Gå til innhold

Nord Korea

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Leser om lederen Kim som driver og tester ut bomber, ganske mange har jeg forstått, og en eller to kjernefysiske. Leser alle artikler jeg kommer over på norske nettsteder og aviser og ser at vi ikke skal "bekymre" oss for mennesker, politikk og hvem som er på lag med hvem når det kommer til effekten av bombene hans... Finner ingenting(!) om effekten det har på liv i havet. Googlet på engelsk og finner at det kan være ganske fatalt at bombene treffer havet. Om det er kjernefysisk er det jo selvfølgelig større fare, men om det så bare var en bombe uten "farlige" stoffer så vil jo en eksplosjon ha stor effekt på livet i havet. Ser de har testet underjordisk også, dette kan jo også påvirke oss...

Er disse bombene han slipper "farlige" eller er de "løskrutt"-aktige? Uansett skader jo trykk og "eksplosjon" livet i havet. Er bombene med "farlige" ting så kan jo livet i havet påvirke oss også med gifter og være ødeleggende for så mye. Leser på de engelske sidene (https://www.theatlantic.com/science/archive/2017/09/north-korea-bomb-pacific-ocean/540825/ for eksempel) at det kan føre til mutasjoner hos dyr i alle nivåer som kan påvirke oss også.

Kan være jeg bekymrer meg på feil grunnlag, men jeg lurer bare. Finner ikke noe på norsk om dette. Er det noen som har tanker og meninger her? Og enda bedre - er det noen som har skikkelig peiling?

Takk!

Anonymkode: 1dbdc...d32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den raketten de sendte opp i dag tidlig er kun en test. Bortsett fra enkelte rester av kjemikalier er den ganske harmløs når den ramler ned i havet. 

Det som synes å være planen er å lage raketter som kan frakte kjernevåpen. 

Når de lykkes i å lage slike våpen, da er det farlig. 

Det er jo også en viss fare for lekkasjer av radioaktivt materiale fra prøvesprengningene. Det går jo rykter om at fjellet de har brukt flere ganger som testplass er i ferd med å kollapse. 

Men vi vet jo ikke om de bombene de har laget kan monteres på rakettene. De prøver å få oss til å tro det, men om de er kommet så langt vet ingen utenfor Nord-Korea. 

Den siste bomben de testet var sannsynligvis en hydrogenbombe. Det var overraskende, det var ikke forventet at de hadde kommet så langt. Det er nok tvilsomt at de klarer å bygge en hydrogenbombe liten nok til å kunne fraktes av en rakett. 

Men de har overrasket før. 

Uansett, jeg tror ikke de kommer til å bruke atomvåpen. Kim Jong Un vet godt at da vil det bli en krig de ikke har noen mulighet for å komme seg ut av. Om det skjer tipper jeg USA og Kina vil kappes om å erobre størst mulig del av landet. Forhåpentligvis vil det stoppe der. Men en slik krig vil uansett ha tusenvis av drepte, så det best det ikke blir. 

Dette er selvsagt spekulasjoner fra min side. Uansett er trusselen hovedsaklig i regionen. I Norge vil vi mest sannsynlig bare merke noen økonomiske ringvirkninger. 

• Liker 2
Skrevet

Takk Stan - da forstår jeg litt mer :)

Anonymkode: 1dbdc...d32

Skrevet

det er i hovedsak evnen til å skyte ut atomvåpen som testes, ikke selve atombombene. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor bladsmørere i aviser og TV-stasjoner heile tiden skal hause opp hvor stor trussel Nord-Korea viss nok er... 

Anonymkode: 16b64...3a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...