AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #21 Skrevet 29. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: PCOS heter nettopp polucystic ovary syndrome, så cyster på eggstokkene er nødvendig for å få diagnosen. Det finnes ingen behandling for PCOS så det er på ingen måte slik at de uten cyster går glipp av noe. Man behandler symptomene der det er relevant, f.eks. laser hvis man har mye hårvekst, medisiner hvis man har sjelden eggløsning og ønsker seg barn eller annen form for symptombehandling. Det er mulig å ha symptomene du beksriver uten å ha PCOS, men for å ha PCOS er cyster på eggstokkene et ufravikelig kriterium. Anonymkode: fbe57...819 Det er vel ikke helt korrekt det du skriver at du må ha cyster for å ha diagnosen PCOS. Les gjerne denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/nyheter/10-prosent-av-norske-kvinner-kan-vre-rammet/3474630.html Anonymkode: 2bd9e...827
Mentyra Skrevet 30. november 2017 Forfatter #22 Skrevet 30. november 2017 På 29.11.2017 den 2.27, Duff skrev: Letes etter cyster hver gang jeg legger meg i den stilen men de finner ikke noe. Har prøvd ut spiral med og uten hormoner, p-Ring og trionetta. Graviditet er også forsøkt, da ble det bare verre. Fant ut at kroppen ikke tåler østrogen så jeg bruker nå cerazette og NÅ er menssmerter og hele rulla borte. Verd å prøve. Hvilke plager fikk du av østrogen/kombinasjons-preparater? Jeg har gått på cerazette i flere omganger jeg og.. det lengste jeg gikk på dem var kanskje 1 år.. jeg tålte dem bedre enn kombinasjonspiller, men ble likevel ganske nedfor og flat i humøret, fikk fet hud, mer hårtap, vanskeligere for å holde vekten og fikk knusktørre øyne.. så tørre at de klistret seg fast om natten og plaget meg hele dagen uansett hva jeg gjorde :/
Mentyra Skrevet 30. november 2017 Forfatter #23 Skrevet 30. november 2017 På 28.11.2017 den 20.09, AnonymBruker skrev: For meg høres dine symptomer ut som typiske for pcos, med unntak av melkeproduksjon. Men typisk for pcos er jo økt produksjon av mannlige kjønnshormoner. Har du fått målt hormonene? Uansett så er det ingen behandling annet enn p-piller (Diane) og gjerne Metformin. Litt usikker nå, men tror Metformin gis ofte til dem som er overvektige da den hjelper på vektnedgang. Anonymkode: 2bd9e...827 Har fått målt hormonene noen ganger, men de har alltid vært innenfor normalen... ellers ble jeg fortalt sist gang jeg var hos gynekolog at jeg hadde ganske store eggposer og at det kan indikere at jeg har en viss grad av testosteron/androgen-overvekt. Jeg har også hatt diagnosen endometriose i flere år, men det forklarer jo ikke ubalansen i hormonene eller humørsvingningene.
Duff Skrevet 30. november 2017 #24 Skrevet 30. november 2017 6 timer siden, Mentyra skrev: Hvilke plager fikk du av østrogen/kombinasjons-preparater? Jeg har gått på cerazette i flere omganger jeg og.. det lengste jeg gikk på dem var kanskje 1 år.. jeg tålte dem bedre enn kombinasjonspiller, men ble likevel ganske nedfor og flat i humøret, fikk fet hud, mer hårtap, vanskeligere for å holde vekten og fikk knusktørre øyne.. så tørre at de klistret seg fast om natten og plaget meg hele dagen uansett hva jeg gjorde :/ I tenårene og frem til jeg var ca 25 tålte jeg de greitt men etter noen års opphold ble jeg suicidal etter bare noen få dager inn i første brett. Jeg forsøkte p-Ring etterpå men smertene og alt var like ille som før pluss en voldsom indre uro (den var der også på trionetta). Prøvde også spiral men kroppen støtet de ut så da konkluderte gynekologen med at jeg ikke tåler østrogen. Altså indre uro som kunne bli så sterk at det ikke var til å leve med. På cerazette går det langt bedre. Humøret er også mere stabilt.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #25 Skrevet 1. desember 2017 14 timer siden, Mentyra skrev: Har fått målt hormonene noen ganger, men de har alltid vært innenfor normalen... ellers ble jeg fortalt sist gang jeg var hos gynekolog at jeg hadde ganske store eggposer og at det kan indikere at jeg har en viss grad av testosteron/androgen-overvekt. Jeg har også hatt diagnosen endometriose i flere år, men det forklarer jo ikke ubalansen i hormonene eller humørsvingningene. Men har virkelig ikke gynekologen du går til noen forslag? Har du fortalt at det væsker fra brystene? For hvis det er melk så kan det være at du produserer prolaktin og det går an å måle. Anonymkode: c6747...eba
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #26 Skrevet 1. desember 2017 Jeg har også kraftig PCOS og har ikke menstruert på over 4 år, men i går så lom det en mellomblødning. Ikke mye. Har litt enda. Og fy faen og livmora minhar spsmer. trekker seg sammen som bare det. skulle tro jeg hadde den økta vert:/ Anonymkode: 97699...eee
Mentyra Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #27 Skrevet 3. desember 2017 På 1.12.2017 den 0.36, Duff skrev: I tenårene og frem til jeg var ca 25 tålte jeg de greitt men etter noen års opphold ble jeg suicidal etter bare noen få dager inn i første brett. Jeg forsøkte p-Ring etterpå men smertene og alt var like ille som før pluss en voldsom indre uro (den var der også på trionetta). Prøvde også spiral men kroppen støtet de ut så da konkluderte gynekologen med at jeg ikke tåler østrogen. Altså indre uro som kunne bli så sterk at det ikke var til å leve med. På cerazette går det langt bedre. Humøret er også mere stabilt. Høres veldig kjent ut! Indre uro/angst uten grunn + voldsomt svingende humør der den minste lille ting kan vippe meg helt av pinnen og "trigge" en bunnløs fortvilelse og grinebyer som føles som de varer evig... sist gang jeg prøvde kombinasjonspille (prøvde en som het Zoely som liksom skulle ha "naturtro" østrogen i seg) var jeg i et stort svart hull der alt føltes håpløst, trist, og ikke minst utrolig skummelt.. ble helt fra meg... og dette bare 5 dager inn på pillebrettet... før har det pleid å gå fint noen uker til måneder og så plutselig snu, som om kroppen liksom bare fikk nok en dag. Forklarte gynekologen din hva det vil si at du ikke tåler østrogen? hva skjer i kroppen liksom?
Mentyra Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #28 Skrevet 3. desember 2017 På 1.12.2017 den 8.55, AnonymBruker skrev: Men har virkelig ikke gynekologen du går til noen forslag? Har du fortalt at det væsker fra brystene? For hvis det er melk så kan det være at du produserer prolaktin og det går an å måle. Anonymkode: c6747...eba Har gått til mange forskjellige gynekloger, både privat og på sykehuset etc.. ingen av dem har liksom vist noe særlig interesse av å komme til bunns i det... de trekker bare på skuldrene og foreslår et eller annet nytt p-preparat som enten er nytt på markedet, inneholder "naturtro" østrogen eller inneholder kjempelite hormoner... Ja jeg fortalte at jeg lakterer og det er konstantert at det ikke er puss eller annen væske, men prolaktinnivået mitt er også normalt. Jeg hadde forhøyede nivåer av prolaktin en periode i 2008, men det hjelper ikke akkurat så mye.. har også hatt MR av hjernen for sikkerhets skyld, og alt var som det skulle der og. Problemet mitt er vel at jeg sliter med tydelige symptomer på ubalanse i hormonene eller forholdet mellom de forskjellige hormonene, men blodprøver viser alltid noe som kan regnes som normalt, så legene tar meg ikke så alvorlig.
Duff Skrevet 3. desember 2017 #29 Skrevet 3. desember 2017 8 minutter siden, Mentyra skrev: Høres veldig kjent ut! Indre uro/angst uten grunn + voldsomt svingende humør der den minste lille ting kan vippe meg helt av pinnen og "trigge" en bunnløs fortvilelse og grinebyer som føles som de varer evig... sist gang jeg prøvde kombinasjonspille (prøvde en som het Zoely som liksom skulle ha "naturtro" østrogen i seg) var jeg i et stort svart hull der alt føltes håpløst, trist, og ikke minst utrolig skummelt.. ble helt fra meg... og dette bare 5 dager inn på pillebrettet... før har det pleid å gå fint noen uker til måneder og så plutselig snu, som om kroppen liksom bare fikk nok en dag. Forklarte gynekologen din hva det vil si at du ikke tåler østrogen? hva skjer i kroppen liksom? Hun sa ikke noe om hva som skjer med kroppen men bare at jeg måtte passe på å holde meg borte fra østrogen. Jeg skal bruke cerazette til jeg er ferdig med overgangsalderen mener hun. Det tror jeg det blir til iom det fungerer bra nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå