige strøk. Selvfølgelig mange andre faktorer som spiller inn utover at man har vokst opp med en alenemor/far, men dere skjønner tegninga. Når en skal se på statistikken over dette, så må man tenke seg aleneforsørgre som 100% (mer eller mindre) aleneforsørgere. Aleneforsørgere med god utdanning, god økonomi og en far/mor som stiller opp er ikke en stor del av dette. Nå finnes det selvfølgelig godt utdannede 100% aleneforsørgere, det går fullstendig fint med, og det kan gå rett vest for et barn som har vokst opp i et skilsmissehjem med 2 ressurssterke foreldre. Det kan også gå helt fint for en fattig alenemor, og det kan gå helt fint for en fattig alenemor som har avlastning fra fattig alenefar (Fint for barna, altså). Det er mye som skal spille inn for at noen ender opp som kriminelle. Men sånn kort oppsummert. Når en sier at det er større sannsynlighet for kriminalitet dersom en blir oppdratt av en eneforsørger, så er ikke det alene tilfellet. I den forstand må man se på aleneforsørger som: Lavt utdannet, lite eller ingen kontakt med den andre foreldren, stram økonomi, som fører til dårlig strøk. Lite fritidstilbud, man søker seg til grupper for å føle en tilhørighet. Lite fremtidshåp (i den forstand at om man har foreldre uten utdanning kan man fort gå i de baner at "man klarer seg uten skole"), lite å tape, mer å vinne på å begå kriminalitet. Anonymkode: 0e7c9...e38 Enig, svært gode poeng du trekker frem her! 👍🏻🙂 Anonymkode: c004c...0c0
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #27 Skrevet 2. desember 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe. Klok fordi hun har skrevet bok? Viser til statistikk hentet hvor? Siden når ble det som gjelder i USA gjeldende i Norge? Den palmen din kan du trykke et annet sted enn i ansiktet,bro. Anonymkode: 366a7...b9c Siste setningen din: «bro»? 😦😆😖😡 Anonymkode: c004c...0c0
Ginavn Skrevet 2. desember 2017 #28 Skrevet 2. desember 2017 Et annet problem alenemødre har, er vel at de ikke strekker til med å kunne hjelpe barn(a) med lekser, og at de sakker akterut akademisk. Særlig tenker jeg dette gjelder mødre uten en solid utdanning bak seg (men for all del, jeg er ingen akademisk tungvekter selv). Jeg er på ingen måte ute etter å ta alenemødre, altså. Dessuten tenker jeg det er bedre å være skilt enn å være gift pga "stakkars barna" når man ikke tåler trynet på hverandre, så man må ikke på død og liv være sammen livet ut
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #29 Skrevet 2. desember 2017 1 time siden, Ginavn skrev: Et annet problem alenemødre har, er vel at de ikke strekker til med å kunne hjelpe barn(a) med lekser, og at de sakker akterut akademisk. Særlig tenker jeg dette gjelder mødre uten en solid utdanning bak seg (men for all del, jeg er ingen akademisk tungvekter selv). Jeg er på ingen måte ute etter å ta alenemødre, altså. Dessuten tenker jeg det er bedre å være skilt enn å være gift pga "stakkars barna" når man ikke tåler trynet på hverandre, så man må ikke på død og liv være sammen livet ut Man er da vel ikke garantert at foreldrene er ressurssterke når de er to heller. Det er heller ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom alenemor og å ikke klare å følge opp leksene. Det er når samarbeidet med far går åt skogen, økonomien går til h og foreldrene ikke har jobb å gå til at det begynner å bli en risiko for barnet. Men de aller fleste gjør en fantastisk jobb for barna sine. Folk i alle samfunnslag kan gå gjennom samlivsbrudd. HELDIGVIS slipper man å leve i dårlige forhold pga økonomi i Norge i dag. HELDIGVIS er det ikke lenger stigmatiserende å være alene om barna. HELDIGVIS har staten gode støtteordninger for aleneforeldre, slik at familiene skal slippe å havne i et økonomisk uføre. Hilsen enslig sivilingeniør som er alene med ungen sin, som kjenner ganske mange andre alenemødre. En av dem har PhD. Noen har ikke utdanning, alle er gode mødre som gjør så godt de kan. Anonymkode: 2ec55...852
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #30 Skrevet 2. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og like mange fedre vil ikke/har ikke tid til 50/50.. Anonymkode: 015e9...121 Hvorfor ble de fedre om de ikke har tid til det?! 🤪😂 Anonymkode: c004c...0c0
