Gå til innhold

Hvem "regnes" egentlig som hvit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det ofte diskuteres om hvem som er hvit eller ikke her på forumet og andre steder.

Jeg er litt nysjerrig på det egentlig.

Er det å være "hvit" mer enn hudfarge har det noe med nasjonalitet eller andre ting å gjøre? Hvorfor er det bare europeere (og noen ganger bare Nord-europeere) som regnes som hvit.

Hvis en person fra f.eks Libanon, Tyrkia, Georgia, Aserbadsjan, Kypros osv.... Har lys hud regnes ikke personen som hvite selv om de også er like hvite som alle andre europere. Jeg har flere ganger sett at mange mener sør-europeere ikke er hvite.

Hva er grunnen til det? Har noen en bra forklaring?

Anonymkode: fc9c0...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

arisk?

Anonymkode: 9acaf...dae

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

arisk?

Ariere bor i Iran og India. Iran betyr faktisk "ariernes land". 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

arisk?

Nei. Svært mange nordmenn er ikke blond med blå øyne, men er likevel hvite. 

Anonymkode: 3e029...2fd

Skrevet

Tviler på at det er mange som hevder at sør-europeere ikke er hvite. Tror du må blande med spansktalende folk i sør-amerika osv. Har vært litt mer innblanding fra ikke indo-europeere lenger sør, men stort sett er de av indo-europeisk herkomst. Hva som regnes som hvit er vel egentlig samtlige av folkevgrupper som stammer fra migrasjonsbølgen inn i europa for en 40 000-60000 år siden og som har gitt grunnlage for indo-europeisk språk og kultur. Det holder selvfølgelig ikke å være en innfødt albino fra sahara å hevde at du er hvit.

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvit/kaukasisk regnes vel som av indo-europeisk opphav, dvs fra Europa, India, Midtøsten og Nord-Afrika. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

arisk?

Hva er egentlig arisk? Jeg vet ikke helt hvem som er ariske.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Jens Even skrev:

Tviler på at det er mange som hevder at sør-europeere ikke er hvite. Tror du må blande med spansktalende folk i sør-amerika osv. Har vært litt mer innblanding fra ikke indo-europeere lenger sør, men stort sett er de av indo-europeisk herkomst. Hva som regnes som hvit er vel egentlig samtlige av folkevgrupper som stammer fra migrasjonsbølgen inn i europa for en 40 000-60000 år siden og som har gitt grunnlage for indo-europeisk språk og kultur. Det holder selvfølgelig ikke å være en innfødt albino fra sahara å hevde at du er hvit.

Mange sier at Italienere, spanjoler, grekere osv... Ikke er hvite fordi de har mørkere hudfarge enn nord europeere og fordi de har krøllete hår.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig arisk? Jeg vet ikke helt hvem som er ariske.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ariere

Arier (sanskrit: Ārya, «nobel», gammelpersisk: aryan, «iraner») er en betegnelse med ulik betydning i moderne historie og vitenskap, men brukes særlig som samlebetegnelse på folkeslag som snakker indoeuropeiske språk i India og Iran.

Tidligere var arier de folk som snakket persiske språk. I dag betegner arier forfedrene til de iranske folkene som snakker persiske språk og som innvandret til det midt-østlige subkontinentet fra Iran i eldre tid. De kalte seg også arier de indoeuropeiske gruppene som rundt 2000-1500 f.Kr. flyttet inn i nåværende Iran, Afghanistan, Armenia og Nord-India, mest sannsynlig fra det nordøstlige Europa og Russland. Navnet Iran betyr «ariernes land». I India fantes det en nomadegruppe som kalte seg selv ārya. Ifølge eldre raselære var ariere en stamme fra menneskerasen kaukasoid. Andre stammer fra rasen kaukasoid er germanere og slavere.

Skrevet
Akkurat nå, WubWub skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Ariere

Arier (sanskrit: Ārya, «nobel», gammelpersisk: aryan, «iraner») er en betegnelse med ulik betydning i moderne historie og vitenskap, men brukes særlig som samlebetegnelse på folkeslag som snakker indoeuropeiske språk i India og Iran.

