Gå til innhold

Samboer har dårlig råd - hvordan leve mest mulig likt?

Gjest Amflora

Anbefalte innlegg

Dette er mitt første innlegg her. 

Jeg er er ei dame med helt grei økonomi og meget god økonomisk styring - men nå må jeg be om råd. Praktiske, økonomiske og ikke minst følelsesmessige. 

Jeg er kroniker og har kjøpt leilighet for Husbanklån. Dette fikk jeg da det er bedre for meg og samfunnet å eie fremfor å leie. Min samboer er tidligere rusmisbruker og har i løpet av sitt liv ikke opparbeidet seg annet enn gjeld. Den ligger nå på 150 000,- som han betaler jevnt og trutt ned på. Jeg er superstolt av han! 

Siden han har dårlig inntekt og gjeld, og jeg har god inntekt og ingen gjeld (sett bort i fra huslånet på 2 millioner) blir det til at jeg ikke kan unne meg goder som ferie. Dette fordi at da må jeg betale hans del også - og det har jeg ikke vært villig til så langt. Det er noe i meg som sier at jeg ikke skal betale for en godt voksen mann.

Men jeg kan ta feil, og det er her jeg ønsker innspill. 

Andre opplysninger: Vi er begge over 40 år. Vi har vært samboere i snart ett år. Han tar størstedelen av husarbeidet. Han er også under tett oppfølging av helsevesenet og både min og hans familie er klar over hans bakgrunn og støtter han i sin kamp mot et bedre liv. Han er snill, omsorgsfull og trofast. Han er 100% ærlig og vi har en god dialog. Jeg er 50% ufør, og vil bli 100% ufør innen 10 år (jeg har en kronisk sykdom som kan forverre seg) slik at jeg har egentlig ikke mer penger enn jeg behøver selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bør betale rentene på huslånet som en slags leie, ellers skal ikke han betale på ditt lån. 

Han bør også ta halve strøm, TV og internettregning. 

Siden du har bedre råd enn han så ville jeg nok kanskje betalt litt mer mat enn han siden han tar størsteparten av husarbeid. La han sitte igjen med noe til eget forbruk etter at han har betalt gjeld. 

Anonymkode: 06a62...3b9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dump han og finn deg en ekte mann med penger.

Anonymkode: 365b3...0b2

Ja, det svaret forventet jeg meg. Men jeg ser andre kvaliteter med menn enn hva de har på konto. For jeg har egne penger slik ekte kvinner har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han bør betale rentene på huslånet som en slags leie, ellers skal ikke han betale på ditt lån. 

Han bør også ta halve strøm, TV og internettregning. 

Siden du har bedre råd enn han så ville jeg nok kanskje betalt litt mer mat enn han siden han tar størsteparten av husarbeid. La han sitte igjen med noe til eget forbruk etter at han har betalt gjeld. 

Anonymkode: 06a62...3b9

Takk for svar. 

Han betaler 50% av fellesutgiftene som husleie, mat, TV og Internett og strøm. Men litt mer i mat var et fornuftig råd. Da kan han banke ned gjeld og spare litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Amflora skrev:

Jeg er er ei dame med helt grei økonomi og meget god økonomisk styring - men nå må jeg be om råd. Praktiske, økonomiske og ikke minst følelsesmessige. 

Jeg er kroniker og har kjøpt leilighet for Husbanklån. Dette fikk jeg da det er bedre for meg og samfunnet å eie fremfor å leie. Min samboer er tidligere rusmisbruker og har i løpet av sitt liv ikke opparbeidet seg annet enn gjeld. Den ligger nå på 150 000,- som han betaler jevnt og trutt ned på. Jeg er superstolt av han! 

Siden han har dårlig inntekt og gjeld, og jeg har god inntekt og ingen gjeld (sett bort i fra huslånet på 2 millioner) blir det til at jeg ikke kan unne meg goder som ferie. Dette fordi at da må jeg betale hans del også - og det har jeg ikke vært villig til så langt. Det er noe i meg som sier at jeg ikke skal betale for en godt voksen mann.

Andre opplysninger: Vi er begge over 40 år. Vi har vært samboere i snart ett år. Han tar størstedelen av husarbeidet. Han er også under tett oppfølging av helsevesenet og både min og hans familie er klar over hans bakgrunn og støtter han i sin kamp mot et bedre liv. Han er snill, omsorgsfull og trofast. Han er 100% ærlig og vi har en god dialog. Jeg er 50% ufør, og vil bli 100% ufør innen 10 år (jeg har en kronisk sykdom som kan forverre seg) slik at jeg har egentlig ikke mer penger enn jeg behøver selv. 

La han betale det han har muligheten til hver måned. Å leve gratis er det ingen som gjør, men å legge for mye press på dette kan også dra han ned. En måned har han kanskje 2000,- en annen måned kan han ha 4000,- 

Dette bør da gå på det han bruker og halvparten av mat. Siden du eier og velger å eie, han velger ikke å eie - da bør han ikke betale ned noe på ditt lån. 

