Gå til innhold

Jeg og søstrene mine blir ikke enig om mamma skal kremeres eller ikke :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mine to eldre søstre blir ikke enig. Jeg vil at mamma skal kremeres, men de sier de vil at det gjøres på den naturlige måten. Mamma skal da ikke brennes opp sier de! Men mammas ønske var jo å bli kremert og da burde vi respektere det, synes nå jeg. De fleste i familien er enige med meg, men er vi 3 som skal ordne og styre med alt. Derfor spiller det liten rolle hva de andre i familien mener. Siden det er snø og glatt ute, så vil jo mennene det blir kremasjon 

Vi skal på begravelsesbyrå til mandag, så vi MÅ bli enige snart. Dessverre må nok jeg (nok en gang) føye meg :dry: De er så sta! Jeg har liksom ingenting som jeg skulle ha sagt  (siden jeg bare  er 22 og de 29 og 32) men synes vi skal respektere mammas ønske.

Noen tips og råd? :(

Anonymkode: 80ae5...c1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt så kondolerer jeg så mye.:smilyblomst:

Så hvis hun har sagt hun vil kremeres så må de da respektere det. Har hun ikke sagt det til de da? Sett deg ned med dem og prøv å fortelle dem at det deres mor ønsket var å bli kremert, og spør dem hva som er grunnen for at de ikke vil respektere hennes siste ønske.

Glad jeg var alene om det når faren min tok kvelden.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at deres mors ønske skal respekteres. Vet søstrene dine at moren deres ville ha kremasjon, eller er det noe hun har sagt bare til deg?

Hvis søstrene dine vet at hun ønsket kremasjon så vil også de på begravelsesbyrået støtte det forslaget, for det er den dødes ønske som skal komme først. 

Kondolerer :smilyblomst:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Først av alt så kondolerer jeg så mye.:smilyblomst:

Så hvis hun har sagt hun vil kremeres så må de da respektere det. Har hun ikke sagt det til de da? Sett deg ned med dem og prøv å fortelle dem at det deres mor ønsket var å bli kremert, og spør dem hva som er grunnen for at de ikke vil respektere hennes siste ønske.

Glad jeg var alene om det når faren min tok kvelden.

De vet det godt, men bryr seg ikke :( De skal bare trumfe igjennom og skal alltid gjøre det de vil. Mener naturlig begravelse er bedre  Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De vet det godt, men bryr seg ikke :( De skal bare trumfe igjennom og skal alltid gjøre det de vil. Mener naturlig begravelse er bedre  Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre 

Ts

Det er da relativt vanlig med kremasjon i våre dager, det er jo forsåvidt det samme opplegget bare man begraver en urne i stedet for en kiste. Høres rart ut at de bare vil ha viljen sin og ikke tar hensyn til hva moren deres ønsker. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si, kondolerer så mye ts :klem:

De høres utrolig smålige ut. Hvorfor vil de ikke respektere hennes siste ønske? Hadde mamma dødd og så hadde jeg så klart respektert alle hennes ønsker. Det vet jeg mine søsken å hadde gjort

Men kan du ikke få noen i familien til å ta en prat med de? Dette er uansett ikke tiden for å få viljen sin og være vanskelig 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at hvis de ikke respekterer din mors ønske om kremasjon så får de ta på seg alle utgifter ved begravelsen selv. Og på møtet med begravelsesbyrået si med solid stemme at det er uhørt å ikke respektere deres mors siste vilje. 

Hva slags barn velger å ikke respektere sine foreldres ønske om begravelse?

Anonymkode: 0132f...c49

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips og råd? :(

Kondolerer! :hug:

Tips: Det er første gang jeg hører om noen som ikke respekterer avdødes ønsker som du beskriver her, det er helt uakseptabelt og utrolig respektløst overfor moren deres og alle som kjenner til hvordan hun selv ville ha det.

Råd: Ikke legg noe imellom, men gjør det helt klart hva du tenker om måten de overkjører alle andre på. Skal de absolutt ha det på den måten ville jeg meldt meg ut av hele planleggingen og ikke bidratt med ei krone heller. Noe så utrivelig.

Endret av palamina
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de ta utgiftene. Koster fort 30000-40000 for å ha en begravelse.

Anonymkode: e8deb...2ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt ansvaret for to begravelser de siste tre mnd nå, og den billigste av dem kostet 70 000. Da gjorde vi det så billig som mulig uten å bli helt og totalt "onkel Skrue" Det var kiste og begravelse og vi bar kisten selv. 

Den andre var en bisettelse og da hadde vi minnesamvær med mat og kake etterpå. Den kommer på over 100 000. (her må vi betale litt ekstra fordi han skal begraves i en annen by enn han hadde folkeregistrert adresse) 

Som det sto i en artikkel på nettet ang begravelse og pris: Det er dødsdyrt å dø. 

Anonymkode: 071b5...304

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

60000-70000 kr kostet mors begravelse.

(Hvordan mine søsken fikk det til å bli så dyrt er et annet spørsmål.)

Anonymkode: 0132f...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange steder nå de ikke vil begrave, da hele kisten ned i jorda tar mye mer plass enn en urne. Det går vel 6 eller 8 urner på en grav - og i byer og tettsteder er det for trangt om plassen til noe annet enn kremasjon.