Ginavn Skrevet 2. desember 2017 #31 Skrevet 2. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man er da vel ikke garantert at foreldrene er ressurssterke når de er to heller. Det er heller ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom alenemor og å ikke klare å følge opp leksene. Det er når samarbeidet med far går åt skogen, økonomien går til h og foreldrene ikke har jobb å gå til at det begynner å bli en risiko for barnet. Men de aller fleste gjør en fantastisk jobb for barna sine. Folk i alle samfunnslag kan gå gjennom samlivsbrudd. HELDIGVIS slipper man å leve i dårlige forhold pga økonomi i Norge i dag. HELDIGVIS er det ikke lenger stigmatiserende å være alene om barna. HELDIGVIS har staten gode støtteordninger for aleneforeldre, slik at familiene skal slippe å havne i et økonomisk uføre. Hilsen enslig sivilingeniør som er alene med ungen sin, som kjenner ganske mange andre alenemødre. En av dem har PhD. Noen har ikke utdanning, alle er gode mødre som gjør så godt de kan. Anonymkode: 2ec55...852 Det er ikke et ønske om å ikke ville hjelpe, men å ikke kunne, fordi de ikke har energien til det/det er ikke nok tid i hverdagen F. eks Mai-Elly er 29 og alenemor til Nelissa på 10, støttenettverk finnes ikke. Hun er renholder. Pga lang reisevei er hun ikke hjemme før 17.00. Da er det på tide å lage middag, kanskje Nelissa har en fritidsaktivitet, og før alenemora har fått sukk for seg, er det kvelden, og på'n igjen dagen etter. Du skriver du er sivilingeniør, og jeg vet ikke hvordan arbeidsdagene for en sivilingeniør ser ut, men jeg kan garantere deg at jobbene "på gølvet" er veldig fysisk utmattende, og da er det vanskelig å finne energien til å gjøre noe etter endt arbeidsdag. La oss også si at Mai-Elly ikke har høyere utdanning og var aldri særlig interessert i skole, og innehar derfor ikke kunnskapen til å hjelpe Nelissa på en god måte. Både du og Mai-Elly er alenemødre, men du står mye sterkere til å hjelpe barnet ditt. Selvsagt finnes det private lærere, men med renholdslønn er det umulig å få penga til å strekke til. Ikke for det, det er ikke garantert til å bli en teoretisk astrofysiker ut av ungen til et par som er, vel, et par. La oss si Mai-Elly blir sammen med bilpleier Åge-Martin, som blir en farsfigur for Nelissa. Her er begge slitne etter jobb, men fordi de er to, strekker energien til, det blir litt lettere å kunne hjelpe barnet (om de kan er jo selvfølgelig en helt annen sak). Den ene lager middag, den andre hjelper Nelissa med leksene. Jeg er overbevist om at de aller, aller fleste ønsker å kunne hjelpe barna sine med leksene om det så er på barneskolenivå, men det er ikke alltid like enkelt for alle. Langt i fra alle alenemødre kan skilte med en god utdanning og dermed bedre akademisk innsikt/støtte/forståelse/hva det nå enn er. Jeg tror at et par uten utdanning kan ha det litt lettere (tid, penger til privat undervisning), enn en enslig uten utdanning, men så klart, den håpefulle er ikke garantert en doktorgrad av den grunn
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #32 Skrevet 2. desember 2017 8 timer siden, Ginavn skrev: Et annet problem alenemødre har, er vel at de ikke strekker til med å kunne hjelpe barn(a) med lekser, og at de sakker akterut akademisk. Særlig tenker jeg dette gjelder mødre uten en solid utdanning bak seg (men for all del, jeg er ingen akademisk tungvekter selv). Jeg er på ingen måte ute etter å ta alenemødre, altså. Dessuten tenker jeg det er bedre å være skilt enn å være gift pga "stakkars barna" når man ikke tåler trynet på hverandre, så man må ikke på død og liv være sammen livet ut Hvorfor skal ikke alenemødre strekke til med leksene? Må det en far til for å gjøre lekser? Hva mener du? Anonymkode: 366a7...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #33 Skrevet 3. desember 2017 7 timer siden, Ginavn skrev: Det er ikke et ønske om å ikke ville hjelpe, men å ikke kunne, fordi de ikke har energien til det/det er ikke nok tid i hverdagen F. eks Mai-Elly er 29 og alenemor til Nelissa på 10, støttenettverk finnes ikke. Hun er renholder. Pga lang reisevei er hun ikke hjemme før 17.00. Da er det på tide å lage middag, kanskje Nelissa har en fritidsaktivitet, og før alenemora har fått sukk for seg, er det kvelden, og på'n igjen dagen etter. Du skriver du er sivilingeniør, og jeg vet ikke hvordan arbeidsdagene for en sivilingeniør ser ut, men jeg kan garantere deg at jobbene "på gølvet" er veldig fysisk utmattende, og da er det vanskelig