Det han da har av ekstra penger i perioder bør gå til en slags husleie mellom dere.

Hvis man tenker pris på bofellesskap i deres området som utgangspunkt hvor det ofte da er alt inkl i prisen så er det fint å gå ut fra.

Anonymkode: 689f0...937

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halvparten av TV, nett, strøm og mat samt en slags husleie. Her ville jeg tenkt 2000,- i husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Amflora skrev:

Jeg syntes du burde kunne spandere ferie på han og deg om du har mulighet og lyst til det. Jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne betale noe for en godt voksen mann. Jeg ser det heller fra en annen side. Hvorfor kan du ikke spandere på kjæresten din som du elsker og syntes er en god mann når du kunne hatt det supert med han på feire? Er det mer verdt å dra alene uten han, eller la være å dra på ferie, for da har du iallefall ikke betalt for en voksen mann? Hva er galt med å gi/dele/kjøpe noe til en man er glad i ? (så lenge det ikke er full utnyttelse altså).

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du visste om hans situasjon før dere ble samboere, og så lenge det er du som skal stå som eier av boligen og han har annen gjeld, synes jeg dere skal fokusere på hver deres nedbetaling, og heller dele på de faste utgiftene som mat, strøm, internett osv. Hvis en sitter igjen med mer etter nedbetaling av gjeld, kan denne også ta en større andel av "fellesen". Skjønner at ting som ferier osv. ikke er så lett hvis alt skal belastes en part, men hvis dere holder dere til planen, så er 150.000 en overkommelig sum å betale ned. Du sier at han har oppfølging av helsevesenet, men ikke om han går på stønad eller er ufør. Har han utsikter til jobb etterhvert? Da blir det helt sikkert greiere å kunne ta seg råd til ferier o.l. Så får dere bare heller reise etter evne så lenge. Jeg synes dere skal legge det dere har tilgjengelig i en pott, og reise ut fra det, begge to. Høres jo ut som han har et godt grunnlag til å komme seg ordentlig opp på beina igjen, så jeg håper det ordner seg:)

Endret av Påkrevd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo bare vært samboere i snart ett år. At du ikke ønsker å betale ferien for han skjønner jeg godt. Hadde vært noe annet om dere hadde vært sammen i 3 - 4 år og oppover. 150 000,- er ikke så alt for mye å ha i gjeld, så han kommer nok i mål til slutt. Du kan jo eventuelt f.eks. spandere en ferie på ham når gjelden hans er helt nedbetalt?

Anonymkode: 3be83...1f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Labbefrøken skrev:

Jeg syntes du burde kunne spandere ferie på han og deg om du har mulighet og lyst til det. Jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne betale noe for en godt voksen mann. Jeg ser det heller fra en annen side. Hvorfor kan du ikke spandere på kjæresten din som du elsker og syntes er en god mann når du kunne hatt det supert med han på feire? Er det mer verdt å dra alene uten han, eller la være å dra på ferie, for da har du iallefall ikke betalt for en voksen mann? Hva er galt med å gi/dele/kjøpe noe til en man er glad i ? (så lenge det ikke er full utnyttelse altså).

Takk for svar. 

Jeg tenker også i de baner - men så var det å ansvarliggjøre han. Da han var rusmisbruker lånte han fryktelig mye penger av sin mor (som hun ikke har fått tilbake). Jeg er litt redd for å føle på at jeg belønner han for dårlig økonomisk styring, men det er for at jeg ikke stoler helt på han - om han ikke har klart å legge fra seg manipuleringa han lærte seg til i denne perioden av livet. I tillegg (utrolig nok) kjenner jeg på at han skal føle seg mindre verdt som menneske om jeg kjøper større ting som ferie på oss. 

Jeg trur du har rett da. Takk for godt innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo bare vært samboere i snart ett år. At du ikke ønsker å betale ferien for han skjønner jeg godt. Hadde vært noe annet om dere hadde vært sammen i 3 - 4 år og oppover. 150 000,- er ikke så alt for mye å ha i gjeld, så han kommer nok i mål til slutt. Du kan jo eventuelt f.eks. spandere en ferie på ham når gjelden hans er helt nedbetalt?