Du må også fortelle søstrene dine at moren deres er død, hvorvidt hun brennes eller graves ned, betyr ingenting for henne nå. Annet enn at hun selv ønsket kremasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo spørre dem om de synes det hadde vært greit at deres barn hadde gjort det motsatte av det de ønsket.

Altså, om søstrene dine sier til sine barn at de vil begraves og så bestemmer barna seg for å kremere dem, når den tid kommer.

Anonymkode: ce8d0...6a6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer egentlig å bare melde meg ut. Det er leit at de må trumfe igjennom og må ha siste ordet. Det er fryktelig slitsomt når det er 2 mot 1 :sukk:Har liksom ikke mye jeg skulle ha sagt

Jeg synes det er dårlig gjort de ikke vil ta hensyn mammas ønske. Hun sa jo klart og tydelig hun ville bli kremert. Sikkert for at vi skal slippe å bære kisten og stå ute når det er så kaldt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vurderer som sagt å melde meg ut av det hele og la de ordne alt 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer egentlig å bare melde meg ut. Det er leit at de må trumfe igjennom og må ha siste ordet. Det er fryktelig slitsomt når det er 2 mot 1 :sukk:Har liksom ikke mye jeg skulle ha sagt

Jeg synes det er dårlig gjort de ikke vil ta hensyn mammas ønske. Hun sa jo klart og tydelig hun ville bli kremert. Sikkert for at vi skal slippe å bære kisten og stå ute når det er så kaldt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vurderer som sagt å melde meg ut av det hele og la de ordne alt 

Ts

Ikke meld deg ut enda, ikke før dere har vært hos begravelsesbyrået i hvert fall. Kan hende du får litt mer støtte der og det kan hende de klarer å få søstrene dine til å ombestemme seg. Det kan virke som de bare skal overkjøre deg og gjøre som de vil, men det kan hende de hører på de som jobber på begravelsesbyrået. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevn til begravelsesagenten at din mor sitt ønske var å kremeres. De er veldig for at den dødes ønske skal bli hørt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frus3rtSjokkiz

hvis moren deres hadde ønske om å kremeres så synes jeg du må stå på og ikke gi deg for å gi henne dette siste ønsket. :) Støtt deg på de andre i familien som er enige med deg.

huff, for en vanskelig og unødvendig situasjon og kondolerer så mye ts.  :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, palamina skrev:

Kondolerer! :hug:

Tips: Det er første gang jeg hører om noen som ikke respekterer avdødes ønsker som du beskriver her, det er helt uakseptabelt og utrolig respektløst overfor moren deres og alle som kjenner til hvordan hun selv ville ha det.

Råd: Ikke legg noe imellom, men gjør det helt klart hva du tenker om måten de overkjører alle andre på. Skal de absolutt ha det på den måten ville jeg meldt meg ut av hele planleggingen og ikke bidratt med ei krone heller. Noe så utrivelig.

Altså, man kan jo snu på saken også.

Moren er død, og sel om jeg er enig i at man skal respektere hennes ønske - så er hun ikke lengre her. Det spiller ingen rolle brutalt nok.

Det som spiller en rolle er hva de som sitter igjen har behov for, og her er de dessverre uenige. Det kan være at søstrene går mot morens ønske fordi de opplever kremasjon som veldig skremmende, og synes tanken på det er helt fryktelig. Og dermed tenker de ikke helt rasjonelt, og opplever det svært problematisk rent emosjonelt ovenfor seg selv at kremasjon utføres.

At det er passelig spesielt, det er jeg enig i forsåvidt.

Samtidig så vet jeg at når min far dør, så har sikkert han etellerannet ønske om å få spredt asken sin på ei vidde langt i gokk. Han har aldri klart å være tilstede for oss i sitt liv, og jeg har da tenkt at dersom vi barna har behov for en grav å besøke - så har ikke jeg verdens dårlgste samvittighet for å «ignorere» hans eventuelle sære ønsker til fordel for oss voksne barns ønske. Det får han liksom bare finne seg i, tenker jeg - når han ellers i livet har styrt alt selv etter eget forgodtbefinnende. 

Kanskje søstrene tenker «likt», at de på en eller annen måte har et stort behov for dette med vanlig begravelse fordi kremasjon vekker stort ubehag?

Om jeg var TS her så ville jeg sagt ifra at jeg trekker meg ut av den avgjørelsen utover at jeg syntes vi måtte gjøre det hun selv ønsket - og så får de andre familiemedlemmene eventuelt diskutere dette. 

Og huske på at noen noen først er borte, så spiller detaljene en rolle for de gjenværende - ikke for den som nå er borte. Hun er ikke her til å oppleve dette. Det er barna/familien. 

Selvsagt hadde jeg synes dette var opprivende, men likevel.....ville mammaen ønsket at familien splittes over dette nsket? Neppe. Vil ikke søstrene gi seg så hadde jeg bare sagt meg ferdig med diskusjonen og selvsagt sagt at det er trist at det ble sånn. De får uansett en grav å besøke, uavhengig av metode.

Anonymkode: 44913...d9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...