Gå til innhold

Jeg og søstrene mine blir ikke enig om mamma skal kremeres eller ikke :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kondolerer. Det er alltid vanskelig når man sørger å være uenig, men om din mor har sagt hun vil kremeres så må hennes ønske respekteres. - lei sak, jeg har ingen gode råd for hvordan du skal nå frem hvis ikke din mors ønske er nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mine to eldre søstre blir ikke enig. Jeg vil at mamma skal kremeres, men de sier de vil at det gjøres på den naturlige måten. Mamma skal da ikke brennes opp sier de! Men mammas ønske var jo å bli kremert og da burde vi respektere det, synes nå jeg. De fleste i familien er enige med meg, men er vi 3 som skal ordne og styre med alt. Derfor spiller det liten rolle hva de andre i familien mener. Siden det er snø og glatt ute, så vil jo mennene det blir kremasjon 

Vi skal på begravelsesbyrå til mandag, så vi MÅ bli enige snart. Dessverre må nok jeg (nok en gang) føye meg :dry: De er så sta! Jeg har liksom ingenting som jeg skulle ha sagt  (siden jeg bare  er 22 og de 29 og 32) men synes vi skal respektere mammas ønske.

Noen tips og råd? :(

Anonymkode: 80ae5...c1e

http://Medisiner med virkestoffer som er oppført på narkotikalisten 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer egentlig å bare melde meg ut. Det er leit at de må trumfe igjennom og må ha siste ordet. Det er fryktelig slitsomt når det er 2 mot 1 :sukk:Har liksom ikke mye jeg skulle ha sagt

Jeg synes det er dårlig gjort de ikke vil ta hensyn mammas ønske. Hun sa jo klart og tydelig hun ville bli kremert. Sikkert for at vi skal slippe å bære kisten og stå ute når det er så kaldt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vurderer som sagt å melde meg ut av det hele og la de ordne alt 

Ts

Anonymkode: 80ae5...c1e

Nokså påfallende at du som den yngste er den eneste som har fått høre at din mor ønsker å bli kremert. 

Men du får lese gravferdsloven og ta på deg ansvaret for den døde da kan du bestemme at hunnskal kremeres. 

For å få en kremasjon igjennom så må det sannsynligjøres at det er i tråd med den dødes ønsker å bli kremert. Har avdøde ikke gjort noen nedtegning skriftlig og det bare er du som mener å ha hørt at hun vil kremeres, så er det neppe sannsynliggjort godt nok. Men dette har begravelsesbyråene lang erfaring med. 

Tråden er opprette torsdag formiddag, og dere skal ikke i kontakt med begravelsesbyrå før mandag? Det er uvanlig lang tid. 

Anonymkode: 3c25a...632

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evilposelos skrev:

Nei. 

Hvorfor sier du nei? Nei til at de blir stelt før de blir lagt i kisten?

Jeg vet ikke hvor de har dødd de du har erfaring med, men jeg satt hos faren min da han døde for et par-tre måneder siden og broren min som døde for noen uker siden. Og begge de to ble stelt og vasket før de ble lagt i kisten. 

Det har med respekt for den døde å gjøre. Har ingenting med hva som er praktisk eller upraktisk.

...og så får de på seg klær som de pårørende har valgt ut, eller klær som begravelsesbyrået har dersom man ikke har noe spesielt ønske om klær. Og det gjelder også uansett om det er kremasjon eller kistebegravelse. 

Anonymkode: 071b5...304

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt de rett ut om de syntes det er greit å nekte deres mors siste ønske, så ville jeg sagt klart fra  hva jeg syntes om saken, siden dere er 2 mot 1 så vil du jo på en måte bli nedstemt etter demokratiske prinsipper, så jeg hadde fortsatt å ta del i min mors begravelse, det siste min mor ville ønsket er at hennes begravelse skulle føre til full krangel mellom hennes barn  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer, ts.

Du har fått mange dårlige råd her. Jeg tror at å bli uvenner med søstrene dine over dette er en veldig dårlig idé. Etter et dødsfall er man så sårbar, ting som hender i en slik situasjon blir så store og så vanskelige å glemme. 

Du tror moren din ville kremeres for å gjøre det praktisk for dere etterlatte. Men vet du, det går nok helt fint om hun ikke kremeres også. Typisk mødre å ville lette ting for barna sine, så hvis dette var hovedgrunnen til ønsket om kremasjon faller den jo litt bort hvis de fleste barna synes det er greit med "bryet" med kistebegravelse.

Moren din er borte, og hun vil nok ikke lenger ha noen ønsker om hva som skal skje med hennes jordiske levninger. Jeg er sikker på at det er mye viktigere for henne at barna hennes finner støtte og hjelp i hverandre og at de ikke blir uvenner. 

Søstrene dine kan ha sine sterke følelser mot kremasjon, jeg husker selv jeg syntes det var forferdelig og barbarisk. Kan du finne det i ditt hjerte å gi slipp på din sterke mening? For jeg tror nok det er bedt for dere alle- og moren din ville nok heller ønske at dere var venner, enn at dere skulle bli såret og bitre.

Så vil det gå noen år, og det er ikke så viktig lenger. Til støv skal alle bli. Og du vil minnes helt andre ting ved moren din enn dødsfall og begravelse...

Ta vare på søstrene dine. Vær raus. Lykke til og jeg håper det løser seg for dere.

Anonymkode: 25bc4...965

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er så mange rare uttalelser at flere av dere umulig kan snakke om kremasjon, begravelser og rutiner i Norge fordi flere av påstandene er lovstridig. Se til gravferdsloven og forskriften. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er så mange rare uttalelser at flere av dere umulig kan snakke om kremasjon, begravelser og rutiner i Norge fordi flere av påstandene er lovstridig. Se til gravferdsloven og forskriften. 

Hva er lovstridig? Noen her har sagt en ting og noen noe annet, så du må jo referere til hva du mener som er feil av påstandene her. 

Anonymkode: 071b5...304

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...