Gå til innhold

PCOS uten cyster?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om det er noen som har eller kjenner noen som har fått diagnosen PCOS uten å ha cyster på eggstokkene? Jeg vet det jo er det kriteriet som er mest forbundet med PCOS (og derav navnet), men jeg har lest at mange har denne samme hormonforstyrrelsen, men ikke får diagnose og behandling nettopp fordi de ikke får cyster på eggstokkene og at det på verdensbasis vurderes om de skal gi tilstanden et nytt navn, siden cyster på eggstokkene visstnok bare er ett av mange symptomer og mange ikke får det. :ac:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo strengt talt ingen behandling man går glipp av om man ikke får diagnosen. 

Men du kan jo ta en blodprøve for å sjekke hvordan hormonene ligger an.

Anonymkode: 845ef...8e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har PCO og fikk den diagnosen for snart 20 år siden. Det er ikke noen behandling for dette såvidt jeg vet... 

Anonymkode: 2bd9e...827

• Liker 1
Skrevet

Pcos er bare en diagnose. Har alvorlig grad av det med sterke smerter og sterk skjeggvekst, men det finnes ingen behandling 

Anonymkode: 5e5b4...158

Skrevet

Eneste "behandlingen" er p-piller. Så diagnose eller ikke, er egentlig uvesentlig. Selv om man trenger hjelp til å bli gravid så er ikke PCOS en egen diagnose som er verdt noe, da er det bare problemer med å få eggløsning som teller. 

Anonymkode: c6747...eba

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Mine symptomer er humørsvingninger, langvarig og slitsom PMS, uregelmessig mens, hårtap (en god del i vikene og litt tynnende hår midt på hodet), melkeproduksjon (hatt det i mange år), kviser på hakeområdet.. etc. Det er først og fremst dette med humør og stemningsleie som er plagsomt og jeg har prøvd så godt som alle p-preparater mellom himmel og jord og reagerer voldsomt negativt på nesten alle... de fleste hjelper mot kviser og hårtap, men forværrer samtidig humørsvingningene betraktelig.

For meg betyr det ikke noe hva det heter/hvilken diagnose det er, men jeg har erfart at det å ha en diagnosekode i journalen har en tendens til å "motivere" leger til å høre mer etter.

Og med "behandling" mente jeg jo ikke en kur, eller en vidundermedisin, men heller symptomlindring.

Skrevet
40 minutter siden, Mentyra skrev:

Takk for svar alle sammen :) Mine symptomer er humørsvingninger, langvarig og slitsom PMS, uregelmessig mens, hårtap (en god del i vikene og litt tynnende hår midt på hodet), melkeproduksjon (hatt det i mange år), kviser på hakeområdet.. etc. Det er først og fremst dette med humør og stemningsleie som er plagsomt og jeg har prøvd så godt som alle p-preparater mellom himmel og jord og reagerer voldsomt negativt på nesten alle... de fleste hjelper mot kviser og hårtap, men forværrer samtidig humørsvingningene betraktelig.

For meg betyr det ikke noe hva det heter/hvilken diagnose det er, men jeg har erfart at det å ha en diagnosekode i journalen har en tendens til å "motivere" leger til å høre mer etter.

Og med "behandling" mente jeg jo ikke en kur, eller en vidundermedisin, men heller symptomlindring.

De symptomene var virkelig kjipe, men ikke sånn klassisk PCOS symptomer. Har du fått målt hormonnivået i syklusen? Er det normalt? Hvor lenge har du hatt det sånn?

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

De symptomene var virkelig kjipe, men ikke sånn klassisk PCOS symptomer. Har du fått målt hormonnivået i syklusen? Er det normalt? Hvor lenge har du hatt det sånn?

Har fått hormonnivåene målt flere ganger i løpet av livet, men svaret har alltid vært at "de er innenfor normalen". Men normalen er jo så ufattelig stor siden folk er så forskjellige, så det er vel heller snakk om at nivåene er i ubalangse i forhold til hverandre (østrogen, gestage, androgener osv.)  Jeg har hatt de fleste av symptomene helt siden jeg fikk mensen i en alder av 10 år :-/

Skrevet

Hei! Jeg har PCOS, men har cyster. Har ei venninne som har PCOS og hun har ikke cyster. 
Mine symptomer var veldig uregelmessig menstruasjoner, pms, gikk plutselig opp i vekt, selv om jeg trente og spiste riktig og hadde mye akne på ryggen. Ble henvist til gynekolog av fastlege, kun fordi jeg hadde uregelmessig mens, men gynekologen var aldri i tvil om at jeg hadde PCOS, hadde ikke vært der i mer enn 10 minutter før jeg fikk diagnosen... 