å finne energien til å gjøre noe etter endt arbeidsdag. La oss også si at Mai-Elly ikke har høyere utdanning og var aldri særlig interessert i skole, og innehar derfor ikke kunnskapen til å hjelpe Nelissa på en god måte. Både du og Mai-Elly er alenemødre, men du står mye sterkere til å hjelpe barnet ditt. Selvsagt finnes det private lærere, men med renholdslønn er det umulig å få penga til å strekke til. Ikke for det, det er ikke garantert til å bli en teoretisk astrofysiker ut av ungen til et par som er, vel, et par. La oss si Mai-Elly blir sammen med bilpleier Åge-Martin, som blir en farsfigur for Nelissa. Her er begge slitne etter jobb, men fordi de er to, strekker energien til, det blir litt lettere å kunne hjelpe barnet (om de kan er jo selvfølgelig en helt annen sak). Den ene lager middag, den andre hjelper Nelissa med leksene. Jeg er overbevist om at de aller, aller fleste ønsker å kunne hjelpe barna sine med leksene om det så er på barneskolenivå, men det er ikke alltid like enkelt for alle. Langt i fra alle alenemødre kan skilte med en god utdanning og dermed bedre akademisk innsikt/støtte/forståelse/hva det nå enn er. Jeg tror at et par uten utdanning kan ha det litt lettere (tid, penger til privat undervisning), enn en enslig uten utdanning, men så klart, den håpefulle er ikke garantert en doktorgrad av den grunn Bilpleieren lager ikke mat og evner ikke å hjelpe med lekser. Nelissa har kun fått nok et problem. Anonymkode: c004c...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #34 Skrevet 3. desember 2017 På 30.11.2017 den 21.35, AnonymBruker skrev: Statistikk er statistikk det vil si at det gjelder de fleste. Er vell egentlig ganske logisk også. En alenemor har mindre penger enn når det er to og det er lettere å havne utpå når ting ikke går ok hjenme. Det er også veldig viktig å ha en farsfigur i oppveksten. Spesiellt for gutter Anonymkode: 44ecc...806 Nei, statistikk sier noe om en gruppe, ikke om «de fleste». Selv om barn av alenemødre har større sjanse for å bli kriminelle etc, betyr jo ikke det at «de fleste» blir det. Det du skriver i andre avsnitt synes jeg er en god forklaring på tendensen, i tillegg til flere andre faktorer. Men ingen grunn til å fortvile for alenemødre - de aller fleste barn går det helt fint med, og statistikk sier ikke noe om DEG. Anonymkode: e4fa6...661 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #35 Skrevet 3. desember 2017 På 1.12.2017 den 22.29, Zienna skrev: Du legger altfor stor vekt på inntekt og utdanning i ditt resonnement. Det er ikke slike faktorer som bestemmer barnas vennevalg, og hvorfor noen får avvikende normer og blir kriminelle. Klart aleneforsørgere har dårligere økonomi enn foreldre som er to. Forskning viser (heldigvis) at det utslagsgivende for barns holdningsutvikling er oppdragelse og voksenkontakt. Denne forskningen er norsk: https://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi-sosiologi-stub/2008/04/oppdragelse-forklarer-unges-risikoatferd Og du legger altfor mye vekt på en enkeltstudie, uten å se det store bildet. Utdanning og inntekt at mye å si, og de er også to måter å måle sosioøkonomisk status på. Så disse to tingene blir markører for store, systematiske forskjeller i oppvekstmiljø som påvirker veldig mye i livet, inkludert helse (både som barn og voksen), barnas utdanningsnivå som voksne, sannsynlighet for å havne i diverse uheldige statistikker etc. Dette handler om strukturer i samfunnet som holder de langt nede på den sosiale rangstigen nede, og løfter de langt opp enda lengre opp. MEN alt dette er på gruppenivå. For den enkelte alenemor er det altså ingen grunn til å være fortvilet, men bare fortsette å gjøre en så god jobb som mulig - som jo mødre flest gjør uavhengig av om de har partner eller ei. Anonymkode: e4fa6...661
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #36 Skrevet 3. desember 2017 Dette er da bare tull, i Norge har jo alenemødre det bra. Velferdsstaten legger jo tilrette for alenemødre så det holder, kjenner flere som fikk gratis utdannelse også, i tillegg til å leve brukbart på bidrag. Anonymkode: c39e4...f29
Ginavn Skrevet 3. desember 2017 #37 Skrevet 3. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal ikke alenemødre strekke til med leksene? Må det en far til for å gjøre lekser? Hva mener du? Anonymkode: 366a7...b9c Det er litt vanskeligere for én person å ha 100 % stilling, holde huset/leiligheten i orden, og så hjelpe til med leksene, særlig hvis man har et veldig tungt arbeid. Hvis man er to for å oppdra et barn er det litt lettere å avlaste hverandre - den ene lager middag, vasker opp og ordner med klær mens den andre hjelper barnet med lekser. Som alenemor eller alenefar for den saks skyld kreves det mye mer for å strekke til overalt 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bilpleieren lager ikke mat og evner ikke å hjelpe med lekser. Nelissa har kun fått nok et problem. Anonymkode: c004c...0c0 Ja, eller de får trillinger. Eller Åge-Martin er et barn forkledd som en voksen. Jeg sier ikke at det er garantert for et par uten utdanning (og jeg tror utdanningsnivå hos (ste)foreldre er viktig) å skape grunnlag for solid utdanning hos barnet, men jeg vil tro de stiller litt sterkere enn alenemora uten utdanning. Men igjen, det er ingen garantier og hogd i stein at det blir sånn
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #38 Skrevet 3. desember 2017 1 time siden, Ginavn skrev: Det er litt vanskeligere for én person å ha 100 % stilling, holde huset/leiligheten i orden, og så hjelpe til med leksene, særlig hvis man har et veldig tungt arbeid. Hvis man er to for å oppdra et barn er det litt lettere å avlaste hverandre - den ene lager middag, vasker opp og ordner med klær mens den andre hjelper barnet med lekser. Som alenemor eller alenefar for den saks skyld kreves det mye mer for å strekke til overalt Ja, eller de får trillinger. Eller Åge-Martin er et barn forkledd som en voksen. Jeg sier ikke at det er garantert for et par uten utdanning (og jeg tror utdanningsnivå hos (ste)foreldre er viktig) å skape grunnlag for solid utdanning hos barnet, men jeg vil tro de stiller litt sterkere enn alenemora uten utdanning. Men igjen, det er ingen garantier og hogd i stein at det blir sånn En alenemor uten utdanning finner gjerne en billakkerer’ish ny ganske så snart - og disse kan ikke hjelpe med leksene. Anonymkode: c004c...0c0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #39 Skrevet 3. desember 2017 5 timer siden, Ginavn skrev: Det er litt vanskeligere for én person å ha 100 % stilling, holde huset/leiligheten i orden, og så hjelpe til med leksene, særlig hvis man har et veldig tungt arbeid. Hvis man er to for å oppdra et barn er det litt lettere å avlaste hverandre - den ene lager middag, vasker opp og ordner med klær mens den andre hjelper barnet med lekser. Som alenemor eller alenefar for den saks skyld kreves det mye mer for å strekke til overalt Ja, eller de får trillinger. Eller Åge-Martin er et barn forkledd som en voksen. Jeg sier ikke at det er garantert for et par uten utdanning (og jeg tror utdanningsnivå hos (ste)foreldre er viktig) å skape grunnlag for solid utdanning hos barnet, men jeg vil tro de stiller litt sterkere enn alenemora uten utdanning. Men igjen, det er ingen garantier og hogd i stein at det blir sånn Ok. Skjønner at du hverken er særlig seriøs eller har så mye erfaring på dette området. Anonymkode: 366a7...b9c 1
Zienna Skrevet 3. desember 2017 #40 Skrevet 3. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Og du legger altfor mye vekt på en enkeltstudie, uten å se det store bildet. Utdanning og inntekt at mye å si, og de er også to måter å måle sosioøkonomisk status på. Så disse to tingene blir markører for store, systematiske forskjeller i oppvekstmiljø som påvirker veldig mye i livet, inkludert helse (både som barn og voksen), barnas utdanningsnivå som voksne, sannsynlighet for å havne i diverse uheldige statistikker etc. Dette handler om strukturer i samfunnet som holder de langt nede på den sosiale rangstigen nede, og løfter de langt opp enda lengre opp. MEN alt dette er på gruppenivå. For den enkelte alenemor er det altså ingen grunn til å være fortvilet, men bare fortsette å gjøre en så god jobb som mulig - som jo mødre flest gjør uavhengig av om de har partner eller ei. Anonymkode: e4fa6...661 Utdanning og inntekt har mye å si, skriver du. Mye å si for hva? For et lykkelig liv, for å bli gode foreldre, for å bli et lykkelig menneske?.... Du skriver : Dette handler om strukturer i samfunnet som holder de langt nede på den sosiale rangstigen nede, og løfter de langt opp enda lengre opp. Ja, da er vi helt enig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå