Arkana Skrevet 30. november 2017 #21 Skrevet 30. november 2017 Jeg er enig i at snurting fordi man ikke får kort igjen er en uting (dog har jeg full forståelse for at man slutter å gi julekort hvis man år etter år aldri får tilbake). Likevel synes jeg ikke noe om å anta at alle ønsker noe igjen. Julekort er først og fremst for å glede mottakeren og det er rimelig merkelig å kunne glede seg over en oppmerksomhet. Skulle jeg vært negativ til miljøfiendtlig atferd hadde jeg heller vært sur over at folk fortsetter å reise med fly minst en gang i året (og veldig mange enda enda oftere) på tross av at flyreiser er noe av det mest forurensende vi driver med, har et forbruk som ikke ligner grisen og kjøper stadig nye ting i stedet for å bruke tingene de har så lenge de varer, kjører bil framfor å reise kollektivt, bor i boliger langt større enn det familien egentlig trenger, og annet som monner litt mer enn kort som sendes én gang i året. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #22 Skrevet 2. desember 2017 er tradisjon i mannen sin familie, men vi har bestemt oss for å ikke sende. De vi får henger på kjøleskapet til jula ryddes bort, da går de i søpla. Gidder ikke styre med det, enklere å sende ett bilde på SMS med en hyggelig tekst 🙈 Anonymkode: f3a0c...3f6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #23 Skrevet 2. desember 2017 Nei, har ingen å sende til Anonymkode: 195e1...596
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #24 Skrevet 2. desember 2017 jeg har sendt julekort selv fra jeg flyttet hjemmefra etter gymnaset. De første årene var det som regel unicefkort, men etter at jeg fikk barn har jeg med et bilde av ungene. Jeg har lagt merke til at det nesten bare er barnefamilier og eldre som sender julekort nå, og det synes jeg er en trist utvikling. Når alle som ikke har småbarn slutter å sende julekort, er de jo indirekte med på å sementere inntrykket av julekortet har utviklet seg fra julehilsen til skrytebilde av småbarnsfamilien. Anonymkode: 58488...299
Cata Skrevet 2. desember 2017 #26 Skrevet 2. desember 2017 Ja, julekort sender jeg - og de siste par årene har jeg laget dem selv også. Sender hilsen til venner og familie, så det blir mellom 20 og 30 et sted.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #27 Skrevet 6. desember 2017 Nei. Jeg føler julekort faller inn i en av tre kategorier; a) julekort med bilde av barna og en trykket julehilsen b) juleskrytebrevet c) de noe upersonlige julekortene mine foreldres generasjon sender, der teksten bestandig er "God jul og godt nytt år hilsen "Trine" og "Tom" med familie". Jeg tror mine foreldre begge to har søskenbarn de ikke har hatt annen kontakt med siden årtusenskiftet, men akkurat julekortene sitter det enormt langt inne å kutte ut (og det legges merke til, ja, hvis man et år ikke får et kort i retur). Jeg har ikke barn, dermed utgår kategori a og b for meg. Julehilsener til mer perifere bekjente jeg ikke regner med å se i jula, tar jeg på Facebook, stort sett. Anonymkode: c71bf...26c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #28 Skrevet 7. desember 2017 Mange av de jeg kjenner med barn, gir ut julekort. Vet ikke helt om vi gidder hive oss på når vi får barn selv. Muligens til de aller nærmeste, bare. Det blir litt skrytete, og jeg tror julekortet e kjekkest for de som sender det ut! I tillegg til besteforeldre, så klart. Jeg vet vi nevnes i svigerforeldrene mine sitt julebrev. Før har jeg fått lese det. De siste årene har jeg ikke spurt. Men jeg synes ikke det er veldig kult å sende rundt masse skryt til fjern og nær. Så noe julebrev fra oss blir det aldri. Da ville jeg faktisk heller fått/ sendt et julekort der det bare stod "Ønsker deg og dine en god jul...". Anonymkode: 25a00...b0a
Arkana Skrevet 7. desember 2017 #29 Skrevet 7. desember 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg tror julekortet e kjekkest for de som sender det ut! I tillegg til besteforeldre, så klart. Anonymkode: 25a00...b0a Det er jeg helt uenig i. Jeg elsker å få julekort og det gjør alle jeg kjenner også. Jeg har venner og familie som bor langt unna og som jeg sjelden ser og da er det ekstra gøy å få julekort med bilder av barna/familien (og julekortbilder er så definitivt ikke skryt), det satte jeg pris på også før jeg fikk barn selv. Endret 7. desember 2017 av Arkana
Gjest Ørnefaren Skrevet 7. desember 2017 #31 Skrevet 7. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange av de jeg kjenner med barn, gir ut julekort. Vet ikke helt om vi gidder hive oss på når vi får barn selv. Muligens til de aller nærmeste, bare. Det blir litt skrytete, og jeg tror julekortet e kjekkest for de som sender det ut! I Anonymkode: 25a00...b0a Skrytete? Hva er skrytete med å skrive en hilsen til andre? Jeg setter stor pris på kort med en hilsen fra venner og familie. Syns det er superhyggelig å høre hvordan det står til.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #32 Skrevet 7. desember 2017 Ja. En tradisjon jeg syns skal bevares. Det blir ikke samme å få en tekstmelding. Koselig å finne kort i postkassen Anonymkode: c46f0...3e3 1
Wonders Skrevet 7. desember 2017 #33 Skrevet 7. desember 2017 Så klart jeg sender, skrevet for hånd og med bilder av oss. Det blir mottatt med stor entusiasme og masse masse takker. Jeg får også kort i retur. De legges i egen julepostkasse som henger på veggen i desember. For en fin tradisjon. Jeg sender også valentinkort og påskekort.
Jerry Lee Skrevet 7. desember 2017 #34 Skrevet 7. desember 2017 Ja. Så gammeldags er jeg at jeg skriver julekort. Dessverre blir det færre for hvert år, og i år er det kun 3.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #35 Skrevet 7. desember 2017 Ikke før vi får barn. Anonymkode: f4bf2...b3c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #36 Skrevet 7. desember 2017 Kjøper og sender kort til venner som bor langt unna. Er 29, ingen barn. Anonymkode: db9b8...7a8
Byjenta! Skrevet 13. desember 2017 #37 Skrevet 13. desember 2017 Det gjør vi! Syntes det er kjempe koselig både og få og gi julekort! Vi gir til tanter og onkler, noen venner, ellers også selvfølgelig foreldre og søsken og besteforeldre
Gjest Raptuza Skrevet 13. desember 2017 #38 Skrevet 13. desember 2017 Jeg tror nesten folk har sluttet med å sende julekort, får nesten ingen lengre. Det er synd, synes det er koselig å få og sende selv. I år har jeg sendt fem julekort, skal sende 5 til som skal skrives i kveld. Husker for 20 år siden sendte jeg 40 julekort som var hjemmelaget til slekt og venner...nå kjøper jeg enkle postkort og skriver en generell men hyggelig hilsen hovedsakelig til famile.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #39 Skrevet 13. desember 2017 5 minutter siden, Raptuza skrev: Jeg tror nesten folk har sluttet med å sende julekort, får nesten ingen lengre. Det er synd, synes det er koselig å få og sende selv. I år har jeg sendt fem julekort, skal sende 5 til som skal skrives i kveld. Husker for 20 år siden sendte jeg 40 julekort som var hjemmelaget til slekt og venner...nå kjøper jeg enkle postkort og skriver en generell men hyggelig hilsen hovedsakelig til famile. det tror jeg og. Har bare fått 2 hittil i år, og de er faktisk fra folk jeg ikke har fått fra før. Sendte av gårde 20 stykker selv i går - det er en tradisjon jeg nekter å slutte med! Anonymkode: 58488...299
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå