Gå til innhold

Hvorfor er det så ille å drikke melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Melk er ikke laget for mennesker, det er laget for kalver, så det har en mye høyere fettprosent enn menneskemelk, pluss at det inneholder veksthormoner slik at kalven skal vokse. Vi er ikke kalver.

2. Melken som du kjøper i butikken er veldig endret fra den som er i juret til kua. Først er den kjølt ned, så varmet opp, og så kjølt ned igjen og homogenisert, fettet er fjernet (oftest). De ulike produktene man får av melk er jo bearbeidet enda mere. Dette på tross av at melk er laget for å gå direkte fra kua og ned i magen på kalven, i naturen går den altså knapt under kroppstemperatur i denne prosessen.

3. Dyrehold der man produserer melk er sjeldent optimalt. Dyrene blir syke fordi jurene er så overdimensjonerte, maten deres er feil, levekårene deres er dårlige etc. Så produktet blir dårligere pga alt dette, blant annet at rester av medisin, som f.ex. antibiotika kan finnes i  melken.

4. Man fraråder å spise melkeprodukter når noen har fått kreftdiagnose, fordi det mater krefceller.

Anonymkode: 9c6b0...825

1. "Laget for"? Hvem er det som bestemmer hvem melka er laget for? Kua? Tror du den tenker mye over at mennesker drikker melk?

2. At melken er endret trenger ikke å være negativt. Vi behandler de fleste matvarer før vi spiser dem. Vasker frykt og grønt, steker eller koker kjøtt og fisk, maler korn osv. Melken er endret først og fremst for å øke holdbarhet, det vil si for at vi ikke skal bli syke av den.

3. Alternativet er at dyrene ikke får leve. Hva tror du de ville valgt, å leve i en varm og trygg fjøs eller å ikke leve?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Gud said:

1. "Laget for"? Hvem er det som bestemmer hvem melka er laget for? Kua? Tror du den tenker mye over at mennesker drikker melk?

2. At melken er endret trenger ikke å være negativt. Vi behandler de fleste matvarer før vi spiser dem. Vasker frykt og grønt, steker eller koker kjøtt og fisk, maler korn osv. Melken er endret først og fremst for å øke holdbarhet, det vil si for at vi ikke skal bli syke av den.

3. Alternativet er at dyrene ikke får leve. Hva tror du de ville valgt, å leve i en varm og trygg fjøs eller å ikke leve?

Dette er nesten for dumt å svare på, men:

1. Morsmelk er designet for barnet til den arten melka kommer ut av, den er ikke bredt designet for alle som skulle komme på å drikke den melka, det sier seg selv.

2. Bearbeidet mat endres og mister næringsstoffer. At vi endrer kumelk gjør den enda mere ugjenkjennelig for kroppen enn det den i utgangspunktet er.

3. Ehm....disse dyrene blir også brukt til kjøttproduksjon, så det er usannsynlig at de ville dø ut. Og om de gjorde det, ville ikke nålevende individer leven noe kortere av den grunn. De har ikke det beste livet i verden heller, da de er produksjonsdyr.

Anonymkode: 9c6b0...825

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skikkelig "trendmat" som har eksistert i tusenvis av år. Tofu er for eksempel et tradisjonelt soyaprodukt som oppsto i Kina for rundt 2000 år siden. 

Jeg har heller ikke vært veganer i ti år på grunn av noen som helst "trend". Å være veganer innebærer at man går imot strømmen og får gjerne en god del negativ oppmerksomhet, og det oppleves som alt annet enn trendy.

Likestillings- og diskrimineringsombudet har for øvrig anerkjent veganisme som et livssyn. At du omtaler det som en trend viser manglende forståelse av at dette er standpunkt man tar - en måte å leve på - som går dypere enn hva man spiser.

Anonymkode: d8ef3...faa

Er ikke så sjeldent å være verken vegetarianer,veganer eller pescetarianer lenger,så den strømmen er ikke så strek lenger. Jeg omtalte ikke veganere som en trend og har full forståelse og respekt for den måten å leve på. Jeg snakket isolert om enkelte matvarer som mange plutselig skal  konsumere fordi de ser på det tradisjonelle alternativet som skadelig for kroppen. Det er ikke nødvendigvis ut fra ideelle hensyn sånne beslutninger tas,mer for man er redd denne matvaren kan skade kroppen. Veganerer har tatt et helhetlig moralsk valg som jeg virkelig respekterer og forstår.

Anonymkode: f6823...2d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gud skrev:

1. "Laget for"? Hvem er det som bestemmer hvem melka er laget for? Kua? Tror du den tenker mye over at mennesker drikker melk?

2. At melken er endret trenger ikke å være negativt. Vi behandler de fleste matvarer før vi spiser dem. Vasker frykt og grønt, steker eller koker kjøtt og fisk, maler korn osv. Melken er endret først og fremst for å øke holdbarhet, det vil si for at vi ikke skal bli syke av den.

3. Alternativet er at dyrene ikke får leve. Hva tror du de ville valgt, å leve i en varm og trygg fjøs eller å ikke leve?

1. Alle pattedyr (mennesker også) produserer melk når de får barn. Kua produserer melk fordi den får kalv (som faktisk blir tatt fra kua rett etter fødsel - horribelt) og det sier seg selv at melken er for at kalven skal få mat. Melk fra ku er morsmelk til kalvene. 

3. Hadde de ikke blitt født, hadde de ikke hatt mulighet til å velge noe som helst, de hadde simpelthen ikke eksistert. Men hadde de hatt et valg, tror jeg de hadde ønsket å ikke bli født. Hvem ønsker å leve flere måneder i året innendørs, og uten mulighet til å få frisk luft... og attpåtil står mange bundet til en bås hvor de kun kan stå og ligge. Og hvem ønsker å føde unger, år etter år, men aldri få muligheten til å bli kjent med barnet sitt? 

Anonymkode: 587bd...34d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så sjeldent å være verken vegetarianer,veganer eller pescetarianer lenger,så den strømmen er ikke så strek lenger. Jeg omtalte ikke veganere som en trend og har full forståelse og respekt for den måten å leve på. Jeg snakket isolert om enkelte matvarer som mange plutselig skal  konsumere fordi de ser på det tradisjonelle alternativet som skadelig for kroppen. Det er ikke nødvendigvis ut fra ideelle hensyn sånne beslutninger tas,mer for man er redd denne matvaren kan skade kroppen. Veganerer har tatt et helhetlig moralsk valg som jeg virkelig respekterer og forstår.

1Anonymkode: f6823...2d5

Det er faktisk ganske sjeldent.

Hva vet vel du om strømmen er sterk når du ikke har gått imot den selv? Jeg har bodd i både Finnmark og Bergen, og selv om strømmen åpenbart er sterkere i førstnevnte, var ikke strømmen veldig mye svakere i Bergen (noe som var litt overraskende). 

Da kan du jo gjerne presisere hva du mener med uttrykket "trendmat"? For det lurer jeg på. Det er også mange som spiser mer vegansk grunnet etikk- og miljøhensyn - eller rett og slett fordi de synes det smaker godt. Man sitter ikke og stapper i seg mat fordi det er en "trend". 

Anonymkode: d8ef3...faa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ganske sjeldent.

Hva vet vel du om strømmen er sterk når du ikke har gått imot den selv? Jeg har bodd i både Finnmark og Bergen, og selv om strømmen åpenbart er sterkere i førstnevnte, var ikke strømmen veldig mye svakere i Bergen (noe som var litt overraskende). 

Da kan du jo gjerne presisere hva du mener med uttrykket "trendmat"? For det lurer jeg på. Det er også mange som spiser mer vegansk grunnet etikk- og miljøhensyn - eller rett og slett fordi de synes det smaker godt. Man sitter ikke og stapper i seg mat fordi det er en "trend". 

Anonymkode: d8ef3...faa

Huff for en skjebne.Du får veganere fremstår som bitre og sure over sitt eget valg. Evner du ikke å tenke selv? Må du ha det inn med teskje?Har jeg sagt noe motstridene til det du sa i forrige innlegg? Det er faktisk ikke så sjeldent nei,dessverre,du er ikke så fantastisk unik og så mye bedre enn alle de forferdelige normal-kost menneskene lengre. De fleste resturanter og spisesteder har veganske retter nå,så etterspørselen er stor. 

Anonymkode: f6823...2d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Argumentet om at melk er for kalver er tåpelig. 

Det er jo ingenting av det vi spiser som fra naturen er ment å være menneskemat. Vi kan jo spise og drikke alt det vi kan fordøye og som ikke skader oss. 

At det er miljømessige sider ved produksjonen endrer ikke på ernæringen melken gir. 

Noen få mennesker får helsemessige problemer om de drikker melk. Men for alle oss andre er det en god kilde til proteiner og andre næringsstoffer. 

Og som med alt av mat og drikke er det uheldig med for mye. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nesten for dumt å svare på, men:

1. Morsmelk er designet for barnet til den arten melka kommer ut av, den er ikke bredt designet for alle som skulle komme på å drikke den melka, det sier seg selv.

2. Bearbeidet mat endres og mister næringsstoffer. At vi endrer kumelk gjør den enda mere ugjenkjennelig for kroppen enn det den i utgangspunktet er.

3. Ehm....disse dyrene blir også brukt til kjøttproduksjon, så det er usannsynlig at de ville dø ut. Og om de gjorde det, ville ikke nålevende individer leven noe kortere av den grunn. De har ikke det beste livet i verden heller, da de er produksjonsdyr.

Anonymkode: 9c6b0...825

1. Designet?! Av hvem? Gud? Ingenting på jorden er designet til noe som helst.

2. Ugjenkjennelig? Er det slik at vi ikke bør prøve nye middagsretter heller da? Vi har et fordøyingssystem i kroppen som bryter ned det vi spiser og tar opp de stoffene vi trenger. Dette er kjemiske prosesser som ikke tar hensyn til hvordan maten har blitt prosessert.

3. Jeg tenker ikke på arten som helhet, men om hvert enkelt individ. Jeg vil hevde at et liv på en bås er bedre enn å ikke leve. Ellers bør vi virkelig revurdere bruk av fengselstraff...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gud skrev:

1. Designet?! Av hvem? Gud? Ingenting på jorden er designet til noe som helst.

2. Ugjenkjennelig? Er det slik at vi ikke bør prøve nye middagsretter heller da? Vi har et fordøyingssystem i kroppen som bryter ned det vi spiser og tar opp de stoffene vi trenger. Dette er kjemiske prosesser som ikke tar hensyn til hvordan maten har blitt prosessert.

3. Jeg tenker ikke på arten som helhet, men om hvert enkelt individ. Jeg vil hevde at et liv på en bås er bedre enn å ikke leve. Ellers bør vi virkelig revurdere bruk av fengselstraff...

Må bare svare på denne,

1."Designet", det blir vel et definisjonsspørsmål, men joda, evolusjonen kan sies å ha designet morsmelken. Storfe er en 250 000 gammel "art", og siden da har melken blitt designet slik at kalven skal dobles i vekt på 6 måneder, og få næringsstoffene den trenger. Alt på jorden er designet for å passe inn i et økosystem, med næringsnett og -kjeder, på flere nivåer. Ku-melk inngår i dette.

3. Nå er du langt inn i en diskusjon om hva som skulle skjedd om en betydelig del av befolknngen ble veganere/vegetarianere over natten. Det hadde vært positiv ting at kyrne etterhvert hadde dødd ut, den kunstig opp-avlede populasjonen av kyr vi har i den vestlige verden nå, slipper ut noen enorme mengder metan-gass, som er en MYE "sterkere" klimagass enn karbondioksid.

Anonymkode: 376f6...9b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en uting å avfeie andres synspunkter med uttalelser som at de "ikke har peiling på hva de snakker om." Du kan for øvrig sjekke disse:

https://forskning.no/mat-og-helse/2015/11/forskerne-vet-ikke-om-melk-er-usunt Her sies det blant annet at forskerne ikke vet om melk øker risikoen for å utvikle kreft, hjerte- og karsykdommer og for tidlig død.

https://www.nrk.no/livsstil/mye-melk-kan-forkorte-livet-1.12012899 

https://www.dn.no/nyheter/2017/02/15/0835/Helse/mye-melk-kan-forkorte-livet-ditt

 

Anonymkode: d8ef3...faa

Vet du hva. Jeg har brukt utallig mye tid på å søke på forskningsartikler og har til og med kvalitetsvurdert dem før jeg har lagt dem ut her. Men slike som deg gidder ikke engang ta dere bryet om å lese dem. Så du får gjerne for min del fortsette å ikke ha peiling, for jeg gidder ikke bruke mer tid på det. Hadde du vært interessert i å faktisk lære noe om tema hadde du funnet forskning som er fra land der populasjonen originalt ikke drikker særlig med melk fordi det er der man kan se hvilke helseeffekter det har når noen starter å drikke melk. Derfor er kinesisk forskning blandt annet ypperlig, og denne forskningen viser helt tydelig at et par glass melk om dagen gir en signifikant redusert risiko for diabetes og hjerte-karsykdom. 

Anonymkode: be35c...f4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff for en skjebne.Du får veganere fremstår som bitre og sure over sitt eget valg. Evner du ikke å tenke selv? Må du ha det inn med teskje?Har jeg sagt noe motstridene til det du sa i forrige innlegg? Det er faktisk ikke så sjeldent nei,dessverre,du er ikke så fantastisk unik og så mye bedre enn alle de forferdelige normal-kost menneskene lengre. De fleste resturanter og spisesteder har veganske retter nå,så etterspørselen er stor. 

Anonymkode: f6823...2d5

Uff, så feilslått nedlatende du er! Og så slår hersketeknikken din bare tilbake på deg selv! 🤣🤣🤣

Anonymkode: 01903...607

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff for en skjebne.Du får veganere fremstår som bitre og sure over sitt eget valg. Evner du ikke å tenke selv? Må du ha det inn med teskje?Har jeg sagt noe motstridene til det du sa i forrige innlegg? Det er faktisk ikke så sjeldent nei,dessverre,du er ikke så fantastisk unik og så mye bedre enn alle de forferdelige normal-kost menneskene lengre. De fleste resturanter og spisesteder har veganske retter nå,så etterspørselen er stor. 

Anonymkode: f6823...2d5

Jeg har på ingen måte sagt at jeg er bedre enn det du omtaler som "de forferdelige normal-kost menneskene" - dine ord, ikke mine. Siktet heller ikke til at jeg er så fantastisk unik, for det vet jeg at jeg ikke er.

Jeg er på ingen måte bitter eller sur over mitt eget valg. Åpenbart synes jeg de positive sidene ved valget mitt veier opp for de negative, selv om de negative sidene også er der. 

 

Anonymkode: d8ef3...faa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/melkeerstatninger Her står det for eksempel under Melkens betydning for voksne:

"Vi betrakter melk som en naturlig bestanddel også av det voksne kostholdet.
Dette er ikke vanlig ute i verden. Det er bare i Norden, Russland og Nord-Amerika at dette er akseptert matkultur. Melken har i Skandinavia tidligere vært knyttet til "sunnhet" i menneskers tanker. Det har ikke noen medisinsk begrunnelse."

Anonymkode: d8ef3...faa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Barcelonaandme skrev:

To grunner uten om sunnhets-perspektivet:

1. Prosessen bak (aka kunstig befruktning og dyr i fangenskap) strider med mine etiske verdier.

2. Soya-, mande-l og kokosmelk etterlater seg et MYE mindre øko-fotspor, CO2 og vann, en helt enorm forskjell der altså.

Det siste argumentet er så utrolig lite gjennomtenkt. Melk fra en norsk gård til et lokalt meieri til butikken etterlater selvfølgelig et MYE mindre øko-fotspor enn fancy importerte erstatningsprodukter fra Asia.

I Norge har vi vært en del av et kulturlandskap i tusener av år, og har en tradisjon for kortreist mat.

Om dyreholdet alltid er så etisk er en annen sak, men miljømessig er det klart mer hensiktsmessig at vi produserer vår egen mat og ikke importerer masse trendprodukter. 

Anonymkode: ca8ee...625

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare svare på denne,

1."Designet", det blir vel et definisjonsspørsmål, men joda, evolusjonen kan sies å ha designet morsmelken. Storfe er en 250 000 gammel "art", og siden da har melken blitt designet slik at kalven skal dobles i vekt på 6 måneder, og få næringsstoffene den trenger. Alt på jorden er designet for å passe inn i et økosystem, med næringsnett og -kjeder, på flere nivåer. Ku-melk inngår i dette.

3. Nå er du langt inn i en diskusjon om hva som skulle skjedd om en betydelig del av befolknngen ble veganere/vegetarianere over natten. Det hadde vært positiv ting at kyrne etterhvert hadde dødd ut, den kunstig opp-avlede populasjonen av kyr vi har i den vestlige verden nå, slipper ut noen enorme mengder metan-gass, som er en MYE "sterkere" klimagass enn karbondioksid.

Anonymkode: 376f6...9b5

1. Ja, det kan du godt si, at evolusjonen har "designet" livet på jorden slik det er i dag. Siden mennesker drikker melk må man da også si at evolusjonen har designet melk for å være næringskilde for mennesker.

3. Nei, jeg er ikke inne i en diskusjon som gjelder veganisme/vegetarianisme og klima. Jeg svarte på et punkt om dyrevelstand.

5. Du har et godt poeng når det gjelder klima. Så spørs det hvilke klimatiltak som virker best. Med norsk mat slipper man i alle fall store utslipp i forbindelse med transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man faktisk er allergisk så bør man drikke melk,og spesielt barn. Jeg drakk mye melk som barn,tvillingsøsteren min drakk ikke i det hele tatt,hun likte det ikke. Hun brakk begge håndledd og en arm som barn og ungdom,ikke samtidig,men over tid. Og brakk opp igjen gamle brudd.Jeg var like aktiv og slo meg godt,men brakk aldri noe.Hun måtte ta kalsiumtabletter etterhvert. 

Anonymkode: f6823...2d5

Heldigvis kan man finne de viktige næringsstoffene i melk, i annen mat. Din tvillingsøster er uheldig. Jeg kommer fra en familie som ikke drikker melk, ingen plages med skjelettet ^^ 

Men.. Siden mange sier det er sååå viktig med melk, så er det rart at ikke 80% av Asias befolkning har benskjørhet, for nesten hele Asias befolkning er laktoseintolerant 😜

En fun fact, om ett barn slutter å drikke melk i 1-2årsalderen. Så vil den personen mest sannsynlig utvikle laktoseintoleranse :-) 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gud skrev:

1. Ja, det kan du godt si, at evolusjonen har "designet" livet på jorden slik det er i dag. Siden mennesker drikker melk må man da også si at evolusjonen har designet melk for å være næringskilde for mennesker.

3. Nei, jeg er ikke inne i en diskusjon som gjelder veganisme/vegetarianisme og klima. Jeg svarte på et punkt om dyrevelstand.

5. Du har et godt poeng når det gjelder klima. Så spørs det hvilke klimatiltak som virker best. Med norsk mat slipper man i alle fall store utslipp i forbindelse med transport.

Også et poeng å understreke at størsteparten av verdens befolkning ikke produserer laktase i det voksne liv, og derfor ikke kan bryte ned laktose. Denne egenskapen er kun å finne i den europeiske befolkningen. En egenskap som oppstod etter europeere begynte med husdyrhold for 7500 år siden, bare et lite komma i historien, mtp at Homo sapiens er en 1,2 millioner år gammel art.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare svare på denne,

1."Designet", det blir vel et definisjonsspørsmål, men joda, evolusjonen kan sies å ha designet morsmelken. Storfe er en 250 000 gammel "art", og siden da har melken blitt designet slik at kalven skal dobles i vekt på 6 måneder, og få næringsstoffene den trenger. Alt på jorden er designet for å passe inn i et økosystem, med næringsnett og -kjeder, på flere nivåer. Ku-melk inngår i dette.

Anonymkode: 376f6...9b5

Evolusjonen har også designet mennesker som altetende. Hvis det var så fryktelig unaturlig og forderdelig at vi drakk melk, enten den kom fra ku eller geit, så hadde vi helt enkelt ikke tålt den.

Anonymkode: 3cb24...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Barcelonaandme skrev:

Også et poeng å understreke at størsteparten av verdens befolkning ikke produserer laktase i det voksne liv, og derfor ikke kan bryte ned laktose. Denne egenskapen er kun å finne i den europeiske befolkningen. En egenskap som oppstod etter europeere begynte med husdyrhold for 7500 år siden, bare et lite komma i historien, mtp at Homo sapiens er en 1,2 millioner år gammel art.

Kul fun fact! ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...