Tidligere var arier de folk som snakket persiske språk. I dag betegner arier forfedrene til de iranske folkene som snakker persiske språk og som innvandret til det midt-østlige subkontinentet fra Iran i eldre tid. De kalte seg også arier de indoeuropeiske gruppene som rundt 2000-1500 f.Kr. flyttet inn i nåværende Iran, Afghanistan, Armenia og Nord-India, mest sannsynlig fra det nordøstlige Europa og Russland. Navnet Iran betyr «ariernes land». I India fantes det en nomadegruppe som kalte seg selv ārya. Ifølge eldre raselære var ariere en stamme fra menneskerasen kaukasoid. Andre stammer fra rasen kaukasoid er germanere og slavere.

Hvis de ekte ariere er fra India og Iran, hvorfor er det så mange som forbinder det begrepet med blond hår og blå øyne?

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis de ekte ariere er fra India og Iran, hvorfor er det så mange som forbinder det begrepet med blond hår og blå øyne?

Fordi Adolf Hitler stjal betegnelsen akkurat som han stjal swastika symbolet fra buddhismen. Han var en kulturell tjuvradd

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange sier at Italienere, spanjoler, grekere osv... Ikke er hvite fordi de har mørkere hudfarge enn nord europeere og fordi de har krøllete hår.

Hvem da, de på ungdomsskolen?

• Liker 2
Gjest Rosetelys
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italienere, grekere og spanjoler er hvite.

Skrevet

Jeg stusser på hvorfor man betegnes som svart selv om man er 5/6 hvit :P Obama er visst "svart" selv om han er 1/2 hvit. Hele opplegget virker som om man må være "ren" for å være hvit, mens som svart så kan man være en sabla blanding av alt.

Anonymkode: a8cca...9b0

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Jens Even skrev:

Hvem da, de på ungdomsskolen?

Da jeg en gang så reisevideoer på youtube fra sør europeiske land, fant jeg tilfeldig veldig mange videoer som folk hadde laget med overskrifter som "southern europeans are not white". Og da tenkte jeg at mange ikke regner dem som hvite?

Skrevet
2 minutter siden, Rosetelys skrev:

Italienere, grekere og spanjoler er hvite.

Folk fra Tyrkia, Libanon, Georgia osv.... Er de hvite? Det er jo ikke noe forskjell mellom dem og sør europeere.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da jeg en gang så reisevideoer på youtube fra sør europeiske land, fant jeg tilfeldig veldig mange videoer som folk hadde laget med overskrifter som "southern europeans are not white". Og da tenkte jeg at mange ikke regner dem som hvite?

Aldri sett, og det høres fryktelig amerikansk og dumt ut. Sør-europeere, som alle andre indo-europeere er anerkjent og en del av white pride bevegelsen rundt om i verden.

Skrevet
Akkurat nå, Jens Even skrev:

Aldri sett, og det høres fryktelig amerikansk og dumt ut. Sør-europeere, som alle andre indo-europeere er anerkjent og en del av white pride bevegelsen rundt om i verden.

Ja det er sikkert noen amerikanerne som har laget de videoene. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk fra Tyrkia, Libanon, Georgia osv.... Er de hvite? Det er jo ikke noe forskjell mellom dem og sør europeere.

LOL. DU må lese både historie og ta deg en tur rundt i verden. Du kan ikke engang snakke om folk fra tyrkia som en homogen gruppe. Aner du hvor mange forskjellige folkeslag, språk og kulturer som er derfra. Og nei, Folk fra sør-europa er hovesaklig av indo-europeisk herkomst. Folk I nordafrika er som regel mye mer blandet og har mye mer innslag av arabere, asiater osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flere ganger sett her på kvinneguiden at folk har beskrevet en person som f.eks halvt hvit og halvt italiensk eller halvt hvit og halvt gresk . Som om Grekere eller Italienere ikke er hvite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...