Jeg fikk anbefalt Metformin (diabetes medisin) som behandling og for en vidunderkur <3 
Jeg hadde ønske om å bli gravid, noe vi hadde prøvd på i over 1 år. Jeg gikk ned 10 kg på et halvt år, regelmessig menstruasjon og eggeløsning. Ble gravid 2 måneder etter at jeg begynte på metformin, men mistet dessverre i uke 8. Vi bestemte oss for å ta en liten pause i prøvingen og jeg begynte på p-piller og jeg klarer fortsatt og holde PCOS'n i sjakk med metformin. 

Metformin er fortsatt en ganske ny behandlingsmetode når det kommer til pcos, så mange leger er skeptiske til og skrive det ut, men det er virkelig verdt et forsøk visst man sliter mye med symptomene på pcos. 

Anonymkode: 0615e...797

Skrevet
På 26.11.2017 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Pcos er bare en diagnose. Har alvorlig grad av det med sterke smerter og sterk skjeggvekst, men det finnes ingen behandling 

Anonymkode: 5e5b4...158

Men noen kan vel bli frisk av å gå ned i vekt siden PCOS gjerne er noe som overvektige får? 

Anonymkode: af6a4...44a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men noen kan vel bli frisk av å gå ned i vekt siden PCOS gjerne er noe som overvektige får? 

Trenger ikke nødvendigvis og være overvektig, min venninne som har det er ikke overvektig :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja man kan bedre plagene. 

Anonymkode: f4d0e...d14

Skrevet

Jeg har PCOS uten cyster. Gikk plutselig mye opp i vekt og fikk akne på ryggen, brystet, haken og halsen. Begynte på Diane p-piller som hjalp mot kvisene. Vekten er det verre med, det føles som om kiloene sitter bom fast. Nå har jeg byttet til Yasmin, og har begynt på Metformin for å prøve å gå ned i vekt. De som er overvektige kan bli kvitt, eller få mindre, plager om de går ned i vekt. De som er normalvektige er det vanskeligere for. 

Anonymkode: 6fa7c...dbb

Skrevet
13 minutter siden, Fiia skrev:

Trenger ikke nødvendigvis og være overvektig, min venninne som har det er ikke overvektig :) 

Jeg skreiv heller ikke at alle med PCOS er overvektige, så jeg vet ikke hvorfor du svarte dette... 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noe en kan få pga overvekt, men overvekt er gjerne et resultat av hormonell ubalanse grunnet denne sykdommen! 

• Liker 5
Skrevet
På 27.11.2017 den 18.05, Mentyra skrev:

For meg høres dine symptomer ut som typiske for pcos, med unntak av melkeproduksjon. Men typisk for pcos er jo økt produksjon av mannlige kjønnshormoner. Har du fått målt hormonene? 

Uansett så er det ingen behandling annet enn p-piller (Diane) og gjerne Metformin. Litt usikker nå, men tror Metformin gis ofte til dem som er overvektige da den hjelper på vektnedgang. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noe en kan få pga overvekt, men overvekt er gjerne et resultat av hormonell ubalanse grunnet denne sykdommen! 

Lite fysisk aktivitet, overvekt og fedme ”trigger” PCOS, men dette er ikke årsaken. De fleste (to av tre) kvinner med PCOS er overvektige, men tilstanden kan også ramme slanke kvinner. Fedmen samler seg først og fremst rundt midjen. Vektøkningenkan begynne i tenårene og i tidlig voksen alder, og vil som regel forverre symptomer og uttrykk av PCOS.

fra NHI.no

Skrevet

Letes etter cyster hver gang jeg legger meg i den stilen men de finner ikke noe. Har prøvd ut spiral med og uten hormoner, p-Ring og trionetta. Graviditet er også forsøkt, da ble det bare verre. Fant ut at kroppen ikke tåler østrogen så jeg bruker nå cerazette og NÅ er menssmerter og hele rulla borte. Verd å prøve.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skreiv heller ikke at alle med PCOS er overvektige, så jeg vet ikke hvorfor du svarte dette... 

Du skrev jo at PCOS gjerne er noe overvektige får, så svarte jeg at man trenger nødvendigvis ikke og være overvektig for å få det. Svarte bare på det du skrev? 

• Liker 1
Skrevet

PCOS heter nettopp polucystic ovary syndrome, så cyster på eggstokkene er nødvendig for å få diagnosen. Det finnes ingen behandling for PCOS så det er på ingen måte slik at de uten cyster går glipp av noe. Man behandler symptomene der det er relevant, f.eks. laser hvis man har mye hårvekst, medisiner hvis man har sjelden eggløsning og ønsker seg barn eller annen form for symptombehandling. Det er mulig å ha symptomene du beksriver uten å ha PCOS, men for å ha PCOS er cyster på eggstokkene et ufravikelig kriterium.

Anonymkode: fbe57...819

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...