Anonymkode: 3be83...1f4

Takk for et godt forslag. Kjempegodt forslag synes jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Påkrevd skrev:

Jeg regner med at du visste om hans situasjon før dere ble samboere, og så lenge det er du som skal stå som eier av boligen og han har annen gjeld, synes jeg dere skal fokusere på hver deres nedbetaling, og heller dele på de faste utgiftene som mat, strøm, internett osv. Hvis en sitter igjen med mer etter nedbetaling av gjeld, kan denne også ta en større andel av "fellesen". Skjønner at ting som ferier osv. ikke er så lett hvis alt skal belastes en part, men hvis dere holder dere til planen, så er 150.000 en overkommelig sum å betale ned. Du sier at han har oppfølging av helsevesenet, men ikke om han går på stønad eller er ufør. Har han utsikter til jobb etterhvert? Da blir det helt sikkert greiere å kunne ta seg råd til ferier o.l. Så får dere bare heller reise etter evne så lenge. Jeg synes dere skal legge det dere har tilgjengelig i en pott, og reise ut fra det, begge to. Høres jo ut som han har et godt grunnlag til å komme seg ordentlig opp på beina igjen, så jeg håper det ordner seg:)

Han får AAP nå, etter å ha hatt null i inntekt første halvdel av 2017 (da betalte jeg alt). Gjelden er etter planen nedbetalt om 3 år. Jada, jeg var klar over situasjonen før vi ble kjærester også - men da var jeg så nyforelska at jeg hadde ikke plass i hodet til slike filleting (det er jo det) som jeg sitter og funderer på nå. 

Takk for svar og lykkeønskning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halvparten av TV, nett, strøm og mat samt en slags husleie. Her ville jeg tenkt 2000,- i husleie.

Han har faktisk ikke rom i sin økonomi for husleie, han har bare 750,- til rådighet når alle hans egen regninger er betalt. Men takk for innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en sparekonto der dere setter inn penger når dere har mulighet. F.eks kan alt av penger fra pant, trumf/kiwi pluss, coop osv. gå dit. Det blir nok ikke de store summene, men det vil hjelpe på :) Hvis du ikke føler for å spandere ferietur på han, ville jeg ha prioritert nedbetaling av gjeld for dere begge de første årene og heller unnet dere en ferie når han er gjeldfri. Sett opp budsjett og se om det er noe dere kan kutte for å leve billigere, hvis dere har noe å gå på kan dere enten prioritere å betale mer gjeld eller og sette av mer til sparing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CrazyCat skrev:

Opprett en sparekonto der dere setter inn penger når dere har mulighet. F.eks kan alt av penger fra pant, trumf/kiwi pluss, coop osv. gå dit. Det blir nok ikke de store summene, men det vil hjelpe på :) Hvis du ikke føler for å spandere ferietur på han, ville jeg ha prioritert nedbetaling av gjeld for dere begge de første årene og heller unnet dere en ferie når han er gjeldfri. Sett opp budsjett og se om det er noe dere kan kutte for å leve billigere, hvis dere har noe å gå på kan dere enten prioritere å betale mer gjeld eller og sette av mer til sparing :)

Vi lever begge etter ganske stramme budsjett (som jeg har satt opp da NAV bare pratet i generelle vendinger på økonomikurset han deltok på). Men småslantsparing var superlurt! Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for ditt bidrag også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dump.

Menn takler å være fattigere enn en dame en liten periode, men går det noen år blir de gjerne bitter. Noe du synes å være siden du snakker nedlatende om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel mest for en periode til han har betalt ned lån og blitt friskere eller ufør?

Har selv hatt veldig lite penger en periode i mitt forhold og noterte ned alt jeg lånte, betalte det tilbake da jeg begynte å inn mer penger igjen da det føltes mest riktig for meg.

Anonymkode: 68143...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Atea skrev:

Dump.

Menn takler å være fattigere enn en dame en liten periode, men går det noen år blir de gjerne bitter. Noe du synes å være siden du snakker nedlatende om han.

Oj da! Nei, bitter vil jeg ikke si at jeg er. Men den kan være at min måte å uttrykke meg på gir inntrykk av at jeg er det. Det kan selvsagt være at jeg er nedlatende også, og det er heller ikke meningen. Det tror jeg kan komme av at det er noe utfordrende for meg som har vært singel i så mange år nå må hanskes med også hans økonomi. Jeg har jo brukt mye tid på å sortere regninger, ringe inkassoselskaper, lese papirer fra namsmannen, sette opp budsjett, forklare han hvordan han finner frem i NAV-systemet, vise han hvordan han får riktig skattekort og alt som har med privat økonomi å gjøre. Noen ganger blir jeg trøtt og lei, men for å passe på meg selv jobber vi kun med økonomi på bestemte dager og til bestemte tider slik at vi kan konsentrere oss om å være kjærester resten av tiden. Denne tråden er jo litt jobb for meg, og dermed skinner det nok gjennom at jeg kan bli litt lei. Jeg er selvsagt meget obs på dette, at jeg ikke skal behandle han som et barn, men som en voksen.

Takk for din kommentar.  

Endret av Amflora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir vel mest for en periode til han har betalt ned lån og blitt friskere eller ufør?

Har selv hatt veldig lite penger en periode i mitt forhold og noterte ned alt jeg lånte, betalte det tilbake da jeg begynte å inn mer penger igjen da det føltes mest riktig for meg.

Anonymkode: 68143...67f

Så flink du har vært! Det må føles deilig. 

Ja, jeg håper det. Men jeg vet jo ikke hva fremtiden bringer, og jeg er noe bekymret. Takk for din kommentar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...